Barfota verkning
Er inställning till detta.
OBS:EJ Strasser metoden!
Hur menar du? Finns väl flera varianter… Jag föredrar traditionell verkning, beprövade metoder som fungerat länge.
Jag menade barfota verkning a´la vildhäst metoden. Utförd av utbildad person dock inte hovslagare som gått hovslagar utbildning i ex Skara osv..
Jag verkar (använder raspen) mina hästar själv (till viss mån) och föredrar helt klart att de går barfota så länge hovarna tål det på det underlaget de rids/tränas på. Steniga stigar och håra grusvägar kan ju trots allt ibland vara problem för visa utan skor.
Men jag verkar så lite som möjligt på sulan dvs jag tar endast kanterna (normalt sett brukar sulan sköta sig själv och inte behöva tas ner mer än ibland på mina ponnyer i.af, men de har alla väldigt fina hovar). Upplever att de lätt blir sulömma om man verkar "som vanligt" där många i.af brukar ta lite på sulan varje gång~
Sedan håller jag efter mina någon gång varje/varannan vecka så att de alltid har lika långa hovar och slipper gå från lång till kort och pendla fram och tillbaka mellan det att hovslagaren kommer. På lite känssligare hästar kan de ju annars bli lite ömma av att ibland ha "skydd" och ibland vara "utan". Så av den anledningen föredrar jag också att kunna verka av dem lite själv.
Skor använder jag i minsta mån, men på vintrarna när den isiga tiden kommer så brukar det tyvärr bli ett tvång ibland. Denna vintern har skor dock inte behövts alls vilket jag är glad över.
Hakuna matata!
Tycker inte om den metoden. De jag har sett, 2 hästar var bägge halta i 12 månader lr ömma som ägaren sa. Sedan flyttade dom hästarna. Vet ej hur det gick sedan. Det dom skyllde på var hagarnas beskaffenhet.

Vanlig verkning,
#3 Tror aldrig jag har haft någon hovslager som tar på själva sulan utan bara kanter och längd, trakterna mm
#5 Jag har tyvärr sett flera, men å andra sidan har jag haft sånna som ansett att hästar bör ha skor också… Samtliga har hart någon form av hovslagar utbildning sorgligt nog…
Men tar man bara kanterna och håller efter så går det ju ofta aldeles utmärkt att ha dem barfota även i tävlingskonditin.
Hakuna matata!
Vanlig verkning, tar starkt avstånd till alla barfotametoder.
Jag har bara hört lite luddigt om diverse "barfota metoder", ni ser ju hur jag verkar i mitt inlägg och jag ser inte hur man skulle verka hästarna på ett bra vis utöver det mer än om de har några speciella problem.
Vad är det man gör med dessa sk "barfota metoder" som skiljer sig från vanlig verkning?
Hakuna matata!

Jag tar avstånd av allt vad barfota talibaner heter, här verkas hästarna enl. den traditionella metoden, alla går dock barfota

åtminstone AANHCP gör inget konstigt med hovarna, dom verkar i stort sett som dig Elshira. + att dom håller trakten låg.
i mitt förra stall verkades ett tag typ hälften av hästarna av AANHCP, däribland min egen c-ponny som funkade att gå barfota med den metoden men inte lika bra när en vanligt hovslagare verkade. som sagt, inga konstigheter alls. inget blod, ingen hälta, ingen ömhet eller liknande.
min nuvarande ponny är skodd
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#9 Vad innefattar och betyder barfota talibaner?
En verkning ska inte ge ömmande hovar.Har hästen ont efter verkning så är det ju något/någon som absolut gjort fel.

