Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1050 ggr
ThiffannyJ
0

Stoppa stölder av hästbilder!

Trött på att folk stjäl dina hästbiler och lägger in dem på stallet.se och liknande?

Hittade denna länk i ett annat forum på iFokus.

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?SSAH

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Charlotte-Aveback
0

Tyvärr är det ju så att varenda bild som finns på internet kan kopieras, även från s.k. icke kopieringsbara sidor. Detta måste man vara medveten om när man lägger ut sina bilder på nätet.

Då det finns lagar som reglerar kopiering och spridning av bilder så är egentligen den enda vägen att faktiskt åtala de som "stulit" ens foton. Nu är nog inte detta den väg som de flesta av oss önskar gå …

Jag tror det är väldigt viktigt att vi vuxna tar vårt ansvar och lär våra barn att man inte får kopiera foton utan "ägarens" tillstånd. Det är nog tyvärr så att många av dessa unga tjejer helt enkelt inte vet eller förstår vad som gäller.

Vill man absolut inte riskera att ens foton blir kopierade så får man nog helt enkelt låta bli att lägga ut dem på nätet …

ThiffannyJ
0

Jag tror ju inte heller att det hjälper för att man skriver på en lista.

Men jag tycker att det är viktigt att alla förstår att man inte bara kan "ta" en bild bara för att den ligger på Internet… Det är lika illa att som att ta något från någon annan eller från en affär för det "finns ju så många ändå".

Själv tycket jag att det handlar mycket om respekt mot andra människor. Man själ helt enkelt inte. Svårare än så är det inte!

www.minishetland.com

Charlotte-Aveback
0

#2: Jag håller helt och hållet med dig!

ester
0

Det ligger en bild på stallet.se från det här forumet en bild som är kopierad från artiklarna med olika färgerna,nu vet jag ju inte om det är så att den som har kopierat har tillåtelse att ha hämtat bilden här.

[Anna-N]
0

Stallet o andra internetsidor där man kan lägga upp bilder, måste också ta sitt ansvar om detta ska kunna stoppas.

Att det tex. enbart ska gå att "låna" bilder från deras bildbank där det finns bilder - helt lagligt.

Tjejerna som surfar runt på internet o hittat till min sida och därmed hör med mig om de får låna bilder är allt från mellan 6 år o 16 år. Man kan undra om deras föräldrar vet att de surfar runt på olika sidor. Jag jobbar med "barn" och man hör hur de helt fritt får sitta och surfa - utan föräldrars vetskap!.

Många annonssvar är också från tjejer som hittat hemsidan via ngn annons o vill låna bilder. Tidigare svarade jag på dessa mail hur det låg till men numera har det blivit så stort och intensivt att man helt enkelt tröttnat.

[Anna-N]
0

#4. Vilken användare?. Pm:a gärna ngn av oss "ansvariga" så får vi kolla upp det.

paparatzi
0

Jag respekterar andras "material" men har dock svårt att förstå vad som är så "farligt" med att folk vill ha ens motivFundersam

Cattis
0

Farligt och farligt…

Det är inte kul att hitta sina hästar på bild, där de används så oseriöst. Har jag dessutom tagit bilden själv, så vill jag kunna bestämma alldeles själv också vem som använder den och i vilket syfte. Så det är inte "farligt", utan "bara" en fråga om "mitt och ditt".

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ThiffannyJ
0

Det är inte själva grejen med att folk vill ha ens motiv. Det är just att folk byter identitet på motivet och hittar på falska saker (tex meriter o dylikt). Och just det faktum att man inte frågar först! För mig är det lika illa som när tex att någon klippt ut hågons huvud och placerat in i en annan bild tex….

www.minishetland.com

Haga
0

Det här är lika irriterande (och olagligt) som när någon snor ens texter… Man ska alltid fråga upphovsrättsinnehavaren om tillstånd och i förekommande fall vara noga med att till bilden/texten skriva namn (ex vis foto: xx) samt "publiceras med vänligt tillstånd av…" Om fler gjorde på detta sätt vore det ett steg på vägen.

kacka
0

Om det ska hjälpa bör man väl starta (om det går??) en namninsamling på just stallet.se och inte här!???

kacka
0

Men något man INTE kan stoppa är ju om de tar bilden SJÄLVA och publicerar… det enda man man klaga på är ju om de inte själva tagit bilden… Så sinahsätar kan man ju se där helt lagligt ändå…

Cattis
0

#12 Vi diskuterar inget annat än bilder som stulits.

/Cattis

paparatzi
0

Ok då förstår jag lite bättre och har full förståelse för att man kan känna sig kränkt..

FredrikN
0

vart ska de skicka namninsamlingen när den är färdig? Eller är det bara en namninsamling för sakens skull?

Kan det ge någon effekt?

Cattis
0

#15 Jag tvivlar på att det har ngn effekt. Tjejerna (för det är det väl oftast) som stjäl bilderna lär inte bry sig om en namninsamling. Stallet.se borde ändra sina rutiner kanske? Vad vet jag.

