Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 10984 ggr
Kris_J
0

Rätt härstamning?

Jag har väldigt svårt att förstå varför inte vi i Sverige blir upplysta om de individer som har felaktig härstamning. Hur vågar man låta detta fortgå? Antalet individer med tvivelaktig härstamning ökar utan att "massan" är medvetna om att de bidrar till det då det betäcker med vissa hingstar eller deras sto får ett föl. Varför skall det vara omöjligt att aktivt själv får besluta om man vill att detta skall fortgå. Personligen tycker jag det optimala vore om det fanns en anteckning i stamboken som var offentlig om att felaktigheter föreligger, liknande de som finns på de hingstar och sto som härstamningsverifierats utan anmärkning. Är det ingen annan som tycker detta är jätteviktigt? Jag vill i alla fall veta att jag så långt det är möjligt har rätt uppgivna härstamningar och rätt individer i min avel. Hur tänker ni andra?

Veritas odium paretFörvånad

[Billan]
0

Håller fullständigt med. Många vet ju, men lika många har inte en aning.

Varför ska det vara tabu belagt. Hur kan sådana individer få vara kvar i aveln egentligen ?

Ellinor Johansson
0

Jag har också funderat som er.

För mig känns det fel att det i dagsläget blir "offentliga hemligheter" som några personer har kunskap om, men många speciellt nya uppfödare inte har kunskap om.

Jag tycker också att all information ska finns tillgänglig för alla, sen är det upp till var och egna val.

VeronicaP
0

#0 Kan bara instämma med dig , helt åt hållet.

Jag i min enfald trodde att det inte fanns några fel härstamningar i stamboken i något land

Milla
0

Jag vill definitivt veta om jag använder mig av hästar som inte har rätt härstamning. Jag visste inte ens om att det finns individer nu som inte har rätt härstamning och som man då använder i aveln.

Ni som vet något om detta får jätte gärna PM:a mig om vilka dessa är så man vet.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kris_J
0

Jag kommer inte att skicka PM till någon, jag är bara intresserad av sakfrågan och hoppas att föreningen för shetlandsponnyer i Sverige tar sitt ansvar och att de sto och hingstägare som äger dessa ponnyer upplyser pressumtiva kunder.

Milla
0

hm ok, då får man bara hoppas dom gör det också för annars är det inte någon seriös avel

sanne
0

menar ni verkligen att det finns RS hingstar som inte har rätt härstammning ?

eller är det ston som ej har rätt stam ? Egentligen spelar det ingen roll för det är ju väldigt trist om man avlar på hästar som man vet ej stämmer i sina led. det blir ju fel för andra också.

så vill inte jag avla ivf.

Ellinor Johansson
0

Det borde ha varit en självklarhet från början att härstamningsverifiera mödrar med tvivelaktig härstamning innan någon avkomma fick registreras.

Det är synnerligen olyckligt när det i efterhand framkommer att den pållen man valt att avla på inte alls har den härstamningen som man trott.

I grund och botten är väl detta ett problem för den/de uppfödaren som har missat och sålt pållar med fel stam?

VeronicaP
0

#8 Ja verkligen , tänk om man skulle köpa en häst av någon och det sen visade sig att vara helt fel stam , det skulle i alla fall jag bli svin förbannad på .

Milla
0

Kanske dax att alla som ska söka RS på stona också ska härstamningsverifieras precis som med hingstarna?

Ellinor Johansson
0

Det känns verkligen skönt att alla våra föl är chippade.

När ungstona åker iväg på bete på försommaren tycker jag de förändras massor på någon månad så visst är det lätt att förväxla någon pålle om man har några som är lika.

Jag hoppas vi aldrig hamnar i att någon pålle har fel härstamning, dels vore det pinsamt och sen skulle alla DNA tester, ersättningar m.m  ta ett alldelles för stort hål i min kassa. Jag antar att min uppfödarförsäkring inte täcker händelser som detta även om jag måste ta mitt uppfödaransvar.

Kris_J
0

#10 Jättebra förslag, tycker du skall skicka en motion till SSS, det är snart årsmöte.

Kris_J
0

Om det vore möjligt hade jag välkomnat en regel som sa att alla föl skall härstaningsverifieras innan de förs in i stamboken.

Men om det är omöjligt kan man ju själv göra det med sina egna föl utan en tvingande regel.

ESJE
0

Visst tycker man väl att det är uppfödarens ansvar om man medvetet föder upp och säljer ponnyer med fel stam. Eller för den delen tar emot ston till hingst med tveksamheter i stammen.

Men kan inte heller låta bli tycka tycka att ett stort ansvar ligger på de ledande i föreningen som är mycket väl medvetna om problemet men som väljer att tiga om det.

En hemsk tanke som slagit mig är att hade detta gällt icke namnkunniga uppfödare, hade agerandet då varit annorlunda?

Hade jag i god tro köpt och avlat på individer eller hemska tanke tagit emot ston för betäckning, och det sedan visat sig vara fel stam på djuren och jag fått reda på att uppfödaren eller min rasförening känt till problemet, hade jag nog helt tappat tron på mina medmänniskor.

Alla kan göra fel och gör fel, men man måste kunna och våga erkänna att det ibland blir fel.

Charlotte-Aveback
0

Med dagens teknik är ju allt detta möjligt. Annat var det tidigare då man varken hade tillgång till chipmärkning eller DNA-typning.

Tyvärr är vi själva inblandade i några fall och har skrivit ett öppet brev till SSS och alla våra övriga shetlandsvänner om det hela. Brevet finns tillgängligt på vår hemsida: www.furunas-stuteri.com.

Är det någon som har några frågor är ni välkomna att höra av er.

VeronicaP
0

#15 Ärligt och bra Charlotte :), så skulle flera vara :D

[Billan]
0

Det borde vara lika viktigt att härstamnings verifiera ston som hingstar.

Nu kan ju en hingst lämna betydligt flera avkommor än ett sto, men ändå lika viktigt.

Kan inte för mitt liv förstå att hästar som man vet har fel i satmmen får fortsätta i aveln.

Kris_J
0

#15 Mycket bra att ni går ut med denna information. Det kanske även kan inspirera andra att vara öppna vid oklarheter.

Milla
0

#12 ja det är kanske inte så dumt, det borde ligga i allas intresse att ha rätt individer. Men jag vet att man drar sig för att låta stona kosta pengar då man inte är intresserad av att låta vet. besikta stona vid prem för det kostar för mycket pengar så då är ju frågan är man villig att lägga pengar på att låta härstamningskolla dom. Då många uppfödare har en hel del ston varje år som man söker RS på.

#15 säger som Veronica ärligt och bra av er.

Ellinor Johansson
0

Bra agerat Charlotte. Fel blir det ibland hur noggrann man än är. Huvudsaken är att man tar sitt ansvar och håller att de drabbade skadelösa.

[Billan]
0

Ja Lotti, tänk om alla kunde ta sitt ansvar och göra lika.

Olyckor kan ske, men att veta och inte göra något är ju lite underligt.

kristina-axtorp
0

#0 Bra förslag att det ska vara utsatt i stamboken. I Danmark så skriver man ut om även stona är härstamningskontrollerade  sedan flera år tillbaka, så det är väldigt lätt att se bakåt i härstamningen om stoet är kollat.

#15 Bra att ni är öppna om saken. Det gynnar ju eg ingen att inte vara öppen i sådana här frågor. Har all förståelse för att det kan göras misstag!

#14 Om detär så att rasföreningen inte är öppen med en sådan sak så finns det all anledning till kritik. Om vi ska kunna bedriva en seriös Shetlandsavel så måste allt sådant vara öppet. Ingen vill köpa grisen i säcken- allra minst om det finns de som redan vet att det är en gris i säcken! Tycker att det är samma sak med de hingstar som använts i avel innan DNA- kontrollen varit färdig. Tycker fortfarande att de avkommor som SSS valt att registrera i efterhand, inte borde tagits in. Har vi regler så är de till för att hållas och är framförallt till för alla. 

#10 Bra om du skriver en motion i saken! Kanske kan SSS införa ett program att någon form av rabatt kan ges vid stamboksföring om stoet är härstamningskontrollerat vid stamboksföring?

VeronicaP
0

#22 Instämmer helt med dig :)

Ellinor Johansson
0

# 22 Instämmer.

Håller med dig att det vore önskvärt att regler som finns ska hållas och framför allt av alla.

Pilla
0

Instämmer med typ alla er, det som är jobbigt i hela denna kråksången är ju att det tyvärr kan vara fel i härstammningen på ett sto flera generationer bakåt och detta upptäcks ju inte förrän någon blir hingstmoder, och hur många blir det?

Man skulle ju såklart som ni och jag själv förordat i snart 20år vara en självklarhet att ston som skall användas i avel skall DNA testas, och idag som sagt är det ju inga svårigheter. Sen hade det ju varit underbart med en önskan om en "blodbanken ", likt den som finns på varmblod, där man kan se bla.inavelsgraden m.m.

http://blodbanken.nu/nav3.jsp?lang=swe

Självklart tar det lång tid att knappa in allt i en banken, men i blodbanken skulle ju isf. bara vara shettisar med helt korrekt härstamning, och alla prestationer så som trav, 3års-test, premiering, utställningar.m.m skulle uppdateras omgående av en ansvarig person. Hm önska kan man ju…Obestämd

icansson
0

Min shettis fick sitt pass senare vet dock ej varför men hon är DNA testad enligt passet.

ESJE
0

Att avla på djur utan att veta dess stam är som att famla i mörker. Har inte hela tanken med seriös avel försvunnit om man inte kan lita på att den uppgivna stammen stämmer?

Att som uppfödare inte beredas möjligheten att kunna välja avelsdjur efter stam är en skrämmande tanke. Hur ska man i dessa fall ha en rimlig möjlighet att nå sina avelsmål?

I senaste numret av tidningen Shetlandsponnyn skriver SSSs ordförande mycket bra och tänkvärt om DNA och avel. En händelse som ser ut som en tanke?

Fidelia
0

Om man skickar in ett DNA-test till SLU och det visar sig vara fel härstamning. Vad gör SLU med den informationen? Skickas det bara till ägaren med resultatet att härstamning inte kunnat verifieras? Eller kontaktas även avelsföreningen för ponnyn?

Någon som vet?

Kratern
0

#15 Vad härligt med en ärlig människa. Säger som flera andra… önskar att fler (se nedan) följde ditt agerande.

När man t.ex säljer en hingst till en person som ska visa den för premieringsnämnden borde man väl vara extra noggrann kanske. Nu finns det två hingstar med samma namn. En reggad i SPTF (trav) med namnet och en med samma namn reggad som RS hingst. MED stuterinamn och allt.

Hade jag varit köpare i det fallet jag känner till hade jag blivit galen. Som det gick till får det bara inte gå till.

PP
0

#29 Det du beskriver känns ju onekligen mycket märkligt..! Förvånad

Man kan ju tycka att identiteten per automatik skulle uppdateras på båda om en förväxling uppdagas. Obestämd

Kris_J
0

#29 Deras reg nr borde skilja dem åt. Eller menar du att båda har samma stuterinamn, namn och reg nr också? Har helt stopp i knoppen nu, men det du beskriver känner jag mig veterligen inte till. Däremot att det finns RS hingstar som tävlat med tillägg till sitt namn så man kan förledas att tro att det är någon annan om man inte ser till stam och reg nr.

Ellinor Johansson
0

Nu är det hög tid att uppfödarna tillsammans med ägarna går ut och publicerar vilka ponnyer som har oklar stam. Det vore bra om SSS tillsammans med de ansvariga (uppfödarna till berörda ponnyer) snarat kan upprätta en handlingsplan för hur man tänker hantera detta.

Det läget som är idag är att det finns många oroliga ägare om endast nåtts att rykten både utomlands och här i landet. Vill vi att Svensk avel ska behålla ett fortsatt gott rykte måste Sverige agera med öppenhet och engagemang.

Kratern
0

#30 #31

Det uppdagades inte att ponnyn på travbanan hade fel identitet förrän den andra hingsten blev godkänd.

Så vitt jag vet startar inte längre "travhingsten"

Mycket stort stuteri - mycket lite koll.

Kris_J
0

#33 Om jag tänker på samma ponny som dig har de utretts och de båda ponnyerna har härstamningsverifierats, inga oklarheter föreligger gällande dem.

#32 Jag håller fullständigt med dig.

Har svårt att förstå hur man tänkte när man beslutade förfarandet gällande dessa ponnyer här i landet. Hur man kunde välja att allt skulle vara dolt. Det sitter ledsna hästägare utomlands som är förtvivlade. De undrar över förfarandet från SSS sida.
Dessutom finns det hästägare  här i landet som har mage att vägra härstamningskontrollera, hur tänker man då? Hur kan man ha samveta att agera på detta vis? Ansvarsfullt? Denna strutsmentalitet är helt befängd och rubbar allt förtroende.

Det måste vara helt fasansfullt att upptäcka att ens häst inte har rätt härkomst. Men för rasens väl måste vi väl ändå göra allt som står i vår makt att tillse att det är rätt individer vi har i vår avel.

sanne
0

det som hänt är ju tragiskt, men det är ännu mer tragiskt för de som nu äger dessa hästar o inte har gjort något med mening. det kanske har handlat i godtro o tror att den häst de köpt är just den, men att det nu kommer fram att det är någon annan.

jag lider med de som är inblandade, men samtidigt tycker jag att SSS bör ta sitt ansvar o gå ut med information.

det har ju mer än en gång kommit upp att hästar blivit förväxlade, både ston o hingstar, tom på avelsvärdering. eller hur ? tänk er i deras skor, hur känns det ?

jag är för dna typning även på våra ston, o absolut på alla hingstar i avel, så misstolka nu inte detta inlägg.

Kratern
0

#34 Det är nu utrett ja, men otroligt att det fick/kunde hända.Flört

Jag tycker synd om den person som köpte "travponnyn" i tron att det var den numera godkände hingsten. Hon gick ju efter stam när hon genomförde köpet.

Finns det minsta tveksamhet bör uppfödaren SJÄLV se till att en DNA-analys görs FÖRE man säljer ponnyn. Varför "chansas" det?

Och som en liten parentes… Varför ska det "sprutas ut" så många föl att detta händer?

Kris_J
0

Det kommer sannolikt alltid att uppkomma situationer då man upptäcker hästar med fel härkomst. Men om man inför ett generellt DNA krav kommer antalet sannolikt att minska och medvetenheten att vara mer på sin vakt inför olika fenomen som kan bidraga till att fel begås. 
Lite exempel på felkällor:
* sto under säsongen bytt hingst och den ena hingstägaren inte rapporetar in betäckningen.
*hingsthållaren har betäckt med fel hingst.
*tjuvbetäckning.
*förväxling av hästar och/eller språngsedlar/pass/reg bevis

Skall jag köpa en ny ponny kommer jag definitivt att se till att få den härstamningsverifierad innan köp.

Om vi bara ser till den lilla skara hingstar av hela beståndet(hingstar/ston/valacker) som kommer fram till avelsvärdering och i samband med detta härstamningskontrolleras, har ju en hel del fel uppdagats. Satt i relation till detta är det lätt att misstänka att mörkertalet inte är försumbart. Detta är sanolikt inte specifikt för Sverige.

Ellinor Johansson
0

#35 Det är klart ingen har gjort något med mening. Med den som har förväxlar ponnyn har fortfarande ett ansvar.  

I förlängningen vem vill avla på en pålle med oklar härstamning? Vem vill köpa en pålle med oklar härstamning? Tar man inte ansvar och reder ut detta nu, jag tror jag konsekvenserna kan bli stora. Är vi i Sverige beredda att stå för konsekvenserna?

ESJE
0

#32 Ett synnerligen välskrivet inlägg!

#34 Håller med om det du skriver.

Naturligtvis att detta en tragedi för de drabbade, inte tal om annat. Men genom att tiga still om låta detta fortgå drabbas ständigt fler och fler godtrogna hästköpare och uppfödare.
Kan inte låta bli att undra vem de ledande i föreningen värnar mest om, sina drabbade kollegor eller medlemmarna i föreningen? Svaret torde tyvärr vara ganska tydligt vid det här laget.

Kan det förfarande som sker nu där ett stort antal hästägare undrar vad dom egentligen har i sina hagar vara optimalt? Är det verkligen okej att undergräva hela exportmarknaden för samtliga svenska uppfödare genom att ett fåtal inte tar sitt ansvar?

Vi står snart inför en ny betäckningssäsong, ska man inför även detta säsong låta dessa hingstar och ston fortsätta verka i aveln utan någon som helst åtgärd? Har inte tillräckligt många redan drabbats?

Kris_J
0

Frågan borde tas upp på årsmötet eller kalla till extra föreningsmöte, frågan är oerhört angelägen även om den ej är helt ny.

[Billan]
1

Nu är vi tillaka i samma som det brukar bli.

En del som vet sitter och sprider info. som andra inte har en aning om vad som gäller eller vilka som är inblandade.

Detta skapar misstro som kanske är riktad åt fel håll. Om det nu är klarlagt att någon häst går i avel med fel Härstamning BORDE det meddelas till  ALLA som håller på med avel överhuvudtaget inom rasen.

Nu inför avels säsongen framför allt. Varför ska det hållas hemligt ? Gynnar det rasen eller dess rykte ? eller gynnar det SSS ?

