Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 5603 ggr
Moheda
0

Hovsprickor - hälta

Har en 1½ årig valack som förra veckan drabbades av hälta i ett framben. Hovslagaren var på ingång och jag trodde att det ev. kunde röra sig om en hovböld. Pållen har haft problem med hovsprickor och hovis har vid flera tillfällen fått skära upp hovarna (ibland till oigenkänlighet) för att få bort det "dåliga". Resultatet av detta har blivit att han blir väldigt sned i sin benställning som redan innan är lite av "Charlie Chaplin-modell!

Då hovis inte kunde hitta någon böld konsulterades vet. som inte riktigt kunde ställa någon diagnos. Boxvila och smärtstillande blev resultatet av det besöket. JJ blev snabbt bättre och fick komma ut i friheten efter 5 dygn i box.

Hovis har varit och verkat honom idag och hans hovar är inte vackra, men friska!

Nu är det ju inte över för det utan nu gäller det ju att hålla hovarna hela och rena, vilket inte är det lättaste!

Någon som har efarenhet av detta?

VeronicaP
0

Har han problem med hålrum och annat så går det alldeles utmärkt att stopp bomull doppade i jodopax i sprickorna så ta det död på bakterien och ser samtidigt till att inget nytt skit ramlar ner där så är det bara att hålla efter det ordentligt ..

icansson
0

1# kan man stoppa bomull o jodopax där de har suttit en hovböld med?

SofieN
0

#2 Det kan man göra, att sätta lite tjära utanpå hjälper till att hålla bomullen på plats..

VeronicaP
0

Det är hur effektivt som helst faktiskt :-)

HeidiH
0

Virkon S är ju oxå ett bra medel. kanske kan man sparya det på fötterna innna de tex går in boxen? Kossor får ju hovbad i nånting sådant, kanske man kunde göra? men bomullstussar i hålrum mm är bra, samt tjära som sagt! Hoppas den håller sig frisk och hel nu!

Moheda
0

#1 Jag ska försöka ta några bilder på hans "massakrerade" hovar. Det är liksom inga hålrum utan stora delar av insidan av hoven är liksom urgröpt så det ligger mer eller mindre öppet. Har köpt ett lila medel som är bakteriedödande som jag ska applicera efter att ha rengjort med stålborste… får bara hoppas att jag kan hålla smutsen bort. Inte så lätt denna årstiden!!

AnnaLundin
0

Rengör ordentligt och droppa på de lila dropparna, det brukar kunna göra underverk faktiskt.

Jag förutsätter att det är hålväggar han har och det är ganska vanligt. Beror på nån mikroorganism som finns i marken.

Det kan bli små hovbölder i botten av hålväggar, även om man inte hittar någon synlig varböld.

Hanna-D
0

Har ett sto som har fått en hålvägg som klipptes upp, efter någon vecka började hon halta, ibland. Mina ponnyer går ute fortfarande men jag tar inne hemma över natten för att rengöra med väteperoxid och så att hon ska få stå torrt.

balotte
0

Jag hade hellre sprutat upp som #7 säger de lila dropparna (Trush Bust eller bara Trush). Det jag har fått reda på så ska man inte använda jodopax på öppna sår har hört att det är cancerframkallande och något frätande i outspädd. Trushen är också antibakteriell.

PetraJ
0

Jag blandade lin och honung + tjära och stoppade i hålet. Det hjälpte jätte bra på min häst. Fick tipset av min hovis.

Hanna-D
0

#9 Hur "nyttig" är Trush Busterna då…?

[ronja123]
0

Undrar oxå hur man ska göra med detta?Har hört att jodopax inte ska vara bra,Har själv använt det "lila" och det har funkat bra.Vad är detta Trush??

Elshira
0

Jag skulle nog också köra varianten jodopax och bommulstussar på de redan existerande hålen men jodopax ska aldrig användas outspätt! En bra regel är att det ska se ut som thé Det står även på flaskan hur mycket som ska spädas.

men något du även kan spraya på (och säkert använda istället för jodopax med) under hela foten som jag haft riktigt bra erfarenheter ifrån är "Dry Feet". jag tror det kostade runt 200-250 kr när jag köpte en flaska men det var 2 år sedan och det är nästan hälften kvar fortfarande (efter att ha använt det under behandling samt vid t.ex verkningar osv av få hästar).

