Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1495 ggr
stallostby
0

Hingst på station?

Vad innebär det att ha en hingst hos sig en säsong?

ekonomiskt, ansvar mm..?

antar att det är olika hur man gör upp men berätta gärna hur ni som har lånad hingst hos er gör.

stallostby
0

putt!

stallostby
0

ingen som vill beskriva…? måtte va ytterst privat….

VeronicaP
0

Har aldrig lämnat ut eller lånat hinst ..

stallostby
0

Tack Veronica, men inte det svar jag önskade…

lillolga
0

När jag hörde mig för för några år sedan skulle jag få betala 10000 kr för att ha en hingst hos mig från maj-sept. Då jag bara tänkt betäka 2 egna ston blev de för dyrt! Ville inte ta emot andra ston och ägaren stod för försäkringen under tiden, de var inräknat i priset! Men jag gissar på att de är runt 4 år sen… Om priset stigit eller inte vet jag ej, vet ej heller om detta var normal pris men de verka som så då… Men säkert kan man låna halva perioden eller vad man kommer översens om oxå? (en gissning bara)

VeronicaP
0

Nä men du fick ett svar Oskyldig

AnnaLundin
0

Jag har haft hingst på station ett antal säsonger från 1997 och framåt, med olika typer av avtal - allt från 10.000 i hyra till ingen kostnad alls, någon gång mot inkörning av hingsten och någon gång har jag betalat en summa/betäckt sto.

Man får komma överens med hingstägaren om ett avtal som känns bra för båda parter,

Jag vet att man rekommenderar hingsthållare med större raser att ha någon form av ansvarsförsäkring när man tar emot ston för betäckning, men jag har inte haft nån sådan hittills.

stallostby
0

Tack för era svar, mest nyfiken på om man betäcker sina egna ston "gratis" exempelvis, men ägaren tar betalt för främmande ston. Eller annan överenskommelse. Tex att man får provision…Det kostar ju lite med att ha häst.. Och det är ju mkt jobb med att ta emot främmande ston..

susanne-s
0

Om du leasar och betalar en leasing avgift så borde du få betäcka dina egna samt ta emot andra ston. Beroende på överenskommelse förståss.
Tar du emot andras ston så ska du ta betalt för det så klart, det är ju du som har allt jobb med stona.
Men allt handlar ju om vad du och hingstägaren kommer överens om.

Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Mossedal
0

Det "vanligaste" är väl en fast kostnad som du betalar (t.ex. 10000kr) och då får du ta mot så många ston du vill/kan. Om det sedan är dina egna eller främmande som du tar ut avgift för brukar inte spela någon roll.

Så för att få "ekonomin" att gå ihop bör man själv ha ett visst antal ston, eller vara säker på att man får ett visst antal främmande ston till hingsten.

"Vanligt" är väl att hingstägaren står för försäkring och du för omvårdnad (foder, hovslagare, ev. självrisk etc). Hingstägare brukar också stå för rapportblock (licensavgifter om så krävs) och annat, men allt går att avtalas individuellt.
Hingstägaren kan kräva att stona ska uppfylla vissa krav, att föl/färgavgift ska betalas mm

Oavsett vilket, bör ett avtal upprättas där alla kostnader och skyldigheter/rättigheter specificeras.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Elshira
0

Jag säger som #10 till fullo.

Sedan kan det vara så att ägaren istället vill ha en viss del del språngavgiften eller en fast summa (beroende på ras och den normala språngavgiften givetvis) per betäckt sto, eller en viss procent (t.ex 20%).

En fast avgift är väll säkrast för hingstägaren (men de kan givetvis förlora på det med), medan en viss avgift/sto är ganska så rättvis för båda parterna.

Hakuna matata!