Lusern
Hur mycket ska jag ge mitt sto? Har börjat nu med 1dl och ska öka till 2, samt att hon har fri tillgång på hö.
Hon är väldigt tunn över ryggen då fölis tar allt… Hon är bukig, men VÄLDIGT tunn över hals, rygg och kors.
Hur mycket Lusern kan man mata på?

Lusern är ett grovfoder o det kan du öka snabbt.
Är hon så tunn skulle jag börja med ett "riktigt" kraftfoder också.

#2 Varför det? Lusern är ju det som är skonsammast för hästens mage
Jag håller med #2 om att du också, förutom lusern, borde ge kraftfoder också. Om man läser i foderböcker rekomenderar de att man ökar på exempelvis havre på tunna hästar.

Kraftfoder tillsätter man endast om det är nått som saknas i grovfodret, man ska inte fodra massa kraftfoder bara för att.
En grovfoder analys är a och o, sen tillsätter man det som saknas med kraftfoder, de flesta hästar behöver egentligen inte en massa kraftfoder.
#5 Håller med om att man inte ska fodra kraftfoder i "onödan", men nu pratar vi om en häst som är underviktig och behöver gå upp i vikt.
#1 Lusernpellets räknas som mellanting mellan grovfoder och kraftfoder, eftersom det bland annat innehåller melass för att hålla ihop det.

Jag har haft samma problem med mitt sto - tunn överlinje, lite för lite över revbenen - henne ger jag 8 dl lusern/dag och ½-1 dl rapsolja. (Mer eller mindre fri tillgång till nyskördat hö och gräshage.) På 1 månad har hon ökat stadigt i vikt och ser redan bättre ut än på utställningen 10 augusti.
Hade jag möjlighet att he lusern två gånger per dag så hade jag kunnat öka, men 8 dl är ungefär det hon orkar få i sig per mål, även om fölis tar en eller ett par deciliter varje gång. (Glupsk fölis som tar STORA tuggor!)
Havre och annat kraftfoder kan hjälpa, men se till att det behövs först så att du inte ger i onödan. Eftersom jag inte har någon analys på mitt hö än så har jag inte velat ge nåt annat än lusernet och oljan. Känns dumt att experimentera med kraft innan jag vet vad som behövs. Den energi hon behöver just nu får hon genom oljan.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
jag har inte heller hunnit med ngn analys på mitt hö ännu.
Så man kan ge så pass mkt som upp till 1 L?? Jag har uppenbarligen varit onödigt försiktig med lusernet :O)
Då ska jag öka på genast. Provar först med "bara" lusern, hjälper det inte så tar vi till kraftfoder, men som jag har förstått så ska proteinhöga foder (lusern) vara bra när dom faller ur längst ryggen.
Är det ngn som har provat Breed? Det är ju till för dräktiga och digivande ston… Kanske det skulle vara ngt?
vad är det för skillnad på breed och lusern? Ngn som vet på rak arm?
Green Power Lusern- ngn som har erfarenhet av detta? Hackat, hur mkt ska man ge av det?
Jag ger ca 1 kg Breed 125 och ca 0,5 kg lucern hackat strå. Då finns både bete och hö att tillgå dessutom. Detta till sto med 2.5 månaders föl vid sidan. Skulle hon inte ställas ut hade jag låtit henne falla ut lite utan åtgärd. Det är inte onatutligt att de tappar en del av att vara digivande utan att för den skull vara undernärda.
Jag har periodvis gett upp till något eller ett par kg lucern beroende på var det varit för ponny. Inte till ett sävligt sto men till energisk hingst.
Veritas odium paretFörvånad
#11 - Lusernpellets är tillverkat av torkad och sammanpressad lusern, som är ett sorts gräs. Litegrann melass är tillsatt vissa av fabrikaten.
"Breed" är proteinfodermedel där det mesta av proteinet kommer från soja och andra proteinrika källor.
#12 - Green Power lusern är samma sak som Kraffts hackade lusern, bara två olika fabrikat.
Vad gäller mängd så behöver du inte mäta lusern i deciliter utan kan ge betydligt mer även i början, börja med t.ex ett halvkilo och öka upp till den mängd du tycker behövs.
OM jag har en ponny som behöver gå upp i vikt, ffa lägga på sig på överlinjen, så brukar jag ge dem upp till 2-3 kg lusern om dagen, ibland har jag till och med ersatt grovfodergivan till 100% med hackad lusern i fri tillgång.
#13 Mitt sto ska inte ställas ut nu, men jag anser att så dålig överlinje som hon har nu, så behöver hon ngt, innan hon försvinner helt, korset ser ut som en triangel :O/ och ryggraden sticker upp… Ngt måste göras.
#14 ska genast öka Lusernet till ett halvt kilo, har fått lära mig att man ska öka försiktigt, mitt fullblod fick 5dl som mest när jag gav henne det. Men jag har läst påom Lusernet nu och kunskaperna har blivit större ang det fodermedlet :O)
kraffts lusern gillar jag INTE, det pelleterade alltså, tycker att det är svårt att få till en bra konstitens på det… Deras strålusern har jag dock inte provat, men strå borde väl vara lika från märke till märke…?

