Bröstselar
Vet att frågan varit uppe flera gånger förut men när jag försöker söka hamnar jag bara på google och får fram konstiga länkar
.
Söker information om bröstselar som passat bra till shetlandsponnyer samt inköpsställen.
Jag har kikat lite på "Drive out"s hemsida och funderar över selarna "Drive out economic" och "Bröstsele shettis". Någon som testa någon av dem?
Jag har haft Pfiffs(osäker på stavningen= economic och har ni hobbyselen, båda är helt okej selar.
Man får vad man betalar för och kvaliteten är inte den bästa, men den fungerar för mig som vill träna och ev. tävla lite. Det är åtminstonde en sele som är komplett!
#1 Tack för svaret! Är det selar från Drive out båda två? Pfiff på Drive out finns ju ett antal av. Hobby, vilken är det?
Har du några bilder på selad ponny med dessa två selar? Är det någon av dem som du upplevt som bättre än den andra? Vad skiljer selarna åt? Positivt/negativt?
#2 Jag köpte båda selarna på equilex. Driveout har inte hobbyselen men den och economy är i stort sett likadana.
Jag tycker båda selarna är helt likvärdiga faktist, den största skillnaden var väl att färgen på tömmarna skiljde sig.
Däremot upplever jag att båda selarna har varit lite stora i storleken, och att bakselen på båda varit för stor. Så jag har bytt ut min baksele, kortat av draglinorna och kortat av remmen till svansskappan.
Hade ingen vidare bra bild på selen..
Hade en Pfiff-sele som vi förstörde… Den höll inte alls länge, max två år och då körde vi inte alls mycket, bara inför bruksproven. Lädret på däckeln lossnade, bakselen var alldeles för stor m.m. Har nu en Ideal Harness, dyrare men vi har haft den i sju år tror jag och den ser fortfarande ny ut och har kanon passform.

Vi säljer också "bröstselar" eller giggselar. Dom kostar från 2800:- helt kompletta. Detta är givetvis inte den bästa selen du kan hitta, men den fungerar väldigt bra och även för tävlings körning.
Vi har också en komplett lädersele för 1500:- men den rekomenderar jag inte om man kör flitigt. Den passar bäst för lite promenad körning.

#5 Jag har haft en 2800-kronorssele från dig sedan 1999 (tror jag det var) och den håller fortfarande ihop trots mycket användning.
Däckeln börjar bli lite sliten så den tömkör jag bara med nu, eftersom jag ändå har en ny däckel, men brösta, baksele, ryggstycke, draglinor, gjordar, nackstycke, etc. är så gott som felfria.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Är på jakt efter en sele till hobbykörning (körning 2-5d/v). Vart kan man hitta en mest privärd? Jag vet att man får kvalité efter pengarna, och att det håller längre i längden, men 5-10t kan jag inte punga upp med i dagens läge..
/SG
Jag har en drive out economic till James som jag är mycket nöjd med, jag kör ioförsig inte överdrivet mycket eftersom han är unghäst. Jag har fått göra nya hål i svanskappan och dackeln är lite skavd under upphållsremmarna men annars är den i gott skick. Jag har haft den i ca 1,5 år.
I övrigt rekomenderar jag alla att införskaffa sina selar på drive out då jag är mycket nöjd med deras service och leveranstid.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har en hobbysele från Equelix, den har varit jätte bra. Har dock inte kört på så så hög nivå. Men ska börja till sommaren och då ska jag köpa en ny bättre. Funderar på de Luxe selen.
Men jag har varit jätte nöjd men Hobbyselen, hållt sig jätte fin.

#6 Oj, det var ju ett bra betyg
11 år å samma pris då som nu.
# 7 Samma här, vill byta sele och söker ett bra budgetalternativ.
Jättetrevligt med så många bra svar! Tackar
.
Någon som har bilder på hästar selade med Jäboruders sele + Equilex hobby?

Jag har bild på Jäboruderns sele…
http://www.pixbox.se/pic_show_id30189241.html
Ingen bra bild alls iof!

Här är en bild på en sele jag köpt av "Minsanne". Tömmarna är dock inte de som följde med (de var svarta) och linhållarna är en egen "produktion". 
Även denna sele har hängt med i många år. Minns dock inte när jag köpte den, bara att det var på en hingstpremiering i Borås…
Använd till tre olika ponnyer för (kanske inte alltför flitig) motionskörning och den har hållt bra.
Jag har även haft Pfiffs ekonomisele och måste säga att jag tycker den här är mer prisvärd.
Ska jag hitta något negativt att säga, så skulle det vara att det är fasta draglinor på den. Men det är förstås en smaksak vad man föredrar för modell.