Selfunderingar
Är bara en inbiten travmänniska som knappt kan sela något annat än travselar, men nu är det ju inte trav som gäller för min kille längre.
Ska köra kälke/släde på vintern och rockard.
Kanske att jag köper en 4-hjulsvagn någon gång framöver.
Han har dragit sådana på bröllop och så vidare, men då körde jag med travselen.
Nu har jag köpt en loksele som ska användas som den är vid slädkörning.
Men baksele, draglinor? En djungel. Behövs verkligen en baksele när jag kör rockard med lokselen?
För 4-hjulsvagn antar jag att det är baksele som gäller?
Draglinor då, när används såna?
Känner mig totalt grön, haha!
Håller med dig fullständigt, vilken djungel! :) Till Rockard och loksele skulle jag inte ha baksele om de inte är för tungt lastad vagn då, 2 vuxna skulle jag köra utan. Hellre då med draglinor och svängel då kanske. Men ärligt talat så skulle jag nog bara ha lokselen till Rockard. Sen beror de ju säkert på hur mycke och långt man åker, men motions körning tänker jag mer på…

#1 Ja, det är mycket nytt att lära! Men roligt!
Okej, då har jag rätt i mina funderingar alltså. Jag ska väl köra mest själv i helt vanlig rockard, så tungt blir det ju inte.
Var det inte du som ev. hade en släde till salu?
På Rid och körklubbens hemsida finns en jättefin sel guide, kanske du kan hitta några tips där?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Ja vi tänker lika där :) man måste göra lite som man själv tycker och känner, finns många som aldrig skulle åka utan vare sig baksele eller draglinor. Jo jag ska nog ev sälja släden, tänkte försöka ta kort på den idag :)
Man väljer inte att köra med antingen draglinor eller baksele, det är ju helt olika funktioner man pratar om!
Draglinor används för att dra i - det hörs på namnet.
Baksele fungerar som en broms, och bör alltid användas på obromsad vagn/rockard.
När man kör med draglinor/svängel och ser hur den fungerar: rör sig i takt med hästens bogrörelser, förstår man hur mycket det underlätar för hästen.

#3 Läste lite och vet inte om jag blev så mycket klokare, mer än hur allt ska sitta.
Bakselet bromsar inte bara vagnen utan är även en säkerhet!
Många olyckor har skett genom att ponnyn kastar bakåt och när inget baksele tar emot pangar baken in i vagnen, vilket ger ett hopp frammåt. Då tar kusken åt sig tömmen och ekipaget stannar upp hastigt, vagnen rullar på in i baken på hästen varpå en ny smäll uppstår. Kusken kanske orkar hålla hästen tre smällar, sedan bär det iväg.
Läs min artikel om säkerhet vid hästkörning.

#7 Det har jag då aldrig varit med om under mina 12 år som kusk!
Hur kan vagnen rulla in i hästen, när den är riktigt fastspänd?!
8# De är vi som är van vid att spänna fast skaklorna i selen :) Använder man finare sele ligger ju oftast skaklorna lös och draglinorna ser till att dra vagnen framåt och bakselen ser till att bromsa upp. Men när man är van att spänna fast skaklorna kan de vara lite svårt att tro på säkerhet med lösa saker måste jag säga :-/

Nej men fy, jag tänker då ha vagnen ordentligt fastspänd i selen!
Agge, (entill) lite hjälp tack…

Om man säger såhär, varför ska man inte köra med bara loksele/travsele (utan draglinor och baksele) när man kör rockard?
När man kör släde kan man ju inte behöva ha någotdera, skaklarna sitter ju så lågt!
Kör man med loksele sitter skaklarna (oftast) fast med seltungor eller remmar i dragringen. Dragringen sitter i bukgjorden, alltså den rem som man spänner lite lösare än däckelgjorden. Det gör att det blir ett visst glapp framåt-bakåt. En baksele förhindrar detta.

