Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 3647 ggr
Milla
0

Rätt härstamning del 2

fortsätt gärna diskussionen här då den andra tråden blev väldigt lång.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

exitingsvillemo
0

Jag börjar då =)

Fortsätter diskussionen huruvida man ska dra tagel själv eller låta en ID-kontrollant göra det.

Om man alltså får göra detta själv, så kan man ju alltså mygla med sina prover, vad är det som egentligen säger att allt blir rätt då?

Jag menar, kan man förväxla 2 hästar, så bör ju chansen vara ännu större att förväxla 2 hårstrån Obestämd

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#2 - och där står i klartext att det normalt ska vara ID-kontrollant eller veterinär som tar provet.

Kris_J
0

#3 Ja det står så.

Elshira
0

Fast det kan väll inte egentligen spela någon större roll om fölet ska matchas mot föräldrarna (man får ju ändå reda på om det är fel eller inte). Utan matchning kan de ju inte heller veta om du gett dem rätt häst att pröva heler (om vi utgår från att någon medvetet skulle fuska).

Hakuna matata!

Ellinor Johansson
0

Det spelar ju ingen roll hur många veterinärer eller ID kontrollanter som rycker tagel om ponnyn redan är förväxlad vid provtagningstillfället. Har ponnyn inga tecken, märkning eller chip måste man som ID kontrollant tro på ägaren uppgifter.

VeronicaP
0

#3 Ja det står så kanske men när du frågar kan du göra det själv och jag vet att det pappret jag fyllde i när vi skickade så stod det om det var en veterinär eller jag själv som hade gjort det (ungefär så stod det kommer ju inte ihåg ordagrant)

VeronicaP
0

Fast Anna det står faktiskt så här :normalt id-kontrollant eller veterinär

Så det står inte att det måste vara en id-kontollant eller veterinär.

Elshira
0

Även jag har ryckt för dna utan veterinär.

Hakuna matata!

Mossedal
0

Ett av mina ston hade ett föl hos förra ägaren, och fölet hade inte registrerats i tid =DNA-typning. Jag blev tillfrågad att gå ut och rycka strån och lägga i ett kuvert och skicka till förra ägaren, som sedan skulle skicka detta vidare för testning…..

För mig var detta enbart positivt, eftersom jag fick stoet SPDS, men rent teoretiskt kunde jag ju ha gått ut och ryckt tagel från en helsyster, en helt obesläktad häst osv. eller så hade förra ägaren kunnat byta ut stråna för att de skulle passa fölet och så hade ju cirkusen varit i full gång :-)

Tycker nog att DNA måste matchas med chip = den som rycker bör vara någon form av "kontrollant" med avläsare.

När vi tar ut ID-kontrollant till våra första föl i år ska jag chippa allt som går på fyra ben… och ta DNA på allt som rör sig och inte redan är är testat än. :-))

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

[Billan]
0

Men måste man misstro allt och alla.

Jag trodde man tar DNA för att säkerställa härstamningen på sina avelsdjur, INTE FÖR ATT MYGLA.

Sist jag tog prover för DNA test skulle det fyllas i VEM som tagit provet. Inget om man var vet. id kontrollant eller vad.

Ellinor Johansson
0

# 11 Precis min tanke också.

carina-w
0

# 11 #  ;-)

Kris_J
0

Kris_J
0

Gällande vem som skall/får ta tagelprovet så kräver vissa föreningar att det skall vara gjort av en ID-kontrollant Mig veterliggen kräver inte SSS detta. Undantagsfallet kan vara hingstar vid avelsvärdering.

[Billan]
0

# 15

Men Du , vad spelar det för roll egentligen ?? vem som tar provet.

Jag är ganska säker på att vem som helst klarar av att göra det på rätt sätt. Labbet har säkert ingen åsikt vem som ska rycka de stackars strån som behövs.

Milla
0

Någon undrade vad det kostar och detta fick jag på mailen idag av Sofia Mikko.

"De flesta godkända hingstar finns redan DNA-typade så de medför  ingen extra kostnad. Vi tar annars 600:- + moms per prov vi DNA-typar + 600:- + moms för själva rekonstruktionen"

Pia-Lena
0

När man chipmärker en häst tas ju tagel som skickas med koden. Testas detta tagel eller sparas det bara om ifall att?

Kris_J
0

#18 Det testas inte. I undantagfall skulle det ev kunna användas till ett test, men är inte givet.

[ronja123]
0

#18 då måste jag fråga?

Sparas det taglet som skickas in vid chipmärkning?