Jag gillar inte heller kraffts Lusern, föredrar de danska lusernpillrena bättre, mindra pellets o utan melass tillsatt. Tror dom heter Dangrönt eller nått liknanade, de finns i Hippos sortiment

#14 Lucern är en ärtväxt, alltså släkt med ärtor, bönor o olika sorters klöver. Ätväxterna kan som enda växtfamilj utnyttja luftburet kväve tack vare sin symbios med kvävefixerande bakterier. Alla andra växtfamiller måste få sitt kväve i form av nitrat.

Rättelse av #17 Ätväxterna ska vara "Ärtväxterna kan som enda…
Kraffts Lusern mix innehåller förutom lusern även gräs och (har jag för mig) även lite melass o olja.
Var inne på Kraffts hemsida (www.krafft.nu) och det verkar som om Lusernpellets bara innehåller lusern, lusernmix däremot innehåller både gräs, melass och olja:
KRAFFT LUSERN PELLETS
LUSERN Pellets är varmluftstorkad lusern i pelletsform. Lätthanterligt och hygieniskt säkert. Ger smidig säkring av proteintillförseln i foderstater till t.ex. unghästar och avelsston. Praktiskt att utfodra och enkelt att lagra.
Normalvärden & utfodringsanvisningar
KRAFFT LUSERN HACKAD STRÅ
LUSERN Hackad Strå är varmluftstorkad lusern med grovfodrets naturliga struktur bevarad. Ger smidig säkring av proteintillförseln. Kan blandas med den ordinarie kraft- eller grovfodergivan för att säkra tillförseln av protein. Hygienisk och lätthanterlig plastförpackning.
Normalvärden & utfodringsanvisningar
KRAFFT LUSERN MIX
LUSERN Mix är en kombination av varmluftstorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja - i princip ett välkomponerat hö med kvalitetsgaranti. Rikt på fibrer med den naturliga strukturen bevarad samt med tillsats av olja som ger skonsam energi. Används av ett stort antal svenska tävlingsryttare - bl a på landslagsnivå. Hygienisk och lätthanterlig plastförpackning.
# 15 Vad tråkigt med din pålla. Har hon tappat sin kondition på kort tid? Som vädret har varit i sommar har tillgången på bete och näringen i gräset varit mycket god. Om hennes rygg sticker upp och korset ser ut som en triangel kan det inte var något veterinärt fel på henne som gör att hon fallit ur så mycket?
Hoppas du snabbt kommer underfull med vad som fattas henne så hon börjar gå upp i vikt igen.
#20 Äntligen en tänkande människa…..nog borde det vara befogat att undersöka hästen både vad gäller tandstatus, parasitförekomst mm. Ett sto kan självklart magra av när det dias men har den fallit ur så totalt som beskrivs ovan skulle jag aldrig våga fodra de mängder som föreslås. En utmärglad individ är det viktigt att öka fodret succesivt till, risken för andra reaktioner är stor. En veterinär bör snarast göra en bedömning på stoet om hon ser ut som #15 beskriver. Finns det tillräckligt med mjölk till fölet? Hur gammalt är fölet? Kanske det behöver stödutfodras också?