Kör man utan baksele och draglinor så drar hästen med bogen vilket gör att rörelserna blir hämmade och låsningar och led- och muskelproblem kan uppstå. (Jämför med att dra ett skärp runt överarmarna och sen röra axlarna framåt och bakåt oberoende av varandra och se hur bekvämt det känns.)
Bakselen är som redan påpekats en säkerhetsgrej och en broms, som gör att hästen kan bromsa och backa med hela kroppen istället för att en stor vikt hamnar på svanskappan och därmed svansroten. Det är ju inte bara i nerförsbackar som hästen bromsar, utan varje gång man ändrar till lägre tempo eller svänger så måste hästen hantera vagnen genom att stoppa upp den litegrann. Bakselen underlättar enormt mycket!
Draglinorna gör att hästen slipper dra allt vikt med bogen så att rörelserna blir friare och lättare. Vagnen dras jämnare och det blir bekvämare för hästen.
Hur lågt eller högt skaklarna sitter har inte med saken att göra - de ska ju ändå aldrig sitta så lågt eller så högt att dragläget blir fel. Med en loksele så ska skaklarna fästas precis bakom bogen i dragringen och använder man skakelremmar så får de inte vara så långa att skaklarna hänger ner, utan de ska fästas invid ringen så gott det går. Med seltungor blir det så automatiskt. Svängeln ska sitta under skaklarnas fästen i vagnen/släden eller på precis samma höjd. Draglinorna fästs i samma dragring som skaklarna och bakselen.
Med en travsulky, som ju väger väldigt lite, så sitter tyngdpunkten så pass att det ligger en väldigt liten vikt på däckeln. Med en rockard, som oftast väger mer än en sulky, så är tyngdpunkten annorlunda och skaklarna fästs inte lika högt, vilket gör att en felaktig balans i rockarden kan göra att väldigt mycket vikt hamnar på däckeln. Det går inte att jämföra de två åkdonen på ett rättvist sätt för de används och väger helt olika.
Så nej, jag tycker inte att man "måste göra som man tycker och känner", för det handlar ju om säkerhet och hästens välbefinnande. Vissa saker måste man helt enkelt ta i beaktande när man ska köra, även om det handlar om en kort tur i veckan. Olyckor är jobbiga, undvik dem!
Självklart går det att köra utan draglinor, bakselar, svänglar och annat, men med dagens låga priser på såna saker så ser jag inte varför man skulle hoppa över dem när de betyder så otroligt mycket för ens egen säkerhet och hästens arbete i selen…? Hoppar man över ridhjälm när man ska rida för att det går att rida utan?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Tycker du fått bra svar redan i tråden t.ex.#14. Om du vill läsa lite mer om her olika selar fungerar och varför, kan du titta på den här artikeln: http://gotlandsruss.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=6bc75e3d-5dc0-4a75-9128-2e8c480f819b&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup&ThreadListPage=3#threadlist-anchor
Du kanske redan har läst den men det finns lite att fundera över. Travdäckeln kan användas till mer än man tror, det handlar om hur man anspänner.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jo jag ska läsa artikeln!
Loksele har jag, likaså travsele.
Jag har bara lite svårt att förstå att vi travbitna tränat våra hästar så felaktigt (?) när vi aldrig använder varken draglinor eller baksele.
Draglinorna förstår jag inte ens hur de sitter anspända.
Sen har jag lite svårt för det där att vagnen inte sitter riktigt fast. Jag vll inte att den ska röra sig alls, varken framåt, bakåt, uppåt eller neråt…
# 16 Tror inte att någon sagt att travtränare gör fel… se utmärkta svaret i #14.
Utrustningen och användningen är helt olika… jämför galopp och western :-)) Båda har sadlar och ingen "tränar hästarna felaktigt" - men inte skulle du sadla på ett fullblod en westernsadel och tro att du kan vinna ett lopp? :-)) Eller för den delen försöka dig på en slide i galoppsadel :-)))
Så summan av kardemumman är ganska lätt… Trav = travsele, sulky etc, lättare körning (ej trav) = brösta eller collier med lämplig vagn, tung körning (tung vagn/timmerkälke etc) = loksele mm. Draglinor och baksele så fort du lämnat travbanan 
Har själv för många år sedan kört ponny med brösta framför fyrhjulsvagn, utan baksele och draglinor… vilket jag SKÄMS för idag. Snacka om bussig häst som glatt tog smällar från både skaklar och vagnstyngd, och drog hela lasset med bogarna… och istället för att vara bussig tillbaka och sätta honom i rätt utrustning gjorde jag fel p.g.a. min okunnighet. Så som någon sa - man behöver inte strunta i utrustningen bara för att det går!!!
Vagnen sitter för övrigt inte "löst", men fler faktorer reglerar vagnen. Tänk som så att remmarna som håller skaklarna ser till att det inte går upp/ned, längden på draglinan gör att vagnen inte åker bak, och bakselen ser till att vagnen inte åker fram. Ser man det så är det lätt att förstå varför alla "delar" behövs.
Lycka till!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Precis, vagnen sitter inte löst bakom hästen utan har man baksele och draglinor och skaklarna fästa i däckeln så kan inte vagnen röra sig en massa. (Men den följer hästens rörelser.) Om man däremot struntar i t.ex. bakselen så kan det bli som UG beskrev högre upp, att vagnen slår hästen i baken eller i alla fall väldigt nära.
Och nej, travhästar tränas inte fel, så länge de drar lätt. Men att köra rockard med travsele - med skaklarna fästa som en sulky - blir inte så bra…
#17 *fniss!* Slidestop med löpsadel!
*ROFL*
www.stuteriprecious.se

