Klippning?
Jag vet att man inte får visa en klippt shettis på utställning om man inte har intyg från någon form av bruksaktivitet, men jag har en liten fundering.
Hur lång tid tar det för pälsen att bli sitt normala jag igen efter en klippning?
Om man skulle klippa nu i april för att få bort all fäll-päls när kan man ställa ut igen sen?
Funderar på om jag kan ställa i slutet av juli om jag klipper i april?
Det är väl en riktlinje som säger att man inte bör klippa hästen efter nyår för att inte störa hästens pälsfällning.
Om du klipper i mitten av april klipper du säkerligen av topparna på sommarpälsen som börjat växa, dessutom kan hästen få hårsäcksinflamationer när den klipps under tiden den fäller.
Varför ska du klippa hästen, bara för att slippa att den fäller?
Svaret på din fråga är väl till nästa vinter, eller eventuellt i sommar beroende på om det syns eller inte om hästens sommarpäls påverkas.
0# en häst klipps oftast i de fall då den tränas mycket och blir svettig. håller med 2# .
Ser ingen anledning till att du ska klippa din häst om det är tinto du menar han är ju bara unghäst och utsätts ju inte då för någon träning.
givetvis kan hästen vara klippt p.g.a "besök hos veterinären" av någon anledning men också i detta fall så kan man ju visa upp "intyg"

Varför klippa nu när hästen fäller ????
vi tränar våra för fullt nu ja de har päls men de fäller bra och borsta hästen varje dag i stället så ramlar det av allt eftersom.
Vi tävlar i ponnytrav och de orkar träna hårt ändå och det finna bra täcken så…

Att borsta, borsta och borsta är det enda som hjälper… 
Jag var tvungen att klippa en unghäst förra året i april. Hon helklipptes förutom benen och huvudet. Sommarpälsen såg inte direkt illa ut när den växte ut men den hade inte samma lyster som om hon naturligt hade tappat vinterpälsen. I mitten av juli syndes det fortfarande vart vi klippt och inte klippt om man kollade noga.
Mitt råd är att inte klippa nu om man inte har någon skälig anledning.