/Cattis

zettan
0

pm man börjar signera sina bilder med "fotat av ………" så de står med på bilderna. kanske det har lite effekt kanske. Bara ett förslag men vet inte om de fungerar

Annette
0

#17. Det hjälper inte. De har snott en bild härifrån med iFokus loggan och mitt namn på.

IdaS-A
0

Var inne och tittade på den där sidan, stallet nyss. Visste inte vad det var innan. Det fanns ju hur mycket bilder som helst, på avelshingstar aom står som ston och liknande. Satt och funderade på hur många av de bilderna som de egentligen hade fått tillåtelse att använda.. Hittade inga bilder på mina ponnyer iaf. men på andra användare här på forumets hästar..

Cattis
0

#19 Mina?

/Cattis

IdaS-A
0

#20 Inte vad jag såg

Men måånga avelshingstar fanns med, fast inte en enda vad jag såg som stod under rätt namn..

Cattis
0

Så trist… att de inte kan låta bli.

/Cattis

Cattis
0

Stallet.se borde kunna lösa det smidigare. de kunde ta egna/köpa bilder som är de enda som får användas. det kna inte vara så svårt eller dyrt ens…

/Cattis

IdaS-A
0

Ja det vore ju något. Det skulle de satsa på!

Annette
0

#19. Hittade du några bilder med iFokus loggan på?

IdaS-A
0

#25 nej det gjorde jag inte.

ThiffannyJ
0

Det är ju det som är så synd…. Att man bara tar, man själ! Själv så tar jag mina bilder för att jag tycker det är kul att fota och så vidare. Då kan jag inte för mitt liv förså hur man bara helt kallt kan ta en annans människas "konstverk" och döpa om den och så vidare. Det är ju samma sak om om jag skulle stjäla Mona-Lisa och döpa om henne till Maj-Britt och leka lite med…

www.minishetland.com

Cattis
0

Maj-Britt!! Hahahaha!

/Cattis

ThiffannyJ
0

Räcka ut tungan

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Hur hittar ni bilderna på Stallet.se? Jag hittar nästan inget alls där…

ester
0

#30 Gå in på köpa/tillsalu och markera ras-shetland och markera visa de med bilder

Hanna-D
0

#31 Tack! Har hittat massa bilder som är tagna från folk här på forumet eller som jag känner på annat sätt. En hel del godkända hingstar…

ester
0

#20 Cattis det ligger bilder på Hiawhata,står att den ägs av Kalix,uppfödare Sirin,klickar man på bilden kommer det upp u Mossagumman Ue Bonzo

ThiffannyJ
0

Men för att se måste man väl vara medlem?

www.minishetland.com

VeronicaP
0

Jag hittade på en kort stund bild på syrrans häst och dotter tom , hur attan kan man lägga ut en bild med någon annans barn på

Annette
0

Nu har jag blivit medlem på stallet, det fanns 858 shettisar till salu.

Jag hittade flera bilder jag kände igen. Bla en som jag tagit med vår logga på.

ThiffannyJ
0

Kan man inte på något sätt skriva ett brev till ansvariga? Ingen här lär ju ha gett tillstånd att låna ut bilder med iFokus loggan på …. Och man ska ju kunna lägga ut bilder på sina hästar här i trådarna utan att någon ska stjäla dem!

www.minishetland.com

Annette
0

#37. Nej, det är ingen som fått tillstånd att ta något.

Detta är nog ett jätteproblem. Jag vet en New Forest uppfödare som varit i kontakt med stallet, men det verkar inte hjälpa.

jojjehanna
0

#38 ju fler som kontaktar dem desto bättre. Jag ska skriva på namnlistan och hoppas att den förmedlas till stallet.com. Jag är SÅ trött på frågor om jag lånar ut bilder till stallet. Det står tydligt på min hemsida att jag INTE gör det och ändå frågas det.

VeronicaP
0

Det som irriterade mig allra mest är när de har skrivit att de är de som har tagit kortet och har satt copyrigt på det i deras namn …

IdaS-A
0

Har ni sett att det står på de flesta bilder att kortet är köpt på msn? Sitter det folk som tjänar pengar på att sälja bilder alltså.??. eller så är det en undanflykt så de inte ska åka fast som tjuvarna som stal hästbilder..

stallostby
0

Nu har jag bara skummat över tråden, men menar ni att folk använder en bild på en annan häst i sin annons? verkar ju korkat i såfall. Hur ska man förklara för en presumtiv köpare att hästen på bilden inte är samma som den man tittar på?

För övrigt vill jag erkänna att jag tar hem bilder från nätet på fina hästar, speciellt hingstar, för att titta på, spara i min pärm/mapp för att beundra. Eventuellt lägga som bakgrundsbild och kanske skriva ut men jag skulle ju aldrig uppge hästen under falskt namn….är jag kriminell?

Annette
0

#42. Här kan du läsa om vad som gäller.

Upphovsrätt

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

visst är det här Nocturne eller hur han stavas…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

felbild men den kändes bekant också

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

även denna kändes bekant…
Det här är från stallet.se

www.gullsmyrastuteri.se

IdaS-A
0

"Tanja" "Loro Piana" "D_hs Heénney""snobben" känns igen också va..Det var bara några godkända hingstar det..