Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 306 ggr
millus
0

Stolt matte

Idag har jag "longerat" min lilla shettis som är 8 månader. Longeringen innebar att han fick gå några varv runt mig i skritt så det var inte så avancerat. Jag provade ptrroo-kommandot några gånger i varje varv och han tvärnitade varje gång, jag blir så himmelens stolt över honom!!! Jag fattar bara inte HUR han har lärt sig? Men antagligen är det att jag använt kommandot till den stora shettisen när lillen var med…

//Camilla

Annette
0

Du har kanske lett honom till och från hagen? Vanlig vardagshantering gör mer nytta än man tror.

Haga
0

Grattis till framstegen! Det roligase som finns är att lära djur nya saker, när man ser hur de"förstår" och bjuder till för att göra rätt. Min erfarenhet av shettisar (iofs begränsad) men i alla fall, den är att shetlandsponnyer är kloka djur som är tacksamma att arbeta med och kvickt lär sig. Samtidigt gäller det att läsa hästen så den inte lär sig dumma saker, vilket tyvärr går lika lätt. Lycka till med den lille!

millus
0

1# Jaa, jag leder honom till hagen varje dag. Jag har den stora shettisen i ena handen och lillen i andra handen. Dessutom har vi relativt långt till hagen och jag brukar ta små omvägar för att "träna"honom. Han är så himla lugn och tacksam att hålla på med, han riktigt suger i sig allt och är inte rädd för någonting.

Jag har tom haft med honom in i ladugården bland alla 120 oxar för att väga honom, det gick hur bra som helst. Jag visade med armen vart han skulle kliva upp på vågen och han gick bara upp o stod där! Han väger 75 kilo, mindre än mig:) Jag har haft honom i två månader och träffade honom första gången när han var 18 timmar, dessutom hade jag han och hans mamma på sommarbete här, så vi känner varandra riktigt väl!

//Camilla

Annette
0

#3. Sånt gör nytta. Jag leder mina tre shettisar till hagen varje dag, alla på en gång. Det är aldrig några problem. Dessutom får de lära sig att stå still medan man stänger eltrådarna innan man släpper dom.

jullan
0

Va kul!