Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1994 ggr
Ahnna
0

Alla kuskar - skriv på!

Det finns en namninsamling på webben för alla kuskar som tycker att tävlingslicenserna är orimligt dyra när det knappt finns några tävlingar att delta i! Insamlingen heter "dyr licens för kuskar".

Skriv på! Blir vi tillräckligt många så skickas listan till SvRF. Sen får vi hoppas att de gör något åt saken.

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4147

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

på skrivet

Carita
0

Får man fråga vad den kostar *nyfiken*

olesen
0

ett tips, lägg denna tråd på ponnytrav.ifokus.se där finns många kuskar. om du inte redan gjort de :)

Ahnna
0

#2 I och med det nya TR för körning så kan man inte längre tävla "normalt" i lätt klass utan alla som vill tävla för att vinna måste upp i nationell klass. Det innebär att man måste skaffa en regional licens som kostar 900:-, men de flesta har bara möjlighet att åka på 1-3 tävlingar per år eftersom nästan alla tävlingar ligger långt bort. (Vi snackar mer än 40 mil.) En jämförelse som jag hörde nyligen var att det finns cirka 20 tävlingar i landet varje år för kuskar, men runt 2000 tävlingar för hopp- och dressyrryttare. Ändå kostar licensen lika mycket för kuskar som för ryttare och det är ju verkligen inte rimligt!

www.stuteriprecious.se

UG
0

Jag måste ta mig en funderare innan jag skriver på… Min upplevelse är att jag som kusk behöver vara ödmjuk inför Svenska Ridsportförbundet, eftersom de procentuellt ger klassisk körsport mycket pengar med tanke på att vi har så oerhört få tävlande jämfört med andra ridsportgrenar.

Ahnna
0

#5 Jag respekterar din synvinkel, men samtidigt så får ju sporten ännu färre utövare i och med den dyra kostnaden och nu dessutom de nya reglerna för lätta klasser. Namninsamlingen är ju inte skapad för att protestera i ilska utan för att öppna ögonen på de som sätter licenskostnaderna i SvRF. Det kan ju vara så enkelt att de inte har funderat över hur orättvist det är för kuskarna, om de själva inte sysslar med körning.

www.stuteriprecious.se

Likeabug
0

jag som blivande kusk, sökes min namnteckning också? ^^

Joystick
0

Jag har då skrivit på nu även om jag inte är någon aktiv tävlingskusk. Förhoppningsvis blir det 2 tävlingar med Pegasus i sommar i allafall som då blir i debutantklass?? undra om de va så de hette..i allafall där ev maraton inte körs på tid tyckte jag Rolf sa

En en annan sak jag irriterar mig på, när det gäller körningen är att det för mig som då bor i västerbotten mellan ume och skellefte är att få göra en handikappsklacificering måste jag idag åka 50 mil enkel resa.. Närmaste klacificeringsplats för oss är då i Bollnäs.

Anna-Carin

Ahnna
0

#7 Absolut! Håller du med om att licensen är orimligt dyr med så få tävlingsmöjligheter som det är så bör du skriva på - det är ju därför insamlingen finns. Glad

#8 Det heter LB och LA, och då går maraton utan tidtagning förutom att du har 5 minuter på dig i hindren. (Vilket är lääääängeeeee…) Det är lättare än en träningstävling. Skäms I precisionen är det antingen "clear-round" där alla felfria vinner 1:a pris eller idealtid, vilket betyder att det inte längre handlar om att vara snabb och smidig. I en clear-round kan du skritta runt banan om du vill… Dressyren är det enda moment som fortfarande innebär tävling om en förstaplats.

www.stuteriprecious.se

StuteriSolo
0

En licens i ponnytrav kostar 200:- per år, då ingår dressregistrering, försäkring ingår.

VAD är det som gör att SvRF licenserna är så ofantligt dyra? Vad går de 900 till eg? Känns ju fullständigt meningslöst att lösa licens för 900 och så kanske kunna köra 2 tävlingar per år, då lägger man ju hellre ner. Inte får man några nya tävlande, och folk från ponnytravet lär ju definitvit backa.

