ny häst
När eran nya häst kommer hem stallar ni in den eller släpper ni ut den i hagen direkt? Det finns de som säger att man skall stalla in hästen direkt när den kommer så att den får lära känna det nya ställer och övriga hästar innan den släpps ut i hagen, andra säger tvärtom. Hur gör ni?
Släpper ut direkt. Såvidare den inte kommer efter intaget.

Endel sätter sina nya i karantän en tid, om de skulle ha med sig någon smitta.

Sätter dem i box direkt vid ankomst! Vet ej om man inbillar sej men, just för att lära känna dofter i lugn och ro! och som #2 säger att ha dem en bit ifrån de andra hästarna pga sjukdom! "Jag tar alla åtgärder""
Släpper ut i hagen direkt till de nya kompisarna o står redo att dela dem om det går för hett till.

Vi släpper också ihop dem direkt om det inte är kolmörkt ute
Det beror helt på omständigheterna. Flera faktorer spelar in. Kön, ålder. Temprament. Väder. tid på dygnet.Förmodad smittorisk.Tidigare miljö.mm.
Om någon undrar över vädret så är stark blåst ösregn o liknade sådant som gör att jag int släpper in en ny ponny till en flock.
Veritas odium paretFörvånad
Eftersom vi råkat ut för tråkigheter när vi släppt ihop hästar direkt (kvarka och A2 bla.) så försöker vi hålla hästarna i karantän först. Dock är det ju svårt med tex betäckningsston.
Jag gör väl som 4-5. Har extra koll närmsta dagarna och i värsta fall delar på dem. Men det är ovanligt. Men om hästen kommer på em/kvällen så får den stå inne under natten och släppas ut när det blivit ljust. Detta mest för den nya ska kunna se hur hagen är.
Karantän i minst tre veckor oftast mer. Framför allt om pållen har åkt transportbuss hit
#9 hur gör du med ston som ska komma för betäckning? eller tar ni inte emot andras ston?
Jo vi tar främmande ston. Ponnyerna plockas inte mellan hagarna, egna vatten hinkar till varje hage.
Min veterinär sa en gång att jag skulle se de främmande ston som en risk, och de främmande stonas ägare skulle se sina ston/föl som en risk när de kom hem. Om alla ston som varit på betäckning sattes i karantänhage 14 dagar skulle smittspridningen minska avsevärt.
Appropå smitta… Hur vanligt är dt med CEM-smittade ston i Sverige? Någon som vet?
Plus att vi, så gott det går, inte har våra egna ston med andras bet. ston. Betäcker egna ston först.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Hej
Har alltid släppt ihop hästarna direkt, men efter det som hänt nu gör jag aldrig om det igen.
Karantän i minst ett par veckor kommer jag införa hädanefter.
Tyvärr hade min nya häst löss, veterinären vet ej om det är vanliga eller blodsugande. Hästen jag köpte hade hårlösa fläckar när hon kom hit men jag tänkte inte så mycket på det (orutinerat av mig). Från att hon sedan började klia rejält gick det i racerfart tills mina andra två blev smittade.
Trots mycket noggrann behandling med olika preparat som etotal, bayticol som rekommenderats har jag fortfarande jätteproblem att få bukt med detta.
Fick idag tillkalla veterinär akut då min ena häst som blivit smittade hade kliat bort all päls i hela ansiktet och var helt blodig överallt. Detta är bland det värsta jag varit med om.
Så tänk er för innan ni släpper in nya hästar !
Charlotta