Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 502 ggr
Hanna-D
0

Krav på avelsston

I en annan tråd diskuterades det om man borde ha krav på stonas exteriör innan de sätts i avel.

Vad har du för krav på ditt sto innan du betäcker henne?

ElisabethA
0

Sund och korrekt. Guldbelönad på utställning el diplom. Annars skulle jag nog inte betäcka.

VeronicaP
0

Ja jag säger som Morgan eg sa att 7 är godkänt så eg borde det ju då vara 7*5 som man ska gå efter  även om jag inte skulle använda den själv. .. Våra ston är klass 1 minst utom lina som faktiskt fick 37 på premieringen men har fått både guld och klass 1 efter det …

Annette
0

Mitt sto är klass 1, har i min ägo fått 38-40 poäng, ingen delpoäng under 7. Ofta 9 på typ. Hon har ett milt temperament och är arbetsvillig, vilket jag tycker om.

Jag skulle inte avla på ett sto med tex eksem.

Milla
0

Friska sunda ston utan några defekter.

Minst klass 1 och som har ett bra temperament

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ElisabethA
0

#0 Vad har du för krav? Flört

Hanna-D
0

#5 Diplom och/eller guld på utställning eller jämförbara utländska meriter.

Cattis
0

Klass 1. Men de flesta har diplom och/eller guld. Alla utom en.

Tillägg: Bra stam är A o O, viktigare än poäng eller meriter. Att de är sunda är också viktigt såklart, men det är ju bland annat vad poängen indikerar. Men allra viktigast är just stammen.
Ett sto med dålig stam och 44 poäng är inte ett dugg intressant för min del att avla på. Hellre ett med lägre poäng och säker stam.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

Friska o sunda m god exteriör, klass 1 eller högre, bra stam och framförallt gott lynne.

Hanna-D
0

#7 Självklart spelar sådana saker in men vad som är bra temperament eller härstamning är ju olika beroende på vem man frågar.

VeronicaP
0

Som Lina vi använder i avlen nu har ju som sagt fått klass 1 efter hon premierades , var faktistk enda gången hon fick 37 poäng när hon visats *S* , men hon har även tävlat på trav väldigt framgångsrikt och hennes avkommor har ju som sagt ett diplom sto, 1 godkänd hingst i Norge och en avkomma som förra året fick 39 poäng som föl så inte är jag rädd att det ska bli allt för dåligt efter henne.

Temprament är viktigt tycker jag med´..

Cattis
0

#9 Absolut. Men jag utgår ifrån stam JAG tycker är bra. Och oavsett stam man gillar o avlar på så betyder inte 44-45 poäng att det är en bra individ att avla på. Svaret är vad jag tycker är viktigt i valet av mina avelsston - för det var ju det du frågade.

/Cattis

AnnaLundin
0

Jag upprepar mig som en papegoja, för poäng är inte så viktiga för mig, egenskaper är viktigare. Dvs de egenskaper som ger de olika poängen…

En av mina tidigare ponnyer har fått 7-9 på typ, 7-9 på hhb, 7-8 på ben, 7-9 på skritt och 8-10 på trav.
En annan har haft 7-9 på typ, 7-8 på hhb, ben o skritt, 7-9 på trav.

Jag bara vägrar titta på poängen de fått. Som jag sa ovan så ser jag till de egenskaper de har och försöker utvärdera vad det är som domarna som dömt dem haft för kritik.

Det är långt ifrån alltid det är så att ett sto är ett bra avelssto bara för att hon själv fått 40 poäng eller mer. Många är de ston som är klass 1-2, som generellt lämnar bra avkommor. Så jag kan inte säja generellt att jag kräver att mina avelsston ska vara diplom- eller guldston.

De ston jag har i avel just nu är tillräckligt rastypiska, tillräckligt korrekta i sin byggnad och benstället, med tillräckligt bra rörelser, för att jag ska vilja använda dem i avel. De har dessutom stammar som tilltalar mig och mkt gott temperament.