Kris_J
0

#16 Det kan spela roll vem som tar provet. Men vanligtvis har nog de flesta ingen anledning att försöka fuska. Att vem som helst klarar att ta provet betvivlar jag inte.

[ronja123]
0

menade till #19 såg att det redan var frågat nu oxå,men ingen som vet?

Kris_J
0

#22 Det sparas väl i de flesta fall tror jag.

[ronja123]
0

#ok,tack får hoppas på detGlad

Kris_J
0

#24 Får man vara nyfiken att fråga med tanke på vad?

[ronja123]
0

#24ja om man har en hingst som skall visas efter en avliden mamma,som det är inskickat tagel på i samband mad chipmärkningen,så vill man ju vara säker på att taglet finns kvar.

Kris_J
0

I dag skall jag åka till posten med diverse brev. Däribland kommer det finnas en beställning på analyser. Cool Därmed har jag börjat att dra mitt strå till stacken för att öka antalet härstamningsverifierade shetlandsponnyerGlad

Jag börjar med Wimla mot hennes moder,därefter Wimlas döttrar och tvååringen mot henne och deras fäder.  Om allt stämmer kommer den delen av mitt bestånd vara ganska väl kontrollerade. Jag är inte orolig, men det skulle vara en fruktansvärd kalldusch om något visade sig vara fel.

VeronicaP
0

#27 Ja verkligen , här är ju Majsan kollad av stona och Dalsgårds Corint är ju också kollad då hon fick in en godkänd hingst innan och hon är ju då mamma till Corint och Corint kommer säkert att checkas lite senare i år …

Kris_J
0

Om insamling och lagring av genetiskt material  finns att läsa i en rapport från SJV 2006:29, (vet inte om det finns något senare utgivet), men där står i alla fall att läsa:
"Det är många hästar som chipmärks som ett led i identifieringen. I samband med chipmärkningen tar chipmärkaren ett tagelprov från hästen som lagras hos föreningens registrator för eventuell DNA-analys. Syftet är att kunna kontrollera härstamningar men också att kunna hitta genetiska defekter med hjälp av DNA-analys. Insamlingen av tagel kostar inget men det kräver lagerutrymme. För de raser, för vilka SH ansvarar för registreringen av hästarna, lagras taglet i deras arkiv som är inrymt i ett f.d. skyddsrum vilket gör att materialet är relativt säkert lagrat. SH har inga avtal som reglerar förvaltningen av materialet, men en del material har använts för forskningsändamål."

[ronja123]
0

Vart ju så klart fel igen mitt inlägg  #26 var menat till #25 och inte till mig självFlört

[Billan]
0

Tagelprov taget vid chipmärkning.

Varför ska tagel tas OM DET NU INTE ARKIVERAS undrar jag. Då faller ju hela den ide'n.

Kristin du som är så insatt, kan du svara på det.

Jag har också kit för DNA på väg. Pandoras ättlingar behöver jag inte testa, det är redan klart. Men för mina båda importer ska det skickas in.

Klarijn finns både mor och far testade så det är ju enkelt.

Jag är inte orolig alls, men för att folk ska slippa fundera och spekulera så gör jag det.

#16 Det kan spela roll vem som tar provet.

Kan du utveckla det lite ? För det kan inte jag förstå.

#24 Får man vara nyfiken att fråga med tanke på vad?

Enkelt. Om individen dör som taglet kommer ifrån……Och  en helt onödig hantering om taglet inte arkiveras.

[ronja123]
0

#29 Det känns ju rätt tryggt dåGladTack

Elshira
0

Något som vi alltid gjorde med våra araber förr var att klippa av en tuss av manen/svansen och spara som minne.

Detta kom att visa sig vara bra då vi fick ett samtal om en häst som behövde härstammningsverifieras för ett par år sedan =)

Så även om ni har gammla hästar som ni inte tänkt skicka in dna på men som har avkommor så spar en tuss innan ni tar bort dem (men ryck då som man ska istället då det är betydligt lättare att få ut dna från)! ^^

Hakuna matata!

Kris_J
0

Tagelprover som inte har förpackats rätt kastas. De är ju oanvändbara om en massa strån sticker ut åt alla håll och kanter. Eller om någon har spillt ut diverse över hela kuvertet ínnan det skickas in. Tagelprover som skall arkiveras skall inte heller läggas i plastpåsar, då kan de lätt börja mögla.

Det finns raser som betingar mycket stora värden i pengar, de är väl främst de som kräver att endast en behörig får ta provet. Det känns inte så alarmerande för vår ras direkt vad det gäller det.