Men det är ju det jag syftar på, alla jag vet som kör trav tränar sina hästar i rockard och travsele.
Hmm.

#19 Ja, då håller jag med om att det inte låter så bra. Men när jag sysslade med trav så var rockarden nåt man tog till ibland, i korta perioder, för att styrketräna en häst lite extra. (Dra "tungt".) I vilket fall som helst så anser jag, och många kuskar med mig, att man alltid bör ha all utrustning även om det bara rör sig om enstaka tillfällen, men travtränare överlag ser det nog inte så. Läs bara tråden om inkörning inne på Ponnytrav iFokus, där hälften verkar ha som rutin att sätta sina hästar i vagn efter 1-3 tömkörningstillfällen. "Går det så går det", typ. För mig är det helt vansinnigt att göra så eftersom man ignorerar allt vad säkerhet heter, men det är så många travmänniskor gör. Oftast går det ju bra också, men den dagen nån råkar ut för en olycka som hade kunnat förebyggas på ett enkelt sätt så ställs allt i en annan dager för de flesta. (Det är ju lätt att vara efterklok, "sådär skulle jag inte ha gjort"…)
www.stuteriprecious.se

#20 Jag är nog typisk sån som du beskriver. Äkta travfolk, men nu när lilleman är pensionerad från travet (och så även jag ett tag framöver) så vill jag köra annat sätt, om du förstår mig :)

#21 Jadå, jag förstår, det gör nog de andra i tråden också.
Och det är därför som vi försöker förklara att körning utanför travovalen är lite annorlunda och att alla delar på selen har en funktion, oavsett om man ska köra vagn, rockard, släde eller whatever. Travsulkys är mycket lättare viktmässigt och med en sån förväntas inte hästen göra tvära svängar eller inbromsningar m.m. Det är också en större risk för allvarliga olyckor med andra åkdon eftersom deras tyngdpunkt sitter helt annorlunda. Slädar till exempel har generellt mycket lättare för att välta än de flesta vagnar så ska man köra en sån är det extra viktigt att tänka på säkerheten och planera körningen. Ju mer man kan underlätta för hästen, desto säkrare blir det.
www.stuteriprecious.se
22# jag har alltid kört med vanlig bröstsele och Rockard och de har fungera utmärkt! Jag har dock läst och lyssna på er med mer erfarenhet inom körning och köpt mig en ny sele med lös brösta och baksele samt en ny vagn med svängel och "krokiga skaklor" som jag ska pröva! Men har ändå svårt att fatta att de gjorts "fel" genom alla år som gått med den gamla utrustningen :-/ När jag nu kommer pröva mina nya saker kommer jag ju ändå köra som jag gjort förr, inga tvära svängar och tvär stopp om jag säger så, utan de blir väg åka av även i fortsättningen! Så även om jag inte "tror" eller "fattar" varför alla "lösa" detaljer är bättre så litar jag på er som säger att de är de bästa för hästen! En annan fråga till er som kan är följande, varför upplever vissa hästar obehag när dom känner av tryck av bakselen och hur tränar ni bort en sån sak??

