Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 22-reglementen-lagar
Läst 2213 ggr
carl-gustaf
0

Principer om rätt stam?

Principer om Rätt Stam.

Med anledning av följande inlägg i tråden Rätt Härstamning, inlägg 142 av Anders A:
"Då SSS inte kan kräva dna test på samtliga ponny för det tillåter inte moderlandet enligt " inlägg 120 i tråden rätt härstamning "  hoppas jag (Anders Ahlström) att vi är många som ställer sig bakom att vi här ber katten gustav att skriva till moderlandet och be dom ta bort den reglen för vi i sverige tycker att man borde få dna testa alla individer. Då jag vet att han både har kontakter i moderlandet och kontakt med rätt advokat som kan hjälpa oss att driva denna fråga. Jag hoppas katten tycker det är en lika viktig fråga som RS och hjälper oss alla genom att lägga ner lika mycket tid på att påverka moderlandet i denna fråga,för jag hoppas att hans stora intresse i denna tråd är att detta inte ska upprepas."

Om du läst min personliga sida på forumet så har där stått i flera år:
 "Kvarstående bra att sträva efter:- övergå till ett enhetligt EU registreringsnummer,  en häst en identifikation - absolut krav på chips-märkning av alla våra shettisar - dna test på alla våra shettisar - individkontroll (ej signalament utan kontroll av chips numret) på utställningar och avelsvärderingar"

Ovanstående åsikter har jag redan framfört till vår moderförening.
Dock är kravet att kräva DNA test av alla shettisindivider en utopi, vi har 26 000 shettisar i landet detta gånger 500kr blir 13 miljoner kronor.  Kommer SSS att stå för den kostnaden?

I SJV:s Plan o riktlinjer _står " Sveriges Shetlandssällskap har rätt att välja ut ponnyer som skall härstamningskontrolleras. Resultatet av härstamningskontrollen skall skickas direkt till stambokföraren från analyserande lab. SSS skickar kopia på resultatet till hästägaren och uppfödaren"
_SSS har redan idag rätt om oklarhet i individs härkomst föreligger rätt att begära in DNA-typning för härstamningskontroll.

Vidare i P o R: "SSS Stambokförare ansvarar, på styrelsens uppdrag, för att korrekt stambokföring sker."

Går Vi idag in i Webbstamboken finner man att resultat av DNA typningar som är mer än ett år gamla inte har varit föremål för korrigering i stamboken.

Frågor:  Tycker Ni att webbstamboken skall innehålla korrekt information?

Tycker Ni att SSS skall kräva DNA-typning av härstamning där oklarhet kan råda?
Tycker Ni att alla RS hästar skall DNA-typas för att få beteckningen "RS" RS skulle då kunna betyda "Rätt Stam" och inte bara vara symbolisk som idag.

Övrigt: Jag eller mina advokater kan inte påverka moderlandets ställningstagande angående RS numret. Moderlandet tillåter inte någon sådan  sektionering inom stamboken eller motsvarande diskriminerande klasser på utställningar. 
Vänligen använd denna tråd bara till att debattera principer och regler.

Katten Gustaf

PP
0

Det jag inte får ihop är att Sverige, enligt inläggen detta inlägg refererar till, inte kan kräva härstamningsverifiering för införande i stambok, men att det går utmärkt att ställa samma krav i Finland… Obestämd

Eller har jag kanske missförstått?

Kris_J
0

Godkänd härstamningskontroll utan möjlighet till dispensförfarande tycker jag skulle vara ett måste vid RS ansökan, att gälla både ston och hingstar. Och varför inte inbegripa valacker också för att säkerställa att rätt individer meriterar sina föräldrar. En ytterliggare tanke är att har man yngre individer kanske även dessa skulle vara härstaningsverifierade för att ligga till grund för meritering.

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Enligt föreliggande PoR kan Sverige kräva härstaningsverifiering för införande i stamboken. Men i de nu omdiskuterade fallen är ponnyerna redan införda i Svenska stamboken.

Veritas odium paretFörvånad

carl-gustaf
0

Vad avser de särskilda RS klasserna på SSS utställningar har SJV skrivit till SSS att det inte är ok att diskriminera. SSS har överklagat beslutet och fått avslag. SSS har därefter ansökt till kammarrätten om prövning av frågan. Kammarrätten har meddelat att man inte tar upp frågan. SJV:s beslut kvarstår.   Man får inte diskriminera.  Skall en rasförening ägna så mycket kraft och tid på en fråga som inte är ok. Varken SJV el moderföreningen accepterar diskrimineringar. Nu tycker jag att det är på tiden att medlemmarna påtalar på årsmötet att tid skall ägnas åt saker som leder föreningen framåt istället.

