Hur länge utan mineraler?
Jag har hört många häromkring säga att de inte ger sina hästar några mineraler för att det är onödigt om man ger fri tillgång på hö/hösilage. (De flesta har inte analyserat grovfodret, så i mitt huvud går inte ekvationen ihop - hur kan man veta om hästen får i sig rätt mängd mineraler om man inte vet hur mycket mineraler fodret innehåller?)
Hur länge kan en häst gå utan mineraltillskott utan att det får negativa effekter? Vad blir det för effekter av mineralbrist hos häst? Är det nåt man märker överhuvudtaget som "vanlig ryttare"?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag håller med dig Ahnna. De är allt för många som låter sina hästar vara utan mineraler. Själv tar jag in mina pållar varje dag och ger dom tillskott på mineraler och vitaminer. De är för att jag inte har ett analyserat mineralfoder. Men jag skulle oxå vilja veta hur effekten blir om man inte ger mineraler. Har hört att korset ska bli toppigt om hästen saknar tillräckligt med salter och mineraler. Men om de bara är en myt eller inte de vågar jag inte säga.
Liten reflektion…
En föreläsare jag lyssnade på menade att det var oerhört viktigt att föl/unghästar… ja, hästar som växer och bygger upp sitt skelett får mineraler för det kan de inte ta igen i vuxen ålder om man fuskat med det.
Men hur göra om ponnyn absolut INTE vill äta mineraler?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#3 Då kanske den faktiskt inte behöver just de mineralerna?! 
Delad glädje är dubbel glädje :)

Mineraler - vilken typ ger ni? Jag ger mina hö, (analyserat och håller bra värden) sen ger jag min tvååring kiselgur som skall vara bra för päls och hovar, en liten näve kraft samt b-vitamin. Han verkar må bra….
Jag ger mina mineraler/vitaminer, krafts gröna säck, till unghästar o avelsston.Sen så en "Balja" jag köpt på City Cross som dom har i hagarna, salt sten o Tokosel en dag i veckan.
Jag har inte analyserat foder så jag ger.Jag resonerar som så att äter dom inte så må det vara då, tror dom känner lite själva med vad dom behöver, det gör ju många andra olika djurarter.Dom har ju många olika träd o buskar i min hage och man ser hur dom är o knaprar på olika saker, tror då jag beror på vilket "sug" dom har.
Jag tror då att det är svårt för en "vanlig ryttare" att se sådana brister, sånt märks nog mer på riktigt högpresterande hästar iom att hållbarheten kanske inte blir riktigt lika bra mm sen så kanske man aldrig märker så mkt på en "vanlig promenad/gårdshäst" om ni förstår vad jag menar.Sen beror det ju på individen med…

Lösdrifts hästarna har mineraler i balja och kan äta när de vill.
Sen har jag även den gröna kraft miner säcken som de får av om de får mat inne.
Jag tror att det är så här en häst som inte äter mineraler inte heller har något behov av det .
de hästar som tränas får även B och E vitamin och gluccocamin

Om inte hästen äter sina mineraler så skulle jag i första hand prova andra mineralfoder, både i "grusform", pelletsform och flytande, för att se om något annat faller hästen på läppen.
www.stuteriprecious.se
Mina har mineralbalja och saltsten i hagen, samt salt/mineralsten i boxen.
Förutom det får dom Haemolytan (B-vit) och Super E (E-vit) vid behov.
vi hade en som inte gilla mineraler, sen kom det som pellets det tyckte hon om.här får alla mineraler.