Kris_J
0

#28 Håller redan tummarnaFlört

Kris_J
0

#26 Om jag hade varit du skulle jag kontrollerat att det var möjligt att göra så.

susanne-s
0

Jag har tagel hemma som jag tidigare bett en ID kontrollant ta.
Det är förslutet med stämpel. Samt chip nr. Kan man använda det?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

#37 Det förefaller sannolikt.

susanne-s
0

#38 Tack

Någon som vet OM det görs och isåfall VAR i de Holländska passen det kan tänkas finnas infört om hästen är DNA typad

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

hittade en sida (blå) där det står DNA-GEGEVENS, antar att det isf borde finnas där…

www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

Nu har jag fått bekräftat från Sofia på SLU att de kan ta fram Lindas gamla blodprov och DNA typa mot Wimla. SmidigtGlad

Helt från ämnet, oj vad jag saknar min gamla tant LindaGråter Snälla rara gamla pållan, som fick mig att bli "besatt" av små lurviga troll.

[ronja123]
0

#26Hur menar du?

eftersom mamman är avliden pga sjukdom,så förmodar jag att "om"

denne kille skulle godkännas,så finns det arkiverat tagel kvar,det måste ju gå att dna typa mot det,annars tappar ju alla som har en avliden förälder värde,om inte det redan är en tex hingstmamma redan som det finns dna på,är ju lika med ston då framledes om det blir nya regler.

Är jag helt ute och cycklar eller??

Menar du att jag ska kolla med stamboksföraren om det går att göra så???

förut fick man ju dispens,men nu vet ju jag att tagel är inskickat,då måste jag ju tro att det sparas annars tappar det ju helt värde att skicka in tagel.

Kris_J
0

#42 Om du endast menar tagel inskickat till stamboken i samband med chipmärkning, alltså där ingen härstamningsverifikation är gjord, så bör du förhöra dig om att provet finns och om du kan få ut det och göra härstamningskontroll utifrån de provet. Jag är inte övertygad om att det är alltid är möjligt, beroende på tex ägarskap, om provet kastats etc

[Billan]
0

Alla hästar som är typade tidigare finns i ett register hos SLU. Dom tar snabbt fram det på deras namn om det är någon man funderar över. Om man vill veta OM den är DNa testad.

Milla
0

FInns tagel från chip så kan du använda detta, SLU begär att få detta från stamboken som då lämnar det ifrån sig. Jag vet för vi kollade upp detta när Viking skulle kollas, men tyvärr var ju inte hans mamma chip så där fanns inget tagel alls.

SJälv har jag skickat iväg på båda mina ston idag och när dom är kollade så tar jag unghästarna här hemma och sen blir det årens föl och sen är hela min besättning kollad och jag känner mig trygg.

[Billan]
0

Ja men Milla. Enligt Kristin så kan man inte vara så säker på att detta arkiverats. Kanske rent utav slängts.

Det är ju så jag menar att det skulle kunna gå till. MEN…..

Milla
0

hm ok men då förstår inte jag heller varför tagel ska skickas in.

[ronja123]
0

Jag får helt enkelt lita på att det finns tagel kvarGlad

AnnaLundin
0

Tagel som är avklippt är ingen större idé att skicka in för analys, de vill ha med rötterna att göra analysen på. I avklippt tagel kan de möjligen (om jag fattat rätt) hitta mitokondrie-DNA - jag vet inte om det är för att det är dyrt, besvärligt, svårt eller osäkert, men det är i alla fall inte det som är önskvärt.

Fidelia
0

Taglet som tas vid chipmärkning ska arkiveras för att kunna göra en härstamningskontroll på genom DNA om chipet slutar fungera. Så det ska finnas hos stamboksföraren.

Jag vet att andra raser skickar tillbaka tagelprovet till ägaren för att denne ska spara det. Men då faller ju hela meningen med tagelprovet.

Ahnna
0

Finns det någon anledning att till exempel rycka lite tagel (med rötter) från alla sina hästar och förvara hemma på nåt bra sätt så att det hålls "fräscht" ifall att man i ett senare skede behöver kolla DNA på någon individ?

(Till exempel efter att en individ har avlidit och dennes avkomma antingen har ifrågasatt härstamning av någon anledning, eller ska godkännas för avel.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[ronja123]
0

#50 jag bara undrar om taglet verkligen finns hos stamboksföraren?

det är ju vad man kan hoppas på,har hört att där finns det inteFörvånad

VEM ska man tro på??

susanne-s
0

#52 Maila och fråga honom, då vet du ju svaret säkert sedan och behöver inte fundera mer. Lycka till!