Gustaf

en vän av fair play

Camilla
0

Kanske jag är trög, men vad vinner en hingst utan RS nr på att visas bland RS hingstarna?

carl-gustaf
1

#5 Camilla, skulle en RS-hingst kunna förlora mot en icke RS-hingst?

För att kunna få ett RS nummer måste båda föräldrarna  ha RS nummer.
Därmed har man skapat en exklusiv adelsklass i stamboken.
Denna klass får därefter exklusiva rättigheter utifrån föräldrarnas prestationer.  Detta är ett förlegat och orättvist system som inte hör hemma i vår tid.

Camilla
0

#6. Ja det skulle kunna göra om den är av bra kvalite, helt klart! Tror inte den blir sämre av att den inte har ett RS nr :)!  I dag är ju RS nr en merit så då är det ju upp till var och en att meritera sina ponnyer.

ESJE
0

#6 Följande påstående stämmer inte riktigt: 
För att kunna få ett RS nummer måste båda föräldrarna ha RS nummer.

Titta här:
http://www.shetlandsponny.se/rs.asp

Det räcker alltså att fadern är avelsgodkänd i någon ISPC-land.

Men det står att läsa i de publicerade protokollen på SSS hemsida att RS-reglerna är under omarbetning, så vem vet vad som gäller inom en snar framtid?
Hade kanske varit önskvärt att dessa nya RS-regler skulle varit klara innan anmälningstiden till vårens avelsvärdering gick ut.

carl-gustaf
0

8 ESJE, Du har rätt, RS Reglerna saknar helt stringens och validitet, om mamman eller pappan finns i annat land kan avkomman komma med i den exklusiva adelsklassen , men om föräldrarna är svenska, så måste de ha RS. Likartat vid utställning, om ägaren till hästen inte är svensk får man ställa upp i RS klasserna. Antar att du kan Räkna ut varför man har Dessa undantag. RS Reglerna är också alltid under omarbetning. Gissar att du också kan räkna ut varför. SSS äger sedan exklusiv tolkningsrätt (enligt dem Själva) till de regler de själva författat. Du kan nog också gissa varför.
Mischmasch säger katten
Gustaf

RS Borde Stå för Rätt Stam Skrattande

ESJE
0

#9 När det gäller pappan kan han finnas i Sverige men vara godkänd i annat ISPC-land. Alltså du kan köpa en stallion i UK ta hit den, avla och hans avkommor kan få RS. För detta behöver han inte avelsvärderas i Sverige.

Men som sagt av oss båda, reglerna är under omvandling.

carl-gustaf
0

Vet inte vad som hände men nu verkar man kunna skriva igen.  

Rena snurren.

AndersA
0

i #6 skriver katten att båda föräldrarna MÅSTE ha RS nr men i #8 skriver  någon annan att så är det inte .

Jag som inte är så duktig på detta undrar om vem som har rätt ?

Om inte kattens uppgifter är rätt hoppas jag att han inte använt dom vid något annat tillfälle för att förklara hur diskriminerande RS reglerna är.

FÖR inte far katten med osanning för att luras ,utan det var bara ett skrivfel.

Charlotte-J
0

Svarade för snabbt, tog därför bort Flört

Amor vincit omnia Kyss

susanne-s
0

#12 Han rättade ju sig själv " Du har rätt, RS Reglerna saknar helt stringens och validitet, om mamman eller pappan finns i annat land kan avkomman komma med i den exklusiva adelsklassen , men om föräldrarna är svenska, så måste de ha RS. Flört

Kändes nästan som du försökte få det till ngt annat, men så var det väl inte. Glad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

lillolga
0

Ja jag hoppas att reglerna ändras! Själv har jag ett fint sto efter ej visad hingst, hon har varit på premiering och fått väldigt bra kritik av Ronny Johnsson. Med gällande regler kommer hon aldrig kunna få ett RS nr trots att hon har mycke bra och fin stam på både mor och fars sida. Mor är premierad på 40 p.

ESJE
0

#9 Likartat vid utställning, om ägaren till hästen inte är svensk får man ställa upp i RS klasserna. Antar att du kan Räkna ut varför man har Dessa undantag.

Nä, det kan jag tyvärr inte räkna ut. Men jag kan läsa i proppen att denna regel är borttagen från och med i år. Hänger inte katten med i svängarna? Cool

Camilla
0

En tanke till  "kissekatten":  Varför visar du då fram hingstar själv på avelsvärdering? Då du tidigare skrev: Detta är ett förlegat och orättvist system som inte hör hemma i vår tid.

carl-gustaf
1

#16 Kattor har tankar på annat håll i mars oxå Skrattande

#17 Får väl säga som Mona, det strider delvis mot mina principer men man får väl följa systemet så länge det är som det är. Flört

Katten

Gustaf
Systemet går att förbättra.