Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1062 ggr
Sotingetroll
0

Förprövning eller ej

Jag har funderat på om man skulle kunna bygga en ligghall åt små killarna och låta dem gå på lösdrift. Men jag läser på jordbruksverket och kan inte riktigt lista ut om man måste förpröva först eller inte :S

Någon som förstår?

Där finns redan stall, i stallet står 6 hästar inkl de 2 som jag tänkte isf ta ut på lösdrift. Hagar finns alltså också. Enda som ska byggas till är ligghallen, måste man förpröva för att få bygga den?

Äger inte stallet eller gården själv så därför vill jag vara helt säker på saken innan jag lägger upp iden för ägaren :)

icansson
0

1# har du mer än 5 hästar som ska använda lösdriften så ska den förprövas. Hade jag varit i ditt läge hade jag förprövat i vilket fall som helst, har för mig att de inte kostar något att förpröva. Ring länstryrelsen "byggnadsingenjör" o berätta hur du tänkt.

De är alltid bra o ha de förprövat!

Lauth
0

Som jag förstod det när jag förprövade min nya lighall är att det ska förprövas om ligghallen ska användas 24 timmar om dygnet (dvs hästarna står inte stallade på natten) och om det finns fler än 4 hästar på platsen.

Ring annars till den ansvarige på länsstyrelen i ditt län. Dom är oftast bra på sådana frågor.

Charlotte-J
0

Alla ny, om eller tillbyggnationer måste förprövas hos Länsstyrelsen. Och nu för tiden är det gratis men det är himla viktigt att bygget blir som ritningen man skickade in för de kommer och slutbesiktigar när det är klart och då mäter de och kollat ALLT!

Amor vincit omnia Kyss

Sotingetroll
0

Finns det något minimum mått på hur stor hagen ska vara?

icansson
0

4# vet bara att hästarna ska kunna röra sig obehindrat i alla gångarter.

MadeleneJansson
0

Förprövning gäller om man ska bygga för fler än 4 hästar på gården. Ett ex: har du 2 boxar och vill göra en lösdrift måste den förprövas om du gör den så stor att där får plats 3 hästar. Gör du en lösdrift för 2 hästar klarar du dig och behöver inte förpröva.

Det finns inget minmikrav på hur stor  hagen skall vara och det är en REKOMMENDATION att dom skall kunna röra sig i alla gångarter, men inget krav….tyvärr.