Ena ponnyn jag har ny hade på väg att få lite hålrum, och innan det då han bli något tog jag en hovkniv och skar upp det lilla som var och sprayade i det dagligen i 2 veckor och sedan syntes inte ett spår av det ^^

Har även behandlat strålröta med det och mycket bra effekt, fötterna var snart fina och det fungerar bra i lite allmänsyfte. Är enketl och bra i sprayflaskan och är något starkare än jodopax då det innehåller väteperocid (används vid rengöring av sår) samt kopparsulfat. Ni som haft ngon med strålröta förr i tiden har säkert en kopparsulfatburk liggandes innehållande knallblått pulver som ska ligga och "bränna rent".

Testa gärna i framtiden! =)

Har man hästar med hovproblem så ska man ju självklart hålla dem så rena som möjligt, men om de ofta blir dyngiga i fötterna och är lite blöta (t.ex om de står på halm, eller de bara trampar runt skiten väldigt) så ska man tänka på att det är bättre att låta leran från utsidan sitta kvar än att ta bort "skyddet" och få in piss och dynga ^^

Hakuna matata!

[Billan]
0

Vid hovböld används väteperoxid att koka rent med, spola efter med Lotagen och gipsa om det är möjligt.

Vid bär rands röta ( hålrum ) kan samma behandling vara av värde. Man kan också peta rent och tvätta med Virkon.

Alternativet är att verka bort allt om det är möjligt.

Allt enligt en hoslagare på ett djursjukhus idag.

AnnaLundin
0

#14 - det finns nog lika många teorier om hur man "ska" behandla hålväggar som det finns aktiva hovslagare, oavsett om de jobbar på djursjukhus eller inte. Det viktigaste är ju att det man gör fungerar….

Moheda
0

Oj, vad många olika teorier det finns, tack för alla tips!! Då min hovslagere har tagit bort väldigt mycket på hans hovar tror jag/hoppas jag att med noggrann rengöring och applicering med "lila medel" (som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter) att han ska bli bra igen!!

Elshira
0

Detr bästa är ju att skära rent och ha någon form av bakteriedödande så fort det är synligt i.af =) Sedan finns ju olika varianter, men ju fortare destå bättre

Hakuna matata!

Ahnna
0

#14 Menar du att bärrandsröta och hålväggar är samma sak? Jag trodde att det ena kommer av svamp och det andra av att hoven är t.ex. högre på ena sidan och därför inte blir belastad rätt och spricker upp.

Jag frågar därför att min ena shettis hade bärrandsröta en gång och blev behandlad med ett svampdödande medel, medan jag har varit med om flera håligheter i hovarna som inte har behövt någon sån behandling, utan har blivit "bortverkade" och sedan behandlade med Virkon S eller ingenting alls, lite beroende på.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

# 15

Jag har inte sagt att det är det "rätta" att behandla som jag fick till svar av den hovisen. Men det är en erfaren en som jobbar på ett av våra större djursjukhus. Även om du är hovslagare så kan ju även andra ha erfarenhet.

Passade på att fråga hur de gör då jag hade kontakt i ett annat ärende, och det kan vara kul att höra flera behandlingsmetoder.

Sen får väl var och en göra som det passar dom.

AnnaLundin
0

#19 - jag ville bara belysa att det finns massor av metoder att behandla hålväggar och det är inte bara så att jag tyckera tt min metod är rätt. Detta är något som diskuteras livligt även i hovslagarkretsar och det ÄR så att det görs på väldigt olika sätt.

#18 - hålväggar är resultat av bärrandsröta, typ. Och det du skriver är bara bevis på att det inte finns någon rätt eller fel behandling, det viktigaste är ju att de försvinner…

Ahnna
0

#20 Ja, absolut, men min hovslagare har förklarat att en felverkad hov kan spricka upp och få hålrum som måste verkas bort, som alltså inte har med svamp att göra. Jag har sett åtskilliga såna problem försvinna helt av sig själv efter att verkningen har åtgärdats.

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#21 - jag har aldrig sett samband med felverkad hov, men det innebär ju inte att sambandet inte finns. Men jag kan inte tänka mig att det blir några hålväggar, oavsett hur felverkat det är, om det inte från början finns en bärrandsröta som påbörjar sprickan. Sen kan den säkert bli värre tillsammans med felaktig belastning.

Hanna-D
0

#21 Hm, vi har väl samma hovis? Har inte hört den varianten.

Elshira
0

Hoven behöver inte vara felverkad för att det ska bli så.