Ahnna
0

#10 Ja, det är ett mysterium… En lokal licens kostade förra året 200:- så ska man bara ställa upp i LA och LB så blir det inte lika svettigt. (Det är där ponnytravkuskarna har fått dispens att delta i år.) Men vill man tävla på riktigt så måste man upp i nationell klass och då kostar licensen 900:-. (HUR kan det vara 700:- skillnad?!)

Alla vi som har tävlat i lätt klass fram till i år tvingas att antingen sluta, eller gå upp i nationell klass med alla nya kostnader som det innebär, eller lalla runt i LA och LB där bara dressyren är riktig tävling, som jag förklarade i #9. Det är utmärkt för nybörjare, men alla vi som har tävlat i några år men inte vill gå upp i högre klasser måste göra ett jobbigt val helt plötsligt. Då blir man ju knappast mer motiverad när licensen kostar 900:- och antalet tävlingar är ännu färre i nationell än i LA och LB, så att man får åka ännu längre för att få nåt för sin licens.

Det är rubbat, hur man än vänder på det.

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

Måste alltså jag som är med i lagserien och har tänkt att tävla lite andra inviduella tävlingar i år betala 900 spänn? FörvånadFörvånad Det är skit kul att tävla men för 900 kr ??!!!! Vad är de här för skit??!!! Det lär ju inte locka fler till körsporten iaf…

Jag har skrvit på!!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Ahnna
0

#12 Ja, vill du köra nationell klass istället för LA/LB så måste du ha regional licens, samt ponnylicens/hästlicens för ytterligare 950:-. (Om inte den summan är ändrad.) Det är därför hela körsporten är i uppror just nu, för att man som lättklasskusk blir tvingad att börja med nationell klass istället om man inte vill "tävla" clear-round eller på idealtid. (Och HUR kul är det?! Skritta i skogen kan jag göra hemma.)

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

#13 Men herregud då blir det ju nästan 2000 kr Förvånad Hoppas verkligen att det blir ändring, annars vetti fanken om jag fortsätter tävla… Clear-rounder blir ju som en vanlig träning, kul…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Ahnna
0

#14 Ja, precis… Det finns ingen annan tävlingsgren som man kan ställa upp i utan att ha tränat, så varför ska maraton och precision plötsligt vara träning-på-tävling? Vansinne… Som du säger, vem vill betala över 1800:- extra för att åka på 1 tävling? Möjligen 2-3 om man har tur? Nationell klass innebör ju dessutom ofta övernattning vilket medför extra kostnader för kusk och häst jämfört med lätt klass. Det är ett stort steg, ekonomiskt, att gå från lätt klass till nationell så som licensavgiften ser ut idag…

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

#15 Exakt! Jag har tävlat lagserien i två år nu, i somras så var jag med på alla tre tävlingar och la ut runt 3000 kr för allt (inräknat skoning, resor, anmälningsavfigter osv) och har inte lust att lägga ut nära 5000 spänn för tre tävlingar Skrikandes

Jag har skickat ett mail till en del i vår klubb men länk till namninsamlingen! Kanske kan man lägga ut denna på ridsport också? Även om majoriteten rider så tror jag att dom förstår oss och gärna skriver på

Jenny

Ahnna
0

#16 Sprid namninsamlingen hur mycket du vill! Det är ju bara bra att fler hittar den.

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

Så, på skrivet! Glad

AnnicaL
0

Vänta lite nu!? Jag deltog i lagserien förra året, med lite placeringar, vad händer då? Är jag "uppklassad" eller vad det heter? Och i vilken klass går lagserien i år? Jag har läst igenom TR men jag har läs och skriv svårigheter och har därför lite svårt att förstå allt rakt upp och ner, och jag har inte träffat min tränare eller någon annan som kan förtydliga det lite för mig….Skäms

Så min fråga är, vad ska vi betala för licens i år?

