B-vitamin?
Ger ni era shettisar b-vitamin nu när de är fällningsdags snart? :)
Är det nödvändigt att ge dem det?
Jag har gjort det ett tag nu, ger pelleterad b-vitamin.
Nödvändigt är det väl kanske inte, men jag känner att jag vill underlätta om det går för dom.

okej tack så mycket :)
ska man ge dem morgon och kväll eller räcker en gång?

Jag ger B-vitamin i flytande form en gång om dagen i maten =)

Jag ger B-vitamin men bara till de som tränas och de får även E-vitamin , de andra fäller så bra ändå

Alla mina får b vitamin pulver i sin mat.

Jag ger mina flytande B-vitamin, dagligen, från nov - mars/april.
Mina får B-vitamin.
#2 det är olika på olika märken, hur mkt och hur ofta du ska ge.
Du behöver inte vara rädd att överdosera B-vitamin. Däremot blir ju plånboken lidande ;)
B-vitaminet jag ger, ska dom bara ha 2ggr/veckan
Enligt vår agronom och de senaste råden är det inte B-vitamin hästarna behöver i fällningsperioden, utan protein eftersom de skall sätta ny päls. Finns en gammal tråd om detta ämne…..( från i fjol)
#8 Det har varit allmänt kännt ganska länge att det inte är själva B-vitaminet som påverkar fällningen i preparaten.
Extra protein låter mer verkligt eftersom att hästen ju tillverkar b-vitaminet själv i magen.

Här får pållarna flytande B-vitamin 1 gång om dagen..
Hehe jag fick lära mig för ett par år sen att det är protein de behöver o inte b-vitamin. därför gjort valet att mina inte får i år.
Har foderjäst hemma, som skall ges till stor häst (läs halvblod på 175 cm) 1 dl per dag i tio dagar.
Får nog kolla upp hur mycket en shettis skall ha, så man inte ger för mycket protein, blir nog lite väl för de små krabaterna! =)