Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 1430 ggr
AusaBausa
0

Att ha unghäst

nu känner jag att jag måste fråga så jag inte missar ngt..

Har aldrig haft unghäst förr men nu blir mitt ungsto 3år och vad bör man då göra med henne..så jag int emissar ngt som behövs när man senvill betäcka henne o få sitt RS:nummer..

Alltså i fråga om premieringar, 3-års test etc???

Kanske korkade frågor men har man aldrig varit i detta förr så måste man ju fråga;-)

Vill veta allt man bör göra med sitt 3-åriga sto ..

AusaBausa
0

Ingen som vill hjälpa mig?

Vad jag undrar över är alltså om man gör både 3-årstest OCH en premiering det år dem fyller 3?

Brukar man visa även 2-års hingst på premiering?

shit vad jag känner mig okunnig men men smällar man får ta när man ej vet..:-/

stallostby
0

Är lika okunnig som du, men ett treårssto ska du iallafall visa på en sommarpremiering i förhoppning om att få ett diplom på henne (40p).

susanne-s
0

För att ansöka om ett RS nummer krävs bara en premiering.
Treårs testet görs som 3 åring :-) och det är inte nödvändigt, men väldigt roligt.
Premieringen går till som på en utställning. Stoet ska mätas och sedan visas för hand, exteriört och i skritt och trav.
På treårs testet visas hästen upp för en exteriördommare samt att hästen ska visas lös i galopp (den bedöms också) samt löshoppas.
Här kan hästen få gångartsutmärkelse, hopputmärkelse eller både och :-)
Lycka till!
Hingstarna får visas på hingstpremiering först när dom är 2,5 år på hösten.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Miica
0

Jag är med ny, har två treåringar som skall visas. Funderar även på tre-årstestet. Kul erfarenhet och kul med lite mer "meriter" på pållen!

Jag väntar spänt på att de skall komma ut nya datum för i år bara så man kan planera och få ledigt ifrån jobbet osv! =)

AusaBausa
0

#3 Aha tack snälla!

ja men då trodde jag rätt…men blev så osäker så var tvungen att kolla så jag fattat rättGlad.

Då får vi se om jag tar iväg Keso till hösten men Kelda ska iallafall  premieras OCH visas på 3-års testet..

#4 ja det ska bli spännande att göra 3-års testet..:-)

Milla
0

Tror vi är några stycken i syd som ska göra 3 årstestet så vi kan ju försöka samordna träningstillfällen och träna ihop.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AusaBausa
0

Ja det skulle kanske gå..Hade varit kul att hjälpas åt och att få tips från er som är mer erfarna;-)

Träffas ngnstans i mitten av Skåne kanske!?!

Milla
0

ja eller träffas på lite olika platser.

Tänkte börja dra i detta när det har blivit lite varmare och det är lite lugnare på jobb så man har mer tid att lägga.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AusaBausa
0

Ja så kan man med göra:-)

Kul om det kan funka..

Miica
0

vore superkul om någon skulle vilja göra de i närheten utav växjö med:P

Sotingetroll
0

En fråga; 3års testen, anordnas det också här uppe i landet?

Hingstvisningen på Wången är väl gällande för att få hingsten godkänd och sedan få rs nummer?

susanne-s
0

#11 kolla här framöver:  http://www.ungponny.se/3_ar.html

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

stallostby
0

ang "treårstest" (om jag får kapa tråden lite). Vem dömer den? Var kan man utföra dessa tester?

Jag trodde det bara var för halvblodshästar som ska hoppa på hög nivå. Men för shettisar är det kanske en helt annan sak, beskriv gärna hur det går till för en novis.

Är det en merit som är värdefull eller bara en "kul grej"? (shettisar tävlar väl inte hoppning på högre nivå så ofta vad jag vet…)