Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1428 ggr
sandraDeLuxe
0

Träckprov - är jag korkad?

En fråga ang. träckprov. Måste man skicka in prov för varje enskilld häst eller räcker det med en? Hästarna går ju i samma hage och äter samma mat..

/SG

[Billan]
0

Man kan ta ett samlingsprov, en träck boll från varje häst och lägga i samma påse.

PP
0

Att man gör individuella träckprov är för att i en samgående flock, kan det mycket väl vara så att en eller par individer är i behov av avmaskning medan andra inte är det. För att undvika resistens hos parasiterna, bör man avmaska så lite som möjligt, alltså enbart när det behövs.

sonja
0

Jag frågade min veterinär häromdagen och hon menade att man kan ta prov från individer som man tycker representerar gruppen, alltså en gammal, en unghäst osv. Eller om man har ngn särskild som man tkr ser evt maskig ut. Har man dem i olika hagar är det ju ännu bättre. (alltså unghästarna för sig, kolla en unghäst) Även om jag själv just nu bara har 6 hästar så blir det ju rätt dyrt att kolla alla.

En Kollamasken kostar ca 300, men om man vill ha vidare odling för stora/lilla blodmasken kostar det ju 150 extra. Behöver man välja detta på alla hästar? Man kryssar i ett alternativ att om det ör över 100 EPG på blodmask så kan man göra en odling.

I vilket fall som helst var det mkt imponerande, jag postade ena dagen och hade svar på mailen morgonen efter. Sen tar ju odlingen 14 dagar till.

Hanna-D
0

När vi var in på Ultuna djursjukhus med en åring förkastade de träckproven totalt. Vi hade nyligen tagit ett träckprov som visade på 0 EPG men veterinärerna ansåg att vi varit oansvariga som inte avmaskat vår häst ändå - trots nollat resultat! Det är inte lätt att vara en bra hästägare… (veterinärerna avmaskade henne ska tilläggas, de ansåg att träckproven inte var tillförlitliga)

ThiffannyJ
0

#4 Jag håller med veterinärerna!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Ja, det beror på hur man ser det, hon hade ingen mask i avföringen efter att de avmaskat så det var ju en avmaskning helt i onödan. Hur många sådana gör man inte om man har många hästar/år?

PP
0

#5 Utveckla gärna varför.

ThiffannyJ
0

Jag har sett ponnyer som är avmaskade enligt träckprov, och de är i så lågt hull att man kunna tro att de är från någon hjälporganisation eller nått. Hästägaren kontaktade de som tillvekrar träckprovet och fick till svar att de inte kan se alla maskar som unghästar har Förvånad

Så därför håller jag med veterinärerna.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SofieN
0

#8 Vad har ni för "avmaskningsplan" på era unghästar då?

När avmaskar ni, vilket preparat och för vad?

Det är ju en djungel det här med avmaskning, man kan ju själv inte heller veta vad för sorts maskar unghästen har heller och vet då heller inte vilket/vilka medel som tar dessa eventuella maskar.

AnnaLundin
0

#8 - är de magra pga mask då? Eller har de inte fått tillräckligt mycket mat?

Parasiter brukar faktiskt oftast inte påverka hästarna så mycket som många tror… Däremot gör matbrist det…

Ahnna
0

En vuxen häst blir i regel inte påverkad alls av rundmask, så länge det inte rör sig om stora blodmasken eller om den har gått med mask i flera år, eller om den utsätts för t.ex. svält eller extrem stress samtidigt. Att man avmaskar har ju mer med smittospridningen att göra, samt för att skydda sjuka, gamla och unga individer som har sämre motståndskraft mot parasiter. (Har jag fått lära mig, i alla fall.)

De maskar som inte syns på vanliga träckprov är bandmaskar, som har en stor inverkan på hullet när de har blivit stora och särskilt på unga individer, som sagt. Så har man en unghäst med rännskita och dåligt hull så kan det mycket väl vara bandmask den har smittats av, även om den har 0 EPG enligt träckprovet, som alltså inte visar bandmask. (Om man inte har beställt ett prov särskilt för koll av bandmask.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Hästar upp till tre års ålder bör avmaskas efter ett visst mönster då de oftast har mask och tillväxten kan påverkas av detta. För äldre hästar gäller att inte överdriva avmaskandet.

Moheda
0

Jag är helt chockad! Inte kan man väl bara avmaska utan ha en aaaning om hästen bär på parasiter eller inte! Personlligen tänker jag fortsätta att skicka träckprov för analys och avmaska utifrån resultatet av det! Hemska tanke om vi våra hästar blir resistenta pga att vi inte litar på resultaten utan bara avmaskar "för säkerhets skull".

Argumentet att det blir för dyrt att skicka träckprov för analys håller inte! Har man inte ekonomi att sköta det bör man nog tänka efter hur många individer man har råd att hålla! Observera att detta är min personliga åsikt och inte riktad till någon enskild person!Flört