Avelshingst - 32 p
Hittade en svartskäck till salu idag på Hästnet.
Han är visad med 32 p. Det fanns adress till en hemsida i annonsen och där hittade jag uppgifter om denne lille. bl a att han betäcker till sommaren, och för prisuppgift skulle man höra av sig.
HOPPAS någon vettig människa köper och kastrerar!!
såg också annonsen och reagerade.
Huuah… 

Ja vad säger man inte mycket …
Såg oxå den, lite skrämmande,Där ser man sin pålle med enbart hjärtat..Fast ändå ska den säljas.
Jag tror nog inte man ser med hjärtat. Snarare med plånboken. Man tror att det går att tjäna pengar på honom. Sorgligt.
Men vad var stammen på honom ?,
#5 Jag kan inte inte hitta honom i webstamboken, och i "hingstannonsen" står ingen stam. Lätt att planera betäckning då….
#6 Jag har hittat honom, han är även visad som föl med 39p…
Veritas odium paretFörvånad

# 5 jag tror du vet vilken stam det är om inte så kan ja berätta.
Tråkigt….. Suck, vad sjutton gör man?
Information är ju en gyllene väg, men när folk inte vill bli informerade?!?
Att han är visad med 32 poäng säger ju inte så mycket, det beror ju på åldern (de kan ju se hemska ut ibland som unghästar), och kanske var han väldigt smal/överdrivet fet och med en dålig handler. Jag vet ju inte hur fallet är men sådanna saker + dagsformen kan ju ge gaska radikala variationer.
Har själv en hingst (Welsh Mountain) som alltid fått guld på rikutställningar. Men då jag varit på uställning har han som lägst fått 34-36 och som mest 42-44 (alltså visad flera gånger med stora skillnader)…
Har dessuto en granne med Welsh Mountain som inte gick igenom för våran kvalitetsbok (med riktigt dåliga poäng, dock får han normalt sett alltid guild) men blev samma dag och på samma plats BIS och van över de som blev godkända för kvalitetsboken. Också ett ganska lustigt exempel på hur olika folk dömmer.
Nu är väll den här killen antagligen inget "hingstämne" i vilket fall som (vad vet jag), jag ville bara uttrycka mig i att man inte bör vara så fördomsfull innan man själv sett bilder på hingsten och gärna som föl/yngre om han ännu växer, de kan förändras otroligt mycket.
Hakuna matata!

#10 Fast hur din häst kan ha fått 34-36 poäng i samma ålder som när den har fått 42-44 kan jag inte få ihop eg
#10 Det ÄR skillnad på avelsvärdering och utställning(skönhetstävling). Inte alls konstigt att det skiljer.
Veritas odium paretFörvånad
#11 Nej men uppenbarligen är det så. Han är en "guldhäst" i normala fall (även nu som gammal och "skröpplig", och de 44 poängen var ju verkligen en tiptop dag då han var välmusklad och riden.
Men att ge honom 34, 35 och 36 poäng (samma dommare till 34 och 35, en annan till 36) undrar jag också hur det har gått till då han fått lovord för sin otroliga skönhet (han är dock utöver det en välmeriterad tävlingsponny innom hoppning och trav).
Alla poäng på poängskalan har han inte fått i samma ålder och skick (alla som vuxen dock), men han har fått brons samtidigt som han fått guld på riks i samma skick och med samma "för dagen" egenskaper.
Det är pga så otroligt stora skillnader mellan dommare som jag ibland börjat tvivla på systemen, visst kan man tycka om vissa saker mer eller minre, men 10 poäng är oskäligt för någon som gått samma utbildning.
Hakuna matata!
Egentligen säger poängen inget, men att säga att den är lämpligt avelsdjur är väl att ta i.
En av våra högst bedömda avelshingst fick som ettåring 34 p, för att sen som vuxen belönats med 47 p.
#14 Jag sa inte att han var lämplig, jag sa att han antagligen inte var lämplig men att man inte ska dömma hunden efter håren.
Men ditt exempel är ju ett väldigt bra exempel på att de kan se väldigt annorlunda ut som unghästar för att sedan blomma ut som vuxen.
Hakuna matata!

