Tävla i körning
Det verkar vara en hel del som håller på med körning här inne, så jag har lite frågor ang. tävling i körning :) Har alltid hållt på med motionskörning och dressyrkörning hemma men håller nu på att köra in min foderhäst och vill gärna tävla i framtiden.
Vad behövs för att tävla? Alla avgifter, licenser, krav på hästen, krav på kusk, krav på vagn och sele, grönt kort? ja, berätta om allt ni kan! ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Det finns många trådar om körning här i forumet. Annars kan du kika in på www.klubbenshetland.se , där finns en del tips. Eller www.kuskringen.se
Har tittat runt där förut, hittar dock inget ang. licenser, avgifter, grönt kort osv, utan mest hur tävlingen går till.. Om man försöker gå in på licenser på kuskringen så måste man logga in för att komma vidare.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tråkigt svar, men… läs TR!
Det besvarar faktiskt många frågor och ger en fördjupning i hur det verkligen går till och bedöms.
Jag vet att vi har diskuterat samma sak i flera trådar här, men sökfunktionen ger ju sällan det man vill ha, tycker jag. (Trots att man VET att man har skrivit rätt nyckelord som BORDE öppna rätt trådar…)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#4 eller hur 
sökte precis på ett annat ämne där jag angav samma ord i sökrutan som trådens rubrik, och fick upp 0…
Funderar om det buggar i sökfunktionen
Du behöver grönt och licens.
Ponnyn behöver vaccinationsintyg och mätintyg
#6 - Vaccinationsintyg har han, men inget mätintyg (han är bara 3 år så tävling är inte aktuellt förrän nästa år). På dressyr/hopptävlingar mäter man ju på plats, brukar det finnas mätning på körtävling med?

Kolla med tävlingsplatsen du tänkt dig till.
Endel ställen kan man få godkänt mätintyg på eftersom både veterinär och mätman? finns. Andra ställen MÅSTE man ha godkänt mätintyg på.
Ett annat alternativ för att komma undan med en lägre kostnad kan vara att ringa till travet och kolla när de har nästa mätningsdag.
Tack för påminnelsen förresten. Pegasus måste mätas till sommaren eftersom vi ska tävla då.
Anna-Carin

#8. Mätintyg från travet kommer inte att gälla för körning i fortsättningen. Från 1 april måste alla ponnyer som skall tävlas i körning och ridning mätas på ATG-klinik. Dock gäller fortfarande tidigare mätintyg t.o.m. det datum som står på intyget. Slutintyg gäller. Det blir ett helt nytt mätreglemente för Ridsportförbundet, men ingen vet hur det kommer att se ut.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#9 Oj DE hade jag ingen aning om.
Tack för upplysningen!! Ska kolla upp det lite närmare!
Anna-Carin

#9 Är det då meningen att man måste mäta en ponny två gånger om man vill tävla både trav och klassisk körning?
Det känns ju lite märkligt… Någon som vet om travet kommer fortsätta mäta som tidigare, eller kommer det krävas mätintyg från klinik där med?
#12 - Jag vet att Åkerbo är närmast, brukar fota fälttävlan där.. Har planerat att träna där någon gång också, men det är ett tag kvar innan det är aktuellt..

#11. Travet kommer att fortsätta med sina mätningar detta år i alla fall, men mätningar som görs efter 1 april gäller bara för travet.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~