Tycker det här med mineraler är svårt…
Är det verkligen så att man kan räkna med att en häst som undviker mineraler får i sej vad den behöver på annat sätt? Tycker det är så märkligt att en i en liten flock, som alla äter samma foder, inte skulle behöva mineraler men övriga snällt petar i sej sina. Detta var vad som hände med min förra ponny som var en j-el på att pilla ur sina mineraler (granulat) fastän dessa var nerblandade med havre och betfor i en enda gröt… Däremot kunde han någon gång ibland ta en rejäl tugga om han bjöds mineraler direkt ur hinken (men det är fullt möjligt att det var ett misstag från hans sida, att han helt enkelt trodde att det var något annat det bjöds på). När pelletsen introducerades på marknaden fick han i sej sina mineraler, men pelletsen innehåller ju en massa annat godis, som lucern och melass.
Köpte mineralhinkar för att erbjuda fri tillgång, men valde noga ut en sort utan "godis" tillsatt för att de inte skulle luras att slicka i sej mer än de behöver. Resultat: hinkarna lämnades i stort sett orörda och jag fick till slut slänga bort det efter att det förvandlats till något som mer liknade cement än slickstensmaterial.
Nu ger jag Kraffts blå mineralpellets enligt Kraffts egen rekommendation (till ponny och hästar i lätt arbete).
Har på sistone fått lära mej (av foderexperter) att vad det gäller salt till häst, är det bästa att ge rent salt. Alltså inte dessa mineralstenar. Jag får "bråka" med min lokala foderförsäljare så gott som varje gång, då det sällan finns rena saltstenar hemma men berg av mineralsten. "Alla" vill ha mineralstenarna. Undrar, kan dessa mineralstenar täcka upp en shetlandponnys behov av mineraler? Har ju gett dessa förr (innan jag fick lära om), och dessa slickar de ju på iaf (till skillnad från mineralhinkarna).
Även jag undrar hur mineralbrist yttrar sej.

#11 Jag kollar vad grovfodret innehåller för mineralmängder och tillsätter extra mineraler därefter. Jag tror inte att alla hästar som ratar mineraler får i sig det de behöver, för som du också har erfarit så äter de mer än gärna av vissa märken men inte av andra.
Angående saltet så har jag fått lära mig samma sak, att det ska vara rent salt och inte en blandning av salt och mineraler och banansmak och allt vad det finns numera.
www.stuteriprecious.se
Mitt inlägg kanske kan misstolkas, men inne har dom saltsten + mineralsten och lika i hagen, dom kan alltså välja fritt om det är saltet dom är ute efter eller mineralerna =)

Jag ger inte mina två grabbar extra mineraler. De får fri tillgång på hö, inte analyserat, lite lucernpellets och extra morötter emellanåt, en saltsten har de alltid tillgång till och friskt vatten, både i balja och naturligt.
Jag ger inte heller extra bvitamin eller andra tillskott, piggeliner och fräsediner. Mina ponnyer mår bra misstänker jag, de fäller sin päls som de ska, hovarna har kanonkvalitét enligt hovis, pälsen är blank och de är välmusklade.
Jag följer tråden med intresse eftersom jag också vill veta hur man ser att hästen har mineralbrist.

#14 Nyfiken: Ger du ren saltsten eller de gula som oxå innehåller mineraler?

#14 Merlin hade ju fri tillgång till mineraler när han var riktigt unghäst ;)
jag köpte en "saltsten" härondagen men den är mer gulaktig en vit en saltsten är väl helt vit eller? köpte en sån liten man kan hänga på väggen för va 13 kr.

Såg nu att jag skrivit lite fel i inlägg 1. Menar att jag inte har analyserat grovfoder och inte mineralfoder som jag skrev 
Mina äter Mustangs mineraler. De är i pellets form och alla mina äter de
Även om han har en häst som ser bland och fin ut på alla sätt och vis tror jag nog ändå de kan ha diverse brister.
Jag menar titta bara på oss mäniskor. Många av oss idag har diverse brister även om vi både ser ut och verkar må prima.
Bristerna kommer snarare visa sig i prestationer som att blodet inte har lika bra förmåga att transportera syre och föra bort slaggprodukter, eller att cellerna mår allmänt dåligt vilket kan leda till åtskilliga mindre saker. Man blir tröttare och/eller lättare utmattad, ämnesomsätningen och allmänhälsan blir sämre.
Så jag är övertygad om att man inte kan "se" att en häst inte behöver mineraler/vitaminer.
Hakuna matata!