Ponyvon
0

Hm.. nå er jeg helt ny på dette, jeg har bedekket begge mine i år først og fremst fordi jeg en gang må begynne, jeg synes min 1. hoppe som "bare" er godkjent for avel med tydligvis "ukjente" foreldre vet absolutt ingen ting annet enn det som står i stamboken om dem, og at de som hun er fra shetland. Hun er "helt ordinær" som vi fikk på dommerkortet. Hun har et fantastisk lynne og en ponni for alle søte prinsesser, jeg har funnet en herremann som jeg tror passer henne godt, Daisy har hatt 3 føll før hvorav den ene er 3. premiert og bor hos oss, de 2 andre er ikke vist. Min 2. hoppe fordi hun er en stor og flott hoppe med utstråling og er en ponni som liker show, tror jeg har funnet en herremann som passer henne også, selv om han er liten. Det blir spennende å følge med når føllene er her og så håper vi at de skal være sunne, flotte "show og bruks"dyr med godt gemytt som sine foreldre.

Asagard
0

Vill ha ponnyer med bra exteriör, bra psyke och en, i mina ögon, förärvningssäker stam. Men, jag har dock en förkärlek till att använda mig av relativt oprövade hingstar. Tycker om att prova något "nytt".

sanne
0

En välkänd avelsvärderare / domare sa nyligen till oss att ett bra avelsto inte har m utställningspoängen att göra, ett bra avelsto kan vara visad m 37 p men ger bra avkommor som är jämna. sen kan man ha ett sto som är visad m 42p och ger halvbra avkommor, en bra o en dålig. Välj då det stoet m bra stam och som ger jämna avkommor.

POÄNGEN är inte allt. det finns ston i vårt land som åker på var utställning o får 42-43p men är inte visade på premiering o har inga avkommor, är det för det stoet kanske inte är lämpad för avel ?? bara en tanke..

själv önskar jag ha ston som har fått guld och ger jämna fina avkommor..Oskyldig

Hanna-D
0

#11 Njae, stoets exteriör var det väl men det kvittar, är kul att se hur andra resonerar.

Cattis
0

#16 Sorry, jag missade att det var enbart exteriör. Jag läste det som att man skulle tala om vad man ansåg vara ett bra sto kort o gott. Men gällande det är svaret isf den första meningen i mitt svar.

/Cattis

Asagard
0

#16 Misstolkade din fråga lite. :-)

Exteriört sett vill jag ha guldbelönade ston. Diplom är inte så viktigt för mig, då det faktiskt bara är 1 gång i livet detta går att erhålla och det är ju inte alltid vid 3 års ålder som märren är som bäst.

Annette
0

Då läste jag också slarvigt. Ordet exteriör såg jag inte förrän nu. Ursäkta.Generad

Då skall jag förtydliga mig lite.

Jag vill ha en god rastyp, jag tror att typen är svårast att ändra på, så den vill jag ha från början. Rastyp är ju ganska brett, så det skall ju vara en typ som tilltalar mig, jag gillar de lite mindre ponnyerna bäst. Naturligtvis vill jag att hon skall vara så korrekt som möjligt och röra sig bra. Men rörelser går att utveckla, det är svårare att byta typ ;)

Hanna-D
0

Ni får gärna skriva vad ni vill ha mer än "bara" exteriören men frågan formulerades efter diskussioner i en annan tråd och då var det just exteriören man skrev om.

Charlotte-Aveback
0

Utan tvekan vill jag i första hand att ett avelssto skall ha en förärvningssäker stam. Avel handlar om genetik och en förärvningssäker stam är den bästa garanten för kvalitetet och jämnhet i aveln framåt.

Sedan är det ju naturligtvis ett stort plus om stoet är vackert att titta på och trevligt att pyssla med!

Gentle
0

Ett sto ska framföralt vara korekt byggd och bra psyke.Och det allra viktigaste är att hon är frisk,tycker jag i alla fall.

paparatzi
0

#15 mycket bra skrivet..

Charlotte-Aveback
0

#20: Om vi då förutsätter att stoet har en förärvningssäker stam … så vill jag att hon skall vara rastypisk, strax under metern, feminin utstrålning, korrekt benad, bra behårad och med bra rörelser.

kacka
0

#15 och 21… Varför kan inte samma sak gälla hingstar???

paparatzi
0

#25 Tänkte precis fråga detsamma?

