Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1783 ggr
susanne-s
0

Diabetes.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar fundera på om mitt ena dräktiga sto kan vara diabetiker…
Kan ingenting om saken.
Vad har ni för erfarenheter?
Hon har haft difusa fångkänningar under vintern, gått på smärtlindring. Hon är bättre ibland och sämre ibland…
Hon har fri tillgång på hö, oanalyserat. får mineraler och salt och står på halm. Hon var lite tunn i början på vintern men har nu en mindre övervikt. Bilden är från i december och jag tycker hon är smalare nu. Hon ska föla i mitten på maj.
Förstår att ett blodprov kan ge mig svar men undrar först över era erfarenheter.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

sanne
0

Susanne,

då vi har en son med diabetes kan jag bara tipsa dig lite om olika symtom. Men vår veterinär trodde att Anja kunde ha det, men på häst är det ovanligt och går knappt att behandla då det krävs stora mängder med insulin för att reglera matintag mm, 

Om man ligger högt i blodsocker, alltså att kroppen ej kan producera tillräkligt mkt insulin, blir XXX trött, törstig och allmän påverkad. Människor mår ofta illa, humörsvängningar mm

vid lågt blodsocker. Då man ej får tillräkligt med mat mot vad kroppen producerar i insulin.. blir XXX vimmel kantig, blek(slemhinnorna kanske) kontaktsvårigheter mm, hjärnan går ju ner på reserv.

så svårt att förklara här… men vad du kan göra är ju att veterinären tar ett blodprov, eller så ska jag skicka ett tips till dig.

(mailar på Facebook…)

hoppas det ordnar upp sig, jag tycker jag känner igen hennes symtom så mkt med min Anja. men jag skriver mer till dig privat sen,  mvh Sanne

susanne-s
0

Tack Sanne! ser fram emot det :-)

Fler som har erfarenheter eller tips att dela med sig av?

www.gullsmyrastuteri.se

NovaRoll
0

Hade ett sto med diabetes typ 2, avlivning enda alternativet…tuvärr

JennyR
0

Jag vet inte så jättemkt om diabetes på häst, men jag kan skriva ner det lilla :)

¤ Lättfödda ponnyer (tex shetland) är till viss del insulinresistenta av naturen. Detta pga av att dom ska kunna gå upp i vikt väldigt lätt när mat finns (sommar) och använda sig av fettreserven när tillgången på mat är liten (vinter). (denna insulinresistens är inte en sjukdom i sig, men dessa hästar har lättare att utveckla diabetes)

¤ Pga detta är det rent tekniskt inte optimalt att ha fri tillgång på grovfoder till lättfödda ponnyer under vintern (ur insulinsynpunkt).

¤ När bukspottkörteln inte kan tillverka tillräckligt med insulin pga kraftig insulinresistens, så stiger blodsockret onormalt högt och diabetes är ett faktum.

¤ Detta yttrar sig ofta i fång, då hästens kropp/blodkärl kan reagera inflammatioriskt.

Som sagt inte så mkt.. Men lite iallafall :)

exitingsvillemo
0

#4 fast det är ju insulinet man går upp i vikt av, inte brist på det, så din förklaring kändes lite osannolik.

Susanne> Jag är själv diabetiker och kan ju försöka förklara hur symptomen yttrar sig.

Vid högt socker, blir man trött, törstig och kissnödig ;) Att gå ner i vikt är heller inte ovanligt, eftersom det är just insulinet som gör att man kan gå upp.

Mitt tips till dig, är att ta in stoet på box och hålla ordentlig koll på hennes vattenintag och urinmängd.

Högt socker ger ingen vanlig törstighetskänsla, utan den törst du då känner kan du gå över berg för att få bot mot. Det är kroppens sätt att försöka få ngt att spä ut sockret med.

Är stoet dräktigt är det änu viktigare att du kollar henne ordentligt då diabetes under graviditet (iaf hos människa) inte alls är bra för varken mor eller foster.

Förutom diabetes typ1 och 2, så har vi ju även graviditetsdiabetes. Under graviditeten kan man då behöva tillföra extra insulin, men oftast så försvinner symptomen när barnet är fött.

Jag skulle nog ta ut veterinär och ta ett blodprov, för att säkerställa en diagnos.