#23 Du kommer att märka skillnad, det kan jag nästan garantera. Jag körde också med fast brösta och dålig rockard utan svängel för 15-16 år sen, men man lär så länge man lever heter det ju. Hästen arbetar mycket mer avslappnat med ordentlig utrustning och det märks inte minst i dressyren, tycker jag. Samt att man själv känner sig bättre tills mods när man vet att vikten i däckeln är bra och att hästen kan arbeta obehindrat i selen. Därmed kan man ställa högre krav på både sig själv och hästen också. 
www.stuteriprecious.se
Intressant läsning och bra svar tycker jag
.
Kan rekommendera Hans Sidbäcks DVD om inkörning, oavsett var/hur/vad man kör eller har kört. Ger ett ordentligt hum om hur en inkörning bör gå till och i vilken takt och i vilken ordning samt NÄR man inleder nästa steg och hur man läser av hästen. Väldigt intressant! Även övrig litteratur av Hans Sidbäck kan rekommenderas varmt.
24# hur skall Bröstan och bakselen sitta när man står på gången och fixar allt? Hur pass spänt ska de vara när man står still för att de ska fungera på bästa sätt när man rör sig framåt och stannar? På min nya Rockard är de en pigg mitt i böjen på skaklorna, har tänkt lägga skaklorna så att den piggen hamnar framför öglan om du förstår hur jag menar? Rätt eller fel?
När jag började med shettis hade jag en enkel sele, och en hemmagjord rockard. Det gick jättebra att köra med det! Folk tjatade om draglinor och svängel, men varför det? Det gick ju jättebra!
Så fick jag för mig att tävla, och då var jag tvungen att skaffa en rockard med rätt mått. Löjligt, min gamla var ju hur bra som helst! Jag satt med knäna under hakan, men va f-n, det gick ju hur bra som helst!Men jag köpte en Roslagsrockard, och en giggsele.
Skillnaden var inte stor, den var ENORM!
Det var som att komma från en Wolkswagen 52 års modell till den nyaste Mercedes.
Hästen drog mycket villigare! Det gick så lätt, och han gick så nära mig, inte flera meter fram i de långa skaklarna. Allt gick bättre, styrning, kontakt, dragförmåga, ja ALLT!
Så nu som är tveksamma, prova först innan ni förkastar det som är riktigt. Säg inte som jag gjorde att det går så bra med det gamla, för det gör det inte när man förstått skillnaden!
#23 Vissa hästar är känsligare helt enkelt.
La på baksele på min hingst häromdagen när jag tömkörde (han hade aldrig haft sådan) och han sa inte flaska. Han har som tur mer mentaliteten "säger hon så så är det väl så" :-)
För de mer känsliga hästarna kan man lägga på bakselen bara någon stund i stallet till att börja med, sedan tömköra med bakselen mycket löst spänd med tex balsnöre fram i skackelremmarna eller bröstan (så man tömkör med komplett sele). Är hästen extremt bakrädd/känslig för bakselen kanske man bara ska ha ett balsnöre/rep eller liknande runt rumpan till en början då man tömkör.
För att hästen inte ska "hoppa ur skinnet" första gången bakselen tar upp vagnstrycket, kan man (själv eller be någon gå med) dra bakselen frammåt så extra tryck uppstår mot rumpan.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Skulle uppskatta om någon som är duktig på det här med selar kunde lägga ut en bild med en korrekt anpassad sele. Är så svårt att läsa sig till all nödvändig info. Står själv i begrepp att börja tömköra min, snart 2-årige kille….Har bara en enkel sele (från Börjes, med fast brösta vilken inte får högsta betyg har jag för mig)