#15 jag ger vit saltsten. Har provat att ge såna som ska vara smakliga för hästar men då äter de upp den alldeles för fort. I innehållsförteckningen på lucernpelletsen står det att det innehåller en hel del mineraler, så när mina får ca 0,5-1,0kg/dag (beroende på parti hö) så är jag inte speciellt orolig för att de lider av mineralbrist. De går också i en stor hage med diverse örter, buskage, träd och annat vildvuxet som de gnager i sig.
#19 Det stämmer ju, visst är det så.
#11 Nej man kan inte räkna med att hästen har behovet täckt bara för att dom ratar mineralerna. Hästarna har olika smak dom med. Vissa tycker dom är smakliga, andra pest och pina. Vissa tycker om kraft, havre och vetekli. Andra inte.
#1 Som vanlig ryttare märker du inte så mycket. Skletturkalkning visar sig mer ju äldre hästen blir, hormonrubbningar kan man ju visseligen påsträffa men mång agånger anses hästen kanske som "pissmärr" bara.
Dåliga blodvärden kan oxå visas vid mineralbrist men det ser man enbart på blodprov. Det kan visa sig på prestationen men då hos högpresterande elithästar främst. Dock vet man inte vilken mineral som det är brist på. Även hästar med mineralbehovet täckta kan få dåliga blodvärden.
Kruxet är att överskott av en mineral gör så att en hästen inte kan ta upp en annan trotts att den får tillräckligt. Därav är det viktigt att se VAd man behöver tillföra.
Blodbrist, dålig på att behålla muskelmassan, svårt att muskla sig, dåligt allmänntillstånd, dåliga hovar m.m.
man blandar mineralerna med något gott som vetekli eller betfor.

#22 Med andra ord så kan det vara extremt svårt att se följderna av mineralbrist hos hästar som aldrig tränas? (Hästar som aldrig förväntas muskla sig eller prestera någonting som gör dem svettiga och andfådda.)
Jag tycker som sagt att en analys av grovfodret är steg 1 så att man vet vad man fodrar med och behövs mineraltillskott så ger man naturligtvis det efter behov. Äter de det inte så finns det ju många olika knep för att få mineralerna mer smakliga, så jag tror inte att man bör rycka på axlarna åt det och tro att de klarar sig ändå. Mineraler och vitaminer tillhör ju ändå byggstenarna i en hälsosam livsstil för alla varelser. 
www.stuteriprecious.se
#24 Så kan man uttrycka sig ja.
Många anser att en "oriden/otränad" häst skall normalt vara muskelfatitg. Men så är det så klart inte. Dock skall man då inte förväxla muskler med fett. Som så många gör.
Många anser oxå att så länge dom är i fint hull och har glansig päls så är inget "fel". Men där luras man som sakt oxå sig själv in i en falsk sanning.

Hur vanligt är det att en häst har mineralbrist? Har de allra flesta hästar mineralbrist som inte stödutfodras med något? Eller är det endast några få som får dåligt grovfoder? Eller hälften? Hur vanligt är det att foderanalysen visar att hästen behöver extra mineraler?
Jag blev ju jätteorolig nu. Behöver jag vara det?
Jag har i alla år fått höra från flera håll att mineralbrist är sällsynt och förekommer väldigt sällan om hästen får fri tillgång på grovfoder, men är det bara en myt då?
Mina hästar får några nävar med lucernpellets, det innehåller ju bevisligen enligt innehållsförteckningen alla slags nyttiga mineraler men det kanske inte räcker då, men hur stor är då risken att mina hästar har mineralbrist? Jag misstänker att de sätter i sig 6-8 kg hö /dygn + att de pillar i sig halm, + att de då får några nävar lucern.
Nackdelen med att läsa på forum, man känner sig nästan som en djurplågare om man inte analyserar fodret och ger extra mineraler. Jag gillar detta forum, det blir ganska många diskussioner, och man får ju tänka efter varför man gör si eller så.