#11 ett uttryck som vi använder på Bukefalos när det gäller barfota fanatiker
# 12 Är det lika brukligt att kalla alla andra för sko-talibaner?
Fanatiker är väl den som ska pracka på alla andra sin tro… "benämning på religiösa eller politiska riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument"… låter som många som inte kan tänka sig låta en häst gå barfota oavsett argumet för detta ;-)
Rent generellt kan jag säga att jag haft hästar av alla de raser både barfota och med 2 eller 4 skor - kan jag undvika skor gör jag det.
Personligen tror jag att mycket av de problem som upplevts av "barfotaverkning" beror på att denna verkning måste anpassas efter hur hästen används/underlag. Och det finns klåpare inom alla områden och inriktningar… att hitta en BRA hovslagare/hovvårdare är inte alltid så lätt.
Att säga att alla hästar ska ha skor är väl lika fel som att säga att alla hästar ska vara barfota, eller verkas enligt ditten eller datten-principen?
Trådskaparen - vad föranleder frågan?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
# 9 Varför då? ALLT vad barfotatalibaner heter… men sen säger du att dina hästar går barfota…. är du en taliban?
Må väl,
Maria
Tycker det är så fel att dra alla över en kam när det gäller "barfota" verkning.I grunden är det ju Strasser som gett alla dåligt rykte. Att sedan sätta dessa i fack som barfota talibaner… Nä jag kan inte förstå hur man kan diskutera när man klassar alla i ett fack oavsett hur de går till väga.Som de flesta normala personer med sunt förnuft så verkar man ju hoven så att hoven nyttjas med jämnt tryck över hela hoven och inte bara hov väggarna och trakterna.En häst som inte kan lägga sin vikt "normalt" är som att alltid gå med högklackat.
Sula och stråle ska ha mark kontakt för bästa funktion.Såg en film hur hoven påverkas vid olika former på hoven.Ruskigt bra och man får en snabb bild av hur illa det är för många hästar.
Jag försöker inte övertala eller predika om verkning utan jag är öppen för alla intryck så länge hästarna inte far illa på något sätt.Jag låter inte mina hästar vara några försöks djur utan läser all info jag kan komma över innan jag ens beslutar mig för att sätta in något nytt. Tillskott,foder eller som i detta fallet verkning metod.
#13 Jo för jag har läst hur de behandlar folk som frågar i ämnet på Buke därav ville jag få synpunkter och kanske erfarenhets delgivning på ett annat forum där ingen bukemaffia härjar

#15 Det finns en hel del hästar och ponnyer som har genetiskt mkt skålade hovar . Om man skulle "tvinga" dessa hovar att jobba med sul- och stråltryck skulle dom omedelbar få mkt ont . En fullt fungerande hovmekanism har dock dessa hästar ändå. Man får inte glömma att vid genomtrampet trycks kronbenet ner i hovkapseln av hästens vikt, och genom markens motryck pressar hovbrosken isär osv. Att säga att alla hästar skall ha markontakt med sula och stråle ska man vara försiktig med. Hästar är individer och skall verkas därefter.
jag nyttjar enbart vanlig verkning, lite skeptis till allt annat…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#17 Klart att man måste anpassa sig till varje individ. Självklart.
Men vad jag förstått så verkas hoven väldigt försiktigt i steg för steg.Man får låta det ta tid för att återfå hovens naturliga form och att hoven anpassar sig för trycket etc..Sen att det finns fall där det verkas för hårt och för fort har jag också förstått.Så jag tror att man måste vara extremt nogrann med vem som verkar och användnings området på hästen. Ju mer en häst arbetar och regelbundet desto försiktigare måste man nog vara för att återställa hovens naturliga belastning.

#19 Det spelar ingen roll hur försiktigt man verkar om målet är att nå en hov som ser bra ut i mäniskans öga men ej är bekväm för hästen. Att tex försöka sänka trakten på en häst som är född med korta kortben och därmed har en mer upprätad kota och högre trakt är helt galet. Hästen är född med senor och ligament anpassade efter just den individens vinklar. Ett exempel är tex PRE-rasen. Många individer där har naturligt höga trakter och mkt skålade hovar.
Verkning handlar om att återställa hästens naturliga vinklar och avlägsna horn som hästen naturligt skulle ha nött bort. Inte om att förvandla hovarna efter en "mall".

