Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 16-hästpass
Läst 1154 ggr
PP
0

Tolkningsfråga

Saxat ur SH:s information till ID-kontrollanter:

"Från och med 2009-07-01 är frivilligt att använda signalementsbeskrivning i hästpassen. Vissa rasföreningar kommer dock att fortsätta använda sig av konturdiagram. För de raser som SH själva ansvarar för dvs raskoder okänd härstamning, korsningar och hästar av raser som ej har en godkänd förening i Sverige är konturdiagrammen frivilliga."

Innebär detta att det är upp till hästägaren att välja om de vill ha och betala för ett konturdiagram?

susanne-s
0

Låter inte bättre! Förvånad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Elshira
0

Jag förstår inte vad som ska vara bättre med det, men det kommer ju gå att se vem individen är med chipp i vilekt fall som efter som fölen ska ha det, så de kanske vill ta bort en "onödig" sak för att ägaren ska kunna spara lite pengar när det inte är nödvändigt. Men som sagt… Bara onödigt!

Hakuna matata!

susanne-s
0

Jag kan ju tycka att på dessa "raser" som nämns i #o så borde det ju vara ännu viktigare med ett konturdiagram eftersom att det är ännu svårare att tex härstammningsverifiera dessa individer som är av okänd härstammning. Ett konturdiagram kan ju faktiskt hjälpa till lite vid tecken, virvlar mm. Om det ifylls rätt och kontrollanten är noga.
Sedan vet jag också att det kan vara svårt på tex föl med virvlar och färger, allra helst om man inte vet föräldrarnas färger…
-kan dessutom inte tänka mig att det blir billigare.. Flört

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se