Asagard
0

Jag har fått lära mig att en bra individ lämnar avkommor som är bättre än hon/han själv, vilket blir svårt om individen själv är perfekt. :-D

Jag tror att de bästa märrarna är de jämna märrarna. Alltså de som får runt 5x8 på utställning och inte exempelvis 99769 eller något i den stilen.

kacka
0

Varför kan man inte välja hingst efter eget tycke (modell/typ, exteriör, lynne, storlek och färg) och stamönskemål, när man har kompetensen att bedöma att ett sto på 36p har intressant stam och temperament som är värt att avla på?

Charlotte-Aveback
0

#25: Vad gäller avelshingstar anser jag att även där är en förärvningssäker stam det allra viktigaste. Sedan skall ju även hingsten vara vacker att titta på och trevlig att pyssla med.

Sedan får man inte glömma bort att allt detta är subjektivt. Det finns inte en mall som passar alla.

Ahnna
0

Mina krav på stoets exteriör är nog rastypisk, med starka ben och leder, stark rygg och bakdel och inte för lågställd. Ska helst inte vara överbyggd varken i fram eller bak, mera "lagom". Bra behåring är inte fel, särskilt eftersom min hingst har ganska tunn man, och hovarnas kvalitet ska vara bra. (Får inte smula sig som kex.) Stoet ska vara lika lämpad för bruks och arbete som hingsten, utan att bli för krallig. Ska ha ett bra och vägvinnande steg som inte är "oekonomiskt". Kort sagt, rastypisk, stark och hållbar.

Utöver exteriören så är jag ganska kräsen med temperamentet. Både stoet och hingsten ska vara enkel att ha att göra med, ska ha lätt för att lära sig nya saker och ska tycka om uppmärksamhet och arbete. De ska inte vara nervöst lagda eller ha en tendens att få kortslutning i stressade situationer. De ska vara intresserade av sin omgivning och av saker som händer, men kanske framförallt så ska de använda hjärnan på ett vettigt sätt hela tiden. Man ska höra hur kugghjulen rör sig där inne…

Stam och meriter är också viktiga, men det har flera redan påpekat ovan så jag fördjupar mig inte i det här och nu. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#30. Vad är krallig?

HanniBunni
0

Mitt idealsto Ska vara rätt bred och lite lång i ryggen och starka ben, ej för korta! Rejäl hårrem!! Tror att man kallar det typ travarponny!!Skrattande

kacka
0

Jag har gjort mig av med ston pga:

• en som bara gett skit (nästan) trots elitpremierad pappa men var en trevlig bruksponny. Avlivades i höstas.
  • en för lat + fång (dock ej hos mig).
  • en ej trafiksäker dessutom elak mot ranglåga.
  • en som inte var bra att avla på.
  • en som var för trång för att föda föl.
Ahnna
0

#31 Kraftig, grov, stor. Jag vill alltså avla på en tjej som är stark, men inte för kraftigt byggd, om du förstår vad jag menar?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#34. Ja, då hänger jag med. Ordet var nytt för mig. Tack för förklaringen.

Cattis
0

#35 Kanske är det ett "Stockholmsord" :-)

/Cattis

Annette
0

#36. Ja, hit till bonniga Skövde har det då inte nått ;)

kacka
0

Varför görs inte samma veterinärbesiktning som hingstarna för att stambokföras?

Cattis
0

#38 Ja det kan man undra och det är himla synd faktiskt. Men jag tror att en bidragande orsak är kostnaderna det skulle medföra. Blir det dyrare kanska färre visar och då har man ännu mindre koll på beståndet.

/Cattis

kacka
0

Men ska det inte KOSTA med KVALITET??? Hm… Men det KOSTAR ju att aveslvärdera både hingst och sto annars med… öh?

Cattis
0

#40 Men det kostar inte 5-600 per häst (ston) att visa på premieringen. Det kostar hälften och redan nu klagar folk på att det är dyrt. dessutom skall det vara praktiskt genomförbart, både praktiskt och tidsmässigt. Tänk efter.
Det är väl bättre att fler visas så man kommer åt eksem och bettproblem, än at tfärre visas pga kostnaderna… Men jag VET inte varför man inte har veterinärundersökning på avelsvärdering av ston. Jag skrev som sat bara vad jag TROR kan vara en orsak.

