Hingst eller valack?
Jag har 4 st unghingstar som går i hagen och skrotar…. Fundrar på att kastrera en elller flera av dom framåt våren.
Hur väljer ni ut vilka som skall sparas och vilka som kastreras? Vissa dagar så tycker jag dom ser ut som "blivande valacker" allihop och andra dar är det åtminstine 2 som "garanterat blir RS-hingstar"!
Visar ni alltid en unghingst innan den kastreras? och vid vilken ålder kastrerar ni helst?
Har man en fin hingst som man tror kan tillföra något i avel och som man själv skulle vilja satsa på är det ju perfekt att visa dom och få någon kunnigs åsikt om saken.
Vi har en blivande tvååring som jag skulle vilja försöka få godkänd, själv har jag ingen bra koll på extriör osv så jag tänker nog visa ett par gånger innan jag gör något beslut om han ska kastreras eller inte.
Så om han kastreras blir det nog till vintern som kommer eller nästnästa.

tror det är olika hur hingstarna visas som unga. Ofta vill man ju inet visa dem helelr pga av att få dåliga poäng, de kan ju vara i en växt period eller så.. men har man möjlighet att åka på någon utställning där Morgan Johansson dömmer så brukar han kunna ge en fingervisning om han tycker hingsten ska vara kvar eller ej. Har själv aldrig visat någon unghingst, men hoppas tillfälle kommer framöver :)

Jag har en valack som sällskapsherre, så min får gå kvar som hingst tills vidare. Tror jag på honom när han känns "färdig" för att visas, kommer jag att visa honom på hingstpremieringen. Det är inget större besvär att ha honom gåendes som hingst, så någon visning i rådgivande syfte tror jag inte jag bryr mig om. Satsar isf på hingstprem direkt. För mig känns det bättre att komma "nollställd", då har jag inga andra visningar att jämföra med och alltså inga förhoppningar eller farhågor. Går det så går det, om inte, tja då får han bli en trevlig valack istället
.
Förut har jag varit tvungen att kastrera tidigt, eftersom jag bara haft ston. Valacken är delvis tänkt som sällskap till unghingstar, så nu är läget som sagt ett annat.

Madde, du kastrerar inte någon utan att visa dem ! det vet du..
trodde du skulle anmäla någon nu till våren ?? din fina musblack skäck kanske
eller blir det en liten fux till hösten kanske ?
men du gör inget dumt innan du kollat dem.
själv väljer jag hellre att visa fram dem på avelsvärdering, och få ett bra utlåtande. Vi kommer visa vår ena uppfödning nu i April, man hoppas ju alltid men jag kommer bli över lycklig om han får 38p eller mer.!!
Visar innan jag kastrerar. Har kastrerat en som inte visats men det var av personliga skäl när jag var tvungen att sälja och nya ägaren ville ha honom som valack.
Nyfiken som man är, vad är det för unghingstar du har
?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#6 Undrar jag också! En musblackskäck låter ju spännande :)
Jag har:
Devin e Junibackens Martini Musblackskäck
Ljungbackens Merril e Jozo Svart
Ljungbackens Tam Lin e Bluemull Maybe Musblack
Ljungbackens Rob Roy e Bluemull Maybe Rödblack
För mer info om stam får ni söka i webbstamboken….
Och som ni kanske förstår så är jag insnöad på blackar, med en liten avvikelse åt skäckhållet….
# 4 Fast när jag själv känner att jag inte tror på dom…? Och hur många söner till EU-godkända hingstar har fått RS i Sverige?
#8 Jag gillar också blackar, har en rödblackskäck och visserligen en musblack också men han är ostammad..
Men om det inte är några problem att ha dom som hingstar är det väl ingen panik med att kastrera dom. Du har ju ändå fyra stycken som jag antar kan gå ihop?

Men Madde, ivf, 2 av dem är ju faktiskt efter Svenska RS hingstar ! 
#11 Jo, men det är väl ingen garanti för något….
#10 Tanken är att ett par skall säljas och jag vill inte sälja dom som hingstar, just för att dom har annorlunda färg och jag vill inte riskera att dom hamnar hos ngn minder seriös person som avlar på dom….. Det är lättare att sälja häst på sommaren, därav funderingen att kastrera till våren.