#14 Jo men som unghingstar kan de ju få låga poäng inte ovanligt eller tvärtom det är de färdiga resulatet som är vet viktigaste :D
Visst, man ska inte dömma efter en utställning. Men med ett sådant lågt resultat bör man iaf avvakta med att avel, tills man verkligen ser att hingsten växer på sig och bedöms högre inför AVN

Tycker de är ganska taskigt att hänga ut hästen så. Alla precis som jag har säkert varit inne på hästnet nu för att se annonsen. Tycker inte heller den bör användas i avlen men tycker inte heller de är rätt att hänga ut den såhär.

#18 Jag har inte varit där och kollat faktiskt *ler* sen kan jag iof tycka att man har sig själv och skylla när man lägger ut sådana annonser , finns tyvärr allt för ofta inom alla raser , deras lilla hingst är så fin och vill gärna få betäcka ett par ston , ja men sen då …

#19 Då är de ju faktiskt upp till stoägarna att se vad de betäcker med. Jag tycker ändå inte men disskuterar personer och deras hästar där alla kan gå in och se vem de är. Jag trodde de var förbjudet. Nu känner jag inte människorna alls men kan bara tänka mig hur de hade blivit om de var en "känd" russ eller shettis familj. Man kan ju visa lite hänsyn iallafall. Eller jag är helt fel ute kanske? 
#20 Ja jag håller med dig, det är lätt på forum att säga saker när man inte vet vad som händer "bakum kulisserna".
Hade det varit en känd uppfödare som sa att han fått 32 poäng (39 som föl) och är blivande hingstämne (dock inte som tycker att han skulle användas till sommaren givetvis…) så hade det varit ett helt annat snack i stil med "Du ska se han växer till sig" eller "Alla unghästar har en sämmre tid, det kommer!" osv.
Hakuna matata!

#20 Du får ju diskutera när du inte skrivit ut namn ,ingen som har gjort det . Tyvärr är det allt för ofta okunniga som betäcker sitt lilla söta sto och så har du en massa buskis avel.
#21 men herregud spelar väl ingen roll vem som annonserar , om det är en känd eller inte . Det här är en hingst som de vill ha till avel , skit samma vilka poäng den har , det förs ev inga språngrullar (olagligt) ingen veterinärs kontroll, osv osv
Det kan väl vara upp till stoägarna att välja själv, men det är under förutsättninga att hingstägaren berättar att hingsten inte är visad eller veterinär besiktigad på en premieringsplats.
Det kan även vara på sin plats att berätta att en medelponny är 77777=35 poäng. Hingsten ligger alltså 3 poäng under en medelponny.
#21 Vilka kulisser???
En annons, öppen för alla att läsa, hästen går att spåra hur lätt som helst via webstamboken som är öppen att läsa för alla.
Ska man "visa hänsyn" till en häst som erbjuds för avel med 32 p???? Jag känner några sk kända uppfödare och de skulle ALDRIG säga något så töntigt som att "han växer till sig". Nej de skulle ta sitt ansvar och KASTRERA.
Det är absolut ingen skam att få 32 p på sin häst. Medel i sverige ligger på 35, och den här är då strax under medel. Den är säkert en mycket trevlig individ, men ska inte användas i avel.
Jag menar att man inte vet hur förhållandena och allt bakom har sett ut och vem vet - han kanske mot all förmodan skulle nå de magiska 40 poängen som 5 eller 6-åring.
Jag har dock aldrig sagt jag inte tycker det är oansvarigt att de använder honom i avel redan nu (vilket jag skrev tidigare…) och att de satsar på "buskisavel".
Att det är en oseriös ägare/uppfödare behöver vi ju inte ens diskutera (det borde ju alla redan förstå). Jag diskuterar bara hästen och hans poäng i fråga om att bli en avelshingst vilket jag anser ej troligt, men absolut inte heller helt omöjligt.
Hakuna matata!

#20 Jag tycker lite som du faktiskt. Förstår inte heller vad man får ut av dessa trådar där man förfäras över dessa annonser - för de börjar bli rätt många till antalet nu.
Är det kanske någon slags initieringsrit för klubben för inbördes beundran..? 