De gånger jag råkat ut för det (dock i väldigt liten utsträcvkning och bara en ordentlig rengöring/rensning och på med något som jodopax/väteperoxid etc) är då hästar haft en liten aknt på sina hovar. Jag rider helst barfota men då det är mycket sten där jag rider vill jag inte verka ner hela vägen ner till sulan då de lätt ömmar.

Men efter som jag vill ha en kant på ca 0.5 cm så får jag hålla efter det och raspa varannan vecka eller så istället för att som man annars gör - verkar ner till sulan och låter växa ut någon centimeter innan nästa gång. Men med det måste jag också vara extra noga om stenar osv fastnar i och hålla den lilla skåran som blir så platt som möjligt uatn att det går upp i hoven mer än ett fåtal millimeter.

Så felverkning behöver det faktiskt inte vara, de kan råka få så så fort utterväggen sticker ut lite nedanför sulan. Men precis som AnnaLundin säger så blir det troligen knappast bättre om det är felverkat eller felbelastat!

Hakuna matata!

Ahnna
0

#23 Han har sagt till mig att om hoven är lite för hög på t.ex. insidan så belastas insidan fel och kan då spricka upp, oftast med packad skit i lamellranden i början, särskilt om hästen är oskodd och rids/körs mycket på grus, och det kan sen bli värre och värre. Vi hade en diskussion om det senast för 3 veckor sen, eftersom min ena ponny är oskodd och körs på grusvägar.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0
[Billan]
0

Träffade hovisen som jobbar på ATG Romme idag. Passade på att fråga honom också om hans behandlings strategi på bär rands röta.

Hans ordination var verka bort allt, blötlägg med Virkon och låt verka 3 min. Om det blev en spricka kvar kunde man lägga i tjärdrev.

Mossedal
0

Men röta och hålvägg är väl inte samma sak???

Hålvägg är väl när hovväggen och sulan separeras… en "vanlig" följd av att hovväggen är "för lång" och vikten hamnar på denna och tvingar den från sulan. Som någon sa är väl verkning med tätare intervall en lösning.

Jag har en ponny som har haft (och fortfarande har till viss del fast de håller på att växa bort) hålväggar. Detta för att han har lagt mer vikt på ena sidan av hoven… jag måste hålla efter kring hålväggen - men ännu viktigare är att hålla efter motsatt sida för att avlasta den sidan som har hålvägg och så han blir "rakt"/belastar rätt/rakt. En risk är ju annars om hovis endast "gröper ur" kring hålväggen att belastningen blir större och större och hoven ännu mer sned.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Moheda
0

#28 Så är problemet med min ponny. Jag har fått en rasp av min hovis så att jag kan hålla efter "yttersidan" av hoven så att han inte belastar "innersidan" av hoven som är den del som hon har fått klippa upp kraftigt. Kanske kan man med detta tillsammans med att man försöker hålla rent, få butkt med eländet! Han hade ju problem med både röta och hålväggar!Skrikandes

AnnaLundin
0

#28 - nja, riktigt så enkelt är det inte. Dvs separationen behöver inte alls ha med för långa hovväggar att göra, det kan ske även på kortverkade hovar. Det blir ingen hålvägg utan föregående bärrandsröta.

VeronicaP
0

Jo jag har varit med om hålväggar utan bärrandsröta i allafall , det kan nog mycket väl vara olika från olika fall inget är den andra lik …..

[Billan]
0

# 28

Den teorin har jag inte hört. HAr ett sto som belastar snett, hon har aldrig haft några problem.

Det vanligaste är i allafall att hålrum blir av bärrandsröta, MEN även en uppkilad sten som släpper kan ju också ge ett hålrum.

Jag skulle nog vilja påstå att det har lite med hov kvaliten att göra. Hästar med lite sämre hovar får lättare problem  än andra. Annars skulle ju alla hästar i samma hage få lika problem.

# 31

Vad berodde det på då ? Jag menar en frisk hov har inga hålrum.

VeronicaP
0

#32 Precis som #28 skrev , helt och har även fått ett hålrum på häst som kördes barfota och man lämnar lite mer just för att de ska ha liet mer att slita på , kördes mycket på grusvägar och resultatet

Så visst kan en frisk hov få hålrum , bara att den blir lite skadad Oskyldig

En av hästarna kunde inte ens hovslagarn förklara varför det blev ett hålrum , hoven var helt frisk i sig själv , hårda hovar och ingen röta men ändå ett hålrum, orsaken trorjag kan vara att det har lagt sig grus i kanten och *skavt* hål , då de går på bete (hingst) så kratsar inte jag hovarna i allafall på dem varje dag .