/Cattis

kacka
0

#41 Det är väl bättre att fler visas så man kommer åt eksem och bettproblem, än at tfärre visas pga kostnaderna…

spelar det roll då det ändå tystas ned?

Cattis
0

#42 Men för guds skull! Om det syns på en premiering så noteras det såklart. Och det du säger tystas ner hela tiden - är det BEVISAT att det är en ärftlig åkomma och inte n tillfällig sak? VET du att det är bevisat. Sluta slänga skit utan fog för det.

/Cattis

kacka
0

Men vad ska man säga när FLERA har sett att samma hingst har gett SAMMA fel till sina avkommor? Är det avel som vi vill ha i Sverige??? Hur mycket måste det bevisas? Eller räcker inte defektrapporterna?

VeronicaP
0

#37 jag bor i Halmstad och jag visste vad Krallig är Flört

Var det inte ston vi pratade om här och inte hingstar ?? med tanke på att vissa har hamnat lite utanför ämnet , hingstarna kan vi väl ta och diskutera på hingsttråden!!

IdaS-A
0

#37 hehe men till Falköping har det kommit Flört

kacka
0

redigering/koplettering av 44: Men vad ska man säga när FLERA har sett att samma hingst har gett SAMMA fel till sina avkommor? Är det avel som vi vill ha i Sverige??? Hur mycket måste det bevisas? Eller räcker inte defektrapporterna?

Om det blir TEX diplomston efter denna hingst som också har detta fel, varför ska man då belöna stoet med diplom?

Madelene_Udd
0

# 47 om det är ex eksem du syftar på så kan det vara så att det inte har brutit ut  och inte syntes på premieringen. Då kan inte domaren säja att den får inte diplom för jag tror att den kommer att få eksem. Domaren ser bara vad som visas på premieringen. Har stoet visat tendenser kan man ha täcke och dölja eksemet och på så sätt klara diplomet. Ston som har eksem när dom visas som 3-åringar får INTE DIPLOM. Det är inte ovanligt att eksem bryter ut senare i livet.

Naturligtvis tycker jag inte att det är rätt att dölja eksemet med ett eksemtäcke, men möjligheten finns.

Madelene_Udd
0

När jag skall betäcka ett sto har jag följande krav i denna rangordning:

* Frisk och utan kända defekter. Eksemston skall inte vara i avel anser jag eftersom dom inte är friska.

* Bra temperament. Snälla, vänliga och arbetsvilliga. Lugna och trygga i sig själva. Det är ju barnponnyer.

* God exteriör. Klass 1 är mitt mål…… Stoet jag har nu har fått 37 p så eg. fyller hon inte mina krav….. Men jag ger henne 1 pluspoäng för färgen så kommer hon ju upp i 38 p. Hon var inte visad när jag köpte henne och jag räkande med att hon skulle ligga runt 37-38 poäng så jag har inte köpt grisen i säcken.

Nästa ston jag köper kommer att vara minst klass 1. Inte för att ston som har 36-37 p är dåliga utan för att det finns lite för många shettisar i Sverige just nu och då är det bättre att bara avla på det bästa. Hade efterfrågan varit större anser jag att det hade varit mer befogat att avla på klass 2 ston eftersom det då hade funnits en större marknad för bruksshettisar…. 

Jag upplever helt enklet att det är lättare att sälja sina uppfödningar om dom håller högre kvalitet.

Häls Madde

Kratern
0

Exteriört - klass I

Sen ska de ha ett bra "barnhästtemperament" (om det finns något som heter så.)

Mycket goda bruks och travegenskaper.

Ungefär i den ordningen vill jag ha dem. Stammen har inte lika stor betydelse då jag inte avlar för utställning. Det räcker med att de håller klass I-standard.

Charlotte-Aveback
0

#50: Jag tycker du har sunda stokrav.

Vad gäller att avla på stam så borde väl det egentligen vara lika viktigt oavsett vad man är ute efter (utställning, avel, bruks, m.m.). Det är ju genom de olika blodslinjerna som de olika egenskaperna förärvs. Du får gärna förtydliga hur du tänker!

