Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1263 ggr
Charlotte-Aveback
0

Mini, liten och standard

I de nya propositionerna för SSS och dess regionala föreningars utställningar för 2007 har man nu infört storleksindelningar i klasserna 10 - 15 (för 4 år och äldre ponnyer) enligt följande:

• Mini: upp till 86 cm
  • Liten: från 86,1 cm till 96 cm
  • Standard: från 96,1 cm till 107 cm

Det står att man skall ange ponnyns mankhöjd på anmälningsblanketten samt markera med resp. M, L eller S efter numret på klassen på anmälningsblanketten (t.ex. klass 13 L).

Men, det står också att kontrollmätning kan komma att ske på domarens begäran.

Då undrar jag: Vilken mankhöjd kommer man då att gå efter? Om ett sto t.ex. blivit stambokförd som 4-åring på 96 cm och detta anges på anmälan och nu när hon visas som 8-åring så blir hon kanske kontrollmätt på utställningen till 98 cm.

Eller är rekommendationen att man skaffar nya "officiella" mätintyg till sina utställningsponnyer och tar med sig dem, för säkerhets skull?

Vad tror ni?

Nu kanske det inte behöver bli ett så stort problem för de vuxna ponnyerna, då de ju ändå kan bli bedömda, oavsett om det t.ex. blir i klass 13 L eller 13 S.

Men för arrangörerna kanske det kan bli lite stökigt då det skulle kunna innebära att ett antal ponnyer behöver byta klass i sista sekund p.g.a. kontrollmätningar …

Alternativet är kanske att alla "gränsfallsponnyer" kontrollmäts före kl. 11.00 t.ex. så att alla inblandade i god tid vet i vilken klass ponnyn skall gå.

Fritt spånat så här på morgonkvisten … Glad

Minsanne
0

Rent spontant så tycker jag att det borde vara så att är hästen stamboksförd 96 cm så ska det gälla. Även om detta är gjort när hon var 4 år.
Jag ser verkligen fram emot dessa klassindelningar.

susanne-s
0

tycker också att detta verkar bra. Men jag funderar över det här med stamboksföringen, om hon stambokförs som L och sedan växer till mer än 96cm  så ska hon väl visas i S klass sedan (med nytt mätintyg)? det måste väl vara det mest logiska. eller?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Anna-N]
0

Tycker de kunnat dela in det i mini, medium och standard i stället. Liten låter inte som en "mått-angivelse".

Helt okej, annars. Ska bli spännande att se hur det kommer funka. Stambokföringens mått ska väl gälla o i tveksamma fall kan väl domaren begära mätning.

Annette
0

Om jag fattat det hela rätt så är det arrangörerna som bestämmer om de vill använda sig av denna klassindelning. Det är alltså inte säkert att det blir så på varje utställning.

VeronicaP
0

# 4 så har jag också fattat det.

Sen tycker jag att man inte kan ta stamboksföringsintygen på mätningen då många växer faktiskt mer efter de är 3 el 4.

Har själv en sådan ponny här hemma som var 97 cm som 3 åring och nu som 5 åring 101 cm …. och om hon nu hade varit 96 cm i stället vid stamboksföring så inte kan hon gå som liten då ;-) .

Mätreglerna är ju sådana här att de ska mätas vid 3 års ålder (om de tävlar) sen vid 4 års ålder och skiljer det 5 cm eller mer från max höjden så räcker det att de mäts vid 8 års ålder (slutmätning) annars ska de även mätas vid 6 års ålder .

Nä någon slags kontroll måste det vara tycker jag men säg att du varit på en utställning i år och din ponny mäts där så skulle de ju kunna ge något intyg som skulle gälla hela året …

Milla
0

usch så mycket nytt jag blir ju alldeles snurrig.

Tycker det är bra med den klassindelningen, men hur gör jag när jag anmäler tex en åring?? ska den mätas för att komma i rätt klass eller hur kommer det att fungera??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Att det heter Liten är väl för att klassbenämningen M (ex 13M) är "bokad" redan av Minisarna. Men medium hade klart låtit mer rätt. Liten och Mini är nästan samma sak känns det som…

#4 Stämmer, så det blir intressant att se hur många som kommer använda sig av indelningen.

#1 Det tråkiga är väl de som är gränsfall, iom att många ggr är mätningen på premieringarna ganska illa gjord. Då kan det ju trots allt diffa flera cm i värsta fall.

# Det blir ju väldans avancerat om man skall hålla på o skaffa mätintyg med veterinär och sånt bara för att ställa ut. Och kostsamt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Sen så är det väl så med att väljer man att ha utställningen efter L M S så blir det ingen färgindelning ..

Jo men man kan ju köra med som jag skrev innan att har man visat efter höjd kriteriet det året och de har mätts där så kan man få intyg därifrån som gäller..

dranto
0

#6 men det gällde väl bara klass 10-15??