#51 Så har jag gjort.

www.gullsmyrastuteri.se

Ahnna
0

#53 Hur förvarar du det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

susanne-s
0

#53 Jag har lagt det i slutna märkta kuvert och sedan i en plastficka i "häst pärmen"

www.gullsmyrastuteri.se

Ellinor Johansson
0

Med tanke på det som har hänt med ponnyerna som visat sig blivit förväxlade borde alla ponnyägare som har ponny från det stuteriet och behöver få sina ponnyer testade snabbt få en "gräddfil" hos SLU. Det är ju inte så långt kvar innan betäckningsäsongen börja.

Elshira
0

#56 Men å andra sidan tror jag inte det är så att "alla ponnyer" från stuteriet blivit förväxlade hur som helst. Tror nog det är lika stor risk för fel härstamning från vilken annan uppfödare som helst.

Hakuna matata!

Ellinor Johansson
0

# 57 Nej att alla ponnyer skulle vara förväxlade är det väl ingen som tror. Men det kan ju bli endel som behöver testas för att hjälpa till att hitta den "riktiga Bonnie" och och de andra ponnyernas identitet.

Sen ligger det väl i allas intresse som håller på med avel att vet att man avlar på en individ med rätt stam.

Det du skriver i din sista mening Tror nog det är lika stor risk för fel härstamning från vilken annan uppfödare som helt. Det var ett kraftigt misstroende för alla uppfödare. Jag vet inte vilka tråkiga erfarenheter du har av uppfödare eller vilka uppfödare du har mött. Min erfarenhet som är grundad på de uppfödare jag har mött under mina år som ponnyägare är att förväxlingar inte förekommer speciellt ofta.

Elshira
0

Jag menar att det är lika liten chans att det förväxlas i princip över allt (om de hålls under samma förhållanden givetvis).

Och att alla ponnyer från stuteriet skulle behöva testas är ju helt obefogat, endast de ponnyer som skulle kunna vara bonnie eller vara efter någon av "binnierna", det finns ju inget som skulle tyda på att fler är fel.

Hakuna matata!

ESJE
0

#59 Om du läser den informationen som styrelsen lagt ut på SSS hemsida om denna händelse, kan du se att det framkommit i Finland att ytterligare två ston från samma stuteri har fel stam.
Detta borde ju innebära att det är minst sex ponnyer från samma stuteri som har felaktig/förväxlad härstamning.
För varje ponny med fel stam borde det ju finnas en annan ponny som denna är förväxlad med.

En mycket tråkig situation för alla drabbade, givetvis.

Ellinor Johansson
0

På SSS sida ligger det informationen om vilka ponnyer som man har upptäckt har fel härstamning

VeronicaP
0

och då kan man ju också se vilka avkommor det gäller

Ellinor Johansson
0

# 62  Du kan se vilka ponnyer som när de testades hade fel härstamning. Listan kommer tyvärr att fyllas på……….

Jag skulle önska att man även publicerade de ponnyer som hade rätt härstamning från samma stuteri för att undvika oro hos ägare till avkommor efter F ponnyer..

VeronicaP
0

#63 Jag tänkte att man kan se vilka avkommor de här 3 stona har fått och då vet vilka som är behov av testning osv ..

Jag lider fortfarande med de inblandade och hoppas för deras skull att allt ska lösa sig så smidigt som möjligt.

Mija
0

Man får ju inte glömma de 3 ston som de förväxlats med, var är de, vilka avkommor har de fått? Det är inte utan att man är fundersam och undrande, det vore ett mycket bra sak att offentliggöra de linjer som kollats så man kan koppla bort dem som någon innan här föreslog. Då jag själv har ett sto som härstammar på mödernet från just Furunäs K-linjen så bllir man ju nervös, även om man lovats att det inte ska vara någon fara, så länge det inte klargjorts vilka ston som de förväxlats med så kan man ju inte gå säker.

Jag har valt att jag i år inte ska betäcka mitt sto då jag anser att det inte är säkert med den information man fått, tyvärr får jag ju säga, inget roligt när man har ett så fint sto och inte vågar använda henne, men så känner jag idag.

Annette
0

#65. Det finns ingen K-linje från Furunäs.

Mija
0

jq

#66 Jasså, Furunäs Karita, Furunäs Kokette m.m..?

Hanna-D
0

#67 K-hästarna är väl födda samma år? Dvs döpts efter alfabetet… Året efter var bokstaven L.

Ann-Christine
0

#63 Bra tanke, jag kan börja.