Undra om man kommer ha råd…. Suck

UG
0

Nu har jag skrivit under.

Joystick
0

Så var det ja ! Lyssnade inte såå noga på maratonbeskrivningen då jag fortfarande slåss med mina fobier och tycker att maratonhinder hör till avdelningen läskiga saker som väcker "kraschminnen till liv"

Har inte tänkt att tävla maratondelen av den anledningen i allafall inte i år.

Nu betyder ju tävling olika saker för olika människor. För MIG så är tävlingen en motivations sak för att ha ett mål med körningen  hemma till vardags.. tävlar jäntemot mig själv..

Precisionen är jag då inte rädd för men jag har då svårt att lära in banor under "stress" så det gäller att komma ihåg den också.

Dressyren har fungerat peppar peppar eftersom jag kan plugga in de hemma i lugn och ro under lång tid..

Ser i allafall fram emot att få tävla shettis. Det blev ju aldrig någon tävling med krutburken Krutrök utan det jag har tävlat under "riktiga former" var då med varmblodet Big Money Pellini..så jag är nybörjare på tävlingsbanan..

Nästa år har jag ju om vi har vagn möjlighet att starta paret också då Joystick Diablo också har åldern inne.

Ahnna
0

#19 Enligt nya TR så ska man ha tävlat två LA för att kvala till Nationell Lätt klass, men 2009 hette det ju inte LA, så egentligen är ingen uppklassad till Nationell.

Men!

Som jag fattar det så gills starter i lätt klass 2009 som kval, om man har genomfört två stycken med godkänt resultat. Alltså gills Lagserien 2009 om den gick i lätt klass. Men kontrollera för säkerhets skull med din tränare, som borde veta hur det är.

De tävlingar i tävlingsterminen som är markerade som Lagserie går i LB och Nationell Lätt, vilket för mig är riktigt underligt. Det skulle betyda att Lagserien 2010 inte ger kval till Nationell! Hur har man tänkt då? Ska man utöver Lagserien behöva snoka reda på två LA-tävlingar om man vill kvala till Nationell 2011? Sjukt! Det är ju redan hur svårt som helst att hitta tävlingar inom 30 mil hemifrån…

www.stuteriprecious.se

[Wildglow]
0

Kan jag skriva på fast jag bara har licensprovet kvar? :)

sonja
0

Jag funderar och funderar, nu är det ju ett tag sen jag tävlade och jag tycker att det finns både bra och dåliga saker med nya TR. Visst känns det tradigt med idealtid och "clear-round, men det finns anledningar, det händer olyckor för att man bara vill köra fort och inte har dressyrgrunderna. Man tävlar ju faktiskt fortfarande, fast i huvudsak i dressyren. Det hade ju varit kul om det ändå var tidtagning i hindren, för det är bra att veta om man valde en bra väg i hindret.

Ponnylicensen betalar man bara en gång per ponny.

En del föreningar betalar tillbaka en del eller hela licensavgiften till kuskarna. Kommer inte exakt ihåg hur det var i vår klubb, om det efter resultat eller bara genomförda tävlingar.

Trodde aldrig att seriekörningen var kvalande. Det är ju tävlingar helt för sig själva och är inte alltid kompletta, det har väl bara varit finalerna som varit hela tävlingar? Tror inte att man kan bli uppklassad, dock får man inte vara med igen när man har kört final. (inte med samma häst i alla fall) Man får inte heller köra serien óm man startat msv, så var det innan iaf.

Ingår det inte någon sorts försäkring för både kusk och groom i licensen?

Men visst är det mkt pengar, att köra häst ÄR dyrt.

AnnicaL
0

#22 Tack så mycket för svaret!

Men fattade jag fel, om dom som inte tävlat innan inte kan starta i lagserien i år? Tänkte på att den skulle gå i Nationell lätt, som man då behövt köra två LA för att kvala till…? Nu kanske jag snurrade till det..?Skäms

Får nog fråga min tränare, som du skrev.

