Smittsamma sjukdomar
Hej hej
Hade veterinären ute igår för att kolla min och den andre tjejens shettisar som vi trodde hade pälsätare. Men han tror inte att det är det och inte heller ringorm. Vad finns det för fler smittsamma sjukdomar som ger klåda, håravfall och eksemliknande och svampliknande utslag? Det är än så länge bara shettisarna som har tjock päls som har drabbats men det är cirka 10 stycken nu som som har fått detta. Veterinären hade ingen aning om vad det kunde vara men har tagit prover som tar minst 10 dagar innan vi får veta.

Är det inte en svampinfektion ?

Mitta gamla sto har drabbats av håravfall men hon är också den ende av flocken , Har haft veterinär ute och grundligt undersökt alla hästarna och även tagit blodprov, då hon inte såg något alls på den gamla och resten av flocken . Provet som har kommit visade inget så det ska fortsättas undersökas genom blodprovet. Detta inträffade några dagar senare efter hon kastade sitt föl .
Kan det ha med kastningen o göra ? Att hon inte har mått så bra ,är dock jätte pigg nu och har inte mer håravfall,och det har börjat växa ut (vinterpälsen tappar hon just nu förståss ).
Har aldrig haft ohyra eller pälsätare förut ,kanske inte är så vanligt på halvblod iheller ,eller? med tanke på att dom inte har den pälsen som dom här små trollen har ju.
Någon som vet ?
Det kan vara skabb. Vad jag har förstått så är det lite svårt att konstatera om det är skabb eller ej. Men för en sex sju år sedan fick en av mina hästar klåda efter att hon varit uppstallad i ett annat stall. Jag läste då en artikel om skabb och behandlade båda hästarna utifrån de instruktionerna som stod där. Efter det var dom friska och har aldrig fått tillbaka det. Det var mitt i vintern och kallt som klådan började. Tyvärr är det så länge sen så jag har inte den artikeln kvar, men det går ju att söka.
Cattis Reeves
#2 kan inte det vara en hormonrubbning? jag menar hon kastade och hennes hormoner har ju säkerligen hamnat lite snett. Skönt att hon är pigg nu
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#3 Hade läst lite om just skabb och tog upp det med vetten och hon tyckte inte det kunde vara det pga det blir rodnad hud och små knottrar och även blåser i huden . skabben uppkommer i de flesta fall vid halsen och huvudet och sprider sig över hela kroppen till en intensiv klåda därav rodnad och blåsor och det smittar sig till övriga i flocken genom kontakt ,smittar även till människor.
Tog även hudskrapning och skickade in ,men inget har visats så dom fortsätter och undersöka .
min gamla har varken klåda eller rodnader ,blåser ,knotter utan bara håravfall . Så nej, skabb har jag nog lagt på hyllan då det har gått ett bra tag nu och ingen mer än hon hade håravfall ,Är på utväxt nu och inga fler har uppkommit .
Går nog mer som #4 säger ,kan mycket möjligt vara hormonrubbning ,har inte tänkt på det faktiskt ,
kan man ge något ? hon har ju börjat tappa vinterpälsen så hon ser inte för fager ut , Har satt in extra vitamin och då b-vitamin för avfällningen men man kanske kunde ge något mer .

#5 Ge ditt gamla sto foderjäst under en period, det kan hjälpa, har hjälpt mina gamla damer vid behov.

En av mina valacker drabbades av regnskållor. Han går på lösdrift normalt men går inte in i huset de har. Så jag började stalla honom vilket resulterade i regnskållorna.
Det blir som tussar som lossnar och små skorpor i änden.
Om det inte försvinner måste jag raka honom så hans hud torkar upp mellan blötorna. Detta brukar drabba hästar som går med för täta täcken.