Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 3800 ggr
Nitro
0

sadel, vad tror ni om detta?

Halloj, igen!

Har hittat en typ, ponnyputa jag funderar på. Den är ju mer uppbyggd än en billigare puta.
Vad tror ni skillnaderna blir för ryttaren, känns det väldigt stor skillnad mot en vanlig sadel?
Jag börjar bli lite tveksam till att försöka hitta en vanlig sadel som ligger bra. Denna är bomlös.
Även om det är en liten shettis så ska han ju inte behöva ha ont i ryggen :)

http://www.hedmanshast.se/catalog/product_info.php?cPath=21_33_34&products_id=321

Alternativet är en Maxam syntetsadel 15". Jag vet inte hur den ligger på honom, men har forskat och den har legar ok på ponnyer som honom.
Frågan är ju om man vill chansa, men jag vill helst ha en riktig sadel.

Hur hade ni gjort?

IdaT
0

Fast som jag läser mig till är den inte bomlös "Bred bom och anläggningsyta för att passa bra till shetland."… I övrigt kan jag tyvärr inte svara på dina frågor.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Nitro
0

Ja, jag var trött då jag skrev det här. Blandade ihop den med Knights!

PP
0

Tycker den ser precis ut som Knights Pinocchio! Texten är dessutom så gott som identisk med den i katalogen - fast priset bättre! Flört

Om jag visste att min ponny skulle ridas kontinuerligt av barn som vill mer än bli "omkringledda", skulle jag satsa på en Maxam Ponny.

Om det handlar om mer sporadisk ridning utan några "större ambitioner" skulle jag köpt en Pinocchio.

Nitro
0

#3 Ja, det är en 6årig flicka som vill rida. Hur ambitiöst vet jag inte, men jag är orolig att 15" blir för stort för honom.
Dock är det ju många andra som rider med 15" på sina shettisar.
Jag vill allra helst ha en maxam 14" , men det existerar ju inte Tungan ute

Trine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jag har en 15" sadel på min shettis som min dotter 8 år rider i den passar utmärkt..Cissi är 106 hög.

Nitro
0

Ja han är ju trots allt 107cm och lång i kroppen…

shettismaffian
0

Jag har 15" på mina 2 och de är 97 och 98 cm höga och den ligger bra på dem.

Fagerljung
0

#5 Fast sadeln ligger ju alldeles för långt fram…?

Trådskaparen: Stall Vrå har en bomlös sadel från Barefoot.

polgara
0

Jag har 15" sadlar till mina o som är 101cm o 105cm

Trine
0

#8 Nej det gör den inte, har haft sadelprovare som hjälpt mig passa in den. Köpte den därifrån då.

Ser kanske så ut men hon har ganska kompakta bogar.Och kollar du noga så skulle den ligga där du tycker den skulle vara skulle gjorden vara under magen…

Tur att jag har pållen hemma och vet….

Kratern
0

#10 Jag måste nog hålla med #8.

Både sadeln och gjorden sitter för långt fram.

Men du vet ju….

Trine
0

#11 Ja om inte annat bör en sadelprovare veta…Sen är vinkeln på kortet inte det bästa..

Sjutton va trött jag är på att nån jämnt ska hacka o peka…

Ammiii
0

Jag har en Cliff Barnsby halvsyntet 15" till Dante, den är kanon!

Tycker ponnyputorna är obekväma för det flesta att rida i. Gör att man inte kan sitta tillbaka utan att få ont i rumpan om man inte är mycket liten!

Moheda
0

#12 Det där med sadelläge är ett mycket känsligt kapitel här på forumetKyss. Det är svårt med sadlar för shetlandsponnyer, men har du haft en expert som hjälpt dig så får de som kritiserar kanske stå tillbaka för expertisen!

Trine
0

#14 Ja jag är fullt medveten om att det är känsligt FlörtBlir bara så trött ibland när jag har haft experthjälp och haft samma funderingar själv som jag frågade om och då får till svar att man inte kan få till det perfekt jämnt på just shettisar, då får man ju specialbeställa uppsyning osv och det har min budget INTE råd med. Men den klämmer/låser inte  bogarna och den ligger an bra över hela "Ytan " på ryggen som den ska..Och hon har aldrig visat nå ömmande rygg så jag är nöjd, det är en märkessadel (kommer ej ihåg märket) allroud mot hopp.

powderpuff
0

Alla "diplomerade" sadelutprovade är inte bra och vissa vet inte vad de snackar om Flört Har själv träffat på en som rekomenderade att ha en padd under sadlen fast den passade perfekt Förvånad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

annie
0

Har ingen aning om denna är bra eller inte, såg den av en slump….

http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=131_282&products_id=975

Hoppas länken funkar, se annars Ponnyprakts hemsida - Norton ponnysadel.

seijsing
0

#0 Jag har köpt en typ sådan puta du hänvisar till och tyvärr är jag inte nöjd med den. Den ligger inte alls bra, är hård och glider fram. Barnet tyckte den var väldigt obekväm.

Tyvärr måste jag nog hålla med om det vissa andra skrev. Man kan/ska inte alltid lita på vad de sk. "sadelutprovarna" säger. Jag har varit med på sådana och använt den rekkomenderade sadeln. Sedan har veterinär upptäck djupa "underliggande" skador på hästen orsakade av sadeln - inte roligt. Jag gissar att ca: 10% av alla som kallar sig sadelutprovare faktiskt är tillräckligt utbildad på anatomi mm. för att kunna ge professionella råd.

Det ÄR jättesvårt med sadel till shettis så jag önskar dig lycka till, hoppas att du hittar någon bra!