Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1087 ggr
[Billan]
0

Hur många......

Har sina avelsdjur DNA testade mot sina föräldrar.?

Hanna-D
0

Bara två som är kontrollerade mot båda sina föräldrar (godkända hingstar). Två är kontrollerade mot sina fäder (hingstmödrar). Känns tungjobbat eftersom holländarna inte är jättesnabba/villiga (?) på att lämna ut DNA på föräldrar.

Kommer vartefter plånboken tillåter att DNA-testa fler. De som är producerade här känner jag mig dock väldigt säker på Flört

sanne
0

Har de godkända RS hingstarna som är kollade, men ingen annan.

känner mig inte jätte orolig att det skulle vara några konstigheter med just de hästar vi har, men en bättre kontroll tycker jag borde införas. Tex när man ansöker om RS att då även stona ska dna typas. Kommer inte idags läget göra några tester.

Kris_J
0

Mina två hingstar är testade samt modern till den ena hingsten jag har i min ägo. Kommer att testa mina övriga ston också eftersom. De flesta av mina ponnyer är födda hos mig så jag känner mig också rätt säker på dem, men de har dock varit borta på station….Flört

Veritas odium paretFörvånad

[Billan]
0

Jag kommer nog att testa de inköpta stona, som det känns nu i allafall, så det inte kommer några överraskningar.

lillolga
0

Jag har 3 testad. Inga överraskningar i svaret :)

icansson
0

jag har ett sto o hon är dna testad gentemot sina föräldrar.

VeronicaP
0

De 2 godkända hingstarna är ju testade, madgic är ju blodtypad och Dna som de tog i Vetlanda , han är blodtypad mot både sin mamma och pappa , och då vi tog blodprovet p¨å majsan så blev hon testad mot sin pappa men inte mamma har jag för mig . Har papprerna här hemma någon stans.

Betis är ju dna typad mot både mor och far och där var det ju så skönt för där tog ju ägarn till hans mamma tagel och skickade till mig så jag kunde skicka in det och få det fixat.

Är inte heller speciellt orolig med mina egna som är födda här om jag ska vara ärlig , har ju mest fuxar och de är faktistk inte så svåra att se skillnad på då .

Milla
0

en som är testad dock inte mot sin mamma då hon ej finns i livet och ej heller var chippad (tyvärr)

Kommer att testa mina båda ston (har ringt och begärt DNA kit) kommer sen att testa övriga efter hand.

Jag är inte orolig att jag skulle ha fel hästar här hemma men gör det ändå så att jag är helt säker.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

JennyR
0

Jag har:

? En avelshingst som är testad mot sin far, men ej modern då hon var avliden. Detta är dock inte infört i webbstamboken, vet inte varför. (Testades 1999)

? En avelshingst som är testad mot båda sina föräldrar.

? Ett avelssto som är testad mot sin far men ej sin mor.

Resterande hästar är ej testade, det kommer väl att bli efter hand, vartefter plånboken tillåter ;) Jag är tvivlar inte på deras identitet en sekund, men det kan ju ändå vara en idé att testa dom så att det aldrig kan bli några tvivel ang. deras härkomst :)

Mija
0

Inga av mina ston är testade men jag har ju ett som härstammar på mödernet från ett av de lidande stuterierna så jag funderar på att göra det, vore ju inte kul om man har helt andra blodslinjer än man tror. Inte för att jag är riktigt orolig, men det här har ju gjort att oron gnager i en.

Miica
0

Jag har inga som är det, men funderar på att göra de, då jag som sagt är sugen på att avla i framtiden!