Flockdynamik
Sitter här och funderar på det här med hur hästar beter sej i flock. I min lilla flock om fem ponnyer, har jag märkt att de gärna delar upp sej två och två. Det resulterar i att en (valack) blir utan kompis. Han är ranglåg och visar med all tydlighet att han inte vill jiddra med de båda damerna. Hans tidigare polare (valack) hänger mest med nyblivna åringen nu. Han ignorerar snarast stonas försök att hålla honom på plats, men mopsar inte heller upp sej. Han är inte dum mot andra valacken, verkar bara föredra annat sällskap.
Tycker lite synd om den som "blir över"… Undrar, är det något ni märkt i flockar med ojämnt antal?
Ja jag har också haft ojämnt antal hästar i hagen och precis som hos dig, så verkar dom föredra att vara i par. Inte så att dom går 2 och 2 hela tiden, men det är alltid en som inte har ngn klikompis tex. Och det är alltid samma häst som blir utanför.
Så även om flocken i sig fungerar bra, så utser dom en "bästis" och bildar en egen liten vänskapsflock.

Fast jag har en valack som är lite utanför även om de är många fler och har varit både jämna och ojämna antal..
Han är ju också väldigt ranglåg och går hellre undan än ger sig in i något