Återigen… fram för mera öppenhet.

ESJE
0

#41 Håller med dig.

Kris_J
0

#41 Håller med dig om det du skriver. Ingen skall behöva misstänkligöras på lösa grunder. Med en öppenhet eliminerar man sådana misstankar.

Inom en del annan djuravel hade man direkt publicerat vilka individerna var. Kan det vara så att det inom vår ras tenderar att tas personligt då något inte står rätt till? Att man inte ser till det strikt avelsmässiga perspektivet.

Cattis
0

Jag kan bara berätta det jag själv är "inblandad" i när det gäller den här soppan.

Jag sålde för ett par år sedan ett sto till Finland, Furunäs Bonnie, som vid DNA-kontroll för införande i deras stambok visade sig ha fel stam. Detta visade sig bli toppen av ett isberg.

Eftersom hon skulle vara mormor till godkända hingstar blev det en del kontroller gjorda. Man konstaterade att mitt sto inte är den riktiga Bonnie och heller inte mormor till de godkända hingstarna. Registrerade avkommor till riktiga Bonnie verkar då stämma fram till dess att hon såldes till mig, eller strax innan. Förväxlingen är gjord innan hon såldes till mig, det är det enda vi vet, inte exakt när eller med vem bara att det skett före hösten 2001. Stoet jag fick, är nämligen DNA-testat en gång på Furunäs hösten 2001, en gång hos mig och en gång i Finland. Dessa tester visar att det är samma ponny.

Min Bonnie har två döttrar i avel i Finland, vilka också drabbats då de ju inte har känd stam om vi inte kan hitta mamman till stoet jag sålde. Vi vet nu förmodligen vem pappan är. Dessa tester, för att hitta föräldrarna, kostar pengar att utföra och dessa har hittills bekostats av hästägarna i Finland. Och när man utfört tester för att hitta Bonnies föräldrar, har man också snubblat över nya "oklarheter". Vilka dessa är är inte min sak att gå ut med, jag sitter dessutom bara med andrahandsuppgifter.

Jag anser att jag fått en hel del hjälp av SSS i denna fråga. Av den person som tillsatts att vara "kontaktperson" i frågan. Hon har verkligen försökt trycka på, eftersom vi som drabbats velat ha besked osv. Men det är inte lätt för henne heller, hon kan ju inte tvinga andra att göra saker.

Nu verkar det ju som om saker och ting kan börja hända igen, vilket jag verkligen hoppas. De stackars hästägarna i Finland som fått vänta så länge måste få ngt slut på detta.

Jag vill också veta vilken häst det är jag avlat på i flera år, i tron att det var Bonnie. Jag vill veta vad det är för stam på treårsstoet som går här i min hage…

Att hitta rätt häst, är som att leta efter den berömda nålen… men vi hoppas ju. Och än finns många att testa och jämföra med.

Det var iaf lite info, om än lite luddig. Jag vet verkligen inte vad eller hur jag skall skriva.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

#44 Jag beklagar din belägenhet och hoppas att ni får rätsida på det hela. Vilken fruktansvärd situation att hamna i.

Även om det känns trist att säga så kan det kanske ur eländet komma några lärdomar som gör att risken för  att liknande situationer uppstår minskar.

Ellinor Johansson
0

# 41 Håller med, bra skrivet.

#44 EN mardrömshistoria. Hoppas att ni kommer vidare i detta med det snaraste, och att "isberget" inte är allför djupt

Fidelia
0

#44 Skönt med ärliga människor. Nu vet jag ju att detta även drabbat mig som trodde allt var frid och fröjd.

Vill fortfarande höra om någon vet svaret på min fråga i #28.

[Billan]
0

# 44

Tack Cattis..Bra och rakryggat skrivet. Högaktar Dig för detta.

Beklagar att det drabbat Er och era fina hästar, och hoppas och tror att det ska gå att reda ut. Hästarna är ju dom samma ändå, bara att de får rätt föräldrar.

Vem vet, kanske även jag har fel härstamning på en del av mina pållar.

Charlotte-Aveback
0

#27: Precis som du skriver så är ju valet av avelsdjur till största delen grundat på stammen och därför är det jätteviktigt att den stämmer.

#: Vill bara poängtera att fram till relativt nyligen har alla vi involverade varit övertygade om att stammarna har stämt utifrån uppgifterna i passen. Det är inte förrän individerna DNA-testats som det framkommit felaktigheter. Det har alltså inte handlat om att försöka dölja eller medveten försöka undanhålla information. Vi som uppfödare har blivit lika chockade som nuvarande ägare och andra inblandade.

Vi kommer att göra allt vi kan från vår sida för att reda ut det hela med hjälp av SLU. Hoppas bara på en viss förståelse från shetlandsvärlden för att det kan ta sina lilla tid och inte är helt okomplicerat med tanke på hur många individer vi fött upp under åren och förväxlingarna skedde för kanske 10-15 år sedan.

Milla
0

Det måste väl ändå vara viktigast att man nu har börjat agera för att komma fram till vem som är vem sen att det tar långt tid ja  det är ju inget man gör över en natt och det får ju ta den tiden det tar.

Dock kan jag ju inte i min vildaste fantasi tro att det bara är furunäs som har förväxlat sina hästar, det är bara att hoppas på att andra som har förväxlat sina hästar också tar sitt ansvar och går till botten med det och reder ut det.

Sen kan ju jag tycka att dom hästarna man vet med säkerhet är förväxlade att det ska komma ut en lista eller något på tex. stamboken så att alla får ta del av detta. Som det är nu så spekuleras det en väldig massa och just spekulationer är livsfarliga och kan ställa till det något fruktansvärt.

Fruktansvärt tråkigt det som har hänt nu med Furunäs och Ekskogen men all heder åt er som går ut med att ni har råkat ut för detta samt att ni gör allt ni kan för att reda upp det.

Ellinor Johansson
0

# 49 Rent praktiskt kan du inte få en lista på vem som äger Furunäsponnyer av Fredrik? Det skulle ju spara massor av tid om du slipper leta upp alla ägare för själv.

VeronicaP
0

Tycker synd om er båda Cattis och Lotti och hoppas att det löser sig till slut.

Vad jag inte kan förstå är de människor som inte vill dna testa sina ponnyer så att de kan få rätsida på de hela.

Det är ju faktiskt positivt nu att vi har lag på att chippa våra föl så tidigt nu , genom att det kommer att ske så kommer det att bli mindre förväxlingar mellan alla hästarna.

På halvbloden , så är det ju båda DNA och chippning som gäller på fölen , de kommer ju också att bli bra i framtiden för då finns det ju där.

Jag är ju glad de gånger jag har behövt DNA typa mina att det har stämt på dem i alla fall , men nog har man ändå på något konstigt vis varit nervös över att det inte skulle stämma.

Åter igen så tycker ju jag att de som har använt sina hingstar till betäckning innan alla papperna är färdiga , dna osv att de avkommorna inte skulle fått reggas i stamboken , för de har ju faktiskt använt en hingst som inte är färdig *godkänd*

Jeanette-H
0

Har varit med om DNA som inte har visat rätt.

Mitt ena sto vars mormor ej var reg, letades upp för att göra ett DNA test för att kunna registrera så vi hade 3 godkända led.

Stoet hittades DNA togs vi angav den hingst som stod i stammen var fadern. efter lång tids väntan kom resultatet som visade att det ej var korrekt.

Den känslan man fick går inte att beskriva , man såg hur hela ens framtida avel gick i stöpet hästarna man fött upp hittills skulle bli värdelösa.. Men vi fick tag i en som jobbade på stuteriet det årtalet som stoet blev till, där fick vi veta att det fanns 3 hingstar på station.

Sagt o gjort kontaktade vi SLU som fick nya hingstar att jämföra med. Denna gång gick det fortare och vi hade en enorm tur då en av dom fick en träff.På nått vis så hade stoet blivit betäckt med fel hingst under sin vistelse.

Men jag glömmer aldrig det samtalet jag fick , vi har ett problem det är inte rätt far. Misstaget lr felet vad man nu vill kalla det för är tillrättavisat och står i stamboken.

När en hinsgt blir godkänd och man ska göra DNA så kollas hingsten mot fadern , modern och mot dess far. men mormorn kollas aldrig i sin tur mot sin far.. så var det i det här fallet hade hon varit registrad hade vi aldrig gjort ett DNA, och då hade vi heller aldrig vetat om att det var fel..

Är övertygad om att det är väldigt många som är drabbade men man vet inte om det. Ett fel i stammen kan ligga långt bak och alla ston som föds lämnar ju inte godkända hingstar i sin tur.

AndersA
0

"52

Ursäkta en som inte förstår  finns det folk i denna härva som inte vill dna testa sina hästar?

VeronicaP
0

#54 Ja så förstod jag det som i cattis inlägg

Jag anser att jag fått en hel del hjälp av SSS i denna fråga. Av den person som tillsatts att vara "kontaktperson" i frågan. Hon har verkligen försökt trycka på, eftersom vi som drabbats velat ha besked osv. Men det är inte lätt för henne heller, hon kan ju inte tvinga andra att göra saker.

Charlotte-Aveback
0

#54: SSS har rätt att kräva in DNA-prov. Som hästägare kan man inte vägra att lämna in det.

Att sedan vissa hästägare reagerar med bestörtning då deras ponny plötsligt dras in i en utredning kan man väl till viss del förstå, då de kanske har byggt upp hela sin avel under många års tid kring denna individ och nu plötsligt skall ponnyns identitet ifrågasättas …

Charlotte-Aveback
0

#50: Tack Milla för ditt stöd - och alla er andra också som kan relatera till vilken mardrömslik situation detta är.

Till er andra: Det är lätt att sitta och peka finger och ställa sig frågande till hur en förväxling över huvud taget är möjlig. Jag hoppas innerligt att ni aldrig behöver hamna i en sits som denna.

Alla uppfödare som var aktiva för 20-30 år sedan vet att det var andra förhållanden som rådde och att man då inte hade tillgång till chipmärkning eller DNA-typning för att särskilja individer. Detta är ju förhållandevis tämligen sent tillkomna hjälpmedel.

Charlotte-Aveback
0

När en individ DNA-typas mot sina föräldrar och man upptäcker att den ena inte kan stämma så finns det olika scenario:

Om pappan inte stämmer så måste man kontrollera mot ett antal andra hingstar tills dess man hittar rätt hingst. Då en hingst kan få flera avkommor per år så är detta trots allt mindre komplicerat än om mamman inte stämmer.

Skulle mamman inte stämma så måste man naturligtvis kontrollera mot ett antal andra ston tills dess man hittar rätt sto. Eftersom varje sto oftast bara får ett föl per år, och ev. redan finns registrerad som mamma till en annan individ, så drabbar utredning naturligtvis även den andra individen.

Charlotte-Aveback
0

Hur kan då en förväxling ske, undrar nog många. Det finns naturligtvis många svar på det och varje fall är unikt, t.ex.:

• Individerna är så typlika att de kanske förväxlas vintertid då de är inpackade i vinterpäls.
  • Syskon kanske är så typlika att de förväxlas som unghästar.
  • Det kan också ske redan som föl då anknytningen mellan mamma och föl inte hunnit bli så stark under fölets första dygn. Har själv hört om en uppfödare som fick två föl samma natt men redan på morgonen såg att en förväxling av fölen skett då det ena stoet var skäck och hade fått ett skäckföl och det andra stoet var svart och fått ett svart föl men att fölen nu gick tvärtom … Tyvärr är det inte alltid så enkelt, framför allt inte om alla är svarta …

Chipmärkning är ju jättebra men naturligtvis inte 100% säkert ifall en ev. förväxling av fölen redan skett.

DNA-typning är ju ett fantastiskt hjälpmedel för att säkerställa härstamningen men inte ens DNA-typning är 100%-igt då det finns enstaka fall inom andra raser där det skett DNA-muteringar under åren …

För vår del är DNA-typning en ganska komplicerad historia då våra uppfödningar inte enbart är typlika rent exteriört utan även har mycket lika DNA enligt SLU. Man måste alltså gå långt ner bland markörerna innan man kan säkerställa identiteten och detta är ett väldigt tidskrävande arbete.

Vi vet att andra uppfödare också drabbats av liknande situationer under åren men accepterar att vi förmodligen får bära "hundhuvudet" då vi kör med öppna kort.

Än en gång tack för allt stöd vi fått och er förståelse för vår situation. Vi kommer enträget att fortsätta vårt samarbete med SLU för att försöka reda ut vad som ev. kan ha hänt för 10-15 år sedan.

Ellinor Johansson
0

# 54  Jag har full förståelse om man blir förtvivlad om ponnyn man har byggt sin avel på ev. har fel stam. Det tror jag alla skulle bli, men hur förtvivlad, arg, ledsen man än är kvarstår faktum. Det går inte att köra huvudet i sanden och fortsätta avla .

Men jag köper inte riktigt din ursäkt att man lättare förväxlade djur för 20-30 år sedan.  Det har alltid skett att någon individ har blivit förväxlad . Har du två valpkullar samtidigt, eller kattungekullar där alla har samma färg kräver det mycket tid och engagemang för att hålla isär djuren. När flera djur förväxlas i vuxen ålder tycker jag tycker jag man som uppfödare och ponny inte tagit sitt ansvar på allvar.

Ellinor Johansson
0

#59  Jag måste fråga en sak till med annledning av ditt inlägg #59.

Du skriver att

• Individerna är så typlika att de kanske förväxlas vintertid då de är inpackade i vinterpäls.
  • Syskon kanske är så typlika att de förväxlas som unghästar.

Har ni under era år som uppfödare har ni själva känt det minsta tvivel på vem som var vem av föl och ungponnyer? Men ändå valt att gissa vem som var men av ponnyerna utan att redan då utreda härstamningen?

Möjligheten att blodtyp mot föräldrarna har funnits länge.

Charlotte-Aveback
0

#60: Det jag menar när jag refererar till flera år bakåt i tiden är att vi då inte kunde säkerställa identiteter med chipmärkning och DNA-typning som vi kan på våra föl idag. Hade vi kunnat det då hade det säkert varit betydligt mindre risk för förväxling eftersom man hade kunnat kontrollera mot chippet.

Att man inte tar sitt ansvar på allvar får stå för dig - det har då aldrig varit någon intention från vår sida.

Ellinor Johansson
0

#62 Även om DNA och chip inte fanns så fanns möjligheten att blodtyp om man hade minsta tvivel på vem som var vem.

Charlotte-Aveback
0

#63: Precis! Om man hade minsta tvivel, ja. Men om man nu inte tvivlade utan alla inblandade kände sig säkra på att rätt var rätt …

Det är alltid lätt att vara efterklok, speciellt när man sitter med facit i hand. I dagsläget är det dock viktigast att fokusera på att lösa problemen som tyvärr har uppstått.

VeronicaP
0

#60 självklart skulle man bli förtvivlad , tom lite smått arg men aldrig att jag skulle motarbeta utan hade direkt sprungit ut i stallet och dragit tagel , det är de jag menar med att jag inte kan förstå att folk inte kan samarbeta , men vi är väl alla olika.

Jag vet ju att när jag jobbade på ett stuteri att det var attans inte lätt alltid att se vem som var vem av de svarta , de såg ju lika dana ut alliho ;) men faktiskt när vi kollade oss själva (de var chippade) så hade vi fått in rätt häst varenda gång, så något var det väl som skilde de åt ,som gjorde att man tog rätt

Jag lider med Furunäs och Cattis , tycker det är jäkligt starkt gjort av dem att vara helt öppnan och de jobbar för fullt för att lösa problemet ,mycket mer kan man faktiskt inte begära  , tycker då det är värre med dem som inte är öppna …

Jag är ju för DNA och chippning på föl från början , precis som halvbloden , då kanske man också hade fått ner en massa onödiga betäckningar med då det blir lite dyrare att få föl Oskyldig

Fidelia
0

Vem står för kostnaden av DNA-testet? Ska man skicka det till SLU direkt eller till stamboksföraren?

Hur får alla som är berörda veta att deras ponny kan ha fel härstamning?

Charlotte-Aveback
0

#66: Vi som uppfödare står för kostnaden av DNA-testet på Furunäs-födda ponnyer.

Alla som ev. är berörda blir kontaktade antingen av oss eller SSS/stambokföraren.

Fidelia
0

#67 Ok, tack för svar.

[Billan]
0

Man kan ju bara beklaga att detta har skett. En stor eloge till inblandade att försöka reda ut det hela.

Återigen starkt gjort att vara öppna… Det tjänar nog alla inblandade på.

Man förstår vilket stort arbete som ligger i inblandades händer. Man förstår också hur många hästar som kan vara inblandade då denna förväxling ligger långt till baka i tiden.

Hoppas innerligt att det går att reda ut. Vad händer annars med alla fina hästar som är inblandade om det nu inte går att hitta rätt bakgrund ?

Man ska även veta att förväxling  har säkert skett hos andra större uppfödare genom åren också. Inte bara hos Furunäs.

carl-gustaf
0

Cattis 44: Jag hänger inte med i ditt inlägg.

