Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 4455 ggr
kacka
0

hyperlipemi, fång, diabetes?

Går hyperlipemi, fång och diabetes hand i hand? Hur vanligt är det med diabetes på shettisar? Har det BARA med foder att göra? Eller kan det vara ärftligt?

nallebjörn
0

då min ponny hade fång, kolik och hyperlipemi sa veterinären att dom aldrig sett det ihopa.

jullan
0

#1 väldigt mkt samtidigt!

nallebjörn
0

#2 ja oftast är det en åkomma i början och så får man resten som biverkningar. Min började med kolik, sedan fång och tillslut hyperlipemi.

kacka
0

Stackars dig Anna!! För att itne tala om hästen…

nallebjörn
0

#4 ja det slutade inte så bra tyvärr.

Emmelie
0

vad är hyperlipemi för något..?

nallebjörn
0

#6 i korta drag en allvarlig leversjukdom.

Miija
0

Kom ju i fel tråd…Generad

Hovgarden
0

Hej alla! Jo hästar framför allt ponyer kan ha "diabetes" har man en ponny med sk hingstnacke (dom får en massa fett i nacken) ska man sluta ge extrasocker i foderstaten och höra av sig till sin veterinär för rådgivning. För att kunna avgöra om ponnyn har diabetes måste man ta blodprov. Det är tyvärr en sjukdom som bli allt vanligare bland alla våra hästraser självklart drabbas tex inte ett fullblod lika lätt då det är en svårfödd ras. Däremot har jag fått råd från flera veterinärer som har föreläst (jag studerar företagande med häst vid Biologiska yrkeshögskolan i Skara) och de säger att ger man sin ponny/häst betfor varjedag efetr behov och till våra små runda ingen större mängd :D så motverkar det fång då betfor gör att tarmfloran hålelr sig bättre i balans och det är ju hittils vad veterinärerna kommit fram till en rubbning i tarmfloran som utvecklar fång genom att det då bildas toxiner (gifter) i grovtarmen. Pust, hoppas ni förstod, om inte hör gärna av er jag svarar gärna på frågor.

/Katja

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

cina65
0

Mitt shettissto har nu nästan slutat dricka och fick tips om hyperlipemi vilket gärna kom i slutet av dräktigheten, när jag sen läser om detta så står det att de slutar äta då?

Vet inte riktigt hur illa det är med damen här, har ständig dialog med vetrinär och tempar henne 4 ggr om dagen nu 3 gånger är det ingen feber men 4 gången kan hon ha 38,6 i temp.

Hon skall öla i mitten av maj.

Men hur mycket vatten bör jag få i henne??

idag har hon drukit ca 4 liter ljummet vatten och fått lite morötter och äpplen, vet inte hur jag skall få i henne vätska riktigt och börjar bli väldigt orolig, hade jag vågat hade jag kört henne till djursjukhuset i helsingborg men det är ju inte heller bra att transportera i hennes läge?????Gråter

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

sanne
0

det låter rätt så allvarligt skulle jag säga.

be veterinären ta ett blodprov, det tar inte många minuter o se om det delar sig o mer än hälften är tjockt fett. Är det så har stoet med största sannolikhet Hyperlipemi.

då bör hon komma till djursjukhus för vård snart.

men ring din veterinär o ta ett blodprov ! ring o rådfråga djursjukhuset. måna är ganska ovetande om denna sjukdom tyvärr. men stå på dig.

hoppas allt går bra.

cina65
0

Ja jag ska ta ut dom imorgon igen. Men hur i hela fridens namn ska jag få i henne vätska, ska jag sruta i henne med plastspruta, vetrinären sa åt mej att eftersom hon åt med god aptit var det ingen fara, men hon måste väl för sjutton dricka mer än 4 liter vatten om dagen?

Behöver hon inte mer vätska nu under dräktigheten?

Får jag inget bättre svar i morgon av vetrinär så åker jag nog in med henne. Gud vad man blir orolig!

Jag har ju aldrig heller avlat fram ett föl så allt detta är nytt för mej.