Fiona
0

#23 Alla får skriva på :)

Jenny

UG
0

#25 det är mig veterligen inget kval till lagserien, den tävlingsformen är till för att lära sig börja tävla.

Ahnna
0

#24 De nya reglerna med idealtid och bedömning A i precision och maraton har inte så mycket med säkerhet att göra, utan är till för att göra det plättlätt att komma ut och tävla körning för nybörjare. Tyvärr på bekostnad av oss som har tävlat ett tag som då måste klassas upp till nationell lätt klass.

#25 Lagserien kommer tydligen att gå i LB och nationell lätt i år, vilket innebär att den som inte har rätt att starta nationell startar LB istället. Så alla kan vara med, inga kval. Flört (Men jag tycker att det är uppåt väggarna dumt att inte köra lagserien i LA, så att man åtminstone får ett kval till nationell klass på köpet.)

www.stuteriprecious.se

[Wildglow]
0

Har skrivit på nu Glad

AnnicaL
0

# 27 och 28, tack så mkt för svaren! Glad

Maliiin
0

Jag lägger ut den på facebook!! Här ska vi samlaTungan ute

Ahnna
0

#31 Perfekt!

www.stuteriprecious.se

sonja
0

# 0

Så, nu har jag varit på ett TR-möte i vår klubb och framförde en del av denna problematiken, som tydligen redan hade nått fram/uppfattats. Det är på GÅNG, men jag förstod inte om det var säkert, men en evt lösning var en annan sorts licens som man betalar varje tävling. Just med tanke på att det är så få tävlingstillfällen, så att det inte blir orimligt dyrt. Vad denna andra sorts licens ska kosta har jag inget svar på ,men man får hoppas att det blir en bra lösning i alla fall.

Svaret på VARFÖR LB o LA ska gå på idealtid o "clear round" var att dessa klasser ska räknas som utbildning. Så alltså har jag inte tävlat, bara utbildat mig, hittills :-)

Ahnna
0

#33 Vad bra att de i alla fall funderar på en ny lösning! Glad

Ja, precis, TR-kommittén anser att det är "utbildning" i lätt klass - men eftersom man inte kan komma på någon annan hästtävling oförberedd så är det nog ingen tävlingskusk som förstår varför körningens lätta klasser plötsligt ska vara öppna för helt outbildade ekipage. Innan man tävlar så tränar man väl i alla fall några gånger så att man vet vad det handlar om? Tänk om samma ideologi tillämpades i t.ex. fälttävlan! (Som ju är ridningens "maraton".) Jag är i så fall mer öppen för att man i maraton måste ta ett "maratonkort" för att få tävla, som man måste göra i fälttävlan, just för att visa att man är förberedd och redo att tävla och vet vad det handlar om. Det är perfekt utbildning, även för nybörjare, att gå en fälttävlanskurs och ta fälttävlanskort, så varför inte samma upplägg inom körning för att slippa ta bort tävlingsmöjligheter som man nu alltså har gjort istället… (Därmot hoppas jag att vi slipper fälttävlans hoppkval inom körning, alltså ett "precisionskval" innan man får tävla.)

Under en fälttävlanskurs så måste dessutom instruktören godkänna hästarnas kondition och hovvård och därmed bekräfta att ekipaget får starta fälttävlan. Inom körning, speciellt i de lite högre klasserna, så är det tyvärr många idag som inte tränar ordentligt och inte borde starta så tuffa klasser, men hade man en "maratonkurs" där det ingår utbildning i hur man tränar rätt så skulle det problemet förhoppningsvis minska.

(Ja, det här ämnet kan man diskutera hur länge som helst och jag vet att flera kuskar redan har tagit upp det med TR-kommittén, så kanske får vi se en förändring till 2011!)

www.stuteriprecious.se

Fiona
0

Någon som vet hur det har uttvecklat sig? Kommer licensen fortfarande vara svindyr detta år?

Jenny