Är finländarna klokare på att tyda DNA tester än vi?
Du skriver att alla tre DNA testerna pekade på att det var samma häst men inte Furunäs Bonnie.
Varför upptäckte ni inte själva att Bonnie inte var Bonnie?
Var finns den rätta Bonnien? Vilken identitet har hon? 
Hur vet man att den rätta Bonnien är stammoder till hingstarna eller är det ett antagande i efterhand? 
Eller kan det vara så att oäktingen Bonnie är moder till hingstarna?

Gustaf

Charlotte-Aveback
0

#70: Jag tar mig friheten att hoppa in här:

Det som framkommer av Cattis inlägg är att förväxlingen måste ha skett före 2001 då det första testet på "Bonnie" gjordes, alltså innan Cattis köpte stoet av oss. Det är alltså samma "Bonnie" som  har testats alla tre gångerna men detta har alltså inte varit den rätta "Bonnie".

Utredning pågår för att komma tillrätta med var den rätta "Bonnie" finns.

Jag tror inte att finländarna är bättre på att tyda DNA än vad SLU är. Det är snarare så att i Finland så krävs DNA-typning för att ponnyn skall kunna införas i stamboken, vilket man inte kräver i Sverige (och många andra länder).

Detta är alltså inga lätta knutar att nysta upp men vi jobbar på det.

AusaBausa
0

Lider med er alla inblandade och hoppas allt löser sig till det bästa..

carl-gustaf
0

Varför lägger man inte ut dessa fakta uppgifter om felaktig härstamning i webbstamboken och shetlandsponnyn.

Nä,  för det är inte småskuttarna som förväxlar  hästarna utan stora kända uppfödare.

Och så ägnar föreningen (med många medlemmar)  större intresse till att hästarna har blåa fina pass och RS nummer än att hästarna  verkligen har rätt identitet.  Nog dags för många medlemmar att vakna upp och göra sina röster hörda på årsmötena.  
Vad betyder statistik, avels- och utställningsresultat när stamboken vilar på så lösa grunder?
Vilket rykte kommer våra fina pass att få i utlandet? Är det rätt att undanhålla  grundläggande information? 
Gör nu slag i saken och slopa SH:S språngsedlar och låt dessa avgifter gå till DNA-typning  och chip-märkning istället.

Hoppas att denna soppa leder till en mera nyanserad, rättvistänkande och ärligare förening.

Gustaf

Kris_J
0

#71 Ni visste  alltså hur det låg till när ni sålde den sk Bonnie till Cattis? Det är så jag uppfattar inlägget. Har den rätta Bonnie någonsin blivit testad? Jag hoppas du inte misstycker att jag frågar här då du valt att deltaga i denna diskussionen.

Oavsett vem eller vilka som drabbas anser jag att vi borde ha rutiner som när oklarheter finns bidrager till att omfånget av individer med oklar härkomst inte tillåts svälla genom att vi avlar på dessa djur. Jag är intresserad av sakfrågan. Ingen jakt på syndabockar gagnar frågan.

carl-gustaf
0

71:  Men hur förklarar du att det var finnarna som först upptäckte felaktigheterna i identiteten?

Varför upptäckte Ni inte detta efter era egna två DNA-tester?
Vad gör er så säkra på att Bonnie tidigare var Bonnie?

Gustaf

Charlotte-Aveback
0

#73: Jag kan tyvärr inte tala för SSS men vi som uppfödare i det här fallet har inget att dölja. Vi anser att rätt identitet är oerhört viktigt!

Tyvärr förekommer nog inte förväxlingar enbart hos stora kända uppfödare men skadan blir naturligtvis så mycket större då individerna har hunnit meritera sig både inom avel och utställning och har både barn och barnbarn, m.m.

Kris_J
0

Vid närmare studier av stamböcker kan man konstatera att märkligheter förekommer lite varstans i övriga europa också, inklusive moderlandet.

Återigen vad har man för möjligheter att minimera antalet felaktiga individer. Och om det är fel skall man kunna utläsa det på något sätt, inte få en obehaglig överrskning när det är försent.

Charlotte-Aveback
0

#77: Tyvärr är det nog så och har så varit i alla tider …

Det enda sättet att komma tillrätta med problemet är naturligtvis att systematiskt DNA-typa alla individer mot sina föräldrar. Jag tycker personligen det skulle vara jättebra om föl behövde DNA-typas mot sina föräldrar inför registrering. Då ser man direkt om ev. fel föreligger och kan rätta till det innan någon större skada skett.

carl-gustaf
0

Ellinor du har rätt, många har ägnat sig åt självbedrägeri  eller överskattad förmåga när det gäller konsten att hålla reda på vem som är vem. Jag har frågat många uppfödare genom tiderna

"Hur kan ni vara så säkra på vilken häst som är vilken?"

Alltid samma svar "Inga problem".

Även när jag frågade en av vår tids största och mest kända uppfödare av svarta hästar där alla är mycket nära besläktade med varandra.
När denne uppfödare släppte ut ett trettiotal svarta unghästar,
i mitt tycke identiska, i sommarhagen, för att först på hösten ta in dem. Svarade han  " Inga problem jag ser skillnaden på alla"
Kanske kunde han, kanske inte. 
Men jag köper inte en sådan slapp  hantering, själv skulle jag aldrig klara av att sårskilja sådana  typenhetliga hästar.

Rätt skall vara rätt

Gustaf

Charlotte-Aveback
0

#79: Som sagt, detta drabbar inte enbart större uppfödare och heller inte enbart Sverige.

Det är bara att gratulera att ni inte har drabbats av detta och hoppas att ni slipper det framöver också.

[Billan]
0

Det drabbar inte bara oss inom shetlandsrasen heller.

Mina bekanta skickade sin russ ettåring på bete. Innan hade de klippt in ett märkr på hingsten för att kunna känna igen honom. När de sen skulle hämta hem honom fanns inte märket kvar, själva kunde inte urskilja honom i flocken utan fick med sig en unghingst hem som skulle vara deras.

Den hingsten blev senare goskänd hingst och då uppdagades förväxligen. Man fick testa ALLA hingstar av samma färg som gått på betet för att hitta rätt. Ägarna som trott att de hade haft sin häst ville ju så klart ha "sin" ponny tillbaka med allt vad det innebar.

Det visar att det kanske inte alltid ÄR uppfödarens fel att de blir förväxlade.

Det är klart att chippmärkning ger en viss säkerhet, MEN de föl som blir förväxlade redan innan märkning i flocken ( där mammor bytt föl ) kommer man aldrig ifrån där föl föds i större flockar. Enda klara är ju om man har de som föds i enskild hage till de är märkta.

carl-gustaf
0

75: Min fråga kvarstår?  Charlotte o Cattis.
Gustaf

Kris_J
0

Följer Gustavs exempel gällande frågan i inlägg 74.

?

Charlotte-Aveback
0

#82: Förlåt, jag missade den …

Jo, därför att i Finland skulle "Bonnie" stambokföras för egen del och blev då DNA-typad mot sina föräldrar. Detta var inte syftet med de tidgare DNA-typningarna utan de handlade om att DNA-typa "Bonnies" avkommor gentemot henne.

carl-gustaf
0

Att sto förväxlar föl tillhör sagovärlden?
Den gubben går Gustaf inte på.

Fidelia
0

#81 Jag tänkte faktiskt på det du berättade när jag först läste denna tråd.

Men det var faktiskt en som påpekade att det var fel ponny i det fallet. Dottern i familjen, men ingen trodde henne. Så ibland ska man lita på barnen Skrattande

Varför är Bonnie tidigare DNA-testad vid två tillfällen? Var det för att undvika förväxling?

Charlotte-Aveback
0

#85: Tyvärr är det inte så och det kan nog många uppfödare intyga.

Under fölets första dygn hakar det på i princip första bästa sto som passerar framför näsan … och är det då flera nyfödda föl i flocken så kanske mamman lägger beslag på ett av de andra i stället. Naturligtvis är det inget som händer var och varannan häst men att det helt klart händer, är vi nog många som kan skriva under på.

Självklart är detta lättare att uppdaga ifall man har färgmångfald i flocken …

Fidelia
0

#85 Visst tar de varandras föl. Mina russ kan ha både två och tre föl vid sidan då stona är oerhört tighta. Då har jag ändå inte 20 föl samtidigt.

carl-gustaf
0

#84: Tackar, men vänligen skriv då DNA typad mot sina föräldrar i fortsättningen så att man inte misstolkar vad DNA-typningen gått ut på. Hur vet man att hingstarna är avkommor till den rätta Bonnien?

Gustaf

Charlotte-Aveback
0

#89: Hingstarna är genom DNA-typning konstaterade avkommor till sin rätta mamma, Furunäs Fergie. Fergie i sin tur är dotter till "Bonnie".

Jag styr inte över DNA-typningen eller hur stambokföraren väljer att skriva ut denna information. Det får du ta med honom.

Jag förstår din och andras frustration över ärendet men jag kan bara bedyra att vi lägger all vår kraft och energi på att försöka rätta till detta. Att vi sedan är beroende av SLU och att det är mycket tidskrävande att göra DNA-analyserna gör att det tar lite längre tid än man skulle önska.

carl-gustaf
0

87: Då menar du att vi kan glömma stamboken helt? För om inte modern vet vem som är sin avkomma hur skall då ägaren veta det?

Börjar undra varför man skall vara så noga med pass när tydligen så många har så stora brister i sin övervakning av sina fölningar och uppfödningar.

En misströstande

Gustaf

Charlotte-Aveback
0

#91: Även om man har som ambition att övervaka varje fölning så tror jag att det är många fler än vi som upptäckt att stona fölat just när man vänt ryggen till och gått in för en fika eller någon timmes nattsömn innan nästa kontroll.

Det enda sättet att komma tillrätta med detta på sikt är förmodligen att börja DNA-typa alla föl gentemot sina föräldrar innan registrering.

Var stolt över att ni har så bra kontroll!

carl-gustaf
0

#90 Vilken Bonnie? Har Furunäs Fergie känd stam eller okänd?

Charlotte, kan vi lita på att uppgifterna som står i webbstamboken är med sannigen överensstämmande enligt din uppfattning?

Gustaf

Fidelia
0

#91 Ingen gör detta med flit. Men alla med 2 ston eller fler i avel kan råka ut för detta.

I somras hade jag 4 föl. De bruna mammorna hade fuxavkommor och fuxstona hade bruna avkommor. Jag var med vid fölningarna och vet därför att det var rätt. Men i slutet av sommaren när alla föl snuttade på morsan närmast så kunde inte utomstående säga vilken fölunge som hörde ihop med vilket föl.

Elshira
0

Är inte själv uppförare av shetland men håller fortfarande på med avel och är helt klart intresserad i ämnet!

DNA typa gör vi alla våra (Welsh Mountains), men då matchas det ju inte mot föräldrarna (eller…?) och kostar runt 500 kr/häst. Vad skulle det kosta att matcha mot föräldrarna när man då registrerar ett föl?

Hakuna matata!

carl-gustaf
0

Hoppas att SSS inför speciella klasser för hästar med osäker stam på sina utställningar precis såsom klasserna för hästar med och utan RS nummer.

Annars försvinner snart föreningens trovärdighet,

Gustaf

Fidelia
0

#95 Om föräldrarna finns i DNA-registret matchas de mot dem.

Fidelia
0

#96 Sandlådevarning.

carl-gustaf
0

#98 Är det rätt enligt din mening att tävla mot en häst med okänd stam? Vi sitter alla i samma sandlåda.

Charlotte-Aveback
0

#96: Intressant tanke … men då måste till att börja med alla individer först DNA-typas mot sina föräldrar så att man med säkerhet vet att felaktig stam föreligger.

I dagsläget är den stora majoriteten av ponnyer både i Sverige utomlands inte DNA-typade mot sina föräldrar då detta än så länge inte varit ett krav för registrering. Men, vem vet, det kanske kommer.

Fidelia
0

Men snälla du. Jag räknar kallt med att mina ponnyer har rätt härstamning. Flera av dem är dessutom DNA-typade. Jag kan mycket väl tänka mig att tävla mot ostammade hästar. På en utställning är det individens utseende som räknas.

Kris_J
0

#90 Så då är hingstarnas pappa och mamma  rätt men därefter är det osäkert pga "Bonnie"?
Har den riktiga Bonnie någonsin hittats och testats?

Charlotte-Aveback
0

#102: Det är bl.a. henne vi håller på med att försöka få fram.

Kris_J
0

#102 Skall jag tolka ditt svar som det inte tidigare gjorts?

Fidelia
0

Om Bonnie testats så måste ju det gjorts mot fadern. De ston jag testat för avkommas skull har testats mot sina fäder. Det innebär att det måste vara någon av Bonnies systrar E: Onyx som också går med fel identitet.

Charlotte-Aveback
0

#104: Vad har inte tidigare gjorts, menar du?

Kris_J
0

#16 Testat den riktiga Bonnie inte bara  den sk"Bonnie".

carl-gustaf
0

#103: För att ställa saken på sin spetts så vet man inte nu om hingstarna är shettisar eller inte? Eller har jag fel?

Charlotte-Aveback
0

#107: Vet ej ännu - det får vi fram först när vi lyckats lokalisera henne.

#108: Det är din tolkning. Som jag ser det så kommer nuvarande mormor att bytas ut till den rätta så fort vi lyckats lokaliserat henne och kan gå in och göra ändringen.

Kris_J
0

#108 Jag hoppas innerligt att det hela löser sig för alla inblandade parter.

carl-gustaf
0

#109 Det är inte min tolkning, enligt reglerna måste väl stammen vara okänd tills vidare. Dock menar jag att de registreringar som är gjorda skall kvarstå, men att de härstamningsuppgifter som inte överensstämmer med verkligheten skall bort. Där skall stå okänd stam. Om och när DNA hjulet hittar rätt, så får man uppdatera registret igen. 

Gustaf

Charlotte-Aveback
0

#111: Jag är inte så insatt i vilka regler stambokföraren har att följa i fall som detta.

Elshira
0

Teoretiskt sett tycker jag man borde vara lika hård mot dessa som det blivit fel med som med andra utan RS nummer.

Men gör man det man kan idag och ser till att DNA typa alla följande avkommor så är det ju inte hela världen. Är det en individ som tydligt skiljer sig från rasstandarden är det ju självklart att de ska uteslutas. Men är det en omedveten korsning/utan papper som ändå resulterat i en "vanlig avkomma" så får det väll vara så (om det nu är omedvetet). Det är ju inte som att hela rasen går i kras pga att en renrasig shettis med men icke reggade föräldrar råkat komma i avel avän om det väll inte är det mest önskvärda. Men det är ju som sagt inget som hotar shetlandaveln då det finns gott om fina avelsdjur.

Hakuna matata!

carl-gustaf
0

#112 jag vet inte heller hur stambokföraren tolkar sina regler, men man måste i alla lägen göra det man tycker är rätt och ärligt.

Som jag nu förstår, efter att ha läst inkommande mejl från Finland är det som här framkommit  i denna tråd bara toppen av ett isberg.  

Inga roligt att vara svensk uppfödare efter att ha läst dessa finska mejl.

En mycket bestört

Gustaf

[Billan]
0

# 114

Vart finns de Fiska mailen att läsa ?

Johanna Pettersson
0

Lottie

Vi förstår att det här är en mardrömssituation! Vi tänker på er och hoppas att allt löser sig till det bästa!

Många hälsningar från oss på Skärgården

VeronicaP
0

CArl Gustaf alla kan göra fel även den bäste och tycker eg inte du ska hoppa på de som är öppna , och fösöker lösa problemet, fråga kan man , men man behöver inte leka i sandlådan som du är lite på väg till .

Du kanske skulle gå på dem som använder hingstarna som kommer utifrån , eller här hemma som används i avlen innan de är DNA testade och färdiga , för tänk så mycket krångel de kan ställa till med …. FÖR det tycker jag är ett problem när man medvetet använder hingstar som inte är kontrollerade ännu.

Sen kan man ju faktiskt både använda språngsedel, dna typning, och chippning , det är en kostnad som man borde ha råd med om man kan betäcka en massa Oskyldig

carl-gustaf
0

# 117 Veronica, jo det visar sig gång på gång att alla kan göra fel.
Saken handlar inte om det. Utan det handlar om våran stamboks tillförlitlighet och föreningens ärlighet/öppenhet i frågan.

Angående sandlådan, så tror jag inte att våra finska uppfödare tycker att detta handlar om lek i sandlåda. Håll er till ämnet, håll er till fakta och försök inte locka mig till att bryta mot skrivreglerna.  

Det som göms i snö kommer fram i tö

Gustaf

Mossedal
0

Detta var (förutom en hingst vid avelsvärdering som jag läste om) helt ny information för mig som inte tillhör kretsen som vet allt. Jag säger som 41#….

Här läggs inlägg på inlägg där jag kan läsa mellan raderna att "man vet vilka stuterier/uppfödare det gäller"… det gör MAN inte alls! Jag har ingen aning om vilka stuterier som förväxlat hästar - alltså vågar jag inte köpa häst från någon svensk uppfödare med mer än ett sto i avel, eller?

Jag har två ston i avel, vilka båda förhoppningsvis nedkommer med föl detta år… det ena stoet är SDPC testad av oss p.g.a. strul med registrering av föl hos förra ägaren, men till min fasa ser jag att vårt fyraåriga RS-sto inte är testad. Här ska ut i hagen och ryckas tagel - vem vet vilken häst som står där?
Letar jag i stamboken finns ju inte ett test så långt ögat når på stosidan… så om jag testar vårt sto så vet vi ju bara att hennes framtida avkommor är hennes - men vems avkomma hon själv är är ju inte säkert. Hur många "Bonnie" finns det i Sverige tro?

