Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1808 ggr
QuickStep
0

Sambo till hästtjej

Hur har ni det med er sambo?
Är ni överens när det kommer till hästbiten?

Haha. Min sambo hade inte varit i stallet på ett tag och gick in i sadelkammaren för att hämta nått eller vad det d.. sen kommer han in.. (troligtvis hade jag norpat hans skruvdragare för 17:de gången) och utbrister… Hur kan man behöva så mycket saker till hästarna!?

Jag försökte kontra med hans bilar men jag blev nedröstad ganska fort… =) Haha… Lite roligt iaf i vardagen!

Skrattande

[Teddy]
0

Senast jag åkte till en hästshop sa min sambo: Kommer du hem med en grimma till får du sova i vedbon!

Men det behövs ju!

Hanna-D
0

Min sambo är inte direkt intresserad av hästarna men han brukar följa med till stallet ibland på kvällarna och ger sin favorit en morot. Han ser skillnad på alla hästarna, kan fodra hö om det kniper, följer gärna med på utställningar och är helt orädd. Han vet eller kan inget om hästar eller hästarnas "språk" men det har gått bra hittills…

HeidiH
0

#2 Du verkar ha en bra sambo du! Min gnabbar o gnäller en del, skulle nog inte hjälpa till mer än att lägga ut hö i hagen om det är kris. Men har köpt ett släp åt mig, håller mig med bil med dragkrok, så jag är rätt nöjd iaf! Han är mindre nöjd med att det blir rätt många sena kvällar i stallet i så.

SofieN
0

Har ingen sambo, men min pojkvän är så duktig i stallet. Det är så himla roligt!

Han mockar, gör i ordning mat, hämtar in hösilagebalar, springer upp på halmloftet och hämtar halm, tar in hästar och till och med kör dom :)

Men jag är galen i täcken och så fort jag bara tittar på en bild av ett täcke så hör jag honom säga vad ska du med det till…

Hanna-D
0

#3 Han är jättebra! Har dock haft hjärtat i halsgropen ett par gånger, eftersom han inte vet hur hästar beter sig och deras språk sinsemellan. Som exempelvis i går kväll när två av stona bråkade vid maten. Jag skulle ha "skrämt" iväg dem för att få slut på bråket - han går rätt fram mellan stona, tar tag i den ena runt halsen och puttar bort henne…

icansson
0

Min sambo är inte hästintresserad. Han är uppväxt med hästar o är inte rädd o hjälper mig när de behövs. Men ibland blir de gnäll men vi har var o en sitt intresse han bilar jag hästar.

Trine
0

#5 Oj, ja han kanske kommer att få lära sig den hårda vägen nå tag.Men visst e det kul när dom visar sitt intresse ändå.Glad

Min Sambo är ju inte SÅÅ intresserad men han hjälper till med mkt ändå, skottar o städar hagar (dyngstacken) med grävarn , följer med o hämtar foder ibland, följt med o hämtat nån pålle man köpt.Lånar ut sin leksak (fyrhjulingen) så jag kan köra vatten o dona hagar smidigt mm.

Som han själv säger " Det är kul o titta på dom o klappa ibland, bara jag slipper sköta om dom får du ha så många du vill"..Flört

mco92
0

jag har ingen sambo, men mina hästar står hos min pojkvän och han är underbar! :) Han var med och körde bilen när vi hämtade hästarna, plogar i hagen åt dom och försöker så gott han kan :)

däremot kan han sucka när man pratar om dom eller frågar om hjälp men det är mest på skoj och mer som en "vana".

Han hjälper till mycket mer nu när jag har egna, än när jag hade medryttarhästar. bara positivt :)

seijsing
0

Jag har världens bästa man… han ställer helhjärtat upp fasten hästarna är mitt intresse. Nu inför fölningen beställde han en övervakningskamera utan att berätta det för mig, så att vi ska ha bra koll på stona. Det var också han som tog initiativ till att vi skulle köpa flera ponnyer. En gång var han uppe i princip en hel natt och gick med en kolikhäst så att jag skulle få sova eftersom jag hade en viktig tenta dagen efter. Och så håller han på… ibland känns det nästan overkligt, gissa om jag håller hårt i honom!   Flört

QuickStep
0

Vilka roliga historier.. =) MEn dem är guld världa..