#26 Rent krasst så kan du inte veta vad dina hästar får i sig om du inte analyserar det de äter. Är grovfodret väldigt mineralfattigt så hjälper det inte med några nävar lusernpellets som tillskott för att få upp mineralintaget, men det är som sagt omöjligt att veta utan en analys.
De grovfoder jag har haft de senaste 10 åren har alltid gett ett mineralunderskott som jag har fått fixa till med köpta mineraler. Därmed inte sagt att alla grovfoder kräver extra mineraler, men för mig har det alltid behövts, i olika mängd.
www.stuteriprecious.se
För mej har det oxå alltid behöft mer eller mindre mineraler av olika slag.
Även till dom analyser jag har sett från andra bönder, odlare oavsätt om dom heter elitfoder eller horshage.
Jag har inte ens hört någon säga att dom int ebehöver komplitera med mineraler.
Men hur vanligt det är att man verkligen behöver lge mineraler åter jag vara osakt.

Vad som skiljer i mineral- och vitaminmängd i grovfoder hänger mycket på hur hösilaget/höet är bärgat. Om du köper ett grovfoder från en bonde som t ex har köttdjur, vilka utfodras mycket noggrant med mineralfoder och selen, dess gödsel sprids på åkrarna, så har du högre värden i grovfodret. Medans om du köper ett hösilage som inte är pdoducerat på det sättet naturligtvis innehåller mindre mängd. Jag har båda delar, mina unghingstar får ett av den första typen och är inte speciellt intresserade av mineraler. Dock får de en saltsten med selen i för att fylla det behovet. Det är ju lite mineraler i detta också. Stona och ungstona får däremot den andra typen, för att kunna äta grovfoder i stora mängder utan att blir för feta. De däremot har ett behov av mineraler och de utfodras med kraft pelletsmineraler samt lite tillskott av selen under våren pga av att vi har mindre av selen i våra trakter. Tycker också att det är av vikt att använda svenskt mineralfoder då ett tyskt inte är anpassat för vårt förhållande här.
Så de som säger att ett grovfoder kan räcka är nog inte helt fel ute skulle jag mena!

Tänk om man var lika noga med vad man själv stoppar i sig. 

#30 haha Precis , attans vad vi hade varit fina i pälsen då 

Grejen är ju att tamhästar är 100% beroende av vad vi stoppar i dem, medan vi människor kan äta en varierad kost och på så vis få i oss rätt komponenter på sikt. Men vi tränar oftast inte lika hårt som hästarna heller, så vårt behov av att allt är perfekt i "foderstaten" är inte lika stort. (Om man inte idrottar eller tränar nåt annat som kräver en medveten kostplan.) Men självklart är protein- och energiintag viktigt för oss också, även om vi inte tränar. För mycket av det goda är ju aldrig bra utan ger fetma och undernäring, precis som för djur. Så en planerad kost som innehåller allt i behöver men inte mer är ju inte fel, tvärt om. (Men vi är ju lata av naturen!)
www.stuteriprecious.se

