hur mkt kör ni?
Hur mkt kör ni era shettisar, hur långt och vilka gångarter ?
Väldigt varierande, från någon eller ett par kilometer med unghästarna och betydligt längre med de äldre… I alla gångarter.

Samma här, det beror på hästen och ändamålet med träningen. De som har varit i god kondition och som tränats för tävling har jag kört i 1-1½ timme med varierat skritt, trav och galopp. Oftast blir det mest trav och ungefär lika mycket skritt som galopp, så länge underlaget tillåter vill säga. Men ska jag träna t.ex. dressyr eller precision så kanske jag inte håller på lika länge eftersom det blir mer intensivt, men det blir fortfarande i alla gångarter om hästen är tränad för det.
Med otränade hästar går jag bara ut på nån skogsväg ett par kilometer i skritt och trav. Huvudsaken är ju att man inte går ifrån sån träning till det jag nämnde ovan, utan drar ut på det stegvis under lång tid så att hästens kropp hinner med och inte blir överansträngd när man ökar intensiteten i träningen.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
okej jo tänkte mer på en tränad häst :) hrm ponny 

våra hästar försöker vi köra dagligen, de går runt 10 km per gång ungefär, beror på vilken runda vi kör. Nyinkörda hästar körs 4-7 km
ny på shettis därför jag vill veta höll på med shettisar när jag va liten sen dess har jag bara varit runt stora hästar , dom är ju så små haha så jag blir som kan man verkligen köra så långt :O syrran garvar ihjäl sig när jag pratar med henne om shettisar :P är ju ett tag kvar innan jag hämtar den lille , så jag får läsa på ordentligt hihi

Jag gick ju från stor ridhäst till körshettis, och i början försökte jag hålla likadana träningsrundor som jag hade med den stora. Jag gav upp. När jag har tid så tar jag långa rundor på drygt 10-15km, men shettisen har ju så korta ben, så det tar ju halva dan minst att komma runt, även med trav och galoppinslag. För det mesta när jag tränar mycket inför tävling så kör jag längre sträckor en el två gånger i veckan, sen är det istället kortare turer fram och tillbaks 3-4 km och lite träning med vagnen på fältet istället. Eller tömkörning, agility, eller så får nån av barnen rida i skogen som avslutning.
Kortare rundor att köra har jag inga, det är fram o tebaks som gäller eller längre rundor på minst 3 timmar.
Den runda jag oftast kör är 7km med avskrittning tar den ca 40-60 minuter beroende vilket tempo pållen väljer, endast trav i övrigt. Detta gäller endast de som är i kondition. Skritt tempot väljer dock jag, de skall skritta i friskt temp, inte gå och "söla".
Piggaste pållen får dock finna sig i många halvhalter annars skulle hon gått i fullt tävlingstempo hela rundan. Alltid.
Veritas odium paretFörvånad
Gammelhästen 21 år körs i alla gångarter 6-10km per gång ett par gånger i månaden, när han är igång sommartid 1-2 ggr i veckan..
Min häst som är under inkörning kommer köras 3-4 ggr i veckan i alla gångarter, varierande längd ute och även dressyrpass och precision..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

På skoldagarna går Fiona bara tre km, framskriitning, lite jogg och galopp & avskrittning oftast. På helger blir det dock längre rundor på cirka en mil. Hon körs 5-6 dagar i veckan.
Stoet som jag har haft på inkörning har jag nästan alltid kört 3 km rundan med sex dagar i veckan med oliak redksap bakom.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Just nu går inte mina alls pga vintervila (eller tidsbrist, välj själv
)
Men nu börjar vägarna se skapliga ut, så vi räknar med att sätta igång ena stoet inom de närmsta veckorna, hon kommer gå varannan dag ungefär, nu i början. Vår korta sträcka ligger på ca 4 km fram och tillbaka, mkt jogging blir det nu i början, bygga kondis.
Jogging är ju inte hennes starka sida, hon kör mer på stilen: Fullt ös, medvetslös
… Travare som hon är i grund och botten, så finns det mest gas.
Men då får vi en anledning att hårdträna på halvhalterna
nu när hon ska selas om till dressyr-ponny.