VeronicaP
0

Min sambo är helt ointresserad av hästarna, tycker väl också att så många grimmor och täcken kan ju inte behövas hm nä eg inte kanske :)

Men han hjälper alltid till i stallet om jag behöver hjälp, kör ensilage, kan tom mocka , fodra fixa vatten om det behövs.

Men tycker det är helt meningslöst med så många hästar räcker väl med max 10 st

AusaBausa
0

Min man ä rmed helt ointresserad av hästarna men ställer upp när det behövs, hämtar höbalar när jag ej kan, ger dem vatten och jagar in dem när dem stuckit(mga hårda ord om dme då men det lugnar sig sen..hihi), hjälper till o lasta om ridhästen krånglar, möter upp vet o hovis om jag ej är hemma när dem kommer, mockade ut halva bädden i somras. Så trots hans ointresse så gör han en hel del o ställer verkligen upp om det kniper..

Han har sitt intresse vägg i vägg med mitt(hästarna i stallet o mopeder o bil i garaget). Funderade ett tag på ett fönster emellan så vi kunde snackat också;-)

Tycker dock jag har allldeles för många hästar(har 4) men då kontrar jag m att han har mer än 10 moppar så än ligger jag back ;-)

Hanna-D
0

#7 Som han själv säger " Det är kul o titta på dom o klappa ibland, bara jag slipper sköta om dom får du ha så många du vill"..

Klok man! Håll hårt i honom!

Dehlfimia
0

I vårt hem är det min man som sköter hämtning av halm o ensilage håller ordning på stallet fixar hagar ger natta målet OCH KÖPER IN HÄSTAR.

Jag och Madde (äldsta dottern) sköter ryktningen och mockningen utom lösdriften som lennart (maken)står för . Jag står för morgonfodringen, utsläppet.anmälningar till utst , sköter betäckningsbiten . OCH SÄGER NEEEJ ,NU RÄCKER DET

Min man hade haft hästar innan vi träffades så för min del var det bara o flytta in med mina hästar på släptåg ,då halvblod . Till min man stora glädje . Idag är det bara shetland som gäller för hela familjen .

Så  vi är en riktig Hästfamilj ända ut i fingerspetsen ,från barn till vuxna .

Trine
0

#13 Jag gör mitt bästa!FlörtSkrattande

Kimpa
0

Min man har väl egentligen inget intresse för hästarna, men hjälpe ändå till med att skotta bort snön från stalltak, köra fyrhjulingen till skogen och hämta hem granar till hästarna i hagen, rulla fram 400kg hösilage balar, då vi inte har någon traktor, och hjälper till med stor del av den ekonomiska biten, to m ett hästköp på drygt 80´Förvånad.
Sena kvällar i stallet är väl den bit han kan tycka är jobbigt när det blir flera dagar på rad ( oftast har mamma den biten, insläpp och fodring,då vi delar stall).

Men skulle det knipa så skulle han kunna mocka och fixa in-/utsläpp, fodra osv. Han har även ridit några ggr.