Jag kan inte se annat än att fullständig SDPC måste vara ett krav vid registrering - precis som chipp! Så att i alla fall framtida misstag kan undvikas. På detta sätt säkerställs informationen, och uppfödare slipper komma med lama ursäkter och tvärsäkra uttalanden.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Kris_J
0

#119 Läs moderlandets regler så ser du att inget tvingande DNA test finns. Vilket jag personligen tycker är beklagligt. Mig veterligen kan vi inte heller ha det pga detta gällande införande i stamboken. Å andra sidan enligt Svenska P o R kan har man rätt att kräva härstamningsverifiering på utvalda individer. Avkommor till individer införda i stamboken äger rätt att införas.

Är det helt omöjligt att ha tvingande regler kan man alltid på frivilligväg försöka få fler att härstamningsverifiera alla sina ponnyer som man tänker reproducera. Det kanske dessutom som någon även tidigare nämnt, får fler att tänka sig för innan man betäcker allt som benäms sto

jabbada
0

Det är inte utan att man blir mer och mer fundersam ju mer jag läser i denna tråd. Furunäs Bonnie verkade alltså på Furunäs Stuteri i 12 år och fick 7 föl och ändå kände inte ägaren igen henne när hon som tolvåring lämnade stuteriet, utan man tog av misstag ett annat sto som såldes? Detta förefaller ganska osannolikt.

Är inte det mest troliga ändå att någon andra (”den rätta”) Bonnie inte existerar, utan att Bonnie som i dag är i Finland, har varit Bonnie i hela sin avelskarriär och helt enkelt blev förväxlad någon gång som ung.

För att komplicera det ytterligare så finns kanske ”den rätta Bonnie” någonstans och har haft lysande avelsframgångar sen hon var 4 år under en helt annan identitet.

Det som kanske är mest beklämmande i hela denna soppa är att föreningen väljer att inte agera eller rättare sagt agera i det tysta. Man behöver inte var någon skicklig detektiv för att lista ut, genom stamboken, att tre personer i styrelsen är direkt berörda personligen, så även en fjärde person nära styrelsen. Kanske inte den bästa sitsen när man själv är med och försöker bena i detta. Kan man verkligen i denna situation vara helt opartisk?

Är det inte på tiden att SSS lämnar ifrån sig detta till ett mera ojävigt organ?

#49 Blir lite betänksam när du skriver: ”Vill bara poängtera att fram till relativt nyligen har alla vi involverade varit övertygade om att stammarna har stämt utifrån uppgifterna i passen.” Har inte hela denna ”Bonnie-problematiken” varit mer eller mindre känd sedan en viss Furunäs-hingst godkändes 2004?

Charlotte-Aveback
0

#121:

"Furunäs Bonnie verkade alltså på Furunäs Stuteri i 12 år och fick 7 föl och ändå kände inte ägaren igen henne när hon som tolvåring lämnade stuteriet, utan man tog av misstag ett annat sto som såldes? Detta förefaller ganska osannolikt."

Nej, vi tror naturligtvis att förväxlingen har skett långt innan hon såldes.

"För att komplicera det ytterligare så finns kanske "den rätta Bonnie" någonstans och har haft lysande avelsframgångar sen hon var 4 år under en helt annan identitet."

Kan vara så.

"Har inte hela denna "Bonnie-problematiken" varit mer eller mindre känd sedan en viss Furunäs-hingst godkändes 2004?"

Det är naturligtvis lätt att göra dessa kopplingar nu i efterhand.

Faktum kvarstår att förväxlingar har skett av misstag vid något tillfälle och att vi nu försöker rätta till dem så gott det går. Vad mer förväntar ni er att vi skall göra?

VeronicaP
0

#118 jo jag tycker det är bra att det kommer fram och jag lider med de finska ägarna också och alla övriga inblandade, men däremot så är dina frågor ( vissa av dem) lite väl lik i den där nivån som skrev innan Flört

#121 nu vet jag inte vem du är då du är helt anonym på sidan , men det känns lite som om  du ar kopierat ditt inlägg från någon annan , då det inte är samma text som övriga här  och talar någon annans talan. Tycker  faktiskt att ska man diskutera i detta ämne och gå på så är det kanske inte helt fel att presentera sig eller skriva under med sitt namn .

[Billan]
0

Annonyma inlägg borde tas bort.

De har inget här att göra. Törs man inte stå för sina ord har man inget här att göra.

runas
0

Trodde jag var helt säker på mina flickor men nu börjar man ju undra lite…

Hur veta om man borde kolla upp sin ponny? Borde alla kolla alla sina ponnyer för säkerhets skull eller vad?!

Min ena tjej har ju mkt svart Furunäs bakom sig, borde jag kolla henne eller?

Trist att det ska ha behöva blivit så här o hoppas allt kommer lösa sig snart.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AusaBausa
0

Ja inte utan man blir funderad..hur kan man få veta om det är ens egna hästar det rör sig om?

VeronicaP
0

#125 om du läser högre upp så blir du kontaktad om du skulle vara berörd.

Kris_J
0

#125 Kan bara tala för mig själv. Känner själv att jag vill ha mina kontrollerade inte för att jag har anledning att tvivla på deras härkomst, utan för att vara förutsende och vara trygg med att de är de det skall vara. I förlängningen innebär det också för min egen del att jag bara behöver testa fölen, eftersom deras föräldrar redan är klara.

Att en häst kommer från en liten uppfödare är ingen garanti för att inte fel kan förekomma, oavsett ras, det finns en hel del exempel på att fel papper kommit med hästen vid en försäljning eller att en  annan förrymd eller inte borttagen unghings befruktat ett sto en den utvalda hingsten.

Tess-W
0

Stor eloge till dig Lottie, som går ut så öppet och ärligt om "soppan" som blivit. Som tar ansvar och försöker göra det som kan göras för att reda ut det hela.

Hoppas verkligen det hela löser sig.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

AusaBausa
0

Ja sånt harju hänt även hänt med halvblodsaveln..var det inte en hingst som inte hade den stam man trodde när den dna testades?

carl-gustaf
0

#124 Billan, kanske borde du skriva till I-fokus så att de ändrar reglerna så att inga anonyma kan skriva på sajterna.

Men inte alla vill framföra känsliga åsikter här på forumet, många som skriver här vill inte acceptera folk med andra åsikter än sina egna. Många försöker missleda och provocera bara för att tråden skall stängas och diskussionen upphöra. Men detta ämne går inte längre att mörka. Om detta skulle pågått under flera år och styrelsen haft vetskap om dessa felaktigheter , ja då vet inte jag längre …….

En katt som vågar stå för sina åsikter och tar de smällar det innebär.

Tess-W
0

#130 Har hänt flera ggr. Inkl. oss om det nu var det du syftade på.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Fidelia
0

#121 Gillar inte anonyma insändare. Varför skulle det uppdagats 2004? Den hingsten kollades mot mor och far utan anmärkan. Bonnie har ingen godkänd son. Skulle hon haft det hade det uppdagats då.

#131 Helt ärligt har jag väldigt svårt att tro att styrelsen skulle vetat det länge. Dessutom är väl Furunäs ett av de stuterier jag minst skulle misstänka för medvetet fusk. De har sådana framgångar att de inte behöver sådana åtgärder.

AusaBausa
0

#132 nej vet inget om er..Glad

VeronicaP
0

Fast vågar man inte stå för det man säger/skriver eller tycker då är det bättre att tiga tycker jag.

För det går ju faktiskt att kontakta berörda personer via mail och då kan de vara öppna utan att vara rädd för att någon inte tycker som de ;)

Hanna-D
0

#130 Tror du syftar på Stonefire. Man hade seminerat modern med fel hingst. Den var efter D-Day istället för Levantos. Upptäcktes vid bruksproven 2005 (?)

[Billan]
0

# 131

Kan man inte stå för sina åsikter, då kan man lika gärna tiga.

Jag tycker ALLA ska stötta de drabbade i detta läge, istället för att försöka få dem att framstå som myglare.

Minsanne
0

Misstag kan alla göra.
Det är ju på sätt och vis bra att det kommit fram så det kan rättas till.
Hoppas att "riktiga" Bonnie fortfarande finns i livet, vad händer annars?

AusaBausa
0

#136 så var det nog ja.. :-)

Ahnna
0

Jag har varit med om stora stuterier som inte har haft några som helst bevis för att häst A verkligen är häst A när denne har sålts, efter flera år som unghäst i stor flock med många av samma färg och ålder. När jag hämtade hem en av mina hästar (ej shetland) för en massa år sen så gick han i en flock med runt 50 individer i åldrarna 1-3 år och hade gått där i drygt ett år tillsammans med sin bror. Min häst hade en knöl på näsan som var lätt att känna igen men brorsan såg ut som "alla andra" i flocken. När han skulle säljas så letade man rätt på min häst och antog att den valack som följde honom som en skugga hela tiden var brorsan. Men bevis på det? Nepp, bara ett antagande. En valack kan förvisso inte orsaka någon skada i aveln, förutom att kanske fel föräldrar drar nytta av hans meriter, men jag antar ju att stuteriet i fråga tillämpade samma tveksamma metod även med ston och hingstar. Inget ont om stuteriet som sådant, men den metoden att särskilja unga individer är ju inte direkt betryggande om man börjar snacka om DNA och identitetsverifiering!

Jag har också varit med om att två föl med samma färg och kön togs om hand av samma sto (som var mamma till den ena) och att det enda som egentligen skilde det ena fölet från sin surrogatmamma var att han hade en helt annan typ än hon. Återigen bara ett antagande och inget bevis, så egentligen kan man ju inte veta säkert att "adoptivfölet" inte i själva verket var stoets eget föl. De ändrar ju utséende snabbt i den åldern, de små rackarna… Obestämd

Jag tycker också att det borde vara självklart att alla individer inom rasen med bevisat felaktig härstamning sammanställdes i en offentlig lista. Sånt kan man ju inte sticka under stol med, det drabbar ju alla som avlar och köper och säljer hästar!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

Det är ju ett par år sedan Bonnies felaktiga härstamning uppdagades i Finland. Jag antar att ni har hunnit testa åtskilliga redan i er jakt efter den riktiga Bonnie . Kan inte du publicera en lista på t.ex. er hemsida på de ponnyer som ni har testat och har rätt härstamning. Det skulle säkert lugna många ägare som är oroliga.

AndersA
0

Då SSS inte kan kräva dna test på samtliga ponny för det tillåter inte moderlandet se #120 hoppas jag att vi är många som ställer sig bakom att vi här ber katten gustav att skriva till moderlandet och be dom ta bort den reglen för vi i sverige tycker att man borde få dna testa alla individer. Då jag vet att han både har kontakter i moderlandet och kontakt med rätt advokat som kan hjälpa oss att driva denna fråga.

Jag hoppas katten tycker det är en lika viktig fråga som RS och hjälper oss alla genom att lägga ner lika mycket tid på att påverka moderlandet i denna fråga,för jag hoppas att hans stora intresse i denna tråd är att detta inte ska upprepas.

En som hoppas ha rätt dna på sina ponnier.

Kris_J
0

Länk till SLU, lite om härstamningskontroll

Härstamningskontroll

FBONNIE
0

Hej!

Jag skriver för alla dom här i Finland som är med i den här "soppan", även jag själv. Vi har i nuläget 3 ston här i Finland som är födda på Furunäs stuteri som inte har stam, och det ser ut som att det kommer flera. Det är unga ston och gamla ston. Det betyder alltså att nånstans där ute finns iallafall lika många hästar som har fel identitet.

Vi tycker att just nu är det onödigt att bråka och leta efter den skyldiga. Det är för allas bästa om vi kan samarbeta för att hitta lösningen på hästarna som inte har identitet just nu. Vi hoppas att samarbetet mellan alla uppfödare och shetlandsägare i alla länder skulle vara öppet. Vi hoppas att DNA test på alla Furunäs ponnyer skulle kunna skickas in för prövning, även dom som redan är testade. Vi kan ju inte veta när dom har blivit förväxlade. Hästarna ska testas mot båda föräldrarna om det är möjligt. För att komma fram till rätt resultat måste även avkommor till dessa hästar kollas.

Alla våra ston är köpta för avel och dom har ju såklart redan avkommor och även avkommorna har avkommor. Det är därför väldigt viktigt att man ska hitta vad det är för hästar vi har här. För att hitta rätt så måste vi alla jobba på. Man har ibland tappat tron på att hitta rätt stam. Bonnie upptäcktes stamlös september 2008. Men hoppet finns fortfarande!!!

Tack till dessa människor som i Sverige har hjälpt till med lösa upp det här!

Hälsningar

Nina Malmberg

Kris_J
0

#144 Jag lider med er och hoppas att det på något sätt kommer att lösa sig.
Kanske kan denna tråd bidraga till att någon som inte tidigare tänkt tanken att härstamningskontrollera sin eller sina ponnyer gör det och det på något sätt kan hjälpa er.

jojjehanna
0

När jag besökte en stor ponny (mestadels shetlad men även andra raser) i Australien så pratade de just om identifiering av ponnyer. De hade nog minst 150 ponnyer och hade då minskat ned en del pga ålder och hade ponnyerna i olika små flockar. De försökta bevaka alla fölningar genom att ha de som väntades föla i en hage nära huset och ha sådant där larm som larmade om stoet började svettas mycket.

De brännmärkte alla föl (vet inte hur tidigt) för de sa själva att de omöjligen kunde vara säkra på att känna igen alla. Jag lärde mig att när jag fotade även försöka få med brännmärket för att de lättare skulle kunna identidiera individerna. Frun i huset kände nog alltid igen dem rätt även utan att se brännmärket men inte alltid mannen.

De hade importerat en del från England och sa just att de undrade hur uppfödare med en jätteflock svarta, typlika ponnyer tvärsäkert kunde veta att de hade rätt häst framför sig.

Tänk då scenariot att en storuppfödare skulle förolyckas hastigt och där skulle stå x antal "likadana" hästar i hagen. Numera har vi ju annat än brännmärkning att ta till men i Australien fick de brännmärka själva har jag för mig.

Elshira
0

Brännmärkning är ju inte särskillt trevligt, men frysmärker gör man ju alla triangelmärkta hästar idag som är betydligt bättre :)

Hakuna matata!

Mossedal
0

Kanske en korkad fråga… men då jag läste någonstan i tråden om att alla hästarna i en flock hade mycket lika DNA (och var svåra att skilja även via DNA) - är inte det detsamma som att de är mycket högt inavlade?

Jag är ju inte DNA-tekniker, så jag tänkte det var bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och fortsätta vara dum.

Må väl,
Maria

Ellinor Johansson
0

# 148 Jag är lika oförstående som du, väntar med spänning på svartet.

Det känns jättekonstigt att det skulle så lång tid få provsvaren för att DNA kedjan liknar varanndra.

Ellinor Johansson
0

# 148 Jag är lika oförstående som du, väntar med spänning på svaret.

Det känns jättekonstigt att det skulle så lång tid få provsvaren för att DNA kedjan liknar varandra

Ellinor Johansson
0

# 144 Beklagar verkligen den mardrömssituation som ni har hamnat i.

Elshira
0

Syskon kan ju "tyvärr" ha relativt lika dna även om den givetvis inte är identisk, men förutom syskon så ska det inte vara några problem att se skillnad på dna.

Hakuna matata!

ESJE
0

#144 Detta är en fruktansvärd situation för alla inblandade, inte minst för er. Tänker på all tid och energi och inte minst pengar man har lagt ner för att hitta dessa avelsdjur och så går alla drömmar och visioner i stöpet på detta sätt. En riktig mardröm!

Lider så klart även med uppfödarna av dessa ponnyer. Det är nog svårt att sätta sig in i den situation de befinner sig i just nu.

Kan inte låta bli att tänka på detta även ur djurskyddsaspekt. Vad händer med dessa ponnyer om den rätta stammen aldrig hittas? Deras avelsvärde är ju då förlorat. Kommer ponnyerna då slumpas bort som "barnponnyer" eller väntar ett annat öde?

Hoppas att alla som äger ponnyer som kan vara besläktade verkligen gör sitt yttersta för att hjälpa till. Att vägra testa sina hästar är inte rätt väg att gå.

Charlotte-Aveback
0

Vill börja med att tacka för allt det stöd vi fått, både i länken ovan men även via PM och mail. Det ger oss energi att orka fortsätta bearbeta denna fruktansvärda situation, med allt vad det innebär.

Extra tacksamma är vi för det stöd vi fått från berörda parter i Finland - ni är fantastiska!

Sedan vill jag komma med ett tillrättaläggande:

Eftersom det konstaterats att stoet i Finland inte kan ha Furunäs Bonnies föräldrar så är hon alltså inte Bonnie. Det har också konstaterats att stoet i Finland inte heller kan vara mamma till Furunäs Fergie och hennes systrar, vilket också bekräftar slutsatsen att hon inte är Bonnie.

Det är alltså inte Fergies m.fl. stam som ifrågasätts utan identiteten på stoet i Finland. Detta är både finska Hippos och SSS överens om samt är helt i enlighet med SPSBs (moderlandets) regler.

