Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1222 ggr
Ellinor Johansson
0

Syn på avel

Har kopierat denna annons från Hästnet. På en hingst född 2003

Svart shettis hingst passande avel el sällskap. Full stam och har pass. Han är en osäker lite rädd kille, vilket gör att han behöver en hel del träning. Ej inriden el inkörd. Var inte så nkt hanterad innan vi fick honom,. Har nog varit med om något tidigare i sitt liv. Ledvan Pris 1 500 kr

Jag blir helt bedrövad vilken syn som finns på vilka djur som ska verka i avel. Det sista som behövs i aveln är väl en rädd och osäker individ?

VeronicaP
0

Jag lider nog mest egentligen med den stackars hästen som inte verka må så bra faktiskt , har han otur så hamnar han kanske hos någon annan som inte tar hand om honom och så får han flytta igen ..

Sen är de väl eg inget nytt tyvärr  med att de skriver så ..

susanne-s
0

Till det priset är väl risken stor att den stackarn hamnar på en transport till Italien…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

MadeleneJansson
0

Tråkigt, och hästen skulle säkert må bättre som valack. Många hingstar blir ju stressade av att håll koll på allt, vilket ju är deras jobb som hingstar….

Blir bara mer säker på att mina unghingstar skall kastreras inna dom lämnar gården, för att dom skall slippa den här framtiden!

När jag ser anonnser som denna vill jag bara köpa hästen och åka direkt till veterinären…. Bort med kulorna bara! Förstår inte varför det är så populärt att ha hingst som inte verkar i avel på shetlandssidan…. På många ponnyraser har man ju annars problemet att hingstar kastreras trots att dom är avelsgodkända….

[ronja123]
0

Stackars häst,har hamnat i fel händer säkerligen från början.

Kris_J
0

Suck!

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

Utöver att det är oerhört sorgligt att "allt med kulorna i behåll" ska användas för att betäcka ston - och dessutom att alla som råkar äga ett sto av någon anledning måste betäcka henne - oavsett rastillhörighet, egenskaper och kvalitéer, så är det också väldigt tråkigt att folk faktiskt inte förstår att avel inte är samma sak som fölproduktion!

Saxt från wikipedia:
Avel är planerad befruktning av djur för att få avkomma med önskade egenskaper

Pyttis
0

Såg också annonsen, bara att beklaga.Rynkar på näsan

kristina-axtorp
0

#0 Är jättetrist med den typen av annonser. Har även sett dem där de säljs som "hingstämne" men modern är inte stamboksförd!  Vilseledande annonser är så trist för kanske energiska, satsande nybörjaren av en ras. Kanske ska vi be SSS lägga ut:"att tänka på vid köp av Shetlandsponny" och " att tänka på vid köp av hingstämne ". Finns det fler varianter?

Milla
0

#0 fruktansvärt trist är det med såna annonser.

#8 jag tror att det finns inne på SSS sida "att tänka på vid köp av shetlandsponny" men det där "att tänka på vid köp av hingstämne" är en jätte bra ide som kan hjälpa många att inte  hamna i tråkiga situationer.

Kanske något för dom olika avd att lägga ut på sina sidor också kanske? tänkte på syd, väst, nord, öst osv Aldrig fel med så mycket info som möjligt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ahnna
0

Jag ser inte hingstens personlighet idag som ett problem för framtiden, utan att ha träffat honom alltså. Kanske är han osäker på grund av tidigare hemska händelser men sånt är ju faktiskt inte ärftligt. Går han att jobba med och blir säkrare och säkrare över tiden så ser jag inte det som en anleding att inte avla på honom - om han uppfyller alla andra krav för en avelshingst. (Och förutsatt att han inte har lynnesfel, men sånt har ju ytterst få hästar. Oftast handlar det om fel ägare!)

Men att han säljs till det priset och med orden "passande för avel" är ju bara tragiskt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

Varje gång jag läser om alla stackars hingstar som flyttar runt stärks jag i min uppfattning att om man kastrerar pållen innan den flyttar får den oftast ett bärre liv.

kristina-axtorp
0

Det ligger även flera annonser på "hingstämne" som har en far som inte har RS och inte är framvisad i Sverige. En oerfaren köpare går lätt i fällan att de köper ett "hingstämne" som inte ens uppfyller regelverket! Man kunde önska mer ansvar av de som säljer!

PP
0

#12 Likväl som man kanske kunde önska att presumtiva köpare kunde läsa på lite innan köp… Cool

kristina-axtorp
0

#13 Så sant!

Fiona
0

Såg precis denna också, det är ju kanske inget fel på individen bara att han är fel hanterad. Men bara för att man har stamm och är hingst blir man ju inte en hingst passande för avel…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg