Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1645 ggr
[Billan]
0

Tagel för DNA .

På förekommen anledning rekommenderar jag ALLA att ta ltagelprov på sina avels ston framför allt, och arkivera hemma själva. Om man nu inte gör DNA omgående.

Förfaringsättet är det samma som vid annan DNA  provtagning.

Som det verkar är det enbart hästägaren själv som kan svara för att provet finns den dag det krävs DNA. Någon kollektiv arkivering verkar inte finnas.

Eller har någon, annan upplysning. ?

Kris_J
0

Kan starkt rekomendera att man  även vid köp ber om att få ta tagel från ponnyns moder. De finns ju exempel på säljare som när det har blivit aktuellt med provtagning i inte varit villiga att lämna ut det likaväl som att stoet kanske avlider eller försvinner.

Är egentligen inte säker på det korrekta i mitt ovanstående exempel, kan jag begära test på annans ponny som inte är en hingst i allmän avel?

Veritas odium paretFörvånad

Ellinor Johansson
0

Jag tycker det borde stå på SSS hemsida. Tänker på alla hingstföl och unghingstar som annonseras ut som "hingsämnen" på annonssajter. Det är inte säker att köparen är så insatt att man frågar efter tagel, eller att säljaren är så rutinerad att man skickar med tagel på mamman till "hingstämnet"

Milla
0

kan bara hålla med trådskaparen om detta. Var ute i går och drog tagel från båda mina ston och dom är nu ivägskickade. Passade även på att dra tagel på Corint som jag har förtroende att få ta föl på så hennes tagel ligger nu här väl förslutet.

#2 precis som du skriver Ellinor så tycker jag också detta borde stå på SSS för där är många som inte tänker så långt. JAg kan bara gå till mig själv ju. Jag köpte Viking för att få honom godkänd men tänkte jag på att be om tagel?? nä inte förren det var försent.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Billan]
0

Ja du Milla. Det borde ju även jag tänkt på. Men kunde väl i min vildaste fantasi inte tro att Verry skulle försvinna så snabbt.

Men man lär så länge man lever.

Ellinor Johansson
0

# 3 Visst är det lätt att vara efterklok. Om man som uppfödare minster ett sto är förmodligen inte att rycka tagel en tanke som kommer upp först.

De som inte är testade här har ett kuvert med svanstagel i en pärm. Brukar skicka med några extra varje gång vi skickar på någon vi hingstmor.

Milla
0

#5 så sant så, vet ju när vi var tvugna att ta bort Carmen förra året. När allt lagt sig lite framåt kvällen så kom jag på TAGEL!! så jag ringde tillbaka och fick dom att dra tagel från henne så det har jag här hemma OM det nu skulle vara så att Pride skulle gå igenom.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[ronja123]
0

#2 håller med.

Jeanette-H
0

Man kanske ska ge förslag på att även stona ska tas tagel ifrån på premieringarna ?

Kris_J
0

#8Motionstiden är inte ute änFlört

[Billan]
0

Då har jag fått veta hur det är med de tagelprover som skickas in då man chipmärker.

Detta tagel är endast till för att verifiera en hästs stam om chippet skulle sluta fungera eller tappas. Taglet tillhör också ägaren till stoet när det skickades in, som också då måste ansöka om att taglet får användas.  Det kan vara svårt att få använda det överhuvudtaget, och helt omöjligt om inte ägaren ger sitt tillstånd.

Så det gäller att arkivera tagel från sina hästar själv.

Kris_J
0

#10 Misstänkte att det var som du skriver, har alltid fått höra att det är så, men saker och ting kan ju ändras under tidens gång.
Men det är inte helt i linje med det som SJV skrev i sin Rapport 2006:29.

Har du fått informationen direkt från SJV?

[Billan]
0

Jag har hört och fått svar från två olika håll. Likvärdiga.