cinna
0

Tjaa, vad ska jag säga. Sambon blev ju min make för 5 år sedan Flört

Hästarna har liksom funnits med hela tiden…

evasasser
0

Min man är inte intresserad. Men han ser att jag mår bra med hästarna och gnäller inte att man tillbringar tid i stallet när han är "hemma". Han är resande och borta nästan jämt. När han är hemma hjälper han mig att fixa, bära vatten~hämta foder~ta in/ut hätarna morgon/kväll… När jag har arbetat natt så brukar han faktiskt mocka så jag slipper det… Han har "tagit sig med tiden"… Kommer ihåg när jag låg på BB (januari 2003) så sa han: -Jag fixar mockningen, du behöver inte vara orolig! Väl hemma igen dagen efter,,, vad fick jag göra -JO; MOCKA!!! Han hade bara "strött över" med ny halm.. Det var hans sätt att mocka *GAH* Efter den gången så har han inte gjort så, han lärde sig nog en läxa *asg*. Jag får inte gnälla, han har varit toppen. Han har undrat många gånger när han passerat sadelkammaren vad man ska med typ 100 täcken till när dom sällan har dom på sig, varför jag inte kan gå igenom en hästsportsbutik utan att ha köpt något… Men han har väl blivit härdad genom åren. Förbannad har han nog blivit 2-3 gånger… och det har varit när han kommit hem efter sitt veckoarbete och funnit en ny häst i stall eller hage… Men det går över på nga timmar. Ja jag vet, man ska inte köpa hästar utan "lov"…

Känns konstigt nu när man sitter i en ny sits, att bli hästlös.. Men det kanske blir skönt det med…..ett tag!

[countess]
0

det var min sambo som övertalade mig att skaffa häst , och han har aldrig hållt på med hästar , han mockar tar in och ut släpp fixar hö rider i bland rycktar ute och leder mm han är en ängel =) + att jag fick hästen :P

MadeleneJansson
0

Min make är en av dom fantastiska som hjälper till när jag ber om det.

Jag försöker i mesta möjliga mån sköta mig själv, mest pga att han är allergisk mot hästar, så om han hjälper mig så mår han rätt dåligt efter det……

Han hjälper mig mest med att köra fram foder och hämta halm och köra transporten ibland och lasta ardennern, där behövs lite råstyrka…;)

Det är trist med allergin, för när han var liten red han och var med sin syster i stallet och tyckte det var roligt, så det har varit kul att kunna dela intresset för hästarna, men men…..

Elshira
0

Jag har en pojkvän som inte direkt är intresserad. Han kan dock hjälpa till att bära lite vatten ellet ta någon av hästarna ibland.

har sagt åt honom att han får lära sig lite om hästar, men han tycker inte om de vi har nu (Welsh Mountains) han tyckte bättre om araberna (som vi hade tills för ett tag sedan) och tills jag skaffar en sådan tänker han inte göra mer än nöden kräver me hästarna… Så man får väll införskaffa en ara igen så han får något att rida på och bli frälst Oskyldig

Hakuna matata!

arkenett
0

Hej!

Nu skall ni alla få ett SUPERTIPS på hur ni får er sambo intresserad.

Jag är nämligen själv sambo som halkat in på ett bananskal.

Ta nu med hela familjen och framför allt alla GUBBAR till Syds utställning på High Chaparral.

Där kan ALLA vi som kallas sambos träffa andra sambos och kanske prata annat än häst och samtidigt upptäcka att det är ganska kul att åka med på utställning för den goa gemenskapens skull.

Gå in på www.shetlandsyd.se

stallostby
0

Min sambo är föga hästintresserad men genom åren har han väl snappat upp ett och annat. Han kan ha koll på saker när man minst anar… (typ namn på hingstar och stammar!)

Han mockar inte och rör i minsta mån hästarna. Men jag tvingar honom att köra transport och hämta typ halm och grejer…sätta stängsel.. Han skulle kunna göra mer..för han kan! men vill inte (han gick tom med Jazz i utst.ringen sista svängen..)

Ibland förvånar han genom att fastna för någon ponny…

AndersA
0

min fru är mycket intereserad så hon sköter det mesta ,jag behöver bara sätta in ensilage,hämta halm ,sätta staket och det roligaste sponsra det.   Alltså en perfekt uppdelning.

Sen håller jag med #22 ta med era respektive till HC ,för jag tror det blir det blir kanon.