Kratern
0

#51 Ja, du har rätt jag avlar ju faktiskt på travstam till stor del så stammen kanske har en viss betydelse.

Charlotte-Aveback
0

#52: Tack för ditt förtydligande!

alvasens
0

Angående "exem". För mig innefattar exem all klåda oavsett vad det beror på. I grund och botten är klåda ett problem med imunförsvaret, och det är väl inte förenat med god avel att fortsätta lägga på föl efter de som uppvisat problem. Sen har folk en otrolig förmåga att hitta olika orsaker till att just deras häst kliar sig. Klåda innebär för den drabbade individen att de inte kan leva ett normalt hästliv. Man borde inte avla på varken hingstar eller ston som uppvisat problemem eller har lämnat flera avkommor som kliar sig. Har förstått att de som har stora problem "försvinner" på grund av andra orsaker ??

kacka
0

#48 njae… jag menar faktiskt exempelvis bettfel som är helt "synligt" och som faktiskt även kollas på stona vid premiering.

Ellinor Johansson
0

#54 Jag tror också som du skriver att klådan är kopplat till inumförsvaret. En sjuk eller nedsatt ponny kan klia sig under en sjukdomsperiod inte bara svans och man utan hela kroppen. När ponnyn blir frisk försinner klådan lika plötsligt som dem kom ock återkommer aldrig.

alvasens
0

# 56  Ja det är jag fullt medveten om att så är, MEN i mina ögon är inte klådan tillfällig om man måste smörja och skydda jämt, eller varje sommar. En frisk häst har inte sådana problem.

Min syn på saken.

Ellinor Johansson
0

# 57 Håller med dig till 100%.

Annette
0

Medelåldern för uppkomst av sommareksem är 4,8 år enligt SLU. Det är alltså inte säkert att det visat sig när stoet fått sitt diplom.

#57. Där håller jag också med dig. Tillfällig klåda är en sak, återkommer det år från år är det något annat.

alvasens
0

Om det visar sig att sitt sto har exem måste man väl inte avla på den bara för att den fått diplom ??? men föräldrarna kan ju tillgodoräkna sig deras poäng, om det nu har någon betydelse.

RebeckaSvensson
0

Jag vill att mina ston ska ha fått diplom, eller vara visade med guld på utställning. Det är iaf mitt mål att alla mina avelsston ska vara av guldkvalitet. 

Bra stam som jag tycker om är det allra viktigaste, men mina exteriöra krav är diplom/guld.

Annette
0

#60. Jag tycker inte man skall avla på någon häst med eksem. Oavsett om den har diplom eller andra meriter.

HanniBunni
0

Vet att många vill ha diplom/guld sto men mamman till mitt föl är diplom men jag tycker inte hon är snygg att titta på!! ÄR JAG KONSTIG??

kacka
0

Det lustiga det där med ens egna hästar är nog att särskilt jag har mest gillat de "fula", dvs de som är låååångt ifrån guld. "Guldhästarna" har jag oftast hittat "fel" på…

alvasens
0

#62 Det är ju det jag försöker att säga, Jag skulle aldrig avla på ett sådant sto, inte ens om den kliat sig "lite".

AnnaLundin
0

Jag kan ju tillägga till det jag skrev ovan att eksemston har jag till och med nekat att betäckas med de avelshingstar jag haft… För mig är det en självklarhet att inte avla på dem. Det är ju en överkänslighet mot svidknott som orsakar lidandet. Ärftlighet FINNS, även om det inte är 100% som ärver det.

Angel
0

#66 Det tycker jag borde vara ett krav på hingsthållare, att inte ta emot ston som inte är friska (tex med exem). Något att se över?

Cattis
0

#67 Jag tror inte att det är vidare många som låter ston med uppenbara eksemproblem komma till sina hingstar. Problemet är väl de som har "dolda" problem.

/Cattis

HanniBunni
0

Allt är sant som det är sagt!!Skrattande Men som#0 fråga var ,så har vi kanske konstaterat att defekter vill vi inte ha! Vad föredrar dommare igenomsnitt mer exteriör mässigt än annat? Kraftig,smäcker,lång eller kort rygg osv osv! (utom riktlinjerna på hur en shetland ska se ut! Ni erfarna utställare kan kanske svara på det?Glad