#12 De kan ju lika gärna hamna hos någon seriös person som vill visa fram dem och få RS innan det eventuellt avlas på dem.
Är det hingstämnen, eller hingstar som någon (seriös) person verkligen tror på, så är det ju väldigt synd att kastrera dem - särskilt eftersom de har intressant färg.
Men tror du inte på ditt eget projekt så är det ingen mening - det kostar tid, pengar och engagemang att få fram en hingst i "RS-skick" och inte ens efter allt man har lagt ut så är det någon garanti för att det blir ett RS-nummer. Som hingstälskare själv så tycker jag alltid att det är synd när hingstar kastreras på grund av bristande engagemang, men är de uppenbart inte några hingstämnen så är det ju ingenting att diskutera. Men på tråden så låter det ju som att det finns potential…? 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Och jag tycker lite tvärtom - en eloge till alla som tar steget att kastrera sina unghingstar. Hellre en bra valack än en medelmåttig hingst. Det finns så mycket unghingstar och äldre hingstar som skulle må mycket bättre av ett liv som valack. Tror man på sin hingst och vill visa tycker jag SJÄLVKLART att man ska göra det men en bra valack är värd sin vikt i guld!
# 12 Mycket klokt skrivet
# 14 Instämmer i varje ord.
Jag skulle inte personligen inte lägga så tid och engagemang på att visa en hingst om jag inte tror på. Ibland räcker det ju inte ända fram ändå hur mycket jag än tror på hingsten men då har man ändå provat
Jag går själv i valet och kvalet hur jag ska göra med våran. Just nu har han sällskap av en jämnårig men kan jag inte erbjuda honom ett bra hem som hingst så kommer jag kastrera.
# 13 Vill inte sälja hingstar, tror jag på dom har jag kvar dom och visar dom själv, tror jag inte på dom blir dom valacker innan dom säljs. Det är ju så himla svårt att hitta den där seriösa köparen som man verkligen litar på, det får nog vara någon som håller på med avel och som jag känner till isåfall, ex ngn här på iFokus eller dyl….
Är du sugen på en black 1-åring?
Så bristande engagemang har jag inte, men hur bestämmer du vilka som är värda att satsa på? Eller ska man kanske visa alla på hingstpremiering för att vara "säker"? Vore kanske det bästa för mig som är nybörjare….

#17 Jag går alltid på känsla när jag tittar på häst, oavsett vad jag ska ha den till. Jag tänker som så att en hingst kan man alltid kastrera, men en valack kan aldrig bli hingst igen.
När min nuvarande unghingst var till salu hos förra ägaren så gick jag helt och hållet på känslan. Det finns nåt hos honom som säger "RS-potential", helt enkelt. Hade jag inte "sett" det hos honom så hade han inte kommit hit. 
www.stuteriprecious.se
Svåra frågor… och jag tycker många har kommit med kloka inlägg.
Du verkar ju ha möjlighet att spara dem om du vill (eftersom du har flera killar som kan gå ihop). För många är ju redan detta ett problem.
Själv är jag "hingstmänniska" och tycker om hingstarnas mentalitet. Jag har alltså gärna en hingst, hellre än sto eller valack - men det beror givetvis på hur hingsten mår av att ha kulorna kvar. Vissa mår direkt dåligt av alla hormoner - andra är som filbunkar.
Visst kan man undra ibland varför vissa superfina valacker kastrerats, men lika ofta undrar man varför en hingst har fått behålla kulorna ;-)
Eftersom shettisen inte är utrotningshotad på något sätt ;-) har jag mer och mer börjat luta åt "generell kastrering"… hinstarna har en tendens att byta ägare för ofta och de finns redan så många kanonfina killar i aveln.
Så om man själv tror på en hingst, eller trivs med den som den är ska man så klart låta kulorna vara… men om man ska sälja tror jag kastrering är att föredra.
Det går inte att säga alltid/aldrig, men själv vill jag spara de hingstungar vi får som jag tycker har det där lilla extra. Om de inte räcker till kastreras de innan försäljning… för "alla" kan ha valack men "få" kan ha hingst.
Lycka till med killarna oavett vad du väljer.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#ts Håller med, ena stunden ser de så fina ut, nästa dag skrot..
Varför är det så? Svårt att ta ett beslut själv, då får man åka och få dem proffisionellt bedömda och lita på det. Svårt när dom ligger på gränsen tycker jag..behålla eller inte behålla, det är frågan.
(Samma känsla får jag när jag ska klippa mig. Innan bokning så är håret för jä-igt men när man ska dit så är det riktigt snyggt!) ngn som känner igen sig…*hoppas*:/ )
Högst troligen blir dom valacker alla fyra…… Jag har ingen övertro till mina egna hästar, snarare tvärtom…
Frågan är ju bara NÄR??…..
Men som någon skrev, det är ju inte kris iom att jag har kompisar till dom och så, så de båda äldsta skall väl visas under året så får jag se sen…
Tack för alla kloka svar!
Passa på när det inte finns flugor!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Tycker nog du ska visa på Avelsvärderingen först, få ett utlåtande !
jag har ju sett de två äldsta o jag gillar båda, dom har ett visst uttryck, och jag tror nog du är liiite för kritisk, så varför inte visa dem ivf, tror inte du behöver vara rädd för jätte låga poäng. Får dom klass 1 ivf så har du en riktigt bra häst, valack… sen som ivf fick chansen !
kom igen nu Madde, jag kan passa bebis när du visar.
#23 Låter bra, då har jag ju ett problem mindre….
Funderar på att visa Jozo-avkomman i Frillesås, men….. Jag vet inte…. Jag får nog ta lite kort på honom och maila dig så jag får ett utlåtande!

