Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2202 ggr
Tezzy
0

Lucern pellets

Är det någon som har ett tips på vad man kan blanda ner i lucern så det blir lite smaskit, då lilleman bara tar en lite tugga och sen lämnar resten verkar inte alls tycka att det är särskilt gott, har testat och blött lite, blötta så det blivit grötigt, och även testat soppigt men icke sa nicke.

Tanken va han han skulle få ett-två mål om dagen med lucern då han tappat hull nu under vintern pga ranghög kompis och växtperiod.

Dom står på nästintill fri tillgång hösilage lågavärden från andra skörden. Försöker ge honom 1/4 dl lucern 2 dl fibergi Bas kan  tillgäga att han pillar ur fibergin och lämnar resten.

Ojoj det här blev nog lite hipp o hopp rörigt men hoppas på att nån hängde me iaf.

Fidelia
0

Jag har tagit betforvatten och blött lucern i. Kraffts flytande B-vitamin är också sött. Det har funkat för mig.

Elshira
0

Melass är väll kanske lite billigare än att ta betforvatten (om man nu inte brukar använda betfor till någon annan).

Hakuna matata!

Tezzy
0

Okey ska testa de men tar ni bara betfor vattnet eller blandar ni i lite betfor också, hade en lite tanke på B-vitaminen innan.

Får testa och se om de faller i smaken för denna lilla gormekräsne filuren ;)

Fidelia
0

Kan han äta betforen kan du givetvis ge den också.

Elshira
0

Är det bara sötman (dvs inte betforen i sig) så man man lika bra köpa en tunna melass (det är typ betforvatten fast i koncentrat). Så man tar bara väldigt lite och blandar ut med vatten (man kan smaka av själv) och se så attdet blir lite gott. Melass är annars jätte bra att ha till hsätar om de haft kolik och behöver dricka eller har vätskebrist då alla brukar sörpla i sig melassvatten med god aptit :)

Hakuna matata!

[Teddy]
0

#5 En tunna melass? Det är väl 250 l?

Elshira
0

#6 Nej då man kan köpa på 30 liter (dunk ska det givetvis vara^^)vanligen men det finns säkert mindre att få tag på med =) Granngården brukar ha det hemma.

Hakuna matata!

Tezzy
0

#5 ok ska kika på melass, kan ju vara bra att ev. ha hemma sen också. vad brukar priset ligga på ca.?

Elshira
0

# Det går på några få hundralappar, men varar ju då en evighet också (blir dock inte dåligt) :)

Hakuna matata!

Tezzy
0

Okey va bara :) ska kika på melassen

Perly
0

Brukar ha vitlökspulver i mina hästars, då äter även min kinkiga get… Skrattande

Alltid Oavsett

Miica
0

Min gammel man (iofs stor häst) glufsade i sig, så har aldrig haft de problemet förutom vissa dagar.
Trodde verkligen inte att en shettis skulle vara kinkig med maten =)
min lilla äter allt :P

exitingsvillemo
0

#12 ännu ett bevis på att våra småttingar är som alla andra hästar Flört

Miica
0

Haha ja verkligen =) Stora hästar i små format helt enkelt :D

Tezzy
0

Kan uppdatera om att betforvatten med lite betfor och massa små fin skurna äpplen passade den lilla kräsne gormet killen i smaken lite iaf Glad

HeidiH
0

Annrs kan ju hackat strå vara ngt.. Mina gillar det bättre, även om de ändå äter pellets oxå. Bra du hittade ngt som var gott nog!

Klasselover
0

Du skriver att du testat att blöta? Du blöter alltså inte vanligtvis? Lucernpellets ska alltid blötas eftersom det sväller, blir samma effekt som torr betfor annars..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tezzy
0

#17 Menade att jag testat att blöta på olika sett lite, mycket, och soppigt. så blötlaggt har det alltid vart fodrar aldrig nån pellets helt torrt Glad

Klasselover
0

Okej :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

polgara
0

#17 Lusern behöver man inte blöta, de rekommenderar att man blöter det, det är skillnad. Mina hästar föredrar det torrt o jag har alltid fodrat det torrt utan problem

Miica
0

Jag har alltid blött de, eftersom det sväller till mer än sin dubbla storlek. Fått för mig att det inte alls är bra för hästarnas magar att maten sväller så mycket där nere!

Jag hade inte vågat riskera de. =)

Klasselover
0

#20 - Av kraffts sortiment så är det Lucernpellets och betfor som ska blötas, man ser ju hur mycket det sväller, inte roligt med foderstrupsförstoppning.. Andra krafftprodukter sväller inte även om dom löses upp i vatten..

SofieN
0

#22 Krafft har väl ingen betfor i sitt sortiment vad jag vet?

Och andra krafftprodukter sväller visst i vatten, i alla fall dom pelleterade…

Klasselover
0

#23 - Den betforen vi köper är från Kraffts sortiment.. Jag har blötlagt flera olika pellets från Krafft och ingen har svällt, bara smulats sönder..

powderpuff
0

Jag föredrar Lucern hackat strå i stället. Mina hästar gillar de bättre.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

SofieN
0

#24 Groovs olika sorter, rehab, grund och ponnykraften samt b-vitaminpelletsen och minderalerna sväller iaf.. Inte så jättemycket, men sväller gör det enligt min uppfattning i alla fall.

Jag har då aldrig sett att krafft har någon betfor.. Hur ser påsen ut? Jag kan inte hitta något på hemsidan heller..

Fidelia
0

Mina äter helst lucernpellets torrt. De två gånger jag haft foderstrupsförstoppning har varit kraffts breed-pellets och har berott på glupna ponnyer som inte tuggat innan de svalt.