Strålröta- hjälp fort!
Idag upptäckte vi något konstigt med vår shettis. Hon har mörka partier på hennes annars så ljusa hovar. Det börjar bakom strålen och går upp mot bakdelen på hoven där det är svällt, mjukt och mörkt.Det luktade dessutom illa när vi kratsade hovarna. Framhovarna är värst drabbade.
Vi hörde oss för och fick veta att det troligen rör sig om strålröta. Vi har fått hjälp med att få hovarna rengjorda, torkade och insmorda med någon slags hovolja som skulle lindra strålröta. Även boxkompisen (också shettis, dock ej vår) har drabbats.
Då vi är noviser på hästhållning så tänker vi ringa till veterinären imorgon, men vi vill veta vad detta beror på och vad vi kan göra så länge. Vi mockar noga dagligen och shettisen står på torrt spån på kvällar och nätter. De går i en ny hage som är både är stor och inte har varit upptrampad och lerig då den perioden var. Däremot så gick båda shettisarna i en lerig hage ändå fram till efter nyår då vi lyckades få vår egen hage klar. Kan det komma så långt efter?
Hjälp oss med förklaringar och skötsleråd är ni snälla!
Många använder Trush Buster (Rengör strålen tror jag den heter på Hööks). Vi använder hellre kopparsulfat som vi antingen blandar med vanligt vaselin eller dränker en bomullstuss med kopparsulfat och trycker fast i stålfåran.
Att förebygga är minst lika viktigt: god hovvård, torr och ren bädd samt torra hagar.
Använde hovtjära till våra hästar som haft problem m strålröta förebyggde med fiskleverolja. Håller med föregående att det är viktigt med torrt där hästarna går både ute(vilket är svårt i dessa tider) o inne samt daglig kratsning.
Jag har aldrig haft det på mina shettisar men på 80-talet hade jag det på min D-ponny på vinterhalvåret. Hon stod då på en ridskola och jag kopplade ihop det med att hon stod inne mycket och gick i rasthagar under dagen. Då fick jag rådet att rengöra ofta och noga och sedan pensla på rikligt med trätjära.
Vill bara tacka för era råd och tala om att hovslagaren var här idag och konstaterade att det inte var strålröta.
Hovarna ser faktiskt mycket bättre ut så vi måste ha gjort en höna av en fjäder.
/En lycklig amatör ; )

#4. Vad skönt att det inte var någon fara.