Hoppas det löser sig med lilltjejen Glad

JennyR
0

#5 Överviktiga ponnyer/hästar löper högre risk för diabetes, och eftersom det inte är naturligt i det vilda att ha obegränsat med mat året om så är det av den anledningen inte så optimalt att ha fri tillgång på mat under vintern. Dom går ju upp i vikt av för mkt mat också ;)

Det var så jag menade, jag kanske uttryckte mig luddigt :)

exitingsvillemo
0

#6 nu förstår jag dig lite bättre =) det var det om insulinresistens jag inte riktigt fick ihop Glad

susanne-s
0

Hon är ju lite överviktig.
Har fri tillgång på hö men äter inga mängder gissar på 4-5 kg/dygn max. Står på box i dagsläget ute ngn timme bara.
Kissar som vanligt (tror jag) möjligen dricker hon mindre nu kanske 10 liter. Det kan jag tycka är i underkant men är ännu inte orolig över det
(Men åandra sidan så drack hon mer när hon åt mer)
Ska ringa vet på teletid i morgon bitti.
Glad för era svar och resonera gärna mer, försöker få ihop det Flört
Det som fick mig att reagera var att hon fått Xtra "hull" på bringan upp mot halsen…
Kan det vara vätska…?

www.gullsmyrastuteri.se

exitingsvillemo
0

#8 om man skulle spinna vidare på att hon har diabetes, så kan det mkt väl vara vätska hon har samlat på sig.

Jag kan absolut ingenting om diabetes hos häst utan kan bara ge råd baserade på mina egna erfarenheter av sjukdomen.

Jag har under mina 3 graviditeter fått havendeskapsförgiftning, vilket kommit som ett brev på posten pga min diabetes, havandeskapsförgiftning kan naturligtvis drabba mammor som inte har diabetes också.

Vid havandeskapsförgiftning, samlar man på sig enorma mängder vätska, även där kan jag bara tala för mina egna erfarenheter, har ingen aning om hur detta yttrar sig hos häst, om det ens förekommer.

Dricker hon så pass lite som 10 liter, så tror jag att du kan lägga diabetes-misstankarna bakom dig, som sagt har man högt blodsocker så blir man extremt törstig.

Samlar hon vätska kanske det beror på för lite utevistelse? Vätskeansamlingar kan ju bero på att hon rör sig för lite.

Tittade på bilden nu och det är som du säger, en rejäl nacke hon har där.

susanne-s
0

Nej Anna, hon har ingen nacke :-) där ser du fel.

www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#10 En nacke hoppas jag verkligen att hon har Flört

exitingsvillemo
0

#10 klantigt uttryckt av mig ;) Man ser ju en tydlig underhals på henne, från bringan och nästan hela vägen upp.

Men även överlinjen på henne ser väldigt… *letar ord*…Cool fyllig ut.

Nacken… Ja jag har tittat på bilden igen och håller helt med, nacken ser ut som nacken bör göra, det svällda på henne tycks sluta vid nacken…

Hon ser svälld ut, kort å gott!

Måste kolla bilden igen Tungan ute

NovaRoll
0

Ove Vattle på Slu har intresse på diabetes typ 2 på häst. Kan konstateras genom ett enkelt blodprov. Forskningen ang häst går långsamt då, jag har för mej att det är ca 1/1000 hästar som drabbas. Förväxlas lätt med fång….

RC71
0

#13 Förväxlas med fång gör det nog inte, men dessa hästar får lätt fång…

NovaRoll
0

#13 Mitt sto gjorde det på Strömsholm av chefsveterinären…..och symtomen kan verka snarlik, vilket ofta beror på okunskap då diagnoser är sällsynta pga få konstaterade fall, men det bedrevs en studie i Usa för ett antal år sen som betingade bidrag för fallstudier i sverige…..Det bästa är att kontakta Slu, Ove Vattle. Mvh

Kris_J
0
Ellinor Johansson
0

Try  fick någon form av förgiftning iförra våren. Veterinärerna på Strömsholm trodde att han hade diabetes pga. hans i deras tycker nacke som i deras ögon såg onormal ut. Förvånad

Prover togs som visade att han inte hade diabetes, att det tas mycket diabetes prov på just Strömsholm har säkert med att göra vilka special kompitenser som veterinärerna har som jobbar där.

NovaRoll
0

Läste länkarna ovan….min ponny blev mager, hade aldrig haft fång och var vid mycket god kondition som sparringpartner innom ponnytravet när dom första symtomerna visade sej.

Hon magrade av så man såg revbenen, fällde inte pälsen, fruktansvärda muskelsmärtor, vinglade, ramlade i kull, kunde till slut inte stå för egen maskin.