Slutligen, vad gäller nära släktskap och DNA så minns kanske ni som var på ett av Shetland Östs höstmöten att Sofia Mikko gav ett exempel från en annan ras, där både "pappa" och "farfar" skulle kunna vara pappa och att man inte kunde särskilja vem som var rätt pappa förrän man även testade gentemot mamman.

Alltså behöver det inte handla om inavel för att liknande situationer skall uppkomma, utan det räcker att man tittar på närbesläktade individer såsom mor och dotter, far och son samt syskon.

Ha en bra dag allihop och än en gång tack för ert stöd!

ESJE
0

#154 Tack för ditt klargörande.

Ett par frågor som kom upp:
Innebär detta då att samtliga systrar till Fergie är DNA-testade och konstaterat vara syskon, varav minst två helsystrar?

Vilken SPSB-regel är det du hänvisar till i detta fall?

Var finns den rätta Furunäs Bonnie och med vilken identitet?

Ellinor Johansson
0

# 154 Hur många ponnyer har ni testat för att hitta rätt inentitet på ponnyerna i Finland?

carl-gustaf
0

Charlotte?

Bonnie i Finland (BOF) är själv DNA-typad tre gånger, en gång på Furunäs, en gång hos Cattis och en gång i Finland. Dessa typningar pekar på att det är samma häst. I Finland härstamningskontrolleras BOF och där finner man att BOF:S föräldrar inte stämmer med stamtavlan i passet.

Rätta Bonnie är alltså aldrig DNA-typad och går därmed med säkerhet aldrig att finna, är detta rätt uppfattat,

Bonnie enligt stamboken har fått avkommor mellan åren
1993 och 2007. Fölen fram till 2001 har alltså enligt din uppfattning Rätta Bonnie som mamma men fölen efter 2001 har BOF som mamma. Har jag uppfattat detta rätt?

isla
0

#157 Helt omöjligt kan det ju inte vara. Riktiga Bonnie måste ju ha funnits på Furunäs sista året hon fick avkomma som stämmer. Falska Bonnie borde ju också ha funnits där.

Lottie: Har man försökt finna rätt fader till falska Bonnie? Har man försökt med hjälp av en hästtandläkare att fastställa ungefärlig ålder på falska Bonnie för att begräna sökningarna? Kanske inte funkar, bara en tanke som slog mig. :)

Jag önskar er lycka till och följer debatten med spänning. Är dock oförstående till folks oförståelse. Det är ju inte direkt första gången förväxling skett. Tom på BB sker förväxlingar. Så länge de inte sker medvetet för att höja värdet på ponnyn som skedde för oss med vår ridponny så kan man ju inte halshugga någon. :)

Lycka till!

AusaBausa
0

Lättast måste ju vara för att undvika dessa trista situationer med fel avkommor och dyl ATT märka alla avkommor på ngt vis direkt de kommit ut..färre ston i varje hage sen märka dem på ngt vis så som man märker grisarna;-)

Hoppas hoppas verkligen allt kommer att lösa sig:-)

VeronicaP
0

Därför jag gillar fuxar Oskyldig (skojar bara) .

#144  Lider verkligen med er och hoppas att allt löser sig för alla berörda och att ni ska kunna få reda på allt till slut och vi vet ju att alla gör vad de kan för att försöka lösa problemet.

Bira
0

Jag undrar lite över sakfrågan.Jag uppfattar det som så att det blivit en förväxling av en ponny som blivit såld från Sverige till Finland.I Finland vet jag att man tar DNA vid stamboksföringen.Att man gör det i Finland beror på att för ett antal år sedan kom de två shetlandsponnyer från Holland med felaktig härstamning.Efter det började de utföra DNA. Jag undrar lite över hur gör vi i Sverige med alla importerade ponnyer från Holland och U.K är deras mor och morföräldrar ochså testade. Man vet att de har stora flockar på utegång året runt i båda länderna.Kan man säga säkert som ägare till en sådan individ att den då är 100% säker. Jag vet att eller om de fortfarande gör det i Holland så tatuerades de med ett nummer i munnen.Hur tydligt syns det någon som vet speciellt på de lite äldre ponnyerna. Jag vet inte är inte helt säker men finns det inte godkända hingstar som har döda mödrar. Hur har man gjort då.Vet alla med säkerhet att farmor,mor eller mormor är rätt på de svenska ponnyerna.

Hanna-D
0

#161 Jag vet att eller om de fortfarande gör det i Holland så tatuerades de med ett nummer i munnen.Hur tydligt syns det någon som vet speciellt på de lite äldre ponnyerna.

De tatueras inte längre, vet inte vilket år man slutade dock. Siffrorna (fyra till antalet) syns tydligt, på mitt sto född -91 syns de fortfarande mycket tydligt.

Mija
0

Är också intresserad av vad som händer om den "riktiga" Bonnie är död, hur görs då?

Vad händer med alla dessa avkommor som numera har okänd härstamning, kan dessa medverka i SSS arangemang?, detta vore ju ej helt riktigt då de ännu ej har verifierad härstamning, bara en undran.  En ändring i stamboken som Carl-Gustav föreslår vore ju mest korrekt tills denna sak är uppklarad, för att undvika fler missförstånd.

Hur görs med de hingstar som berörs? Kommer deras betäckningstillstånd dras in tills härstamningen är klar och verifierad?

Det dyker upp en massa frågor och undringar när man tänker på det här och detta är ingen rolig historia för de drabbade, oavsett om de är uppfödare av Bonnie eller hennes avkommor och så vidare.

susanne-s
0

#163 Om det stämmer att Furunäs Fergies stam är OK så är det ju inga hingstar som berörs. Hoppas verkligen att det är så.
Med tanke på att ena hingsten betäckt i somras…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Mija
0

#164 Hur tänker du nu?

Fergies stam kan ju aldrig vara OK så länge man inte verifierat vem som är den "riktiga" Bonnie, så med andra ord så är Fergie fortfarande i ingemansland vad det gäller hennes möderne och så lika med hennes avkommor. Fergie är enbart kollad gentemot sina avkommor och sin mor, och så långt stämmer det, men sen?!!!!

Kris_J
0

#164 Om vi bortser från Furunäs finns massa andra hingstar i landet som inte det inte är så lätt att veta hur det står till med härstamningsmässigt då dessa i princip bara behöver "skicka in DNA" och föra språngrulla för att deras avkommor skall tas in i stamboken.

Nästa fråga är vad kan jag som stoägare göra för att förvissa mig om att jag betäcker med rätt hingst?

VeronicaP
0

#165 så här står det högre upp:

Det är alltså inte Fergies m.fl. stam som ifrågasätts utan identiteten på stoet i Finland. Detta är både finska Hippos och SSS överens om samt är helt i enlighet med SPSBs (moderlandets) regler.

Mija
0

Lottie: Har man försökt finna rätt fader till falska Bonnie? Har man försökt med hjälp av en hästtandläkare att fastställa ungefärlig ålder på falska Bonnie för att begräna sökningarna? Kanske inte funkar, bara en tanke som slog mig. :)

En intressant tanke, någon som vet?!

Det är hedersvärt att ni går ut med detta offentligt, men bara en liten tanke som slagit mig. Om ni vetat om detta under en längre tid, varför gå ut med detta just nu?  Vad är det som gjort att ni väntat med att gå ut med det om information funnits tidigare, visst kan jag förstå att detta är känsligt, men under tiden har ju avkommor fortsatt att användas i aveln och i och med detta så har skadan blivit större, en fråga bara.

Kris_J
0

#167 Men eftersom man, som Lottie tidigare svarat mig på direkt fråga, inte lyckats lokalisera den riktiga Bonnie förefaller Mijas antagande rimligt. Se inlägg 102-109

Det trista är att för varje felaktig individ finns det alltid en till.

Camilla
0

Hur många sådana fall finns i Sverige egentligen? Inga namn behöver nämnas men antalet vore intressant.

För några år sedan blev en hingst godkänd i Sverige som hade fel stam, vilket var lätt att se på hans färg men denna hingst fick sitt RS nr och har betäckt sedan dess. Tredje person skulle inte drabbas var  beslutet om att ge hingsten sitt RS nr om jag minns rätt.

Ellinor Johansson
0

# 158  Det handar inte om att halshugga någon.

Det handlar om ponnyer som är sålda med fel härstamning.

Det inte om en förväxling, inte ens om ett mindre antal som är förväxlade.

Den första ponnyn upptäcktes i sep. 2008. Idag ett och ett halvt år senare har det inte hänt så mycket mer än att fler ponnyer från samma stuteri har oklar härstamning.

Det som är mest beklagligt är att den här informationen inte har funnits tillgänglig för alla förrän det startades en tråd om detta på ett forum.

Ellinor Johansson
0

DubbeltSkäms

Jannie
0
170 Menar du att det finns en RS hingst med okänd stam? Hur är detta möjligt, det krävs ju att RS-hingstar härstamningskontrolleras mot moder och fader. Står denna hingst i stamboken med okänd stam eller står den falska stammen där? Jag kan inte tro att detta är sant.
Ellinor Johansson
0

# 173 Det finns allafall en EU hingst som inte har härstamningsverifierad stam i stamboken.

Ellinor Johansson
0

Tappade halva inlägget.

Jag tycker det är beklagligt att man använder ett avelsdjur innan alla papper är klara.

Jannie
0

#174 Eftersom du svarar på mitt inlägg så menar du väl mina hingstar men samtliga våra hingstar är naturligtvis fullständigt härstamningskontrollerade.

Ellinor Johansson
0

# 176 Nej absolut inte. Jag ber verkligen om ursäkt att jag uttryckte mig oklartSkäms

Jannie
0

#177 Glad

[Billan]
0

Jag har raderat mitt inlägg, då det anses stötande.

Dock gällde det ingen Furunäsare.

Jannie
0

Vi måste kunna lita på att vår stambok stämmer och att stammen på hästar med bevisat felaktig härstamning ändras.

ESJE
0

#170 Den hingst jag antar att du refererar till, DNA-testades i Sverige och därefter jämfördes detta resultat med DNA-prov från UK. Dessa var identiska.

"Tredje person skulle inte drabbas var beslutet om att ge hingsten sitt RS nr om jag minns rätt." Vad baserar du detta påstående på?

VeronicaP
0

Tycker att det börja bli en massa spekulationer och en hel del antagande utan fakta i tråden om jag ska vara ärlig , nu vet vi ju att det i alla fall försöker lösas på bästa sätt , varför inte låta de berörda få jobba vidare på att lösa det och hellre då skriva en motion till styrelsen att lägga ut namn osv på hästarna som berörs?

För ska det fortsätta på detta viset så misstror ju snart alla varandra och de är ju inget trevligt sätt.

då är det väl värre med de som inte säger något som kanske sitter i samma sits.

Nu vet ju i alla fall jag att de gör allt de kan för att försöka lösa problemet och att de inte bara låter det rinna ut i sanden och skulle jag vilka veta mer vilka hästar det berör om jag skulle känna mig manad att betäcka med en hingst som skulle kunna vara inblandad så frågar jag Lottie på furunäs i stället då genom mail .

I stället för att sitta här och spekulera , så maila Lottie om det är något ni skulle veta direkt i stället så ska ni se att ni får ett bra svar , det har hon ju skrivit i brevet på deras hemsida.

Tror nog att det kan vara fler som är drabbade och även en del som är här inne och läser mm

Mvh Veronica

MariaA
0

Rent allmänt , så tycker jag att vi öppet ska kunna namnge vilken hingst/vilka hingstar detta gäller, gagnar ju verkligen inte aveln att det stora flertalet inte har en aning om vilka hingstar/ston det handlar om!

Jag tror mig ju veta vilken hingst det handlar om, men bara genom ryktesvägen….och rykten kan ju ofta ha fel..skulle vilja efterlysa en ÖPPENHET om vilka hingstar det gäller, har fortfarande MYCKET svårt att kunna tro på /föreställa mig, att det finns en RS hingst i avel där ett stort antal (inkl.AVN???) är medvetna om att hingsten har fel stamFörvånad SNÄLLA säg att det bara är ännu ett osant rykte!!!

Om detta kan diskuteras öppet, så kan ju de berörda även ha en chans att dementera om detta inte stämmer.

Milla
0

#183 jag håller med dig till fullo i det du skriver.

carl-gustaf
0

Charlotte-A, tycker nog att det nu är daggs att lägga alla korten på bordet och offentliggöra ( i ditt öppna brev) de DNA-typningar som är gjorda för att fastställa härstamning  och som har blivit påvisade felaktiga.  Det handlar som jag förstår om ett antal. Du har alltid förespråkat noggrannhet  och varit ett föredöme i din avel för många.  Men denna mörkning från dig och ansvariga för stamboken tjänar ingen på.  

Gustaf

MariaA
0

Vill bara förtydliga att mitt inlägg i #183 INTE är riktat mot Furunäs och Lottie.

RolfE
0

Jag trodde i min enfald att säljaren av en ponny är ansvarig för att dess härstamning är korrekt uppgiven, och att säljaren vid tveksamhet är skyldig att besvisa sina uppgifter.

Har jag fel kan vi lika gärna skrota alla stamböcker direkt.

Detta inlägg ÄR riktat mot den/de som åstadkommit denna soppa.

Camilla
0

Rätt härstamning?

Jag har väldigt svårt att förstå varför inte vi i Sverige blir upplysta om de individer som har felaktig härstamning. Hur vågar man låta detta fortgå? Antalet individer med tvivelaktig härstamning ökar utan att "massan" är medvetna om att de bidrar till det då det betäcker med vissa hingstar eller deras sto får ett föl.

Det var så Kris skrev i början på tråden och det är det som är det intressanta att det får fortgå! Varför får de användas i aveln?

#181. Hingsten i fråga är svensk i många många generationer.  

HAR INGET MED FURUNÄS ATT GÖRA.

Charlotte-Aveback
0

#171:

"Det som är mest beklagligt är att den här informationen inte har funnits tillgänglig för alla förrän det startades en tråd om detta på ett forum."

Jag har förstått att du vet precis hur man skall agera när en sådan här sak händer. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte har vetat det.

När detta med Bonnie kom till vår kännedom 2008 blev vi naturligtvis helt chockade. Det första jag sedan gjorde var att kontakta SSS och SLU och dra igång utredningen för att försöka komma tillrätta med det hela. Naiv som jag var så trodde jag att vi skulle kunna hitta lösningen relativt snabbt t.ex. via hennes döttrar. Tyvärr var det inte så enkelt …

Personligen måste jag erkänna att jag inte ens tänkte på att detta borde publiceras officiellt på något sätt … lika lite som jag någonsin tänkte på att det skulle mörkas. Vi har bara fokuserat på att försöka lösa problemet tillsammans med övriga drabbade. SSS eller SLU har heller inte kommit med några rekommendationer vad detta beträffar.

I april 2009 valde SSS att ta över ansvaret för utredningen och som ni vet så har vi ännu inte lyckats få fram identiteten på stoet i Finland. Vi har dock inte gett upp utan kommer enträget att fortsätta med detta arbete tills vi har en lösning.

Ellinor Johansson
0

Helt ärligt Lottie.

Har  SSS verkligen över ansvaret på utredningen i april 2009?

Charlotte-Aveback
0

#185:

"Men denna mörkning från dig och ansvariga för stamboken tjänar ingen på."

Se mitt inlägg #189.

Ellinor Johansson
0

Dubbelt

Ellinor Johansson
0

dubbelt

Charlotte-Aveback
0

#192: Vad menar du med en sådan fråga?

Ellinor Johansson
0

# 194 Du skrev så i ditt inlägg. Jag tycker min fråga är ganska klar

Har  SSS verkligen över ansvaret på utredningen i april 2009?

Ellinor Johansson
0

Dubbelt

Charlotte-Aveback
0

#195 och 196: Av vilken anledning skulle jag skriva det om så inte var fallet?

Mija
0

Det jag anser vara felaktigt i denna fråga är att de hästar som detta berör, eller de linjer detta berör inte tas ur avel tills detta är klarlagt, detta skadar vår ras, vad görs åt detta?

dajmie
0

Detta är ren pajkastning. Jag tycker att svar ska inväntas innan någon hängs, SLU jobbar för fullt på detta, va mer kan man göra? tjafs leder ingen vart ändå.

Mija
0

Jo jag önskar att det bara vore enkelt tjafs, men detta är i mina ögon väldigt allvarligt och berör många individer. Oavsett tycke om tjafs så är denna fråga högaktuell, varför avla vidare på individer som ej har klargjord stam?

En fråga som dykt upp är varför DNA kollades Furunäs Bonnie 2001 inte bara en utan två gånger, vad förelåg detta?

dajmie
0

200. Som sagt så kommer det att komma fram, detta är rent tjafs som det är nu.

Mija
0

Deltagande i disskution är  frivilligt

dajmie
0

202. Det vet väl jag också.

Mija
0

# 203 Bra, då är vi överrens.

sanne
0

jag sitter här o läser o blir mer o mer konfunderad…

jag lider verkligen med alla inblandade, men måste få ställa en fråga.

Den sk Bonnie blev alltså testad 2 gånger i sverige o en i finland o de 3 stämmer med varan ? men då stämmer ju inte stammen på de avkommor som Bonnie lämnat i Sverige innan..

