Matvägran! AKUT!
Hello! Har ett sto stående på klinik och är nyopererad för livmodersomvridning (opererad i torsdags). Dock äter hon inget, vilket tär på levern och om vi inte får henne att äta någonting kommer hon antagligen inte överleve, varken hon eller föl.
Hon har buffé i boxen inne på klinik med alla möjliga olika saker men det enda hon petar runt i är halmen, men äter inte speciellt mkt.
Ägarna till henne (vi är fodervärdar) säger att hon lätt påverkas av stress och att hon är hemmakär. Äter dåligt när hon är borta.
Någon som har några tips på hur man ska göra? Funderar på att köra dit vår minishettis som sällskap åt henne då hon inte har något annat sällskap (hör hästar men ser inga). Och bara ha shettisen där under dagarna, men det är ju rätt omständigt. Någon som har någon bättre idé?
Mvh
Ida
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
Att ta dit en kompis låter som en bra idé. Spruta Shy feeder i munnen på henne. Ta en spruta (utan kanyl) och spruta in genom mungipan. Det har ofta hjälpt i gång aptiten när vi har haft kolikhästar t ex.
Hoppas det löser sig!
Ja kompis är alltid bra! Melass kanske att blanda med vatten och hälla på fodret om hon gillar de?
#1 Ska ge det som förslag :) Just nu öppen för allt..
#2 Melass/betfor har vi försökt med.. Fungerar ej..
Om alternativet är döden, så skulle jag bett om att få ta hem hästen och ordna med en veterinär som kan köra hem och titta till. Byta dropp och dyl lär ni er snabbt.
Varför äter hon inte? mår hon dåligt, psykiskt, fysiskt? försök gå på djupet..en kompis kanske inte är så dumt, men framförallt, ta det lugnt!
Personalen har nog erfarenhet, får man hoppas..
Tack för alla tipsen! :) Hon har idag ätit lite av vårat hö hemifrån samt lite morötter.. Men allt är ju bättre än inget :) Syster kör just nu iväg shettisen till henne. I "värsta fall" skulle han få övernatta där med henne i en av fölboxarna. Så känns som om det börjar vända, men ännu ska man väl inte ropa hej..

Låter rpecis som min shettisdam… hon stod på klinik efter att ha opererat bort ena ögat och matvägrade. hon är oxå väldigt hemmakär och blev väldigt deppig då hon inte kunde se någon annan häst.
Blev så för oss att vi tog hem henne några dagar tidigare än tänkt då henne söga började se bra ut…
har inga direkta tips men håller alla tummar jag kan för er lilla shettis!
#7 Jo, tyvärr måste Julietta ha sitt dropp pga någon fetthalt i blodet som jag inte riktigt begriper mig på :)