Vargtand.
Någon som opererat bort vargtänder på sin häst? Vad kan en sån operation gå på, samt hur långtid dröjer det innan det är läk och man sen igen kan använda bett?
/SG

vi tog bort vargtänderna på vår ena hingst, veterinöären kom ut hit å det gick jätte fort å smidigt. Hon tog 700kr för det men då vaccinerade vi nån också. Han var pigg å i full fart nästa dag å det läkte jätte fort.
Betalade c:a 1500 kr för att ta bort 2 vargtänder (för två år sedan). Det var på en privat veterinärklinik (ej Distriktsveterinär) som är specialutbildad på tänder. OBS! Inte "hästtandläkare"

Det var en veterinär här i förra veckan som plockade ut en pytteliten vargtand på min ena ponny, men den satt lös och behövde inte opereras ut. Räkningen har inte kommit, men veterinären vaccinerade flera hästar och gjorde lite annat också så jag vet inte vad "ingreppet" med vargtanden kostade. Sederingen tog inte förrän hon hade åkt, så pållan var piggelin under tiden tanden togs ut, så det kanske säger nåt om hur mikroskopiskt ingeppet var. Tänkt att nåt så pyttelitet, som nästan ramlar ut av sig självt, kan ställa till med så mycket oreda i munnen på en häst! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag vet inte vad det kostar numera, men jag vill däremot påminna alla som tänker göra detta att det måste vara en veterinär som plockar bort vargtänderna. De "hästtandläkare" som jobbar får inte göra detta, då det räknas som ett operativt ingrepp och därmed endast får utföras av veterinär.
Jag tog bort en vagtand på min lilla welshponny på veterinärkliniken Sundbyholm, Eskilstuna nyligen. Det kostade tillsammans med tandraspning på honom och en shetlandsponny ca 2000:- Han fick lugnande och veterinären skruvade ut tanden med ett silverinstrument. Det tog några minuter bara.
Operationen låter inte allt för bökig, har hört med våra disktrikare här i stan och dom ville ha 1500 för att plocka ut en tand, men det är väl däromkring man får räkna..
Hur fungerar det med transportering av häst efter att man tagit ut tanden? Bör man vänta tills det har läkt helt innan man transporterar dom eller är det ingen större fara? Jag tänker på om grimman på något sätt kan trycka/skava mot sidorna vid transport..
/SG
Hur märker man om hästen har fått en vargtand och hur ser det ut, någon som har bild på en sådan?
Vid vilken ålder inträffar det att vargtänder kommer?
Man blir dock lite trött efter ingreppet…