Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2722 ggr
susanne-s
0

Behöver hjälp.

Veterinären har varit här idag och tagit blodprover på mitt ena sto. Jag börjar känna oro där av detta.
Hästen har stått under vinter (dec tom nu) med fångliknande symptom till och från, hon är bra ibland och sämre ibland. Hon har fått smärtlindring när det har varit befogat (cronyxin) Stoet är dräktigt och ska föla i mitten på maj. Tyckte att hon kändes lite vätske fylld i bringan häromdagen, det var då jag ringde vet.
Så i morgon em får jag svar på proverna. Kollar Lever,Njurar, vita blodkroppar och Fibrinogen.
Bad också vet att ta ett extra rör för att kolla fettet.
Döm om min fasa när blodet delar sig och fettet lägger sig separat.
Saken är den att stoet äter och dricker och är pigg och alert.
Hon har lite övervikt.
Vad kan jag göra för att hjälpa henne, får svar i morgon em på proverna. Kan det vara början på Hyperlepimi?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

PP
0

På Skattens hemsida, http://www.skatten.se/, kan du välja "Skattkammaren" i menyn och läsa mer om hyperlipemi.

susanne-s
0

Har läst där, men fetterna i provröret stämmer ju inte med att hon är så pigg och äter mm Kan det vara hyperlipemi i ett Tidigt skede??

www.gullsmyrastuteri.se

Minsanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blir alltid en del fett i blodet och behöver alltså inte vara hyperlipemi. Ungefär vilken procent blod och procent fett var det? Och hur såg fettet ut. Lägger ut en bild på en rätt typisk hyperlipemi blodprov.

susanne-s
0

#3 Tack Anne. Nej så mycket var det inte kanske 1-2/10 var fett.
Hur det såg ut… vitt/gult grynigt.. tittade faktiskt inte noga.
Hur tänker du Anne när du läser mitt inlägg? Du har ju erfarenhet kring detta med Hyperlipemi

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8add1a19-e7e4-4513-8b2f-6ccd0025bcf0

länk till förra sidan.

Håller verkligen tummarna att det inte ska vara något sådant.

susanne-s
0

Tack May
Ingen som har några ideér?

www.gullsmyrastuteri.se

Minsanne
0

#4 Det är bra att du kollar upp alla värden. Kan man häva det innan det startar så är ju oddsen så mycket bättre. Men det är ju också jättesvårt att avgöra när/om det startar. Tyvärr är det ju ofta så att hyperlipemin kommer som en följd sjukdom, så man får se upp med det.

Så fort dom slutar äta och står och doppar mulen i vattnet och slabbar med vattnet då är det igång och redan då svårt att få bukt med.

Shy feeder har jag för mig varit bra, rivna äpplen, riven morot, allt som dom kan tänkas tycka om. Spelar nästan ingen roll vad det är dom äter så länge dom äter. Spruta in vatten i munnen, sockervatten.

Usch, nu blir jag själv orolig, jag hoppas verkligen vi slipper det i år. Det är dygnet runt passning om man har dom hemma.

susanne-s
0

Tack! Ska jag ge henne detta, Shyfeeder, rivna äpplen mm trots att hon äter och dricker som hon ska? Ännu så märks ingenting på hennes allmäntillstånd förutom att hon har ont av fångsymptom just nu. Fång är ju inget konstigt nu känner jag om hon har problem med levern och ämnesomsättningen…
Hoppas för allt i världen att "alla"ston klarar sig.

www.gullsmyrastuteri.se

Turgubben
0

Fy va ja lider med dej susanne.Hoppas verkligen att hon blir bättre.Lycka Till.

Milla
0

Håller tummarna för dig och ditt sto Susanne! hoppas verkligen det ska ordna sig för henne.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Denna kommentar har tagits bort.
Minsanne
0

Nja, det e klart, har hon fång nu så kanske du inte ska stoppa i henne alla möjliga nya godsaker. Det kanske inte är så bra. Svårt fall detta

susanne-s
0

Jättesvårt!!! Jag avvaktar provresultaten i morgon och hoppas att hon inte blir akut sämre - men då vet jag iaf vad det är. Rynkar på näsan

www.gullsmyrastuteri.se

Anna-karinS
0

Åhhhh neej susanne, jag hoppas att det går vägen med lilltjejen. Hon är ju så go och fin. Jag håller tummarna för er och skickar styrke kramar.

runas
0

Håller tummar o tår att allt ska gå vägen, hon är ju så fin!

Häng i Susanne, tänker på er.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

exitingsvillemo
0

Jag hoppas verkligen att du får ett bra besked från veterinären idag Susanne.

Lider med dig i denna ovisshetRynkar på näsan

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag, som vanligt är Ronja pigg och äter och dricker och är just nu ute en sväng.
Hon är ju stapplig utav fången, men utåt sett ser hon ok ut.
Får svaren i em. Får då se om det är början till Hyperlipimi…
Tack för era värmande ord. Jag är så rädd om just denna lilla skrutta

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
0

#17: Vi håller alla våra tummar för att det skall gå bra med lilla Ronja! Skickar massor med styrkekramar!

Dehlfimia
0

#17 håller även tummarna för den lilla tjejen och även alla som har dräktiga ston ,hoppas allt går vägen

skickar också styrkekramar .

Mija
0

Styrkekramar och tummar hålls, jobbigt när de blir dåliga.

Pyttis
0

Hoppas verkligen det ordnar upp sig för lilla pållan/KRAMAR OM/Agnetha

susanne-s
0

Hej.
Glädjande besked.
Alla prover såg bra ut. Hon hade ngt förhöjda levervärden men det var så lite.
Självklart kommer jag ha extra koll framöver och framför allt ha koll på att hon fortsätter äta. Ska ge henne extra socker för säkerhets skull. Men det känns mycket bättre idag.
Tack för tankar och ideer och erfarenheter. I kväll somnar jag gott.

www.gullsmyrastuteri.se

exitingsvillemo
0

#22 åh vad underbart att höra Susanne Skrattande

Pyttis
0

Åh vad HÄRLIGA NYHETER! Då hoppas vi det håller hela vägen….önskar Dig en GOD NATTS SÖMN

BAMSEKRAMAR/Agnetha

Mija
0

Härligt, ha en trevlig helg nu

Anna-karinS
0

Åh vad skönt att det var goda nyheter, då ses vi i morgon!

Kram Anna-karin

Maria Persson
0

Va skönt med goda nyheter

VeronicaP
0

Vad skönt :D