Jag orkar aldrig kolla andra annonser , är väldigt dålig på det och är väl rätt dålig på att annonsera ut mina egna med haha
Jag tycker det är förfärligt att de flesta "dömer" ut denna häst, låt en van domare avgöra den saken när den dagen kommer! Ni behöver ju inte alls betäcka med honom så varför sånt onödigt gnäll? Finns säkert någon med ostamat sto som vill ha ett föl för eget bruk som hon mot för många uppfödare tänkt behålla och inte bara ser pengar… Där i mot dömer en van domare ut både fång och exem hästar om tendens finns vid premiering, ändå väljer många som anser sig seriösa uppfödare dessa i avel! Vilket som är mest oseriöst är upp till var och en att avgöra. Ska de vara helt omöjligt att ta ett föl på en för er oäkting? För såna ston bör ju inte heller vara välkommen till en godkänd hingst! Men de förekommer oxå att godkända hingstar betäcker där fölet inte kan reggas i sss… Så vem eller vilka är oseriös egentligen?? Låt var och en bedöma själva vad de är för djur de vill använda i sin avel… Kanske inte alla är ute efter samma sak och fina namn?? Kanske någon ändå vill ha en kär familje medlem??
#28 Det här "problemet" har diskuterats här ett antal gånger. Det mesta har nog sagts.
Jag kan bara inte fatta att en kär familjemedlem måste vara buskavlad med (kanske) defekta individer?
Det är ett argument som man hör många ggr: jag ska bara ha den själv, så det kvittar om föräldrarna är godkända.
Men när det finns så många seriösa uppfödare, och det finns så många fina renrasiga shettisar till salu, e godkända föräldrar,till ofta löjligt låga priser, varför då avla på individer som inte håller måttet?
Alla mina hästar är mina käraste familjemedlemmar. Jag skulle inte kunna tycka mer om dom, ens om de hade föräldrar som inte är godkända….
29# en kär familje medlem måste inte vara "buskavel" men om den nu är de älskar nog dennes matte dom inte mindre förhoppningsvis! Men var och en måste ändå få välja vad dom vill. Själv skulle jag aldrig köpa den som avels hingst, inte heller betäcka något av mina ston med den. Där i mot skulle den säkert passa som bruks ponny i nästan vilken familj som hellst. Jag känner igen snacket från katt folk, har själv ras katt, hör ofta folk säga typ -betala 5000 för en katt är inte klokt! Du kanske inte skulle köpa en katt för de summorna men kanske har en fin bondkatt hemma ändå? Förstår du likheten vad jag menar? De finns kanske folk som bara vill ha en a-ponny utan stam? Då måste vi som vill ha stam på våra acceptera de med. De förstör ju inte Shettis:en som ras, de kommer inte in i stamboken, de påverkar inte seriösa uppfödare. Den som inte är så noga kan tänka sig en ostamad medan de som har krav gärna vill ha de bättre föräldrar djuren. Så är de inom alla raser… Part breed har ju många som korsar, ridponny är ju lite allt möjligt inblandat i så de bästa är nog att låta bli att slösa energi på dessa annonser? Eller sända ett mail och försöka förklara för säljaren att man inte tycker de är lämpligt att avla på dessa djur och hoppas på att de kommer på bättre tankar…

#30 Men då måste jag komma med ett argument.
Förklara hur vi som seriöst värnar om vår ras någonsin ska kunna höja hästarnas värde då det säljs så många ostammade hästar på samma "salutorg" som våra rena Shetlandsponnyer? Dessutom till samma pris, för köparna förstår inte skillnaden och betalar hellre mindre för en ponny till barnen eller ett sällskap till ridhästen.
Fanns inte de "buskavlade" skulle Shetlandsponnyerna få ett högre värde, då skulle vi kunna få vettigt betalt för de individer vi avlar fram och som genomgår vetbes. avelsvärderingar mm och som faktiskt kostar en slant att ta fram och föda upp.
Att gämföra Raskatter med bondkatter tycker jag är en enorm skillnad då Raskatterna faktiskt har ett högt värde och bondkatter är nästan ngt som tillhör faunan ;-) iaf på landet.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Men är säljaren så okunnig då som många vill göra gällande? Går man in på deras hemsida så tycker ju inte jag dom verkar alldeles okunniga.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se