rockard vs rockard
Jag är i stort behov av en rockard så jag kan träna mina ponnyer, frågan är vilken?
Nya Cavalettin eller rockarden från Börjes?
Hade jag haft bättre ekonomi hade jag investerat i en NHS rockard men nu är livet inte så vänligt…
Vilken hade ni köpt?
Är inte intresserad av tävling utan vill ha en vettig vagn att träna med på skogs- och grusvägar.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Om dina ponnyer är av det större slaget (runt metern och över) och om du kör på sele med högre vagnsansättning (skakelöglor istället för skakelremmar i dragringen) skulle jag ha valt en vagn med lite uppåtböjda skaklar. Då hamnar inte sitsen i baklut, vilket den lätt gör på en vagn med raka skaklar.
#0 Jag skulle investera i en bättre beg. roslagsrockard 
Delad glädje är dubbel glädje :)
#2 Jag håller med! Men dom växer inte på träd, och när dom väl dyker upp ryker dom fort.

#5 Det måste vara en äldre modell
Jag skrev ju det! 
Den i annonsen har dock ställbara skaklar, tycker jag det ser ut som.
Jag efterlyste en roslagsrockard åt en vän, fick en hel del svar så visst finns det att få tag på, om man har tur! Kolla även på hästnet!
Varför måste det vara en äldre modell?
Den i annonsen har ställbara skaklar ja, det står så också. Dock påstår dom att vagnen går att använda till c-ponny, det måste dom fått om bakfoten.

#8 Den på bild i #1 har inte ställbara skaklar = äldre modell 
Jag har fått "dra ihop" skaklarna på min Roslagsvagn för att de var för vida för min ponny (ca 90 cm över manken) samt kortat skaklarna flera dm fastän jag ändå har dem "i botten", så jag tror faktiskt att det inte är någon omöjlighet att få plats med åtminstone B-ponny. 

Nej, nu skrev jag fel! Jag har ju breddat mina skaklar!
Jag har en ny roslagsvagn och är jättenöjd, har skaklarna i botten och har inte kortat av dom. Men det är på gränsen att det skulle behövas så visst en b-ponny funkar nog men en c-ponny skulle jag inte sätta framför den vagnen.
Förstår fortfarande inte riktigt varför det måste vara en äldre modell, är det för att du upplever att skaklarna på dom nya är för vida?

#11 På de äldre modellerna var skaklarna fasta, dvs det gick inte att ta bort/ändra dem. På min första Roslagsvagn, som jag tror var av årsmodell 2000, var även sätet fast.
Eller kan det vara så att vi missförstår varann nu..? 
Jag menar bara att bilden i #1 är av äldre modell, inte att man "måste" köpa en Roslagsvagn av äldre modell. 
#12 Åh, vad dum jag känner mig. Jag missuppfattade er!
Nu är jag med, får skylla på att jag är trött. ;)
en roslagsvagn skulle inte heller sitta dumt men dom är oftast för dyra eller för långt bort. Har ytterst begränsad ekonomi för rockard köp o att spara pengar för en dyrare kommer ta för lång tid, behöver en i år!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Rockarden från Börjes är ganska rankig och vek. Cavalettin har väldigt smal spårbredd - vippar lätt.
Troi - du hade väl en Roslagsrockard? Vad hände med den?
Jag har en R-rockard, HELT suverän, tycker jag.

Jag känner spontant att det är pest eller kolera, och det säger jag inte bara för att jag rekommenderar dyrare vagnar som har bättre balans och viktfördelning. Att alla inte har 10.000:- plus att lägga på en rockard har jag all förståelse för - för mig tog det 10 år mellan första (dåliga) vagnen och min nuvarande dyrgrip - men av dessa två modeller så är det ingen som är så mycket "bättre" tyvärr.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#14 Blir du något klokare..? Har du inte 10-15 tusen är det nog lika bra att låta hästarna gå och skrota i hagen. 
Är det inte lite väl negativ inställning och felsökeri på det här forumet numera?
TS förutsättningar anges ju tydligt i #0. Jag är övertygad om att det finns flera nöjda ägare till både Börjes- och Cavalettirockarden, men de lär ju aldrig våga skriva det här… Och allvarligt, hur många av er som kör har varit i närheten av att välta med en rockard vid motionskörning på grus- och skogsväg?
Fanns det en trött smiley skulle den placeras 
Vet inte vad en "billig" rockard kostar, men när jag sökte en beg. roslagsvagn till en vän så fick hon en för 6500:- och det kan säkert finnas billigare om man letar också.
PS: Jag tvingar dig inte att köpa en roslagsvagn, det är bara ett tips…
Hittade en på blocket, i Söderköping.
#17 En kompis vippade med sin hemsnickrade smala rockard. Hon var ute och promenadkörde, ett rådjur hoppar fram, hästen gjorde ett lappkast, rockarden välte.
Jag har gjort samma erfarenhet med min rockard - vändning i full fart i 180 gr vinkel, och välte inte!
Visst är det felsökeri, men hon frågar ju!

Jag har ramlat ur en rockard liknande den som Börjes säljer, så visst går det. Ont gjorde det också, jag hade nackspärr i ett par veckor…
Jag tycker inte att det är felsökeri eller negativitet utan snarare information att tala om vad som är bra kontra mindre bra eller rent av dåligt. När jag började med körning, på stenåldern ungefär, så fanns det inte en människa som påstod att vikten bör fördelas på ett visst sätt eller att en sele bör ha lös brösta, någon som det idag informeras om lite överallt. Om jag sitter på information som kan vara av vikt för den som frågar så håller jag inte tyst om det utan informerar hellre så att den som frågar får mer kött på benen. Vad denne väljer att göra med informationen är inte någon annans ensak, men då vet i alla fall vederbörande var jag står i frågan. Jag hade absolut uppskattat den informationen när jag var väldigt ung och inte kunde nåt om körning - därmed inte sagt att TS behöver känna igen sig i det
- men då var det som sagt ingen som sa nåt. Bara för att man informerar behöver man inte ha en negativ ton och det tycker jag inte att någon har haft här hittills heller. (I den här tråden.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har ett hemmabygge som jag köpte för 800kr o som pappa snyggade till.Superlätt! Och med lite målarfärg blev den jätte fin! Har tävlat på flera RKS tävlingar med den utan som några som hellst problem. Kör minst en timme om dagen med den o den funkar utmärkt
Så har man hål i plånboken så finns det alternativ. Lycka till o kram från mig!
Cavalettin verkar ju faktist många vara nöjda med. Jag har en äldre globus som jag vunnit och det är verkligen inget att hänga i granen kvalitetsmässigt, men cavalettin är väl mer rejäl och sådär.
Så jag hade valt den om jag var du, så kan man byta upp sig senare om möjlighet finns.

Jag har vält med min Roslagsvagn! Allt är möjligt.
# 0 Det är klart att det går att hitta en bra vagn som inte kostar en förmögenhet. Om man tex kan klara sig utan fjädring så finns det ju en hel del hemmabyggen. Sen kan man ju fixa till i efterhand om man har händiga och snälla vänner/pappor/grannar etc. Jag skulle nog köpa en beg Roslagsrockard om den var i samma prisklass som de vagnar du funderar på och det är den ju, om man bara hittar någon. Samtidigt tycker jag Börjesrockarden ser bekväm ut, och den är ganska låg så man borde inte välta så lätt. Då tänker jag alltså på den som har en bred stoppad sits.
Men nya cavalettin har väl både broms och rätt bredd, eller?
Oj, vad mkt hjälp det blev, men lycka till i alla fall!