Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 7550 ggr
Nitro
0

Sadelstorlek

Letar sadel till min maxade shettis och hittade en annons på en syntetsadel 14".
Där står det att den är för stor för A-ponny, men hur är det möjligt?

En 14" borde ju passa, det gör ju "alla" andra 14". Eller kan det skilja något annat som jag inte vet om?

Miica
0

hehe jag kommer köpa en 10" eller en 12" till mina shettisar och russ.. tror de andra är för stora =) 14-15" kan nor passa på ena russet med dock.

Nitro
0

12" är ju ponnyputastorlek…

Miica
0

Jo iofs, men ngt som lär passa mina shettisar =) Jag själv är för stor.
Men jadu.. testa 14", värsta som kan hända är att sadeln är för stor som de står.

Nitro
1

Grejen är, att om man kollar de flesta vanliga sadlar till shettis så är de 14".

Tänkte mest om det kunde vara något som gjorde just denna sadel för stor trots att det är en 14", som jag har missat.

"Vanlig" 14" vet jag passar på honom.

Miica
0

Då kan de ju vara så att de kanske använt den på en mindre a-ponny o då har den varit för stor, om de inte stod att den inte passade maxad a-ponny. kunde inte utläsa de! =)

Testa som sagt!

PP
0

Jag tror att det beror på hur sadeln är utformad. Har läst en annons på en 14" dressyrsadel med djupt säte som enligt annonsören var för stor för A-ponny.

Själv har jag precis köpt en 15" syntetsadel (Maxam Ponny) med halvdjupt säte som jag tycker ser bra ut t o m på min lilla plutt som knappt är 90 cm över manken. Han har tidigare haft Börjes 14" och dessa båda sadlar "täcker lika mycket rygg".

Förutom det självklara att sadeln ska få plats på ponnyns rygg, så är det annars ryttaren som avgör vilken storlek det ska vara på sadeln. Mycket små barn kan ha 10-12", men om man som jag vill ha lite större barn som ryttare behöver de åtminstone 14".

Nitro
0

#6 Tack för svaret!

Vi har nog läst samma annons! Men att sätet är djupt, har väl inget med ponnyns rygg att göra? För mig måste ju alla 14" ha samma täckyta?

Så 15" funkar också alltså? Det ökar ju urvalet markant!
Min shettis är maxad, 107cm och stor i hela sig!
Som dig vill jag ju att barnen ska ha något att växa i!

Silenos
0

Min shettis som är 90 cm hög har en 14" sadel.

PP
0

#7 Nja, tumstorleken anger ju sätets storlek. Därför tror jag att själva sadelns storlek kan skilja beroende på hur den är utformad.

Nitro
0

Suck så svårt att hitta bra sadlar till shettis!

Funderar på en westernsadel tills jag hittat något som faller mig i smaken.

Skulle helst vilja ha en syntet 14", med vid bom. Hopplöst att få tag i!
TIPS NÅGON?

PP
0

Knights Pinocchio är en lite mer uppbyggd ponnyputa i 14".
Ca pris: 1 500 kr komplett. Säljs genom Jacson, om jag nu minns rätt.

Länk

[Teddy]
0

Mina shettisar har alltid haft 15". Just Maxxam syntetsadel som Pernilla nämner har funkat jättebra på mina.

trex
0

Jag har 15 tum x-vid. Passar på min 104 cm tös.

Nitro
0

Var finns Maxam 15" sadlarna?

Kris_J
0

#10 När min dotter tävlade monté med Kanteborgs Seagrams, hade de en jättebra ponnyputa som var lite uppbyggd. Fantastisk passform och dessutom med lite stoppning i vulstrena. Skulle absolut rekomendera en sådan. Vet tyvärr inte vad de finns att få tag i, för några år sedan var det en liten hästshop här i trakten som hade sådana, men jag vet inte om hon är aktiv fortfarande.
Skulle du tycka det verkar intressant kan jag luska lite.

Veritas odium paretFörvånad

[Teddy]
0

Jag köpte min Maxxam på Hööks. Bra pris också, ca 1500.

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här sadeln är en 15" ponnyn är 107 cm. Den sadeln passar på alla våra över metern. De mindre sadlarna passar bättre till små barn. Större barn i små tum storlekar får inte plats riktigt och då blir tyngd fördelningen fel på ryggen.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Klasselover
0

Thorowgoods Maxam 15" kostar 2500kr ny, jag köpte en äldre variant begagnad (exakt samma fast utan fish-inlägg), för 650kr för nån vecka sen, ett riktigt kap! :) Passar på min lilla B-ponny på 109cm i shettismodell.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är samma sadel, hästen är 103 och kortare i ryggen än föregående.
Barnet är en "normalstor" 10 åring :-)

(sadeln är utan "märke" och är köpt på Blocket för 500:-)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Nitro
0

Hööks har den bara i storlek 16"?

[Teddy]
0

#20 Den finns i 15. Be dom beställa.