Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 568 ggr
[Shettisar]
0

Lite funderingar?

Har lite funderingar kring antalet hästar man ska ha. Står nu med 4 stycken varav 3 renrasiga shettisar och 1 korsning shettis/welsh.

Som någon kanske minns så fick jag ta hem min shettis vallack pga en mycket störd fodervärd/tänkt köpare. Så då står man här med 4 stycken igen. Jag kan inte påstå att jag är aktiv med hästarna i den mån att jag kör dom regelbundet.Utan allt är mark service. Och med tanke på detta så har jag super dåligt samvete och har nu tänkt sätta igång ialla fall korsningen ordentligt. De andra får jag anpassa upp lägget till pga ålder etc..Men hur sjutton gör man när man känner att orken för 4 stycken inte finns? Jag är efter turerna kring unghästen väldigt rädd för att prova sälja honom igen.Men samtidigt vill jag ju hästens bästa och det hade ju faktiskt varit att sälja honom till någon med tid och ork..Så hur ska man reda ut sina tankar,misstänksamhet och rädsla inför ev ytterligare försäljnings försök??

kajsa-kavat
0

Jag är i ungefär samma sits som du, med 4 shettisar och ingen ork (pga sjukdom). Men jag har löst det med en stalltjej som kommer och borstar och sköter om dem lite, hon ska även hjälpa mig att visa dem.

Jag har lärt henne grunderna i körning, så det kan hon hjälpa till med.

Hingståringen kommer en dam och tittar på alldeles strax från granngården. Hon kommer troligen ta hem honom på foder, och då har ju jag nära att se till honom. Så försöker jag att sälja hans mamma.

Så försök få någon intresserad till hjälp.

[Shettisar]
0

Ja,nu ska jag vara tråkig. Flört

Jag har försökt få tag i avlastning innan när jag hade problem med sjukdomen jag har,men det fanns ingen. Alla som bor häromkring är ju ute efter att rida och tyvärr är ingen av dom lämpliga till detta.Sen är det bara "stor"häst folk som söker hästar att hjälpa till med.

Jag får försöka lösa det på något vis.Kanske man kunde klona sig??Tungan ute

Hanna-D
0

Har de rejält stora och varierande hagar (dvs kuperat, lite träd osv.) så skulle jag inte ha så dåligt samvete!