Hingstreglementet 2007
Finns nu utlagt på SHs hemsida - Hingstreglemente 2007
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Med tanke på tidigare diskussion så står det i alla fall att "Gällande officiellt mätintyg godtas om inte annat anges i rasvisa krav".
Jag har ögnat igenom den del som är gemensam för russ, shetland och exmoor, där fanns inga konstigheter i alla fall. De rasvisa kraven från -03 står kvar. Förändring av dem sker väl, om det behövs, när nya PoR är spikade…

Men var det hos russ det stod att inte årsintyg gällde?
bara slutmätintyg..
#2 Det står att hingstarna ska mätas vid varje avelsvärderingstillfälle t.o.m 8 års ålder och det kan väl tolkas som samma sak som det du skrev…
Måhända är det för att de vet att gränsfall ibland är "nermätta", 130 är väl den rasens maxhöjd om jag inte missminner mig?
#3 vilken ras pratas det om nu?
Detta tycker jag verkar som bra regler att de mäts flera gånger. Det är "rättvist" för de som växer fort och är stora redan som 2-åringar men som kanske aldrig blir större än 105-106 cm.
#4 jag skrev mitt inlägg till #2, där russ står omnämnda 
Jag tycker inte att vi ska läsa in så mycket av reglementet på SH då det gäller shetlandsponnyer, är det något som går emot moderföreningens krav, då kan vi aldrig tillämpa oss av detta reglemente.
Det SH bestämt rör inte oss med rasen shetland.

#6 Kanske är det så att reglementet kommer att "gälla" dem som frivilligt vill följa SH's regler. För dem som VILL premiera enligt det gamla systemet osv. Är det så att man kommer kunna göra det, så gäller reglementet på sätt och vis visst. Precis som att en del kommer att fortsätta avelsvärdera och mönstra sina hingstar, för att de VILL det. För de som kommer göra detta, så gäller hingstreglementet. Sen att man inte måste avelsvärdera/mönstra, enligt moderlandet eller EU, det är en annan femma.
/Cattis
Ja! den som lever får se vad framtiden har i sitt sköte…

#7 Jag hoppar iof att Sverige slår sig i hop med Holland och Finland lite granna , de gillar ju inte alls det är med att inte dna typa och en hel del annat också , tror nog att Danmark vill också ha kvar den obligatoriska avelspremieringen..
Men jag tror nog att i slutänden så blir det nog ändå så att , de hingstar som är visade, testade, gjort bruksprov , vetrinär undersökning är de som kommer att användas mest i avlen ändå…

"Men jag tror nog att i slutänden så blir det nog ändå så att , de hingstar som är visade, testade, gjort bruksprov , vetrinär undersökning är de som kommer att användas mest i avlen ändå…"
Jag hoppas verkligen att det blir så.
/Cattis
#10 håller med!