Det finns 3 döttrar.. bla Fergie, Irene o Ginny.. är dessa dna typade ?

de två godkända hingstarna e Fergie.. borde ju inte vara i avel innan identiteten är fastställd eller ? Sen är detta väldigt bra o fina hästar så det tvivlar ju ingen på, men det som gör mig så himla fundersam är ju att som jag läst det är de tre dna testerna som gjorts med många år i mellan, lämnade med samma resultat ?! alltså fel bonnie från början ?

jag förstår att det inte är lätt o svara på allt, men jag hoppas så att det reder ut sig för alla inblandade

Mija
0

Detta tål att upprepas:

Nu är det hög tid att uppfödarna tillsammans med ägarna går ut och publicerar vilka ponnyer som har oklar stam. Det vore bra om SSS tillsammans med de ansvariga (uppfödarna till berörda ponnyer) snarat kan upprätta en handlingsplan för hur man tänker hantera detta.

Det läget som är idag är att det finns många oroliga ägare om endast nåtts att rykten både utomlands och här i landet. Vill vi att Svensk avel ska behålla ett fortsatt gott rykte måste Sverige agera med öppenhet och engagemang.

dajmie
0

204. Jasså är vi?

carl-gustaf
0

Jag kan inte se i något av SSS styrelseprotokoll att föreningen övertagit något ansvar för Finlands soppan. Men det är ju bra om föreningen tar sitt ansvar i frågan och snarast reder ut och informerar om vad man vet och vad man tänker göra i frågan.

Förstår att detta är ett problem då många i styrelsen är jäviga i frågan.

Gustaf

hiphoppa
0

"Bonnie" är alltså DNA-testad 2 ggr i Sverige och 1 gång i Finland och i några inlägg här ovan hävdas det att det är samma "Bonnie" som testas alla 3 gångerna. Hur kommer det sig då att vi i Sverige inte upptäckt att härstamningen är fel men att det upptäcktes på första testet i Finland?
Hur kan man intyga att det är samma "Bonnie" alla tre gångerna om man här i Sverige inte har testat "Bonnie" mot sina föräldrar?
Och som någon annan i tråden också frågar: Varför är "Bonnie" testad 2 ggr i Sverige? Har det tidigare funnits någon anledning att ifrågasätta hennes identitet?

Hoppas verkligen att det går att hitta rätt härstamning på dessa vackra ponnyer.

Ellinor Johansson
0

#197 Det har jag ingen anledning att spekulera i.

Cattis
0

#

"Bonnie" typades EN gång 2001, samtidigt som ett antal andra Furunässton testades, då man behövde testa om hon var mor till en nygodkänd hingst som visade sig ha fel stam. Det var hon inte.

Sedan testades hon igen 2004, också denna gång för att fastställa om hon var mor. Hon testades då inte heller mot sina föräldrar (vad jag vet).

Tredje gången var i Finland, då hon själv skulle härstamningsverifieras. Då upptäckte man att det inte stämmer.

Hur man kan intyga att det är samma "Bonnie" alla tre gånger är enkelt, det är samma DNA-resultat på alla tre proverna = samma häst testades alla tre gångerna.

"Bonnie" som är i Finland, som jag ägde, är INTE Furunäs Bonnie. Vem hon är vet vi inte, vi vet bara att det sannolikt är Fernando som är pappa till henne. Vi vet också att "Bonnie" INTE är mor till vare sig Fergie, Irene eller Ginny. Vi vet alltså att stoet i Finland INTE är mormor till några godkända hingstar. Man har kunnat konstatera att Fergie, Ginny och Irene INTE är vare sig döttrar till stoet i Finland eller själva kan vara den riktiga Furunäs Bonnie.

Att då säga att vissa godkända hingstar HAR fel stam, är bara antaganden. Man kan misstänka och tro… men det BEHÖVER inte vara det minsta sant.

De som har konstaterat fel stam just när det gäller "Bonnie" är endast de avkommor som "Bonnie" lämnat i min ägo. GIVETVIS avlas det inte på dessa, vare sig den jag har själv eller de sålda, förrän (om) den rätta stammen är känd.

Jag hoppas, främst för de drabbade ägarna i Finland, att detta skall gå snabbt nu. Ovissheten är skitjobbig.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

211

lider med dig o alla inblandade, men tack för ditt svar, det förtydligade lite ivf.

hoppas ni snart får ett svar och en lösning.

VeronicaP
0

En sak som jag tycker är lite konstigt att det har tillkommit en del nya medlemmar vilket är väldigt kul , men som är anonyma och skriver i denna tråden och då undrar jag , skriver de för att de själv vill det eller är de bud åt andra , för det verkar ju som man inte kan stå för det man skriver/säger då man måste vara anonym.

Verkar också som om vissa bara har blivit medlemmar för att skriva och sen gått ur igen , då de inte aktiva längre.

Får nog hålla med Dajme att jag tycker att det blir mer tjafs och tjafs än något vettigt skrivet här , men det har jag iofs tyckt ett bra tag.

Men som sagt tycker ni något så kan man väl i alla fall stå för det och skriva under med sitt eget namn och inte vara anonym …

AndersA
0

Jag tycker det är konstigt att sss kan ta över uppfödaransvaret.

Undrar också om man hållt på med dna tester sen 2008 ,hur många har utförts och vem har betalt dom? hoppas inte det är sss, men det tror jag inte då charlotte i tråden sagt att det är dom som tar sitt uppfödar ansvar.

hiphoppa
0

211

Ok, det var ett bra förtydligande.

AndersA
0

Ursäkta en som inte varit med så länge ,men i det första stycket skriver du att hon testades första gången för att kolla om hon var mor till en nygodkänd hingst som man sökte rätt mor till.

Är det vanligt att man söker efter rätt föräldrar? jag trodde detta var en engångsföreteelse.

VeronicaP
0

#214 Lottie har svarat att de står för kostnaderna

carl-gustaf
0

#211 Om det bara hade varit Finlands Bonnie som hade haft fel stam, hade man nog köpt att stamboks Bonnie var den rätta Bonnien. Men som läget nu ser ut måste man nog finna den rätta Bonnien annars får man nog anta att stamboks Bonnien inte heller är den rätta och därmed blir hingstarna utan säkerställd eller ens trovärdig godkänd stam.

Gustaf

hiphoppa
0

213

Om du syftar på mitt inlägg så undrar jag varför man inte kan få ställa en fråga som anonym?

Tycker dessutom att frågan var ganska bra eftersom vi fick ett bra svar. Nu fick vi det förtydligat så folk inte behöver spekulera mer om det.
Jag framförde inte någon åsikt förutom att jag önskar att detta elände snabbt får en lösning så alla inblandade får frid. Jag hoppas att vi alla hoppas på en snabb lösning.

VeronicaP
0

#219 Jag syftar på alla anonyma som inte kan stå för vad de frågar , skriver , tycker det är vanligt hyfs att presentera sig för det brukar i alla fall jag göra om jag *pratar* skriver till någon och har åsikter eller frågar saker .
Är ju alltid trevligare att veta någotsånär vem man pratar med , inte hade jag pratat med någon irl utan att ha presenterat mig om jag hade ställ frågor rörade deras avel eller annat …

För nog kan jag tycka att det är konstigt att det alltid ploppar upp nya anonyma *folk* i trådar så fort det diskuteras vissa saker , gäller inte bara på shetlandsforumet.

Charlotte-Aveback
0

#208: Det juridiska ansvaret ligger på uppfödaren. SSS har en rådgivande roll gentemot uppfödare, nuvarande ägare, SLU, finska Hippos, m.fl.

Ellinor Johansson
0

#213  När du skriver att tråden är tjafs tycker jag du  förringar den oro många känner inför hur detta kommer att sluta, samt på vilket sätt det kommer att påverka deras pållle.

carl-gustaf
0

# 220 Veronica P, ibland unrdrar jag vem som betalar dig för att förstöra trådar. Håll dig till sakfrågorna och anmärk på  inläggen.

Mitt förslag är att du startar en egen tråd där ni tar upp anonymas vara eller icke vara.

Trött på att läsa dessa påhopp utan anknytning till tråden

Gustaf

Ellinor Johansson
0

Är det möjligt att starta en Rätt härstamning? 2 tråd? Tråden är trögg att ladda upp nu.

VeronicaP
0

#223 Tack det samma

hiphoppa
0

220

Ska jag vara riktigt ärlig (nu framför jag en åsikt som anonym Flört ) så tycker jag det är bättre att ställa en fråga som anonym än att göra som personen som startade tråden. Trådskaparen har med sina luddiga antydanden skapat en massa oro bland folk genom att låta de individer hon syftar på vara anonyma. Troligtvis finns det nu folk som oroar sig i onödan.

carl-gustaf
0

#225 Jag får betalt i pund, vad får du betalt i? Kyss

Kris_J
0

#226 Luddiga antydningar?
Efter att varit aktivt intresserad av vår ras sedan i början av 90-talet har en hel del information och desinformation kommit mig till del. Att jag nu vill få svart på vitt de fall som man vet är felaktiga eller inte kan verifiera, är det luddiga antydningar?
Jag har även tidigare i flera frågor såväl privat som i arbete inom föreningen varit av den åsikten att vissa saker som kan gagna oss i vårt avelsarbete skall vara officiellt redovisat. Jag har valt att inte peka ut enskilda individer, det hade inte varit rätt av mig.

Det är bara att läsa gamla tidningar eller bevista avelsvärderingarna av hingstar årligen, så kan man få bekräftat att det ibland har varit fel individer som varit framme för värdering. Detta har sedan rättats till.

Det är ju bara de senaste årens hingstar som har utskrivet i vilken omfattning härstamningsverifikation finns. Tycker inte du det är på tiden att det som finns redovisas så man inte behöver upptäcka i efterhand att den utvalda kanske inte var så säkerställd härstamningsmässigt som man trodde.

Vad hade det gagnat sakfrågan om jag ställt frågan anonymt?

carl-gustaf
0

Att en anonym anklagar en icke anonym för att denne inte är anonym är sämst hittills. Klösvarning!
Den inte helt anonyma katten Gustaf.

hiphoppa
0

228

**Vad hade det gagnat sakfrågan om jag ställt frågan anonymt?
**Har jag påstått att du skulle ställa frågan anonymt?

_Det är bara att läsa gamla tidningar eller bevista avelsvärderingarna av hingstar årligen, så kan man få bekräftat att det ibland har varit fel individer som varit framme för värdering. Detta har sedan rättats till. _Men de som är nya i shetlandsvärlden och inte varit på avelsvärderingar eller har tillgång till alla gamla tidningar, hur ska de veta? Och eftersom du i texten ovan skriver att dessa individer är officiella iom att det bl a går att läsa om dom i gamla tidningar så kan det ju knappast vara någon fara att även publicera namnen på de felaktiga individerna här. Det skulle ju lugna alla de som då får reda på att de inte är drabbade.

_Efter att varit aktivt intresserad av vår ras sedan i början av 90-talet har en hel del information och desinformation kommit mig till del. Att jag nu vill få svart på vitt de fall som man vet är felaktiga eller inte kan verifiera, är det luddiga antydningar? _Antydningarna är luddiga eftersom du inte skriver vad det är för individer du syftar på. Detta ger upphov till en massa spekulationer. Dessutom tror jag inte att detta forum är rätt ställe att vända sig till om du vill ha svar på dina funderingar.

_Tycker inte du det är på tiden att det som finns redovisas så man inte behöver upptäcka i efterhand att den utvalda kanske inte var så säkerställd härstamningsmässigt som man trodde. _Håller verkligen med dig om detta. Finns det oklarheter så ska givetvis alla få veta, inte bara ett fåtal utvalda.

Kris_J
0

#230 Eftersom sådant som kommer fram vid tester inte givet är oficiellt, kan jag bara tro och hoppas att de individer som testas är rätt. Men med facit i hand vet jag av erfarenhet att fel upptäcks ibland, men jag vet inte alltid vilka det är och vill veta. Vart kan jag vända mig och få ett svar, vem har den befogenheten?

Detta är ett diskussionsforum, meningen är väl då att få diskutera olika frågeställningar? Att forumulera sig så att inte missförstånd uppstår är svårt, att en del väljer att övertolka ur det som skrivs är svårt att hindra.

VeronicaP
0

# 225 jag tar inte betalt av någon …Skrattande

exitingsvillemo
0

Nu har jag följt denna tråd, sedan den föddes, men finner fortfarande inga vettiga ord.

Tycker att det är starkt gjort av dig Lottie att gå ut med detta och jag kan bara beklaga alla drabbade.

Samtidigt som jag känner en enorm upprördhet över att vår webstambok, som jag och flera med mig, varit så stolt över, helt plötsligt inte stämmer.

Det skrivs lite här och var i tråden, att detta fenomen inte bara har skett hos Furunäs, utan hos fler stuterier, hur mkt kan vi då lita till stamboken?

Är det 2 RS-hingstar som nu befinner sig i "limbo"? Dvs som man inte säkert, vet den rätta stammen på?

Om så är fallet, hur behandlas det? Kommer dessa hingstar få sitt RS "vilande" tills dess man säkerställt stam på dom? Eller kommer dom att stå till förfogande ändå?

Har jag fattat rätt om detta varit känt sedan 2008? Har dessa hingstar ändå stått till förfogande för ston, trots att man inte vet stammen?

Kris_J
0

#233 Står de SDPC har de testats mot sin mor och far och har befunnits vara efter uppgivna föräldrar.

De hingstar som upptäkts vara fel efter avelsvärdering har visats om och värderats utifrån sin nya rätta stam.

Kris_J
0

Vi skall inte glömma att de flesta testade har rätt uppgiven härstamning. 

Oavsett  om det gäller en felaktig/oklar härstamning, genetisk defekt eller vad det månde vara. Information är av största vikt om man inte vill öka på antalet inivider som genererar fler inivider av det man inte vill föra vidare eller undvika

Tråden handlade i grunden om att få information! Jag borde givitevis ha undvikit  att bara använda ordet felaktig, kanske oklar eller ej verifierad borde ha stått också.

Kris_J
0

#233 Det mesta i webbstamboken är rätt och riktigt. Men ibland som i allt annat media kan den mänskliga faktorn spela oss ett spratt. Grundinställningen måste ändå vara att det är rätt det som finns där.

Läser man de gamla papperstamböckerna kan man också hitta fel om man har hökögon.

Alla gör så gott de kan men för det behöver man inte slå sig till ro med det. Det finns alltid sådant som kan "vässas" och utvecklas.

Ellinor Johansson
0

# 208 I inlägg 208 skriver nu : Det juridiska ansvaret ligger på uppfödaren. SSS har en rådgivande roll gentemot uppfödare, nuvarande ägare, SLU, finska Hippos, m.fl.

Det var ju en viss skillnad mot det du skrev i inlägg # 189. Jag vet inte alla turen i detta ärende men när du skriver uppenbara sakfel i ditt inlägg minskar trovärdigheten i mina ögon i resten av dina påståenden och förklarningar.

Charlotte-Aveback
0

#237: Det är väl egentligen ingen mer än vi inblandade som vet alla turerna i detta ärende, eller hur? Vem är du att bedöma om sakfel föreligger?

I april 2009 började SSS driva ärendet gentemot SLU, finska Hippos, Jordbruksverket, m.fl. Under arbetets gång har de hållit mig informerad om vad som framkommit. Det är detta jag syftade på när jag skrev "tog över ansvaret för utredningen".

I ärlighetens namn: Du och flera med dig kräver att vi skall träda fram och vara öppna och ärliga i ärenden som detta. Eftersom jag håller med om det så valde vi att gå ut med information. Men med tanke på den häxjakt som vissa av er bedrivit gentemot oss här ovan skulle det förvåna mig om fler i denna sits har lust att kliva fram.

Som någon har skrivit ovan: Detta är ett frivilligt forum. Vi har ingen skyldighet att just här kliva fram och redovisa någonting. Jag har ändå valt att göra det då vi står för vad som skett och kommer att göra allt i vår makt för att reda ut det.

susanne-s
0

#238. Bra Lottie. Önskar fler vore lika öppna som dig!

www.gullsmyrastuteri.se

ESJE
0

#238 Kan inte låta bli att tycka att ord som "häxjakt" är lite väl magstarkt i detta sammanhang. När oroliga ponnyägare och andra som värnar om en så korrekt stambok som möjligt önskar svar på olika frågor tycker jag det blir lite fel att försöka vända det mot dem.
Förstår mycket väl att du känner dig pressad, det hade nog vem som helst gjort.
Hade alla inblandade gått ut med detta i ett tidigt stadium och inte först efter att det mer eller mindre tvingats fram, hade kanske bemötandet varit annorlunda.
Uppskattar dock att du nu försöker svara här efter bästa förmåga och att detta äntligen kommit fram i dagsljuset.

Önskar fortfarande svar på frågorna jag ställde i #155:

Innebär detta då att samtliga systrar till Fergie är DNA-testade och konstaterat vara syskon, varav minst två helsystrar?

Vilken SPSB-regel är det du hänvisar till i detta fall (#154)?

Charlotte-Aveback
0

#240: Jag vänder verkligen ingenting av detta mot någon annan, det är bara vi som är ansvariga och ingen annan.

Om man vill värna om öppenhet så måste man också värna om ett klimat där det uppmuntras och tas emot i god jord.