Mvh Carina

JennyR
0

#10 När en häst får hyperlipemi eller ngt annat problem med levern så mår dom illa och det påverkar aptiten. Om din ponny har god aptit på mat så är det inte säkert att hon har några problem med levern. Ett blodprov där man kollar levervärdena + ett som man kollar om "det delar sig" ger snabbt svar på det :) Det kan din veterinär komma ut och ta i ditt stall.

(Vissa ponnyer dricker dåligt på vintern, när jag jobbade på veterinärstationen här så berättade en veterinär att hennes shetlandsponny knappt drack ngt alls på vintern, och hade aldrig gjort det under de år hon haft honom, men det är mer en parantes i sammanhanget ;))

Självklart ska man ha ett dräktigt sto under största möjliga observation om man märker förändringar i beteendet, är hon sjuk på ngt vis så kan det ha ett väldigt snabbt förlopp, speciellt om det har med tex levern att göra (vet av egen erfarenhet Rynkar på näsan ). Bra att du tempar henne! En hästs temp är ofta lite högre på kvällen när dom varit ute i hagen och rört på sig, likadant som vi människor ofta har högre temp på kvällen.

Hoppas det går bra med ditt sto!

Miica
0

Hehe, ett tag så drack inte ena fölet jag har hemma, la några morötter i vattnet, så hon åt och fick i sig. Behövdes någon dag bara nu dricker hon och äter morötterna vid sidan om=)

#9 så du menar att man bör ge lite betfor till hästarna varje dag? för att minska risken för fång, korrekt?

Ungefär hur mycket? minimum för någon som inte direkt är igång?

cina65
0

#13 Hon är pigg i hagen och äter friskt,hon lämnar inte något i krubban eller av höet, men att gå från att drick ca 20 liter/dag till 4 och det får jag hämta inne så det inte är för kallt. Detta gör jag gärna bara hon dricker, sen kom vi ut till henne i förrgår och då var hon varm, tog temp och den låg då på 38,9 kastade mej då på tel och ringde hit distriktsvet. som tempade henne igen när dom kom ut 1,5 timme senare och då hade hon ingen förhöjd temp alls Obestämd dom tyckte att vi skulle avvakta då eftersom hon åt och var feberfri, kunde vara någon förkylning.

Jaha tänkte jag, fortsätta tempa henne och se till att få i henne vad jag kan i vätska och sen är det bara att stanna hemma och hålla damen under uppsikt då.

Byter vatten till henne var timme för att det inte skall bli för kallt och ger henne rivna äpple och rivna morötter i betforen. Nu får vi väl bara hålla tummarna och se hur hon mår i morgon och ringa hit vet om hon inte är ok då.

Jag är kanske lite av en hönsmamma men jag är då otroligt rädd om mina djur och sätter det säkra före det osäkra, tur man har chans att själv avgöra om och när man skall jobba. Obestämd

Mvh Carina

pluttanna
0

Det finns samband med fånghästar och diabetes samt IR hästar.

exitingsvillemo
0

Prova att lägg de rivna morötterna och äpplena i vattnet istället, det brukar kunna stimulera drickandet lite.

Vissa hästar funkar bra med saft också ;)

cina65
0

#17 Tack det skall jag testa. Glad

Mvh Carina

runas
0

Mitt ena sto har i vinter fått en rejäl nacke, något hon aldrig fått förut då hon gick på lösdrift med fri tillgång till grovfoder. I år har jag fodrat 5 ggr per dag med hö(mellan 0,5-1kg hö/fodringstillfälle, mer till natten såklart) och inget annat o trots det blir hon stabbigare. Bör jag oroa mig för diabetes, fång?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

cina65
0

Jippie…. Måste bara berätta att mitt sto dricker igen Skrattande och gud vilken lättnad det var, kom ut i stallet i morse och hittar spannen tom på vatten, tänkte att jaha då har hon vält ut vattnet då, spolar upp nytt och lilla gumman går fram och dricker med en gång och ingen feber alls mer idag. Men vågar väl inte riktigt ropa hej än men det känns mycket bättre nu. Glad

Mvh Carina

Hanna-D
0

#20 Vad skönt! Glad

cina65
0

#21 Ja nu får man hålla tummarna att det fortsätter så.

Mvh Carina

pluttanna
0

#19 Har du koll på vad värdena ligger på på grovfoderet nu gemfört med tidigare?

sanne
0

härligt.

lycka till !