Premiär slädtur
Idag så tog jag och Fiona vinterns premiärtur med släden =) Jätte mysigt att sitta nedstoppad under en massa filtar med Fiona som pulsar fram i snön framför mig med en bjällerkrans! Turen var jättemysig tills vi mötte en älgtjur
Då blev det full fart men som tur var lugnade hon ner sig ganska snabbt. Jätte fint ute med all snö och frosten!
Har ni åkt släde än? Visa gärna bilder 
Blev inga toppenbilder för oss tyvärr!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Åh, vad det ser härligt ut!! Tur det gick bra trots älg!!
ÅÅÅÅ Så underbart det ser ut!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ÅÅÅÅÅ VILL verkligen ha en släde!!
Så fina ni är!
Anna-Carin

ååååå nu vill jag oxå ha en släda. Underbart mysigt ser de ut.
har släde med o varit ute på några turer har tyvärr inget kort

Hoppas att snön ligger kvar och underlaget är bra så att vi hinner med fler turer =)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Vad det ser härligt ut. Vad är det för släde du har?

#7 =) Det är ett hemmabygge som vi köpte för något år sedan. Kan ta en bild från sidan om du vill se?
Såg att det har kommit två sådana här trådar från mig 
Jenny

Vill också ha sele och släde…
ja, vagn och plog också.

Ja vill du ta en bild och visa!
Skulle vara jättekul!

#10 Kan ta en i morgon när jag kommer hem från skolan =)
Jenny

Guud va avis man blir! Ser så otroligt mysigt ut!

jag har varit ut på tur med Gangster och Exet med släde tyvärr var det inte fotoväder…
vi ska ut någon gång mer med dem ifall snön ligger kvar!!!

Här kommer äntligen en bild! Som sagt så är det ett enkelt hemmabygge men det duger för oss =)
Jenny
#14 Ser ut att stå en RIKTIGT FIN släde i bakgrunden
Den hemmabyggda ser helt OK ut, huvudsaken är ju att grejerna funkar

#15 ja det är en gammal finsläde som vi har till våra fjordingar =)Exakt ;)
Jenny
#16 FÖRSTÅR att det är en FIN SLÄDE
Man ser inte många sådana nuförtiden (inte i mina trakter åtminstone)

16: du har ingen bild på finsläden?

#17 Frågade mamma och den är från början av 1900-talet och har vart i släktens ägo hela tiden, så det är femte generationen nu!
#18 Kan fixa en senare idag!
Jenny
#19 Vilken SLÄKTKLENOD
Häftigt att den har gått i arv från begynnelsen och används fortfarande, hoppas den får dras av många pållar i många år till…..
Väntar verkligen på bilden också

#20 Ja, den är i bra skick också så förhoppningsvis ska den hålla många år framöver =)
Bild 1
Jenny

Bild 2
Jenny
Åh, vilken "fining"
En sådan i miniformat hade jag inte tackat nej till
Har några själv i bl.a rotting, helt i trä, MEN de är sedan "storhästtiden" och nu finns här "bara" pyttisar
så mina slädar är inte "direkt passande"

#24 Vad mysigt det ser ut!
Jenny

Vi har också hundpulka. Har inga nytagna bilder, men om vi kommer iväg på tur igen så… Det innebär att tre tjejer i åldern 5-8 år försöker hålla sig fast på pulkan medans den åker över stock och sten skrikandes och skrattandes. Jag springer flåsandes jämte och styr med tömmen. Är det rakt fram så får nån av tjejerna styra, och ponnyn tycker det är buskul och drar pigg och glad över stock och sten i skogen.

#26 Vi har tyvärr inte "stock o sten" däremot kan man åka uppför o nerför! Visst är det kul!

Nerför tycker jag är svårt då jag endast har linor på pulkan och den åker fram på bakbenen om det går fort. Men visst - KUL är det.
#24 Vad händer om ponnyn "grisnitar"?
Jag har också en hundpulka, men jag har skaklar på den. 

Det har jag i åtanke och kör med 100% koncentration så att jag kan väja åt sidan om pulkan åker för fort fram. Men det är bara på packad snö som pulkan fortsätter kana framåt, så är det mycket glid så kör jag sakta och ibland med ett snöre som jag håller i som funkar som broms om barnen inte orkar dra fötterna i backen och bromsa, och skulle pulkan åka på hästen, vilket jag har provat (utan passagerare) så viker han bara undan bakdelen och stannar. Men det är inget vi vill. Att bygga egna enkla skacklar har jag tänkt men får lixom aldrig tummen ur.
Bild från 2008

Min pulka är ju liten och lätt att bromsa med fötterna. Det svåraste är att " hänga med i svängarna". Man måste verkligen hålla balansen så inte ekipaget åker för mycket åt höger el vänster.

Vilken otroligt härlig vinterbild!! 

Ponnyexpressen på slädtur…
Foto: Agnes Billberg

#34 Härliga bilder 
Jenny

Tack=)