Jag kan på alla sätt förstå att ponnyägare och andra är orolig och har vid ett flertal tillfällen bjudit in dem att kontakta mig. Jag har svarat på så mycket frågor som jag bara har kunnat här ovan. Nu sitter jag tyvärr inte inne med alla svaren - ännu, men så fort jag vet mer så kommer den informationen också ut.

Vad gäller SPSB-regeln så vet jag inte vilken detta är, jag vet bara att stambokföraren har refererat på detta sätt i korrespondens till mig.

Nu vill jag lägga min återstående energi på att försöka lösa detta tillsammans med alla inblandade.

Ahnna
0

Åter till EU-hingsten som påstås ha fel stam men som ändå fått RS-nummer… Om det nu är sant:

Vem är han? Mini eller standard?

Varför är det inte offentliggjort att hans stam är felaktig?

Hur kan vår rasförening motivera att hålla en sån sak ifrån medlemmarna?

Vad säger moderlandet om det som skett, och hur hade moderlandet agerat i en liknande fråga?

Jag är inte ett dugg intresserad av att hänga ut eller förfölja någon, men jag efterfrågar en öppenhet om såna här saker - något jag tills nu trodde var självklart för alla som värnar om rasen. (Och nej, det är inte riktat till er som har varit öppna med de härstamningsbekymmer som drabbat er avel, en eloge till er!)

Jag ska ärligt erkänna att jag inte alltid hänger med i alla importer och exporter och snackar sällan om såna saker med andra shetlandsmänniskor, därav att en sån här sak kommer helt oväntat. Att några känner till vem hingsten är men att det inte (?) är offentliggjort gör mig ännu mer konfunderad. Vem kan man lita på i SSS, AVN, bland uppfödarna och medlemmarna egentligen? Det känns i alla fall för mig som att den här soppan har fött många frågor om sanningshalt, tilltro och trygghet inom rasen/föreningen… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#240 häxjakt var väl det mest passande ordvalet. Självklart är ägarna till dessa ponnyer oroliga, men uppenbarligen görs ju allt för att saken ska komma till ordning.

Att lägga komentarer som #237 (tex) känns bara onödigt i detta skede, såvida man inte kan gå in djupare på det?

Vad får dig Ellinor, att tro att det Lottie lägger fram här är ngt annat än sanning?

Stå på dig Charlotte, fler borde värna om ärlighet inom sin avel!

bajarnevilgot
0

Hjälp hur är människor funtade.Man blir bestört när man läser den här tråden och alla påhoppen på en enskild uppfödare som gång på gång förtydligar att de ska ta sitt uppfödaransvar.Vet att det förekommer fel på härstammningar i halvblodsaveln och finns hos fler raser . Hos ASVH läggs locket på där får ingen veta något cirkulerar bara rykten. Det är bara uppfödaren,laboratoriet och den som sköter registreringen.Tittar man i stamtavlan på internet så rör det här sig om gamla hästar. Vad fanns det för säkerhet på den tiden att fastställa identiteten?Jag vet inte om mormor och farmor är rätt till mitt halvblod.När det gäller halvblod från Tyskland och Holland får man överhuvudtaget inte ta del i testen de lämnar inte ut några uppgifter. Flera personer här verkar mycket insatta i den här frågan, trådskaparen,Esje EllinorJoh och carl-gustaf.Hur vet ni så mycket och varför? Så mycket påhopp på en styrelse som verkar sköta det här som det ska skötas.Vad jag känner till så har en styrelse tystnadsplikt när det gäller saker som ovan man har inte rätt att namnge personer eller fel utan personens skriftliga medgivandedet är bara uppfödaren som kan tala om hur det är.Tänk om man ska börja rota i alla stammar bakåt i tiden vad tror ni händer då oavsett om det är häst,hund eller katt. Det är bättre att börja ta en regel som gäller föl gentemot mor och far nu och låta det andra vara. Har lust att bli medlem i shetlands föreningen och skicka in en motion om att de ska ta prov på alla farmödrar och mormödrar till godkända hingstar, vore inte det en bra ide?

ThiffannyJ
0

#244 Det är bättre att börja ta en regel som gäller föl gentemot mor och far nu och låta det andra vara.

På vilket sätt skulle det gynna rasen om man lägger "locket på"? Hur kan man då bedriva en "seriös" avel om man inte vet att härstamningen är rätt?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

UG
0

#244 "Det är bättre att börja ta en regel som gäller föl gentemot mor och far nu och låta det andra vara."

Det håller jag verkligen inte med om. Uppdagas det att mitt avelsdjur har fel stam vill jag givetvis göra allt för att ta reda på vad det är för en individ jag har.

ESJE
0

#244 Har lust att bli medlem i shetlands föreningen och skicka in en motion om att de ska ta prov på alla farmödrar och mormödrar till godkända hingstar, vore inte det en bra ide?

Det låter som en utmärkt idé, ser fram emot din motion.

Om man nu gjort fel i alla tider inom alla djurslag vad gäller stammar, som du lite förenklat påpekar, är det i sig en anledning att fortsätta göra fel?

bajarnevilgot
0

Vad bar då kan ni väl testa farmor, mormor till era ponnyer kommer de från Tyskland eller Holland lär ni inte få fram det. Kan ni ändå säga att det är rätt stam då? Det kan iallafall inte jag till mitt halvblod.Men vad bra då har ni säkert bra kontakter som hjälper er med det. Ska be min syster ändå skicka en motion om krav på säkerhet med härstammningen gällande farmor och mormor för hingstar som är i aveln.Visst vore det bra :)

ThiffannyJ
0

#248 Det finns hingstar i Sverige som är verksamma i avel i Sverige. Dessa är ju härstamningsverifierade mot sina morföräldrar, trots att de kommer i från utlandet. Så visst borde de gå?

www.minishetland.com

Hanna-D
0

#248 Hur menar du? Självklart går det att få ut DNA-resultat från Holland (Tyskland har jag ingen erfarenhet av). Det har jag gjort flera gånger med ponnyer från Holland (och Danmark) eller föräldrar därifrån. Däremot tar det lång tid om man inte är på dem…

bajarnevilgot
0

Fint jag menar alla verksamma hingstar och inte bara några och inte bara mot farfar och morfar utan farmor och mormor.Bra idetycker jag. Såg visst att 249 är från samma stuteri då förstår jag.

UG
0

#251 Såg visst att 249 är från samma stuteri då förstår jag.

Vad menar du med det?

bajarnevilgot
0

#251 Varför min fråga togs emot så negativt då jag tidigare hade ett inlägg om flera personers agerande . Var ute på en länk till millas www.cmilla.se av nyfikenhet och tittar runt lite kommer in på deras fina ponnyer och hingst klickar lite på hans härstammnings länkar. Det står att han är visad då på P är det premiering? 2008 och 2009. Däremot står det att hans mamma är död 2007-08-30.Är hon testad tidigare mot sin son då eller?

ThiffannyJ
0

#251 Du får gärna förklara din sista mening. Samma stuteri som vem?

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#253 Hade du frågat Millan så hade du fått reda på att han inte är det utan att han fått dispans ..

Jag heter Veronica och har slättens stuteri och du är ? ;)

VeronicaP
0

#253 och går du in i stamboken så står det även att han *bara* är SPC och inte SDPC om de är mot båda föräldrarna

bajarnevilgot
0

#255 Jag heter Marie Tengman, se min personliga sajt min mejl är t.marie@live.se.

Äger själv inga shetlandsponnyer är bara bonusmatte åt min systers ponnyer.Har en vorsther och ett halvblod. Anledningen att jag blev sittande på den här sajten var att det är en sån negativ och dålig attityd av många personer i de olika trådarna. Varför?

Vill gärna ta upp och fråga saker som man inte förstår.Men märker ganska snabbt att då blir man angripen.Varför? Man märker att då när man ärnära eller känner någon så går man direkt till fösrsvar mot en fråga som man tar upp i stället för att få ett riktigt och korrekt svar på det man undrar över.

bajarnevilgot
0

#255 Jag glömde fråga vad som menas med dispans? Fanns det  alltså redan prov då på hans mamma, som dog ett år innan han var på premiering?Eller hur menar du förstår inte riktigt: )Så¨man vet säkert då att det är hans mamma fast hon är död ett år före han var på P?

VeronicaP
0

#257 Kan hålla med dig om mycket som du faktiskt har skrivit och tycker också att det varit mycket påhopp på personer som försöker lösa problemet.

men det är kanske människans natur att inte ge sig eller något ? inte vet jag .

Tycker det är jättebra att de försöker lösa problemet och tycker precis som du låt de nu jobba i fred och undrar man något så kan man faktiskt maila och fråga dem , utan att det känns som påhopp.

Sen tycker jag ju alltid att det är kul att veta något så när vem jag *pratar* med ;)

ThiffannyJ
0

#257, Väntar på svar ang. min fråga i 254.

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

#260 Alla har nog förstått innerbörden av hennes komentar, förmodligen även du, så lägg ner det nu och låt tråden handla om det den handlar om.

ThiffannyJ
0

#261 Nej, helt ärligt förstår jag inte hennes kommentar som lyder "Såg visst att 249 är från samma stuteri då förstår jag". Samma stuteri som vem? Milla?

Men om du förstår den, så förklara gärna.

Jag tycker du ska lägga ner din attityd, jag skulle väl inte fråga om jag förstod vad hon menade, eller hur?

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

#262 som jag fattade det var det dig och Ellinor det hela handlade om.

Men kanske det var jag som läste för fort/knasigt ngnstans Glad

Ledsen om du uppfattade mitt inlägg som en "attityd" det var inte alls min mening, jag tyckte bara att diskussionen borde gå tillbaka till det den handlar om, dvs stammar.

Det blir lätt att ett sådant här känsloladdat ämne skapar konflikter mellan olika individer, trots att man egentligen bör stå enad, för vi vill väl alla samma sak? Nog tror jag att det ligger i allas intresse att våra ponnysar står införda i stamboken med korrekta uppgifter, det gynnar ju ingen att informationen felar.

VeronicaP
0

_#258 dispens är precis vad det betyder att han slapp testas mot sin mamma , Dispens är ju att i enskilda fall slippa att följa villkor

du kan ju tex söka dispens från att göra generalmönstring om du är sjuk eller anant

du kan läsa här om dispens
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dispens

[Billan]
0

# 253

Och vad har den hingsten med hela den här historien att göra ?

Vill DU ha uppgifter om hans mamma och pappa är du välkommen att kontakta mig som uppfödare till honom.

ThiffannyJ
0

#263 Jag får också be om ursäkt till dig, men jag förstog verkligen inte vad hon menade med sitt inlägg.

Jag kan inte alls se att jag varit otrevlig mot henne, om det nu var det som gällde i hennes kommentar, som hon inte verkar vilja förklara vad hon vill med.

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

#266 Glad ja det var iallafall jag fattade det men det kanske är jag som är helt ute och cyklar Skäms.

Jaja, att älta det stammar ingen shettis FlörtTungan ute

VeronicaP
0

#267 ¨Så förstod jag det med också , direkt när jag läste det :)

Milla
0

#253 hallå på dig, jag är milla och det var min sida du var inne på och det är min hingst du undrar över.

Viking gick inte att testa mot sin mamma då hon är död och det inte finns något DNA på henne därför har han fått dispens att ändå få sitt RS nr. Har du fler funderingar så hör av dig jag svarar gärna på dina frågor men fattar inte vad han har med denna tråden att göra

ESJE
0

"På förekommen anledning" har föreningen nu nästan ett år senare äntligen brutit tystnaden:

http://www.shetlandsponny.se/info_utredning.asp

Skulle vara intressant att veta när kontakten med SJV togs och varför i så fall denna myndighet tagit nästan ett år på sig att svara i detta angelägna ämne.

susanne-s
0

#270 Ring någon i styrelsen och fråga. Flört

www.gullsmyrastuteri.se

[Teddy]
0

#270 Har det någon betydelse NÄR kontakten togs. Huvudsaken är väl att det äntligen kommit en ordentlig utredning till stånd.

Det måste vara ett rent h-e för alla inblandade, redan utan denna debatt.  Undrar hur många av alla uppfödare som ALDRIG gjort något fel. Visst, det här är ett stort fel, man SKA inte blanda ihop sina hästar, men nu är det gjort och all energi måste läggas på att reda ut det.

Debatten har fortsatt på Facebook, och jag borde inte lägga mig i. Men såna här inlägg blir mycket av tolkningar och tyckanden. JAG läser inläggen om Viking som en undran över HUR han fått sitt godkännande, inte VARFÖR. Att det är en kalashingst har ju ingen motsatt sig.

När jag gick chipmärkningskurs pratade vi mycket färger. Många hästar/ponnyer är stamboksförda med färger som de rent genetiskt ALDRIG skulle kunna ha. Tex bruna efter två fuxar, skimlar utan skimmelföräldrar osv.
Så den här Furunäsdebatten är inte speciellt unik. Tyvärr. Nu finns ju intenrnet där alla vet allt, det var skillnad förr när man fick vänta i 14 dagar på att Ridsport eller Hästen skulle dimpa ner i brevlådan för att man skulle få läsa senaste nytt. Kanske bra - känslorna hann svalna lite mellan varven.

susanne-s
0

#270 Till dig, vem du nu är…
Hur kan du vara så negativ hela tiden?
Det är väl toppen bra att styrelsen lägger ut infon och det står ju klart och tydligt det man eg behöver veta.
Stycke 5-6 beskriver ju också att dom inte hur som helst kan gå ut med namn etc. Samt var ansvaret ligger.
Dessutom står det ju också att det har varit svårare denna gång att hitta rätt härstamning.
Detta kan väl aldrig bli styrelsens "fel"
Dom har mitt fulla förtroende iaf.
/Susanne

www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

#273 På ditt inlägg undrar jag om du skrivit rätt nummer 270, där står väl ingen kritik gällande någon styrelse?

ESJE
0

#273 Negativt är helt och hållet din egen tolkning. Var skriver jag att detta är styrelsens "fel"?

#272 och #273 Om in läser inlägget en gång till kanske ni kan se det som var avsikten; nämligen att undra hur lång tid en tillfrågad myndighet, Jordbruksverket, tar på sig att svara i ett för många brådskande och angeläget ämne.

Vänligen läs inte in mer i inläggen än det som tydligt står. Det är lätt att övertolka och dra förhastade slutsatser.

susanne-s
0

# 275 Gällande feltolkning så har jag inte skrivit att  du tycker att det är styrelsens fel.
Jag borde kanske tryckt "ENTER" efter min fråga. och inte skrivit "väl"
Om man inte letar fel hos andra skribenter och "vill" ha någonting att hugga på så uppstår inte dessa missförstånd.

Men att jag tycker att du känns negativ står jag fast vid. (det är min tolkning)
Istället för att ifrågasätta SJV så tycker jag att du kan ta den kontakten själv och fråga, för det är ändå ingen här som kan svara på den frågan.
Trevlig dag i solen! Skrattande

www.gullsmyrastuteri.se

ESJE
0

#276 Tråkigt att du väljer att tala om hur andra är, och hur de ska och inte ska göra, istället för att hålla dig till ämnet som tråden berör.

susanne-s
0

#277. Vad ska jag svara…? Vad kul det är med Shetland!Skrattande KRAM

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

# 275

Jordbruksverket är en mycket seg myndighet i alla avseenden. Kan tänka mig att dem har en massa ärenden som prioriteras före.

Denna tråd har urartat att gälla saker som inte var syftet från början.

Men faktum kvarstår att hästar finns med felaktig härstamning i vår  shetlandsavel. Det har genom åren dykt upp sådana lite då och då och det har gått att reda ut, ingen större affär har gjorts av det. Så länge vi har varit verksamma (sen mitten på 1980,)har det förekommit.

Det skulle underlätta för hela vår avel om det kunde vara lite mera offentligt vad som händer och sker. Nu bäddar SSS styrelse för konflikter och misstankar genom att hålla tyst .

Återigen, vi äger inte rasen vi förvaltar den.

En del personer här har en otrolig förmåga att kasta skit på andra medans man framhåller sig själv och sin avel som helt exemplarisk.

Jag hoppas innerligt att denna historia får ett lyckosamt slut och att folk besinnar sig, slutar hitta syndabockar i allt och alla. Ingen som är seriös i sitt arbete avlar medvetet på felaktiga härstamningar.

ESJE
0

#279 Mycket bra sammanfattat! Tack Billan för ett klokt och välformulerat inlägg!

Kratern
0

#265 och #269

Varför skulle tråden INTE kunna handla om Viking? Trådskaparen skriver inget om att detta ska vara en tråd om Furunäs.

Själv skulle jag nog vara lika "ängslig" om jag ägde en ponny från vilket stort stuteri som helst (större risk för misstag på större stuteri)

Och om det gällde någon enstaka ponny på ett stort stuteri skulle man kunna ha överseende, men när det gäller Furunäs tycks det vara en "hel hög"

Hur många Furunäs-hingstar på premiering har egentligen varit "osäkra" när det gäller härstamningen? Jag blir lite förvirrad. Bonnie har ju testats ett par gånger. Olika hingstar?

Vilka är de två andra stona som sålts till Finland med fel härstamning? Har de också avkommor?

Jag tror ärligt talat att det här är större än vad man trodde från början.

Och jag är säker på att detta inte gäller bara Furunäs.