#32 Använd hellre frasen "vi är bekväma av naturen…"
Men på sikt kanske hästarna får i sig det de behöver också, iallafall här tror jag. De går på rätt stora betesmarker, kulturbeten med mycket varierad terräng, både sådda gräsvallar, gödslat och ogödslat, skogsområden, ängsmark, lite myrmark, och vad som finns i diken till vattendrag i detta fall en liten bäck. De äter främst av gräset förstås, men även flera sorters klöver, olika örter, bark, grenar, blåbärsris och hallonsnår. I vinterhagen som de går nu så har de gnagt av lite av blandskogen med den undervegetation som finns, de har ända till slutet av november betat av en vildäng med varierat innehåll, på mer eller mindre återväxt.
Jag tror det är skillnad om de hade bott i samhället på stall med torra nertrampade rasthagar med snabbväxande insått gräs och utan örter och skogssly och endast hö större delen av året. Vintertid blir det förstås lite enformigt med höet, men på sikt får de troligtvis i sig det de behöver. Lägg därtill alla morötter som de mutas med, lite brödkanter och äpplen och lite annat gott rens från köket som de gladeligen äter tillsammans med våra kaniner. (Nu får ju inte kaninerna det som visas på bilden men det är en härlig bild!)
#30 Tja vi är nog mer petiga med kosten än vad många tror.
V behöver inte vara elit idrottare för att räna ut att pizza och färdigmat 7 dagar i veckan gör en fet och brist på både det ena och det andra.
HUr många går inte på dietprogram av något slag? HUr mycket räknas det där?
Kan en häst läsa på innehållet och välja det foderet med mest protein för att den känner att ryttare börjat träna mer för att kunna bygga fler?
Vem säger till hästen att den behöver ha ADE vitaminer när doktorn gör de till oss?
En häst kan varken läsa eller prata och dessutom serveras den en ensidig kost som vi påtvingat den. Därv är det viktigt!
Det är väl också viktigt att inte glömma BALANSEN mellan de olika mineralerna/vitaminerna?
Jag antar att många ger komplett mineralfoder, och nöjda anser att de gjort allt för sin lilla pålle. Men om pållen har brist på mineralen X, kommer den att fortsätta ha ett underskott av denna mineral i förhållande till andra oavsett hur mycket komplett mineralfoder den får.
Är det inte också bekräftat att för mycket mineraler/mineraler i felaktig balans kan ge minst lika stor skada som mineralbrist?
Så ska man vara "petig" ska allt foder analyseras (helst flera ggr per år då lagringen kan påverka)… höt ska analyseras på flera ställen och vid flera tillfällen. Sedan ska man ge kompletterande mineraler/vitaminer utifrån detta och hästens enskilda behov/utveckling. Har svårt att se hur färdiga mineralblandningar passar in i detta - utan ska rätt vara rätt bör man nog köpe ren kalk, ren xxx och ren xxx osv.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Självklart är kvoterna viktiga även här trotts att behoven är uppfyllda.
JO, det är bekräftat. Ex så ger ett fosforöverskott per automatik ett kalkunderskott då fosforna hämnar upptaget av kalk. Trotts at hästen får sitt kalkbehov tillgodosätt.
Dock påverkar inte en lagring annat än vitaminerna och dessa är det få som analyserar. Skall mineraler och övringa värden påverkas så lagrar man foderet på felaktigt sätt så att det bildas möggelsporer. Och dessa foder skall man endock inte fodra med ju.
HUr har ni gett fri tillång på mineraler??
jag är rädd att mina äter i hjäl sej om jag ställer ut en hink mineraler i hagen dock .
Jag tänker på selen som är giftigt i höga mängder.
#37 har alltid haft mineralbaljor till mina främst på sommaren,men i vinter även till de som går på lösdrift.
Ingen har ätit i hjäl sig
#37 Jag tro det är 3 ggr rekomenderad dos selen som blir skadligt, men det är ju främst om din häst äter jätte mycket hela tiden då så att säga. Om den äter lite mer de första dagarna för att det är gott så behöver du nog inte vara orolig, de brukar trötna ganska så snart (såvida man inte har köpt enkom med smak eller mycket melass i).
Hakuna matata!
Jag får testa baljorna men mina hästar älskar verkligen mineralerna.
En sak dom , mitt sto som jag fick ta bort nyligen hon åt absorlut inte granulat o det beroddenog på att hon fick lätt sandkolik , det var som att hon fattade att det var skadligt för henne .
Hon åt inget kraftfoder eller mineraler alls oavsett vad man gjorde när hennes magsår blommade upp .
SÅ om dom vägrar skulle jag nopg kolla upp magen .