#17 Precis!
Tyvärr finns det ju flera metoder, förutom Strasser-metoden, som förespråkar att sulan ska ha lika stor markkontakt som väggarna. Jag känner flera som har lärt sig verka på ett ytterst tvivelaktigt ställe där de bland annat påstår att hovbensrotation är en omöjlighet och att folk som säger att en hästs hovben har roterat överdriver och bla-bla-bla. De förespråkar också att verka ner väggarna så att sulan tar i marken, samt att hästar med fång bara behöver vila lite så går det över. Ingen smärtlindring, ingen röntgen eller ens ett veterinärbesök behövs. *vojne!*
Att försöka diskutera hovvård med dessa bekantingar är extremt frustrerande ibland, för de litar bara på sin "skola"…
Personligen verkar jag enligt "vanlig" modell och har lärt mig det av min hovslagare. Han får titta på hovarna ibland för säkerhets skull, men hittills har jag bara fått beröm. *så stolt, så!* De hästar som på grund av träning behöver skor hos mig får det, annars inte. (Därför är det så nedrigt att man måste ha 4 skor i maratonkörning, eftersom min nuvarande tävlingsponny har perfekta hovar utan skor. Men jag vill ju tävla maraton…)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Röntgen vid ev hovbensrotation är inte nödvändig. Enligt Wattle, den främste forskaren vi har i Sverige på området fång. Det sade han så sent som i November.
Bara en liten passus…Har egentligen inte med tråden i övrigt att göra.
Veritas odium paretFörvånad

#22 Sant.
#21. "Därför är det så nedrigt att man måste ha 4 skor i maratonkörning, eftersom min nuvarande tävlingsponny har perfekta hovar utan skor." Visst är det tokigt med TR som kräver viss utrustning oavsett vilket…. jag tror tyvärr att det finns många hästar som skos av andra orsaker än att just den hästen behöver det, många hästar som betslas upp skarpare fast de inte behöver det osv.
Tänk om tävlingsresultaten/veterinärbesiktningarna kunde få vara kvitto på hur hästen mår istället för utrustningen. Ser fram mot en dessyruppvisning i svår klass med bettlös och barfota häst :-))) Som "hästsamhället" ser ut idag får man vara glad om någon får en aha-upplevelse under globendagarnas showprogram… man kanske inte behöver "tre ton skrot" i hästens mun, 24 meter extra hjälptyglar, rollkur och skor för att hästen ska kunna "prestera" ;-)
Må väl,
Maria
Jag övertog för många år sedan en fånghäst. Ett FLERTAL traditionellt utbildade hoslagare har försökt att få ordning på denna stackars dam, och hon blev bara sämre och sämre. Till slut kändes avlivning som det enda rätta….
…och innan man sågar "allt vad Strasser heter" vill jag lyfta fram att denna dam har fina hovar idag. Hon rids och körs och mår super - efter regelbunden barfotaverkning enligt Strassermetoden. Hon hade ont och var halt INNAN Strasserverkningen, inte EFTER!
Så ånyo - det kanske beror mer på vem som håller i verktygen än vad principen kallas?
Må väl,
Maria
#20 Tackar för informationen.Nu vet jag det också *slukar allt*
Jag har dock hört ang fång att det finns de hästar som haft kronisk fång och blivit barfota verkad numera kan gå igen normalt även på grusunderlag (grusvägar) utan minsta ömmande. #25 Ja jag kan bara hålla med, att den som håller i verktyget är den viktigaste biten i sammanhanget.Samt stor kunskap.

#26 När en häst drabbats av kronisk fång så handlar eftervården om att ge hovbenet ett normalt läge i den nya hornkapsel som växer ner. Det tar ca ett år för en hov att växa ut . Vissa hästar behöver skor under rehabiliteringen, andra inte. Har väl den akuta fasen klingat av och hästen är smärtfri så är prognosen god att hästen med rätt hovvård och skötsel kommer tillbaka till normal träning. dom allra flesta hästarna i min kundkrets som drabbats har klarat sej barfota under rehabiliteringen.
#27 Men jag upplever att många av dagens hovslagare vill lägga beslag på fånghästen efter 14 dagars boxvila.Ialla fall när mina fick fång. Men eftersom jag strävar efter sko fria djur så valde vi att inte lägga några beslag utan han (ponnyn) fick hel boxvila 14 dagar och sedan gå ut i gräsfri hage.Även den nya hovslagaren föredrar att sko då de haft fång…

#28 Det beror helt på individen . På fortbildningsblocken och dom fångseminarier jag varit på så förespråkas varken det ena eller andra. Behöver fånghästen skor för att avlasta så ska den naturligtvids få skor. Man måste vara lyhörd.
(Kan tillägga att jag jobbar heltid som traditionellt utbildad hovis och har vidareutbildat mej på bland annat fång.)