Furunäs har enligt mig de snyggaste Shetlandsponnyerna och jag blir lite besviken faktiskt.

carl-gustaf
0

#270 Jordbruksverket måste få in en skriftlig förfrågan innan de kan handlägga ett ärende.

Är man nyfiken kan  man göra en förfrågan till SJV:s registrator om vilka ärenden som har inkommit till djurenheten från SSS. SJV:s kvarnar mal inte långsamt. De måste också handlägga föreningens svar och överklagande av SJV:s beslut och föreläggande.

*

Sedan skall man inte skylla modelandet för att man inte kan offentliggöra rätta sakförhållanden.
Moderlandet och EU stipulerar  att alla shettisar efter shettisar i stamboken skall få stambokföras.
Moder landet och EU stipulerar att stamboken skall skötas korrekt.

Tidigare uppgifter får inte plockas bort, men uppgiften skall ändras / komplementeras till vad som framkommit.  Att t ex uppgiven härstamning inte stämmer enligt ….

Allt av väsentlig betydelse skall angivas i händelser. Inte bara positiva utan även negativa händelser.  Detta bör ske skyndsamt. Likaså måste alla utmärkelser och liknande belöningar reserveras med bakgrund till de nya uppgifterna.
Att man inte bara kan plocka bort beror på att man måste behålla historiken så att man inte rör till det ännu mer.  Om stammen är obetydligt osäker får man nog rådfråga moderlandet (skriftligen) om man kan betrakta hästen som varande "Inspected " och lämna dispens. Men om stammen är mer än obetydligt osäker får man nog införa Riks Stopp för fortsatt avel inom stamboken.
Mörkning leder bara till ryktesspridning.
Mörkning leder till att vår stambok får dåligt rykte i utlandet.
Gustaf

VeronicaP
0

Tycker nog att det är dags att ge sig och sluta *kasta* skit på furunäs som faktiskt gör allt de kan för att lösa problemet , de gör vad de kan för att lösa och låt de nu få jobba i fred och fortfarande kan ni maila Lottie om ni vill veta mer och undra om vilka det gäller , så gör det då i stället för att sitta här och slänga ut en massa skit vilket jag tycker att det börja bli….

Njut av era shettisa , underbart härliga och vackra djur :D

[Billan]
0

# 281

Vissa misstror alla utom sig själv….

Vikings mamma var lätt att känna igen då hon hade en stjärn lite annorlunda formad. Altså inte enfärgad.

exitingsvillemo
0

#283 instämmer!

Misstaget är ett faktum och ingen kan få det ogjort. Istället för att "välja sida" i detta, bör vi istället vara eniga, som jag redan sagt, vi vill ju alla samma sak.

Nu görs ju allt för att misstaget ska rättas till, både från Furunäs och SSS sida. Låt dom lägga sin energi på att rätta till problemet, istället för att behöva försvara sig här inne.

Kris_J
0

#284 Missförstå mig nu inte. Men om vi bara ser till sakfrågan och ponnyn X har en mor(xx) som inte är härstamningverifierad, så kan jag inte garantera att X mamma, hur väl jag än känner denna ponny som XX, veta att XX faktiskt är XX rent genetiskt. Eller är du av en annan uppfattning?

Jag menar inte att vi skall hålla på att verifiera tillbaka i tiden, utan att man väljer ett datum och sedan får dra ett streck från och med detta datum. Man borde kunna få lägga in härstamningsverifieringar bakåt, om det var möjligt efter tillåtelse från dem som ägde uppgifterna.

ThiffannyJ
0

Jag tror inte någon har "valt sida" ang det mycket tråkiga som har hänt. Jag vet inte ens om det går att välja sida. Men när något sådant här händer, så är det ju en självklarhet att många frågor ploppar upp. Vad som händer med hinsgtarna, avkommor och eventuella meriter.

Jag tycker så otroligt synd om köparna i Finland som köpt sig ett sto och har en framtidsplan för henne. Sedan september 2008 är hon i princip "obrukbar" fram tills dess att man hittar hennes riktiga identitet.

Jag hoppas att vi i Sverige kommer att hjälpa till så mycket vi bara kan genom att härstamningsverifiera våra hästar som kan hjälpa till att hitta den rätta Bonnie och även identiteten på de andra hästarna som visat sig vara fel.

www.minishetland.com

carl-gustaf
0

#211, Cattis, Varför testa om Bonnie 2004, när hennes DNA redan fanns i SLU:s dna-bank när hon enligt era egna uppgifter redan var typad 2001. Vilken typning av Bonnie gjorde ni vid de olika tillfällena?

Charlotte-Aveback
0

#287:

"Jag tycker så otroligt synd om köparna i Finland som köpt sig ett sto och har en framtidsplan för henne. Sedan september 2008 är hon i princip "obrukbar" fram tills dess att man hittar hennes riktiga identitet."

Det är precis så här vi också känner det och därför är vi mycket angelägna om att arbeta vidare på detta tills alla frågetecken har rätats ut.

[Billan]
0

" 286

Visst vet jag också att det är så. Men nu har man godkänt att det inte går att få på just den hästen och många andra hästar som går i avel. Eller hur.

Vi kanske ska nämna de hingstar med namn här också som man vet har tvivelaktig stam, där det inte går att testa. Är det inte mest rättvist.

Sen hur många vet att det är rätt ston man avlar på ? har man inte gjort en DNA mot föräldrarna kan man ju inte veta. I de fall det uppdagas är det ju först då stoet får en hingst godkänd.

Jag .  är för verifiering av våra avelsdjur 

Men hur är det praktiskt genomförbart.

Kris_J
0

#287 Bra skrivet!

Jag tycker det är trist att bli anklagad för att kasta skit när man söker kunskap eller vill diskutera olika fenomen. Att en del använder sig av fula härskartekniker för att trycka ned andra är riktigt lågt.

Ang SJV:s handläggningstider har jag bestämt för mig att de fick påpekande från JK för inte så länge sedan gällande lång handlägningstid.

ThiffannyJ
0

#289 Jag förstår det, och hoppas att alla som äger en Furunäs ponny är sammarbetsvilliga och skickar in DNA på sin ponny, även fast man misstänker att härstammningen är rätt.

www.minishetland.com

ESJE
0

#282 Vet du om en sådan skriftlig förfrågan har lämnats in till SJV.

AusaBausa
0

nu vet jag inte om det står i tråden redan men frågar ändå då jag ej har koll på detta.. måste en godkänd hingst vara dna-testad mot sina föräldrar för att vara godkänd? Om inte hur kan man då få reda på om dem är det eller ej? Står det i webstamboken under dna-check??

susanne-s
0

# 294 En RS hingst testas mot sina föräldrar.

www.gullsmyrastuteri.se

ESJE
0

#295 RS-hingstar testas även mot sin morfar.

AusaBausa
0

#295-296 okej, tack:-)

Hur kan man kontrollera detta då? Samt vilket år började man med DNA koll på hingstarna o dennes härstamning?

AusaBausa
0

ah nu hittade jag på webstamboken..

* Under "DNA-Check" har de som kontrollerats för härstamningen sedan 2007 exempelvis följande lydelse: SDPC = Sire and Dam parentage checked. (se SSS Plan och Riktlinjer)

exitingsvillemo
0

#292 Det är väl inte bara dom som äger Furunäsponnier som bör kolla sina hästar?! Säkerställa stammen på sina djur bör alla göra.

Nu fick du det nästan att låta som en smitta av ngt slag Skrattande

VeronicaP
0

#294 det är ju bara på senare år som det har blivit DNA typning, och då står det SDPC på de som är härstammnings kontrollerad mot både sin papap och mamma.

Men så de hingstarna som är godkända innan det blev DNA är ju blodtypade och kan ta våran ena hingst som exempel då han är ju blodtypad mot både sin far och mor , men det kan man inte se någonstans i stamboken och de kan jag kanske tycka är lite synd då, sen tog de ju Tagel på (tror jag ) alla hingstarna när det var generalmönstringen i Vetlanda 2003 och då tror jag att det skulle kunna härstammningskontrollera mot både mor och far.
Men då våran är härstammingsverifierad genom blodtypning mot båda sina föräldrar så är jag inte speciellt orolig att det inte skulle stämma.

På Madgics mamma står det tex full härstamningskontroll utan anmärkning och på Madgic likadant då är *majsan* fullt kontrollerad och lika dant med madgic då men det syns inte någonstans , det är ju då gjort med blodtypning…

ThiffannyJ
0

#299 Nej, jag menade inte att det var en smitta. Men för att hitta Furunäs Bonnies identidet, vore det väl lämpligast att börja med att testa Furunäs egna uppfödningar?

Att härstamningsverifiera sina egna avelsdjur vore ju toppen om folk började göra!

www.minishetland.com

AusaBausa
0

ok så mga hingstar är blodtypade men det står ingenstans? Ja det är ju synd :-/

VeronicaP
0

så här står det också i stamboken under information:

Stoägare - Det är bara de hingstar som har RS och/eller har SDPC i webbstamboken som vi vet att de är härstamningskontrollerade. Viktigt att det är gjort för att senare kunna föra in fölet i stamboken utan en massa krångel.

susanne-s
0

# 300 ja det är synd att inte alla gamla hingstar, och ston, finns med i stamboken. Blodtypningen är ju bättre än inget.
Smart att man på GM 03 tog tagel, det borde ju göras på alla hingstar som SLU inte har tagel på, kanske är ngt för nästa GM om inte annat. Men det handlar väl också om vem som ska betala…

#296 Hon frågade om föräldrarna Tungan ute

www.gullsmyrastuteri.se

AusaBausa
0

Ja okej då är jag med Glad Tack!

AusaBausa
0

Ja det bästa hade ju egentligen varit att alla härstamningsverifierar alla sina hästar för att verkligen se så allt stämde men inser ju också vilket jobb det hade blivit för dem som skulle gå igenom alla dem  sen.. men för att slippa undra om alla stammar stämmer vore det ju lugnast..för alla parter..

Vad kostar det att DNA-testa en häst?

ESJE
0

#304 Och jag skrev "även".

Vad menar du med:
ja det är synd att inte alla gamla hingstar, och ston, finns med i stamboken.

Vilka hingstar och ston finns inte med?

Ellinor Johansson
0

# 306 700 Kr

AusaBausa
0

#308 tack..

nästa fråga;-) vart vänder man sig om man vill göra ngt sånt? Har jag fel eller kunde man göra det själv? Alltså ta tagel från sina hästar o skicka in t vart det ska hän?

VeronicaP
0

#307 Om du ser så svarar hon mitt inlägg om att jag tycker det är synd om att det inte står att de gamla hingstarna/stona står med att de är blodtypade och härstammningskontrollerade mot sina föräldrar genom blodtypning .

#304 Vi betalade faktiskt en summa då men , vi fick det billigare , tror det var för att det var så många som gjorde det samtidigt (vet ej riktigt) men har faktiskt aldrig hört något om det gjordes något *dna test* eller om taglet bara sparats, men det borde ju iof gjorts ett dna test då Bethoven är dna typad mot sin pappa Oskyldig

ESJE
0

#310 Alla hingstar som det togs hår från på GM 2003 DNA-testades.

VeronicaP
0

#311 Trodde jag med men jag har aldrig fått något resultat av Dna testet :) och det borde ju kanske eg stå i stamboken med  för de är ju både blodtypade och dna testade

ESJE
0

#312 Så här står det i SSS PoR:

DNA-beteckningar finns införda i stamboken från och med år 2007. Dessa visar i vilken utsträckning härstamningsverifikation finns.
Nedanstående beteckningar används:
? SPC (kontrollerad mot fadern)
? DPC (kontrollerad mot modern)
? SDPC (kontrollerad mot modern och fadern)
? NV (går ej att verifiera)
? NPC (fastställt DNA, dock ej kontrollerat mot föräldrarna)

Motionera gärna om att även tidigare DNA-resultat ska in i stamboken.

Mija
0

#312 Något att ta upp på årsmötet, hingstägarna borde ju fått information om deras hingst har DNA testats och vad resultatet blev.

AnnaLundin
0

#314 - HAR det verkligen gått någon hingstägare förbi att samtliga hingstar DNA-testades 2003? De tog DNA-prover och man fick betala för DNA-analysen. Att det inte kom hem några papper på det man kan nog leva utan, ett papper med en massa bokstavskoder på gör ju egentligen ingen nytta hemma…

Skälet till att de tidigare blodtypade hingstarna skulle lämna DNA-prov är för att man ska kunna härstamningsverifiera deras avkommor och man har lämnat blodtypningssystemet och gått över till DNA-analyser.

Samtliga nygodkända RS-hingstar får också lämna DNAprov, det görs innan de åker hem från premieringen. Och det är både för deras egen härstamningskontroll och för att man ska kunna kolla avkommorna efteråt.

Kris_J
0

#315 Att man tog material till DNA-test har nog inte gått någon förbi. Ryckte själv tagel på plats tills fingrarna blödde……

Ellinor Johansson
0

Webbstamboken borde vara det första stället att publicera resultaten av DNA proverna som togs på GM 2003.

Kan man skicka in resultaten av härsatamnings kontrollen på ston till Webbstamboken?

VeronicaP
0

#316 Jag vet det *ler* men det borde ju eg stått i stamboken med ;)

Mmia
0

#317  Det har jag gjort och det gick bra.

Milla
0

Jag kan ge er besked om att jag i morgon ska ta kontakt med SLU (skulle gjort idag men har inte hunnit) för att se om det finns möjlighet att kolla Viking mot sin mammas helsyster, Har också chans att kolla honom mot sin mammas halvsyster (har samma mamma) så behver ingen fundera mer på om hans stam stämmer eller ej.

Var någon som skrev att man kollade mot morföräldarna stämmer detta? då undrar jag varför man inte meddelade mig om detta iom att mamman är död. Kan jag ha sån tur att Kerry v. Bunsward är blodtypad/DNA kollad?? Gletness Rockall borde ju vara blodtypad?

Har fått mina DNA kit idag så jag kommer att skicka in på mina två ston för att få dom kollade, sen tar jag unghästarna och kommande föl efter hand när börsen tillåter.

AusaBausa
0

#320 Milla vart beställde du det "kittet"?

Milla
1

#321 du kan skicka ett mail till Sofia Mikko Sofia.Mikko@hgen.slu.se

Du skriver hur många du vill ha så skickas det rätt snabbt till dig.

Mija
0

#322 Milla, Sofia Mikko var inte på SLU idag så du behöver inte känna att du inte hann, men hon ska finnas där imorgon.

Milla
0

#323 ok så bra då haha.

Hanna-D
0

Har också beställt DNA-kit, misstänker att det är samma som för SWB och då har jag en hel bunt hemma…

Någon som vet vad en matchning kostar? Gazette (hingstmor) är matchad mot sin far men ej mor, hennes mamma Witch är även hon hingstmor så DNA-analys är ju gjord även på henne, är bara matchningen mellan Gazette och Witch som behöver göras, någon som vet om det också kostar 700 kr trots att ingen analys behöver göras?

Elshira
0

#325 Jag vet att jag betalade minst 500 kr för endast inskickning av DNA (dvs inte matchning mot föräldrarna).

Hakuna matata!

Mossedal
0

# 315 skrev "Samtliga nygodkända RS-hingstar får också lämna DNAprov, det görs innan de åker hem från premieringen." jag är medveten om detta… men vet inte hur det är med t.ex. vår internationella hingst - måste han testas vid premiering fast han har SPDC och chipnummer. Borde ju gå att kolla hans chip + se att det är rätt hingst + och att han redan är testad i Sverige.

För jag antar att DNA-testet kostar hingstägaren en slant (och vem vill betala för samma sak flera gånger).

Ytterligare en sak jag funderat på… dessa kit som man tydligen kan beställa hem - vem kontrollerar mig så jag tar tagel från rätt häst? Jag vill testa ett sto, och kommer givetvis testa rätt sto - men jag har fått mig berättat om ett fall där man av någon anledning testade en helbror istället för den häst som faktiskt skulle testas!!??

Det känns som om "jag-testar-DNA-hemma-kit" kan bidra med en hel del felaktigheter, eller tänker jag tokigt?

Må väl,
Maria

Elshira
0

#327 Visst kan man fuska medvetet då, men de flesta misstagen på ponnysidan sker nog inte medvetet. Att ta ut ID-kontrolant kostar ju det med vilket skulle göra det ännu dyrare.

Hakuna matata!

JennyR
0

#325 Det är samma som för SWB :)

Elshira
0

#327 Visst kan man fuska medvetet då, men de flesta misstagen på ponnysidan sker nog inte medvetet.

Hakuna matata!

Hanna-D
0

#329 Kom att tänka på att det kanske var så när jag skickat iväg mailet Glad

susanne-s
0

Så för att rycka tagel för härstamnings verifiering behövs altså inte någon ID kontrollant?

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#332 - enligt instruktionerna från SLU ska det vara ID-kontrollant som tar provet. (veterinär går säkert bra också…)

AusaBausa
0

Tack Milla!

VeronicaP
0

#333 Det behöver det inte vara , du kan dra själv , det gjorde vi och stod att det funkade bra på lappen också

susanne-s
0

Tack!

www.gullsmyrastuteri.se

exitingsvillemo
0

#337 du kanske bör låsa denna tråd då, för att slippa att folk av misstag fortsätter i denna.Skrattande

Min stackars dator klarar knappt att ladda upp sidan Cool

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer