Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1717 ggr
icansson
0

en fundering

Hej

sitter här o funderar lite…är de möjligt att en shettishingst kan betäcka en större häst? är de möjligt att en större hingst kan betäcka en shettis?

funderar inte på att avla så här så vill inte ha sådana kommentarer utan undrar bara om man kan ha hästarna i samma flock utan att de händer något oplanerat.

Hanna-D
0

Självklart, har bl a sett korsning islänning/shettis och nordsvensk/shettis (där mamman var nordsvensk…)

Kris_J
0

Min lilla hingst hade nog tvekat att betäcka något större än en shettsisFlörtSkrattande

Veritas odium paretFörvånad

exitingsvillemo
0

Hästar (djur öht) hittar ofta på hur dom ska lösa eventuella höjdskillnader. Så att sätta ihop hingst och sto av olika storlekar är inte ett säkert kort.

Kris_J
0

#13 Det beror nog på hur bekväm av sig pållen i fråga är….

Perly
0

Min pappas kompisar har ett hlb sto i samma hage som en shettis hingst, stoet går till en sten och trycker rumpan mot den och då når shettisen upp…

Alltid Oavsett

polgara
0

Såg en korsning mellan en minihingst (83cm) o halvblodsto (173cm) så visst går det

Charlotte-J
0

För många år sen hade vi en shettis/Fjordingkorsning där mamman var shettis. Han var 105 cm och såg ut precis som en Fjording. Så visst går det.

Amor vincit omnia Kyss

exitingsvillemo
0

#4 är det värt att chansa? Flört

Trine
0

Det är absolut möjligt!

Min kompis har en shettiskorsning på 110 o Nordsvensk hingst på 160. Dom gick i skilda hagar , hon såg aldrig nå misstänkt, och inget var konstigt…I typ 9 månader..Sen började hon fundera, ridgjorden räckte inte till, hon ökade fast hon inte fick nå extra mat osv..Sen 1 okt så kom det ett stoföl ut med lååånga ben..Hon är väl c-ponny idag och blir tre iår…

Så är dom kluriga så ordnar dom det mesta, förmodligen så har stoet krypit under trådarna gått till hingsten o sen tillbaks till sin hage för ägaren misstänkte aldrig nåt, inga tecken med nedrivna/ slaka trådar.

[Teddy]
0

Jag har en korsning shettismamma och travarpappa.  Han är 128 cm.

HeidiH
0

Vet om en fölis med shettis till mamma och halvblod till pappa, så det funkar!

lillolga
0

Nog kan dom allt! Mitt vbl sto brukade lura upp mini hingsten på muckhögen då dom gick tillsammans. Hon ställde upp sig så fint och precis då han reste sig och skulle kliva på henne så tog hon ett steg eller 2 fram så han åkte i backen från för honom ganska hög höjd! Sen stod stot och nästan skratta åt han som de såg ut när han damp i marken :) Inga föl blev de för oss men har stot varit brunstig har hon förmodligen stått kvar =)

lillolga
0

Nog kan dom allt! Mitt vbl sto brukade lura upp mini hingsten på muckhögen då dom gick tillsammans. Hon ställde upp sig så fint och precis då han reste sig och skulle kliva på henne så tog hon ett steg eller 2 fram så han åkte i backen från för honom ganska hög höjd! Sen stod stot och nästan skratta åt han som de såg ut när han damp i marken :) Inga föl blev de för oss men har stot varit brunstig har hon förmodligen stått kvar =)

icansson
0

men de kan väl inte vara bra för en liten shettis fölet blir ju ganska stort otroligt att de ens klara de

[Teddy]
0

Hos goda vänner kom en ardennerhingst lös och betäckte ett russsto. Det blev en kanonfin fölunge!!
Så året därpå gjorde de om samma korsning - på flit….

Elshira
0

#14 Jag har också alltid tänkt så - men jag har även hört på senare tid att fölet begränsas av mammas "utrymme" fram till födseln. Någon som är mer insatt i detta? =)

För övrigt så har jag sett en liten B-hingst försöka betäcka en stor C i hagen och det resulterade i att stoet hukade sig så mycket hon bara kunde och hingstens stod på tå till det yttersta! xD

Hakuna matata!

lillolga
0

Jag skulle aldrig medvetet ta en för stor hingst till min Shettis! En olycka kan man inte rå för men nog skulle jag försökt gjort allt för att förhindra att de blev föl om jag hade större hingst. Jo jag har oxå hört att fölet anpassar sig efter stot! Har själv sett nordis och Shettis korsning och då var ju dottern nästan lika hög som mamman när hon föddes men med riktig Shettis föl kropp och extremt långa ben. Ingen viste stot var dräcktig, veterinären rekommendera banta modern, rätt som de var stod 2 hästar i stallet en dag. Hon är c ponny nu som vuxen!

icansson
0

jag kan inte förstå de som avlar en så stor hingst på en liten häst visst att fölet anpassar sig efter stoet men om man jämför en avel med två shettisar och en avel med en shettis och en d ponny så blir ju ändå fölet större en ett shettis föl.

Hanna-D
0

Visst anpassar sig fostret men tänk på att en större hingst kan orsaka allvarliga betäckningsskador invärtes på ett mindre sto.

icansson
0

i detta fall handlar det om en fjordhingst,och en shettis på 92 cm som jag undrade om de kunde gå ihop utan några risker men som jag nu läst här så avstår ja definitivt.

[Teddy]
0

#19 Det är precis så jag tänker. Hur i herrans namn klarar de betäckningen!?
Fölungen kommer nog ut som den ska, men även vid normalbetäckningar finns risk för perforering.

Kris_J
0

#8 Absolut inte! Skulle aldrig överväga tanken att  ens prova

Perly
0

#20 Säkrast så Flört

Alltid Oavsett