#21 Regeln om skor på alla 4 kom tyvärr efter att en dåre körde sina shettisar så de slipade ner fötterna totalt. Så den kuskens dåliga omdöme straffar oss alla andra.

#30 Ja, samt alla dessa som kör större ponnyer/hästar som anser att man inte kan köra maraton utan skor och broddar. Jag har faktiskt tävlat med bara 2 skor en gång, utan brodd, för jag kände inte till reglerna och ingen sa nåt.
Inte ens veterinären kollade. Så visst fasen går det! Kan man träna utan dojjor så kan man tävla också, anser jag, men jag håller mig ju hittills i lätta klasser och inte på svår nivå. Kommer man upp i högre klasser och kör par med 4-hjulsvagn så kan jag också förstå om fotfästet blir desto mer kritiskt i svängarna, men inte på de lägre nivåerna där man kör enbet med rockard. (Jag talar fortfarande om shettisar, större ponnyer/hästar har ju en annan tyngdpunkt och större hovar som säkerligen glider lättare och därför behöver skor även i lätta klasser.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

jag använder mig av "vanlig verkning", dvs min shettis verkas av hovslagaren. När jag köpte henne var hon verkad enligt någon "vildhäst metod" och hade bedrövliga hovar rent ut sagt, så av det jag sett (dock bara hennes hovar jag sett som varit verkade enligt denna metod så jag ska inte säga hur det passar andra el ej) så är jag inget fan är denna metoden. Dessutom tycker jag att det är lite konstigt hur man kan gå en två dagars kurs och lära sig att verka på detta sätt, medans en vanlig hovslagare får gå flera år i skolan innan de är färdigutbildade!!
Det som är tråkigt är att så många barfotaverkare fullkomligt idiotförklarar alla andra metoder än sin egen och vägrar acceptera att det faktiskt finns hästar som inte kan gå utan skor hur gärna man än vill det. De hästar som behöver skor för att kunna gå utan att ha ont i fötterna eller utan att nöta sönder fötterna fullständigt, de ska också ha skor. De hästar som kan gå barfota ska också göra det!
De s.k barfotaverkarna påstår ofta att traditionellt utbildade hovslagare inte kan verka hästar för barfotagång, vilket är en grov lögn.
Det finns INGEN metod som fungerar på alla hästar, det är jag helt övertygad om.
I och med domesticeringen av hästarna har vi satt det naturliga urvalet ur spel, så de hästar som har dålig hovkkvalité, felaktiga benställningar eller bara är allmänt ömfotade blir inte längre offer för det naturliga urvalet utan kan användas i avel som alla andra. Och det är ju inget som har skett de senaste åren utan en process som har pågått i flera hundra år.
Jag har genomgått hovslagarutbildning, även om jag inte längre jobbar i yrket. Jag har 10 hästar hemma på gården just nu och ingen av dem är skodd. Samtliga går barfota och det funkar utmärkt - så länge de inte rids eller körs regelbundet. Mitt förra fullblodssto gick igenom veterinärbesiktning felfritt, vid 18 års ålder, barfota på hård och stenig grusväg. Mitt förra halvblodssto kunde inte ta sig fram barfota på grusväg utan att stappla, inte ens om det fanns en "hovväggskant" att gå på, pga att hon var så ömfotad. Hennes mamma var likadan, brorsan också. De krävde skor på fötterna om de skulle ridas minsta lilla. Och det är alltså inget fel på hovkvaliten på dessa, utan de är bara ömma i sulorna.
Mina shettisar brukar behöva skor när man har hållit igång och kört dem regelbundet ett tag.