Det är svårt att visa på en bild hur selen skall sitta optimalt. Man måste se ekipaget i rörelse för att kunna avgöra det. Ofta får man göra vissa ändringar när man kört en bit.
På Ulrikas bild #29 syns det tydligt varför man fick länga linorna ett hål. Skackeln skjuter fram skackelupphängningarna, samtidigt som linorna är väldigt spända. Detta kan vara svårt att se när ekipaget står stilla.
På samma sätt kan man bli tvungen att länga ryggstycket något hål när hästen arbetat en stund och "arbetat upp" ryggen, då den annars hellre sänker ryggen om det stramar i svansen.
www.vikingponnycenter.se

#32 Läste din artikel på gotlandsruss, och fick lite funderingar.
Du hade skrivit i tråden att travsele var bättre än bröstsele att köra med. Ska man ha baksele & draglinor då också?

#33. Ja, det tycker jag. Det är ju egentligen bara däckeln från travselen du använder, och ev om du har en bra långbrösta, som du kan fästa direkt i svängeln. När man kör travare med tryckvagn använder man ju en långbrösta, som löper igenom trissor vilket får samma effekt som linor och svängel. Detta just för att bröstan skall ligga still och följa bogrörelserna och inte skava på hästens bog. Man skall nog inte surra fast vagnen lika hårt som när man kör mad sulky, utan skacklarna skall kunna röra sig lite (i längdriktningen) om den fria bröstan skall kunna arbeta optimalt, annars drar ju hästen vagnen med magen och det är ju inte meningen.
Bakselen fäster du ju i skackeln.
www.vikingponnycenter.se

#34 Och om man inte har en vagn med svängel…?
Jag kör med långbrösta, men surrar den ju runt skakeln och fäster den där sittkorgen börjar ungefär.

#35. Du skulle kanske kunna göra likadant som man har på tryckvagnarna. D.v.s. skruva fast trissor på vagnen och förbinda ändarna på långbröstan med ett rep som löper genom trissorna. Kolla hos någon travtränare som har en tryckvagn.
www.vikingponnycenter.se

#36 Jo jag vet hur vi selar tryckvagn, men det är alltså ett bra sätt? =)
Är det alltså fel enligt er som en del säger att man kan ha vanlig bröstsele och justera den lite, sätta på öglor till skaklorna, använda draglinor och baksele??

#38. Problemet är att när man kör enaxlat, d.v.s. rockard, gigg e.d. skall hästen bära upp vagnen i däckeln. Om du med vanlig bröstsele menar en som har mjukdäckel, så finns risk att den kommer att trycka på manken. (det måste inte bli så). Som en nödlösning kan man ju naturligtvis sätta dit skakelöglor så att man får upp skaklarna lite för att få vagnen i bra balans, samt använda linor och baksele. Det är ju i alla fall bättre än att använda bröstselen som den är. Tänk dock på att om du kör en tvåaxlad vagn (fyrhjuling) eller släde är det bättre att använda en vanlig bröstsele än en travsele eller giggsele. Loksele är ju en suverän uppfinning, men det är väldigt viktigt att den är väl inpassad på hästen, då den faktiskt kan skada hästen om den inte sitter rätt.
www.vikingponnycenter.se
#29 Duktig på selar är jag inte, men denna sele sitter perfekt på alla våra minisar. Det är Agge (entill) som sytt den.
Hästen på bild är Touch of Gold RS 360 och mäter 84 cm. Han har en roslagsvagn efter sig.
Delad glädje är dubbel glädje :)