Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 463 ggr
HanniBunni
0

Veterinärer....??

Har en liten historia… En kompis som kommer från Danmark var första gången i Danmark på djursjukhus med sin häst! Det konstaterades att hästen hade lösa benbitar i benet! Efter nån månad(Då hade dom flyttat till Sverige)var dom i HBG på sjukhuset.De konstaterade att det var en fraktur!! Men eftersom min kompis sa ifrån erbjöd de henne att skicka iväg bilderna uppåt landet! DÄR konstaterade dom att DET ÄR EN MUSKELINFLAMMATION!!!  Blir man trött eller!!! Vad tycker ni om vet vården idag??

kacka
0

HAHAHA! Jag har varit med om liknade saker på mig själv minst tre gånger.

1) gallstensanfall. Många remisser hit och dit för något som jag trodde från början men som inte läkaren trodde på.

2) spricka i revbenet. Tredje läkaren gav mig rätt diagnos. De andra trodde "bara" muskelbristning.

3) muskelinflammation. Trots att jag sökte akut och de gjorde många tester (bland annat röntgen, blodprov, kontraströnten, sänka, blodtryck, njurfunktion osv) hittade de inget fel på mig. En vecka senare går jag till vårdcentralen och de säger att jag har muskelinflammation. Varför kunde inte akuten se det?

Catitzzi
0

jo då har varit med om samma sak.. min ena häst gick från "slaktfärdig" till fullt frisk(halt pga lera som trängt in mellan snowgrip och hov och låg o tryckte) på mindre än 2 dygn.. Först trodde man att det va en hovböld, sen att det va en spricka i kotan, sen att han hade en fraktur i skenan.. tillslut kom min hovis fram till att om man tog bort snösulan så va han inte halt längre…

Ponyvon
0

hi hi hi det er godt man ikke er dyrlege

HanniBunni
0

#2 haha det är kul eferåt när det inte var så allvarligt men tänk hur veterinären måste känt sej!! HAHAHAHA proffsigt!Cool

MrsM
0

Veterinärer är inte mer än människor dom heller. Liksom hästägare. Tänk så många konstiga saker man kan komma fram till när man missar nåt i "tänket".

Under några års erfarenheter av svensk humansjukvård önskade jag faktiskt ett flertal ggr att jag vore ko eller kanske hund.

a) jag hade fått hembesök av min läkare efter kl 9 samma morgon jag ringde.

b) jag hade kunnat välja direkt vem jag ville anlita

c) hört talas om vårdkö för en hund med diskbråck?? 

förresten … apropå…

d) varför finns ingen tantskyddsag som stadgar att svenska husmödrar måste ha två månaders sommarbete?

e) hur många hemlösa kor och hundar finns det i det här landet?

Hälsar Mrs.M

HanniBunni
0

#5 Absolut ska vi vara glada för att vi har veterinärer ,som oftast lever för djur ,men historierna runt alla besök man har gjort är nu rätt intressanta att titta tillbaka på! Ville själv, innan barnen, bli veterinär men ingångsbetygen var skyhöga pga antalet sökande! Det finns ju ingen som säger var de har ont mer än på sitt språk!! Jag tror ingen har något emot att fara runder om det betyder att ens djur blir friskt men att gå tillbaka till den första veterinären och berätta att det som tur var bara var en bagatell i jämnfört med vad det började som, kan jag förstå att han/hon rodnar lite!!FlörtSkrattande