fölet mår prima, mjölk har hon så det räcker och blir över.
Har bara haft henne 6 dgr så jag gör allt jag kan för att få upp henne i vikt.
utmärglad vill jag inte kalla henne heller, skulle mer tro att det är musklerna som är borta.
Jag vet inte om det kanske är jag som jämför henne med mitt andra sto som är riktigt rund och fin, i mina ögon är hon aldeles för tunn, främst överlinjen.
Hon ska avmaskas, hon får idagsläget i sig allt foder som bjuds så tänderna tror jag inte, men ska självfallet även kolla det.
lägger ut en bild på henne så får ni avgöra själv om hon är "utmärglad" syns kanske lite dåligt dock på bilden hur tunn hon är över ryggen…
syntes inte så bra på bilden hade ingen bra bild, men som sagt, utmärglad tycker jag inte att hon är.
#21 Om du nu hade några konkreta tips att komma med förstår jag inte varför du inte skrivit tidigare :)
# 22 Grattis till ditt nya sto
.
Jag förstod inte att hon var precis nyköpt
. Om du inte vet varför hon har fallit ur så mycket skulle jag sakta börja mata på henne och låta det ta tid att få henne i den kondition du vill ha henne. När du ger henne kraftigare mat kommer hon förmodligen att mjölka mer och har du otur kommer hon att tappa ännu mer.
Jag tror att du kommer att få henne jättefin så uppmärksam som du är på hennes kondition. Spontant tycker jag det är tråkigt att man låter ett sto med föl få gå ner sig så mycket men det var inte det tråden handlade om
Tack för alla vänliga ord… Jag tror även jag att hon kommer att bli jättefin :O) Får hon ännu mera mjölk kommer lilla fölis se ut som en stoppad julgris innan det blir dags för avvänjning, men men det gör dom om till muskler ganska snabbt när dom får vara unghingst med andra unghingstar ett tag.
"nackdelen" är väl att jag lät betäcka om henne innan jag hann se henne och är därför lite orolig att jag inte ska hinna fodra upp henne tills hon verkigen behöver sitt hull… Men hon ska, efter vad jg hört, vara ganska lätt att få upp i hull, så jag hoppas att detta ska bli bra till slut.
Vi ska fodra, fodra och åter fodra nu och avmaska, så hoppas jag att vänder och hon blir rund och go.
Buken har hon ju, verkar mer som om det är musklerna som fallit ur.
Ska fortsätta med Lusernet och funderar även på att börja ge strålusern istället för hö om det inte blir ngn skillnad snart… På ett eller annat vis ska jag få upp henne i hull iaf och efter nästa års fölis (om det blir ngn) så ska hon börjas tränas lite smått och bygga upp ordentligt med muskler innan jag ens tänker börja fundera över att betäcka henne igen.