De kan få hålrum även om de har en hovspricka , där det kommer in smågrus och *gnager sig in  mmm

Tror aldrig att min hovslagare har sagt att de har haft bärrandsröta en enda gång …

Däremot har jag haft någon som haft hovböld , dör det blivit hål som man får stoppa igen ..

Tror även tex hästarna på väderön kan ha tedens att få hålrum då de inte verkas på hela sommaren och hovarna får gå av , slitas utan mänsklig påverkan.

Av de som vi har haft som haft hålrum är det  bara en som varit halt och det var den sm tävlade 2 travsäsongerbarfota som blev halt så vi fick sko henne och då försvann hältan.

Nu har inte våra hålrum varit så stora så man har behövt verka väck hela framsidan utan de har bara verkats som vanlit *typ* och stoppats bomull med jodopax i hålen och hållts efter endast på det viset och de har blivit bra allihopa.

[Billan]
0

# 33

Det var just det jag skrev att en sten för ex. som kilat upp kan ge hålrum på en frisk hov. Men vidhåller ändå att de som är mera utsatta än andra har en sämre hovkvalite.

Hovsprickor är ju en annan historia, men visst kan det ge hålrum.

En hovspricka ser man ju även om man inte lyfter på hoven.

Tilläggas bör också att bärrandsröta och hålrum beror inte på att man inte sköter hovarna, det är en bakterie.

VeronicaP
0

#33 Håller fortfarande inte med dig om att det är sänmre hovkvalitet på de som får hålrum. Beror ju också på hur man använder sina hästar om de bara går i hage och gör inget alls eller om de används och körs på grus, asfalt, mm

Våra har stenhårda hovar , hovslagarn klagar en hel del när det ska skos , just för att de har så hårda hovar….

Så jag tror fortfarande inte att man kan generalisera det över en sak att det måste vara si eller så ..

[Billan]
0

# 35

Vad är din teori då ? Hårda hovar är heller inte det  optimala.

Det finns ju raser som har stora problem med hovkvaliten och man hoppas ju bara att vi slipper samma på shetland.  Fjording, island även nordsvenskar mfl .har kända problem.

Det här med hålrum och röta, hörde man aldrig talas om för tjugo år sen, eller ännu längre tillbaka. Det har kommit på senare år. Visserligen kanske klimatet har ändrat sig så att bakterier lättare får fäste nu.

Något måste det bero på i allafall.

[ronja123]
0

Vad är det för tjära ni använder?

Hanna-D
0

Min förra hovis använde tjärpasta, faktiskt himla smidigt! Segt som ett tuggummi, man trycker upp det i hålväggen efter rengöring för att förhindra att smuts packas i hålet.

[ronja123]
0

ok,tack men vart får man tag i det ?

Hanna-D
0

#39 Jag vet inte var han köpte det, jag fick en burk av honom, smidigt att få ut också när man skulle rengöra, jag brukade använda en söm.

VeronicaP
0

Tror faktistk hålrum har funnits länge om jag ska vara ärlig , det fanns på ridskolan när jag red och det är mååånga år sedan *S*

Jag har faktiskt ingen teori och helt ärligt har jag inte forskat så mycket i  det heller en del får det en gång i sitt liv och en del aldrig vad det beror på bryr jag mig eg inte så mycket om , om jag ska vara riktigt ärlig.

Vet att det var en hovslagare som sa för många år sedan att när det hade varit en blöt vinter och en fuktig sommar så blev det lättare hålrum men vad vet jag ..

Hanna-D
0

Tycker alla unghästar får en släng av det som ettåringar (i olika grad) och sen aldrig mer.

[Billan]
0

Jag har  ridit sen slutet på 50-talet, haft hästar sen mitten på 60- talet. Då måste jag totalt missat det för det är på senaste tio åren som jag har uppmärksammat en ökning. Tidigare har man hört någon enstaka. Ett skit är det i allafall för de som råkar få det på pållarna.

# 42 Framför allt unghästar med vita hovar.

# 41

Vi kanske har varit förskonade här uppe där vi har lite kallare. Ni i Skåne har ju lite annat klimat, blötare längre perioder.

Hanna-D
1

#43 Njae, det har jag inte märkt av. Kanske haft tur men det är nog de svarta som haft värre än skäckarna generellt.