haha gör du så :)
kanske skulle ta med jozo ivf, då det snart är så pass många avkommor som ska visas att man kunde ha en avkommeklass !

#25 du vet att jag bara har 1 i min transport så du vet att du får plats med en till om du vill 
# 26 tackar för erbjudandet! Men jag har ingen som är redo att visas nu i vår. Och dessutom har jag oförskämt nära till Värnamo om man jämför med många andra, så det blir nog där jag visar om jag visar någon.
Du och Sanne får peppa mig lite så ska jag nog visa min Jozokille till hösten!
Hej å hå! Våren närmar sig och kastreringslusten blir större…..
2-åringen är genomjävlig, han hänger på trådarna och är skitelak mot 1-åringarna. Är det faser dom går igenom eller blir han extremt hingstig? 3 -åringen är inte alls sån, och har inte varit heller, han bara hummar och spänner upp sig.

#28 Mitt ena tvåårssto hänger (och biter) på trådarna hon också, så det är nog inget som är typiskt hingstar…
www.stuteriprecious.se

Har ju vart en svår vinter med lite svårt att ha elen, och det kan säkert vara perioder de går igenom, men tror man rätt tidigt kan se om det blir mkt hingstfasoner eller ej. Jag som egentligen är helt okunnig tycker att om man har en häst, med bra stam, OCH annorlunda färg, tycker jag man kan ge den schansen att få visas fram. Är det däremot en svart tex som känns "sådär" skulle jag kasterat. Svarta hingstar är det gott om.

Jag visar alla mina innan de kastreras kanske inte på premiering men utställning , fast jag har en som inte är visad som hingst och det är Amadeus och det för att han blev så spänd och uppdragen så fort vi åkte iväg.
Sen har jag ju då haft Mozart som jag visade 2 gånger på hingstpremiering där han fick 38 poäng båda gångerna och jag trodde på honom själv väldigt mycket men valde ändå att kastrera han förra året på våren som 6 åring och där även veterinären udnrade om jag skulle skära honom JA sa jag *ler* sen visade jag honom på sommaren som valack , där det var premieringsdomare och han fick 41 poäng och jag fick frågan om varför jag hade kastrerat honom ;) och om han var framvisad på premiering, men jag är lika nöjd för det för jag fick kredit över att han var snygg och att jag inte hade fel och sen ännu bättre han hamnade hos en helt underbar familj som älskar honom över allt annat i hela världen :))..
Men om man frågar distriksveterinärerna här så tycker de att man ska kastrera dem som åringar i septembermånad om man ändå har bestämt sig för att kastrera …
#31 Men om man frågar distriksveterinärerna här så tycker de att man ska kastrera dem som åringar i septembermånad om man ändå har bestämt sig för att kastrera …
Nyfiken - av vilken anledning?

#32 Därför att då får hästarna gå ut med en gång , gå på bete läääänge som de sa att de kan gå ute ända till december ;) och markerna är ofta rätt så bra här osv , de sa något mer men jag kommer ju inte ihåg allt (dåligt minne )
# 29 han hänger på staketet när ston går föbi på vägen….. och skriker och härjar…..
Tror nog han bli valack i vår, han är svart och har alltid kännts sådär i mina ögon…..