Sådär ser mitt sto ut också, typ. Lite tunn i överlinjen, men inte mager i övrigt. Tycker inte att man behöver ringa i stora klockan och skrika efter veterinär bara för att överlinjen fallit ur, det är ju trots allt ett fölsto vi pratar om, som gått med föl i några månader. Har sett bra mycket värre exempel, särskilt på fullblodssidan där fölstona ofta verkar lida av konstant proteinbrist, sådär så att man kan räkna revbenen från 50 meters avstånd…
Om nu avmaskning/träckprov etc. är inplanerat och hästen får hö och lusern (och äter det) så är det väl inte fel att vänta några dagar och se om det vänder. Viktuppgång kan ta tid, särskilt eftersom fölet fortsätter växa och dia ett tag till.
www.stuteriprecious.se
#25 då slipper jag alltså ha dåligt samvete över att jag inte ringt ut akut-personalen från ATG :O)
Hon ska avmaskas snarast och ang hullet så tänker jag ge henne lite tid att gå upp, med hjälp av grov- och kraftfoder.
Fölis är snart 3 månader och håller säkerligen på att vräka i sig inför en kommande växtperiod så jag har inga högre förväntningar att hon ska gå upp fort, lyckas jag hålla henne i det hull hon är i nu, ett tag så är jag glad, huvudsaken att hon inte går ner mer.
Och somsagt så är det just överlinjen som är tunn, inga revben syns, så som jag redan skrivit, utmärglad tyker jag inte att hon är:O)
Tycker inte om känslan att känna ryggraden och benknotor över korset på en shettis, det hör inte riktigt till rasen… Så matas det ska hon :O)

Detta är ett typexempel på proteinbrist, tunn överlinje o bukig. Du kommer nog ganska snabbt få ordning på det med hjälp av proteiner. Fin häst för övrigt.
hm, ngn mer än mig som inte kan sova :O) eller skiftarbetare?
sällan man ser liv härinne vi den här tiden :O)
Då har jag valt rätt med lusern då?!?
Jo, hon är en riktig pärla :O) tycker så mkt om denna lilla häst fast jag knappt känner henne :O)
#28 om det är den pållen jag tror att det är så är hon ju bara 5 år gammal och detta är hennes andra föl. Inte konstigt att hon kanske fallit ur. Hon har flyttat ett par gånger på kort tid också. Hon kommer säkert runda till sej när hon känner sej mer hemma och när hon då får lite ro.
förmodligen, hon ska ingenstans nu iallafall:O)
Här blir hon kvar läääänge :O)

Den pållen tror jag aldrig att jag har sett smal om jag ska vara ärlig 
Men som sagt så har hon ju haft oturen att få flytta snabbt från en ägare direkt till betäckning där det kanske har varit många hästar och betet kanske inte har varit tillräckligt för henne att klara av att både hålla sig själv och föl , det är ju faktiskt väldigt stressigt för hästarna att hålla på att vandra runt.
Men lycka till med en trevlig häst och låt du henne bara få va och gå och beta i lugn och ro med sitt föl så ska du se att allt löser sig.

#28 Nä jag kunde inte sova inatt, så det blev till o sitta vid datorn en stund. Somnade gott lite senare o ville inte alls gå upp i morse när klockan ringde.
en gammal råd men jag undra hur de gick för ponnyn hur ser hon ut i hull nu?
Oj, har du skakat liv i den här tråden igen =)
Lilla Amulette ser betydligt bättre ut, men det har tagit lång tid.
Betäckningen hor var på 2008 (när tråden skapades) resulterade inte i ngt föl, vilket jag faktiskt kände lättnad över. Förmodligen var hennes dåliga hull en av anledningarna till att hon gick tom.
Veterinären tog prover på henne för att se om det var ngt som fattades henne, men hittade ingenting ovanligt.
Vi fick inte upp henne i vikt under tiden hon gav di, så när fölius var 6 månader, så särade vi på dom, ganska abrubt. Detta var vändpunkten och on började sakteligen öka i hull.
Jag har ju lärt känna hästen bättre nu, och hon har lärt känna mig, så jag kan se tillbaka och se ganska många orsaker till hennes dåliga kondition.
Amulette fungerar inte jättebra i större flockar, hon blir lätt hackkyckling eller bara allmänt utfryst (färgen kanske?).
Hon är väldigt ranglåg, vilket gör att hon lätt blir utan mat i hagen.
Trots hennes yttre lugn, så tror jag att de täta ägarbytena/betäcknignsresorna gjorde henne enormt stressad.
Som sagt, nu är hon betydligt finare i kroppen, mkt tack vare underbara Susanne på Gullsmyra stuteri som tog hand om henne på bästa sätt i somras när hon betäcktes med Damit (och tog sig på första brunsten/2 språng)
Efter en hel vinter och vår fullmatad med lusern för att sedan agera gräsklippare i Susannes trädgård så rundade hon på sig fint.
Vi får se nu, hur hon fixar att ge di denna gång, går hon ner sig totalt igen, så blir det inga fler föl, iaf inte på ett bra tag.
Hon och bäbis kommer få åka på sommarlov till Gullsmyra i år igen och bara äta och ha det bra. Att Amulette trivs där finns det inget tvivel om och jag tror att människorna där trivs med henne också =)
35# va skönt att de gått så framåt. Ja de kan ju vara svårt med hullet när de går åt extra för fölis. Den hästen har ju rena lyxen sommarlov o allt:)

