Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 21-föreningsfrågor-övriga
Läst 436 ggr
Annette
0

Skandinaviskt Shetlandsmöte

Protokoll finns på SSS sida.

VeronicaP
0

Då var det som jag trodde då att om vi följer moderreglerna helt så blir det svårt att sälja våra ponnyer till våra grannländer..

Charlotte-Aveback
0

Detta är naturligtvis en icke önskvärd utveckling. Jag tycker att brevet tillbaka till ISPC var mycket bra och tryckte verkligen på det absurda i förslaget.

Cattis
0

Jag tycker det var ett mkt bra brev jag med. Intressant at tde andra länderna helt sonika tänker strunta i att släppa aveln fri på det sättet. Holland är ju på samma linje och det innebär att vi är ganska många länder som är emot det. Visst, moderlandet bestämmer, men kanske kan det gå att ändra på deras inställning också? Det är ju knappast negativt för rasen med selektion av hingstar. Snarare tvärtom, om man ser på vilka hingstar som kanske kommer att användas om folk får använda vad som helst med fyra ben, pass och testiklarna i behåll.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

Tycker det är bra att alla dom nordiska länderna har gått samman och skickat ett brev till moderlandet för då finns det ju lite större chans att vi kan få igenom just det vi vill.

Tyvärr kan jag inte tyda brevet då jag är ordblind när det gäller engelskan

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Tycker också att brevet är bra helt klart och sen tycker jag att det är bra när länderna går ihop och jobbar i hop , ja Holland är ju inne på samma linje , så man kan ju hoppas att moderlandet lyssnar lite då . För inte vill vi väl riskera att det ska bli svårt att sälja våra ponnyer ..

Cattis
0

EU vill inte att det skall vara ett handelshinder då hingstar gdk i andra EU-länder tidigare diskriminerats gentemot infödda gdk hingstar. Men detta blir ju också ett rejält handelshinder.
Det måste ju gå att finna en medelväg så att det blir bra för alla, dvs de EU-gdk hingstarna samt de infödda avkommorna som skall kunna gå på export.

Det är knappast i "de stridandes" bästa heller, de som stridit för att man skall få använda hingstar som redan är gdk i andra länder - att man nu kan avla på vad som helst. Baksmällan av striderna kommer nu.

/Cattis

Asagard
0

Måste vi verkligen följa GBs förslag? Om alla sätter sig emot förslaget, så kan de ju inte mycket göra. I annat fall får vi väl döpa om våra shetlandsponnyer och avla på det vi tror på?!

Förresten, var det inte en svensk shetlandshingst som exporterades till England och som där inte "gick igenom"? Varför? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Cattis
0

#7 Om moderlandet verkligen sätter sig på tvären måste vi nog det. Om vi inte vill bli uteslutna ur moderstamboken, och det tror jag ingen vill. Men det måste ju gå at tresonera med dem… Det större problemet är väl isf EU som sätter upp SJUKA regler för både det ena och det andra. Jag fattar inte hur de kan släppa loss allt, de som vill ha kvalitet på tamej 17 precis allt.

/Cattis

FredrikN
0

jag tycker det är bra att man likställer kraven på hingstar i alla EU-länder. Med det så menar jag inte att man skall köpa moderstambokens regler hur som helst.

Vad jag menar är att jag tycker det är "konstigt" att man i Danmark använder hingstar som blir godkända på lägre poäng än 40, när man i Sverige kräver/eller har krävt) 40 för att bli godkänd.

En godkänd hingst skall vara godkänd enligt samma system i hela EU annars så blir det lite konstigt i mina ögon.

Annette
0

#9. Men frågan är ju om alla länder har samma krav på hingstar. Om en hingst tex är godkänd i Tyskland och sedan kommer hit och får 32 poäng med 6 på typ och ben, då har uppenbarligen inte Tyskland och Sverige samma syn på hur en Shetlandsponny skall se ut och hur korrekta de bör vara.

Cattis
0

#9 Det håller jag med om. Det bästa vore att alla länder hade samma system, med antingen premier eller poäng och samma klassindelningar. Rasvis, inte landsvis. Då vore det lätt att jämföra meriter för hingstar/ston från andra länder. Som det är nu, så kan det betyda i princip vad som helst - är man inte insatt ordentligt så har man inte den blekaste vad som är vad.

/Cattis

FredrikN
0

#10 Precis. Vi behöver likställa vår syn på hur en shettis ska se ut.Cool

Annette
0

Men Fredrik, du svarar dig själv hela tiden idag!Flört

Cattis
0

#13 Nämen, Flash har ju ändrat det nu ju… :-P Flash är så snabb att du inte ens hinner se att det ändrats :-P

/Cattis

Annette
0

#14. Trögis är trött, har harvat runt i sågspånet efter min shettis idag. Hjärnan har lagt av ;)

FredrikN
0

#13 ,14 Man får ju så bra svar när man pratar med sig självCool

kacka
0

#10 Jo jag håller verkligen med… särskilt just vissa länder (vill inte hä'nga ut något visst land) har "egen rastyp"… Vissa länder har kompaktare, andra mer långlinjerade, vissa med små huvuden, och vissa med längre huvuden, vissa grovbenta och vissa mer gracila.

FredrikN
0

Det var ialla fall ett litet skarpt svar de nordiska länderna hade författat ihop som svar till moderstamboken

Cattis
0

Det skulle vara kul att veta vad moderlandet svarar!

/Cattis

FredrikN
0

#19 Det hade varit väligt intresant, kan inte tänka mig att det mottages på ett bra sätt. Men jag kan ha felCool