VeronicaP
0

#43 Vinter vad är det ;-), är det de som är några dagar om året , då när det inte regnar och blåser för en gångs skulle Oskyldig

Moheda
0

#42 och #43  min kille är just unghäst, 1½ år, och har vita hovar! Hoppas att det är ett övergående tillstånd!

Ahnna
0

Jag skulle inte bli förvånad om anledningen till att man pratar mer om hovproblem idag handlar om att kunskapen har ökat.

Det är ju samma sak med t.ex. fång, kolik och andra sjukdomar, som många förr om åren bara ryckte på axlarna åt och möjligen ringde ut en veterinär för eller försökte behandla på egen hand hemma. Nu vet ju de flesta hästägare att man kan förebygga såna saker genom god hästhållning och genom att hålla koll på vad hästen stoppar i sig och så vidare. Och det pratas mycket mer nu om orsakerna som man bör hålla koll på, än det gjorde för 20+ år sen. När jag skaffade min första häst för snart 15 år sen så var det ingen som pratade om att de ska ha tillgång till mat 16-20 timmar per dygn för att må bra, till exempel. Men många idag fodrar oftare än de gjorde förr (jag själv, t.ex.) för att hästarna ska må bättre, precis som många är noggrannare med hovvården nu för att det pratas mer om hovsjukdomar.

Mer information åt folket! Hurra för internetforum! Glad

www.stuteriprecious.se

Moheda
0

#47 tror också på att det pratas/diskuteras mer nu än förr! Jag tycker personligen att detta forum är mycket bra och jag har lärt mig mycket och fått många goda råd från shettisfolk runt om i landet! Tack till alla er som delar med er av er kunskap och erfarenheter. Det är ibland skönt att höra att man inte alltid är ensam om sina "problem"

[Billan]
0

När jag var liten och under större delen av min uppväxt har hästar användts  i jordbruket och skogen. Att man skulle strunta i hur hästarnas hovar och annat som rörde deras välmående tror jag inte ett smack på.

Utan häst ingen inkomst !!

Däremot är det kanske lite si och så idag då det finns så många hästar som has bara för att det ska vara en häst eller flera i hagen. Tyvär är det många idag som har fina utrustningar för massor av pengar både för häst och ryttare, men de glömmer att hästen ska ha skötsel och vård också.

Så påståendet att hästarna sköttes generellt sämre förr håller jag inte med om, de var ju deras levebröd. De hästar som inte var brukbara togs bort, man hade inte råd att hålla häst för skojs skull, eller för att man tyckte att den skulle få leva.

Javisst finns kunskapen nu, men hur efterlevs den ?

# 47

Man kanske räknade med att ALLA som skaffade häst hade klart för sig hur dess behov var. Det var en av de första sakerna man fick lära sig på 50-talet.

Titta på de hästar som jobbade i skogen, så snart de fick stå stilla kom hösäcken fram.

# 44

Vi har nog haft på både vita och svarta hovar de perioder det varit, men många påstår att vita fötter är känsligare.

Annette
0

#43. På 50- och 60-talet fanns inte internet, så det kan ju vara så enkelt att du inte fick reda på det.

[Billan]
0

Glad

Miija
0

#38   Vet du hur länge tjärpastan kan sitta innan man måste ta bort den så inte bakterier gror? hur får man bort tjärpastan?

Hanna-D
0

#52 Läs #40 med hjälp av en söm exempelvis. Jag lät det oftast sitta ett dygn, ville rengöra med väteperoxid dagligen.

Miija
0

#53   OK, jag trodde det var mer kladdigt och fastnade i hålet.

Hanna-D
0

Som ett tuggummi. Det är segt men sitter ihop, har inte haft några problem att få ut det.

Moheda
0

Idag har hovis varit och verkat JJ. Han är sååå mycket bättre!! Har nästan normal form på sina hovar igen. Hoppas nu att han slipper att drabbas av nya "angrepp". Fått tips av en vän att ge honom kisel, vilket tydligen har en bra effekt på hovarnas kvalitetFlört

SaraDoos
0

*tack gode gud för att mina pållar aldrig har klabb med hovarna*

peppar, peppar FlörtGladSkrattande men tack alla för intressant läsning!

Mossedal
0

# 56 Kul att höra att det går åt rätt håll! Lycka till nu, och jag tror också att kisel kan hjälpa (och tillskott som befrämjar hovkvalite samt blodcirkulation - gratis är ju brännässlor som brukar vara kanon vid hovproblem) så kämpa på.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

kahelin
0

Kan man köpa kisel i vanliga hästbutiker som säljer foder osv?