Tack snälla rara Anna för alla enormt fina ord om oss. 
Det är bla sådana som du som gör det värt att ta emot andra hästar till sina hagar / trädgård 
Amulette är så välkommen med sin lilla. Ska bli så roligt att se henne och fölis igen.
Tack Anna!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#34 Ge henne massor med lusern under tiden som hon går med föl vid sidan så ska det nog gå bra! 
www.stuteriprecious.se
#36 Äsch, det är ju sant 
#37 Jo då, hon går på förebyggande nu och kommer så fortsätta tills hon släpps på bete. Efter betet fortsätter vi med lusernet, hon ska inte få en chans att gå ner sig 
Kanon att allt löst sig så bra! Och vad skönt att kunna lämna iväg sitt sto med sådan tillit, underbart!
Vi har en dam med liknande problem… när vi köpte henne var hon "en tarm" men eftersom hon hade mage (proteinbrist) tyckte de gamla ägarna att vi skulle fortsätta att ha koll på hennes vikt (läs banta?!).
Även detta sto har troligen haft problem i större flockar (det är nog den mest langråga häst jag träffat i hela mitt liv), och hon har hunnit med månge ägarbyten.
Jag fick se bilder på henne med föl vid sidan - hua! Så tunn och bara massa päls :-(
Vi har fodrat på henne med fri hö, hackad lusern strå, havre och givetvis mineraler etc. Vi fortsätter med detta så hopas vi hon håller hullet.
När det gäller lusern är det väl ett suveränt foder, men jag måste ändå ställa mig frågande till att fodra med mer pellets än vad fodertillverkaren själv rekommenderar som dagligt intag.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#39 - jag undrar snarare varför tillverkarna över huvud taget sätter en rekommenderad daglig giva, för de kan ju knappast veta vad ponnyn behöver… För mig är det snarrare så att tillverkarens rekommenderade giva gör att okunniga hästägare tror att det inte går att ge mer av det.
Eftersom lusern är ett grovfoder och lusernpellets därmed är finförrdelat och ihoppressat grovfoder så finns det ingen maxgixa av det - ur matsmältningssynpunkt. Man kan ge lusern som enda grovfoder om man vill (och behov finns), fast då kanske hackad lusern är att föredra framför pellets.
(lusernhö är väldigt ovanligt och lusernensilage i rundbalar tyvärr inte att rekommendera pga hårda stjälkar som sticker sönder plasten…)
" 39
Det som står på poåsarna är ju bara rekommendationer. Lika som det står på både hund och kattmats påsar. Sen får man titta på individen om den behöver mer eller mindre.
Luzern räknas som grovfoder och kan ätas i stora mängder utan att vara farligt om behov finns.

#42 Ja, verkligen…
Och en riktig kulmage/proteinbristmage dessutom. (Ja, jag vet att hon hade fölat nyligen, men hon ser ju verkligen rund och spänd ut i buken…)
Är det min lilla skitunge som står där i bakgrunden? 
www.stuteriprecious.se
#43 ja visst är det din lillkille som står där och visar rumpan