Jenniefer (e. Dalton v.d. Voorstraat - Furunäs Paljette) testades 2007-09-20 mot sin far och mor innan hon registrerades (på grund av uppfödarens sjukdom blev det inte gjort när Jenniefer var föl), Jenniefers härstamningskontroll är utan anmärkning enligt SLU.

Samtidigt som jag hämtade Jenniefer, tog jag även hårprov från F Paljette (e. Dulex - Furunäs Petra) och lät härstamningsverifiera henne också mot sin far och mor 2007-09-20, Paljettes härstamningskontroll är utan anmärkning enligt SLU.

Som jag fattat det hela, måste jag ge mitt tillstånd för att någon annan (ex Finland och deras genbank) ska få ta del av hela härstamningsresultatet på dessa två ston (jag betalade för testet och då är tydligen testet "mitt").
Om någon behöver ha hela resultatet för att konstatera eller utesluta, kontakta mig så ger jag gevetvis mitt godkännande gällande detta till SLU.

Ellinor Johansson
0

# 65   Vet du var mamman till ditt sto finns idag kan du ju kontakta ägaren och be om lite svans tagel.  I inlägg  # 67 i tråden Rätt härstamning skriver Charlotte att de står för kostnaderna på Furunäsfödda ponnyer.

icansson
0

mitt sto är DNA testad står de i passet men är de gentemot båda föräldrarna då?

Ellinor Johansson
0

# 71 Står det några bokstäver i i samband med DNA testet? SPC, SDPC, eller DPC?

icansson
0

72#de står endast så här

id kontroll: DNA typad 348819

det står lite längre ner att hon är registrerad år 2007 men födelsedatumet är 2003

Camilla
0

Lite listigt att det står på SSS hemsida att man skall undivika avel med "dessa djur tills att deras härstamning kunnat verifieras" och så står där 3 namn på ston. Men hur är det då med aveln av barn och barnbarn till dessa ston, dessa måste ju också "vila i aveln" så att säga, kan jag tycka.

Inte vill man väl  använda en hingst i aveln som har en mormor som har fel härstamning!

Ellinor Johansson
0

# 73 Ring till SLU och fråga. Det är ju mycket viktigt att du får veta.

# 74 Det måste vara underförstått att avkommorna ska vila "i avel".

Charlotte-Aveback
0

Jag vill än en gång förtydliga att utgångspunkten för utredningen är att stamboken är rätt. Frågeställningen är alltså: Vilka är individerna i Finland? När vi väl kommit tillrätta med detta så vet vi också vilka ev. korrigeringar som behöver göras av stamboken.

För allas information så kommer vi att ha ett möte den 10 april med bl.a. följande deltagare:

• stambokföraren
  • SLU
  • Svenska Hästavelsförbundet
  • samt SSS styrelse

Tanken är att vi då skall göra en inventering av befintlig information samt lägga upp en strategi för att få in all övrig information som är nödvändig för att vi skall kunna reda ut detta.

Vi skall också utse en neutral projektledare som kommer att hålla ihop utredningen framåt och se till att alla inblandade hålls informerade under arbetets gång.

Har ni några ytterligare frågor får ni gärna höra av er via PM eller mail (info@furunas-stuteri.com).

Kris_J
0

#74 Jag är benägen att hålla med dig, men man får inte glömma att det behöver inte vara fel på ättlingar till dessa, det beror ju på när de förväxlades.

Camilla
0

#77. Ja det är klart,  men för att vara på den säkra sidan med menar jag så borde det stå på SSS hemsida att det rör fler ponnyer, men det är bara vad jag tycker:)!

icansson
0

75# ja det är viktigt för är hon inte testad gentemot föräldrarna så tänker ja dna testa henne

AnnaLundin
0

#79 - det enklaste är nog att du ringer till SLU och frågar, men jag kan inte se varför hon inte skulle vara testad mot sina föräldrar. Man gör ju liksom inte en DNA-typning utan anledning, utan det brukar vara för att kontrollera identitet eller att härstamningen stämmer.

De av mina ponnyer som är typade är kontrollerade mot sina föräldrar, även om det inte uttryckligen står så i varken pass eller webstambok. På den lilla lappen man får med resultatet står det "härstamningskontroll utan anmärkning". Hade den bara varit typad mot ena föräldern förutsätter jag att det hade stått något liknande "ofullständig härstamningskontroll utan anmärkning". (så stod det i alla fall på mitt gamla halvblodssto, som blodtypades för att dottern skulle härstamningsverifieras, där var det bara pappan som fanns i databasen)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.