Milla
0

jaha men då blev ju allt mycket enklareGlad

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Charlotte-Aveback
0

Det känns lite grand som om det är "ögonmåttet" som gäller fram tills dess ponnyn ser ut att vara ett gränsfall och då bör kontrollmätas.

Stambokföringsmåttet gäller alltså inte ifall kontrollmätning kan krävas utan det är snarare höjden för dagen som är det avgörande.

Därför skulle nog ett aktuellt mätintyg trots allt kännas bra att ha med sig för just gränsfallen …

PP
0

Jag kan nog tycka att det här "kontrollbehovet" känns lite överdrivet… Vinner man verkligen så mycket på en cm hit eller dit..? Fundersam

Charlotte-Aveback
0

#12: För mig som utställare spelar det nog ingen direkt roll.

Det kan nog mest vara praktiska aspekter från arrangörernas sida, då de trycker upp kataloger baserat på anmälningarna, planerar dag och tidsplan, ev. olika domare till olika ringar / klasser, m.m. och så bollas hästarna ev. runt i sista sekund p.g.a. kontrollmätningar …

Vi får väl helt enkelt vänta och se hur det tar form. Glad

Angel
0

Ja, hur är det tänkt att passa med färgindelningen? Är det verkligen bättre att dela efter höjd, om nu det ena måste väljas..?Antalet hästar räcker väl ofta inte till att dela både efter färg och höjd.

cinna
0

# 14 Det är väl antingen eller om jag fattade rätt när jag läste nya "grundproppen"?

Margareta
0

Oavsett om det blir nytt mätintyg eller ej, känns det roligt tycker jag med en på 93cm som inte längre blir "för liten för normal" eller "för stor för mini"….

Numer pensionär i Nynäshamn

kacka
0

Jag tycker att det ska vara den EGENTLIGA mankhöjden som ska räknas…. Om en häst stambokförs som 3 åring och är då 94 cm och sedan i vuxen ålder blir 98 cm så ska hon ju vara standard!!! Eller tycker ni inte det?

cinna
0

#17 Är det inte så det funkar med mini? Växer de över minimåttet blir de standard, eller numer då liten? Borde väl vara så med liten, växer de över blir dem standard.

Att gå från 105 vid treårsålder till 109 som vuxen verkar ganska otroligt med tanke på hur resonemanget gick i tråden om 102 eller 105. Blir stoet 109 är hon ju inget man ställer ut eller avlar på, så frågan var kanske mest hypotetisk?

Hoppas det blir någon arrangör som "vågar" prova med storleksindelning nästa år. Hur gör "minifolket" idag? Har inte de tider att passa för att mäta in? Det borde väl vara likadant för liten.

VeronicaP
0

Fast våran växte faktiskt från 97 till 101 cm så nog attan kan de växa länge de små liven…

cinna
0

# 19 Undantagen finns alltidFlört

Det är ju viss skillnad på 101 som sluthöjd och 109. 97 ->101 blir standard, och ryms inom rasstandarden i slutänden, vad blir en shettis på 109 i sluthöjd???

VeronicaP
0

liten katogeri B ponny blir det *S*

cinna
0

#21Skrattande

Miija
0

Ett bra förslag!  Men kanske skulle heta Mini, Mellan & Standard ?

kacka
0

#3 & 23 men då blir det ju två M och det är nog inte så bra… bättre att ha olika bokstäver för olika klasser… S kan ju betyda både standard och stor… :-)

#18 Jag har ett sto som har, om mätningen vid stamboksföring vid 3-års ålder stämmt, vuxit 4 cm efter 3-årspremieringen…

cinna
0

#24 OK, men växte hon över den "magiska" 107 cm gränsen? Det viktigaste är väl ändå, kan jag tycka, att ponnyn håller sig till rasstandarden, inte om den klassas som mini, liten eller standard.

kacka
0

Ska man anmäla till olika storleksklasser nu till vinterutställningar…?

Annette
0

#26. Arrangörerna får välja, så man får läsa respektive propsition får att veta vad som gäller.

Cattis
0

#26 Tror inte att det finns med i vinterutställningarnas proppar? Men jag hari nte läst dem själv så noga så jag minns inte. Läs småpropparna så ser du om det valet finns.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Efter en snabbkoll i SP 4. Det är inga vinterutställningar som testar det nya systemet.

PP
0

#29 Av den enkla anledningen att småpropparna redan var inskickade och godkända när regionalföreningarna informerades om den nya klassindelningen…

Hoppas några ger sej på att prova indelning efter storlek på sommarutställningarna.

kacka
0

Inte ens på anmälningsblanketten kan man fylla i "liten"…

PP
0

#31 Du fyller ju i ponnyns mankhöjd och så delar UK in ponnyerna i klasserna mini, liten, standard.