Pyttis
0

#24 Klart det blir KANONBRA med "HC" då alla (nåja de flesta iaf) "grabbars" dröm är att vara en cowboy….iaahhhSkrattande

cina65
0

När jag skaffade min första häst ihop med min sambo var det nog lite gnälligt, men efter ett tag började han sitta och kolla annonser själv och efter ett tag hade han själv köpt sej ett shettissto, ok tänkte jag han har fått upp ögonen och blivit intresserad av hästar så skaffade jag mej en arabhingst (unghäst) då tyckte han synd om mej för att jag inte kunde rida och köpte en arabvalack till mej och jag blev jätteglad Skrattande tänkte att då går han väl och köper en traktor eller nått annat att leka med, men nej han köpte sele, vagn och diverse saker till shettisen och började köra henne vilket han tyckte var kul, då ville han ha en till så vi skickade stoet på betäckning och hon blev dräktig ( fölar i maj om allt går bra) och vad tror ni gubben gör då? Han går minsann och köper hingsten som är pappa till fölet för nu var det ju synd om han eftersom han inte kunde köra stoet på ett tag…..Förvånad

Jaja jag fick mej en sambo med samma intresse och vi står ofta tilsammans och borstar hästar på kvällen samt att han skaffat sej utrustning för att verka hovarna själv hemma samt att han gick en kurs för att kunna ta lite själv vid behov men hovis kommer ut med jämna mellanrum och kollar till så allt är ok då han ändå får komma ut och sko den ena araben och verka den andra, för se det vågar inte gubben, dom hästarna är ju enorma SkrattandeFlört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Perly
0

#26 Kan inte låta bli att bli glad när man läser ditt inlägg Glad

Alltid Oavsett

cina65
0

#27 Tack, ja jag får nog säga att jag är lyckligt lottad. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Ellinor Johansson
0

#24 Ska jag fylla på listan? Promernerar en kväll med hustruns vänninnas pålle som hade kolik så hustrun och vänninnan hinner prata. Appropå sponsring,var är hingsten du skulle sponsra mig med förresten?

Carita
0

Hästintresset har han men inte för shettisarna, fast det finns en som jag vet att han gillar men det kommer han aldrig att erkänna för någon. På utställningen i lördags så gav han upp efter en timma och mutade mig att om jag åkte hem så skulle jag få en till ponny.. fatta att han var desperat. Men trav det kan vi åka på land och rike runt alla dagar i veckan….

[Teddy]
0

#30 Vad blir det för ny ponny då????SkrattandeFlört

Lauth
0

Tror inte det blir någon ny ponny, då vi andra marodörer "kidnappade" #30 så hon blev kvar trots allt Oskyldig

Sambon är inte särskilt intresserad. Men han hjälper till om jag ber honom med staket och sånt. I sommras hjälpte han mig att fölvaka och han har även följt med som sällskap i vagnen när jag varit ute och kört.

Joystick
0

Utan min sambo skulle jag inte kunna ha hästar!

När vi träffades för snart 11 år sen hade han inte haft någon närmare kontakt med en häst.

När vi hade storhästarna så var vi ute och red i hop ibland och han kunde sela och spänna för också.

Nu med Joystick och Pegasus har han inte gjort de då han kännt sig lite osäker under tiden de var hingstar.

De ända han inte gör i dagsläget är väl att köra killarna. Guld värt helt enkelt å de tycker småtrollen också. Deras husse kör upp hagen med snöslunga så de ska kunna busa.

Anna-Carin

kajsa-kavat
0

Ser ut som om alla har män/sambos som ställer upp på hästarna, så även min man. Jag skulle inte kunna ha några hästar alls om jag inte hade honom. Han gör allt det tunga arbetet kring hästarna.

Nu sedan början av december har jag knappt varit i stallet alls, pga en ryggskada. Så gubben får göra precis allting. Det enda han inte gör är att borsta och sköta själva hästarna. Det gör han bara inte säger han, och iof de klarar sig bra åndå i sin tjocka vinterpäls. Men snart är det dags för att hjälpa dem av med pälsen, och till dess MÅSTE ryggeländet vara bättre.

Så all heder åt alla duktiga stallskötare/karlar !