Shenzis hovar är jättedåliga med hålväggar i tre av fyra hovar och jag kämpar och kämpar med dem, men det tar ju sån tid att få dem bra känns det som!

Jag rensar också ur hålväggarna med en söm, borstar ur  och sprejar Bluespray på. Men hennes hovar är ju jättesneda pga att hovis måste skära upp så mycket

Rynkar på näsan

Moheda
0

Jag köpte kisel (det står Kiselgur på) på City Gross. Det är pulver som jag blandar i uppblött betfor.

Det tar ju ganska lång tid att se effekten av detta men jag tycker att det är värt att prova!

JJ har också haft hålväggar i tre hovar - som värst var det i oktober när han t o m blev halt! Nu har hovis verkat honom två gånger samt att jag håller rent, duttar på det "lila dundermedlet" och raspar yttersidorna en gång i veckan för att undvika snedställning. Han är nu nästan helt återställd! Hoppas att han ska slippa mer besvär av detta i framtiden!  

#59 kämpa på!!

kahelin
0

#60 åh vad skönt att han nästan är helt återställd! Det inte alls kul med problemen, men man får ju göra så gott man kan för att bli av med dem.

Shenziz hovar är ju också sneda, jag har precis skaffat en rasp så att jag kan dona med hovarna så att de inte blir så sneda. Men samtidigt vågar jag inte riktigt, för varje gång som hon har blivit verkad så har hon fått jätteont i hovarna!! Och det kan hålla i sig i några dagar. Hur var JJ efter verkning?

Jag köpte shenzi i maj -09 och då var hon verkad enligt "vildhästmetoden" och min hovslagare tyckte att hovarna då var riktigt bedrövliga. Han fick ju skära upp sidorna där hon hade hålväggarna och det är ju ett halvår sedan nu….känns som att det aldrig ska läka…..just nu känns det nästan hopplöst, fast jag vet egentligen att det inte är det. Jag behöver nog bara ha lite mer tålamod!

Moheda
0
#61 JJ har inte varit öm efter verkning.

Hur gammal är Shenzi? Detta problem verkar vara störst på unghästar har jag Obestämdförstått…

Jag tycker att du bara ska fortsätta att sköta om henne så gott du kan. Jag fick faktiskt beröm av min hovis som sa att det hjälper mycket att man själv håller rent och att man raspar själv mellan verkningarna. Så jag säger det igen - kämpa på!!

Berätta gärna hur det går…

kahelin
0

okej vad skönt att han har klarat sig från ömheten!

Shenzi är 1 1/2 nu och jag har också förstått att det är vanligt på unghästar. Min storhäst hade även han lite problem med hovarna när han var ung, men på honom blev hovarna bra vldigt snabbt!

Ja jag ska kämpa på! Rensar rent varje dag men ska även, som du, raspa hovarna en gång i veckan så får vi hoppas på det bästa :) har även beställt hem kisel som jag ska prova med!

kahelin
0

Ville bara uppdatera hur det har gått för oss! Hovslagaren var ute igår och verkade ner hovarna så gott det gick. Han kom dock inte till botten av hålväggen, så det tar nog ett tag innan shenzis hovar blir bra. Nu ska jag fortsätta att rensa ur och spraya Bluespray och även raspa hovarna emellanåt. Hovslagaren visade hur jag ska raspa så jag har koll på vad jag gör :)

Moheda
0

#64 Va´bra! Håll ut!!

Ellen89
0

min valack hade en spricka i sin hov. Min hovslagare hade en 'sked' eller ngt liknande som han gravde ut till han kom up til borjan av sprickan (sa langt den nadde i hoven) Och sa slutade skiten komma up och lakte inom 6-7 veckor. Nu finns ingen spricka alls, onskar jag hade tagit bilder!

Moheda
0

så har då hovis varit och verkat JJ…. Han är såå fin i sina hovar - ÄNTLIGEN!! Det har ju trots allt tagit 5 månader, från det att han haltade och hade ont.

Det är bara på den hoven som var värst från början och som hovis fick verka upp mycket, som det syns fortfarande. Han är idag helt frisk i sina hovar och jag är jätteglad för det! Tungan ute

Hanna-D
0

#67 Vad skönt!

kahelin
0

#67 åh vad härligt =) tänk vad mycket jobb man får lägga ner, men som även lönar sig!! Mitt stos hovar börjar bli lite bättre också!