Dräktighetsdygn?
Jag är lite nyfiken på hur stor variationen är på olika ston.
Hur många dygn gick Ditt sto dräktigt?
Min gamla Linda RS 945 har jag lite varierande dygn på beräknat från sista betäckningsdag. Hon har i samtliga fall hämtats hem direkt när hon gått ur brunst, på de två första avkommorna kom hon om och betäcktes om igen, de två sista avkommorna betäcktes hon endast en brunst som var mkt kort.
Hon var 18 år när hon fölade 1993, hon hade tidigare fölat 1982.
ÅR Datum DYGN KÖN
1993, 29 juni, 318 dygn H
1994, 18juni, 319 dygn H
1996, 15 april, 325 dygn S
1997, 26 maj, 348 dygn H
Mina andra ston har varit ganska punktliga och inte haft så stor variation. Men har de varit sent betäckta tenderar de att föla lite tidigare än genomsnittliga 330 dygn.
Veritas odium paretFörvånad
Är snittet 330 dygn? Någon som vet? Hade för mig att man "räknade" på 335 dygn om man inte har koll på stoets eget snitt.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

330 dygn efter sista betäckningen är vad jag fått lära mig.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#3 Så räknar jag också.
Oj då… 330 dagar alltså…. här krävs ändring i almenackan 
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Jag räknar på 335 dygn.
Eller om jag ska vara ärlig så räknar jag på 11 mån. För mig är det sak samma.

Jag räknar också på 11 mån, från första betäckningsdagen.
Men det är mest för att ha en ungefärlig koll när det är dags, det kan ju skifta både åt ena och andra hållet.
Hälleluja har jag koll på, hon fölade fyra dagar för tidigt med Hygglo, fyra dagar för tidigt med Hällofan och förra årets lilla Hexa kom 9 dagar för tidigt.
#0 Amulette gick över tiden 12 dagar med Ambia.
Det enda sto jag för närvarande har i avel brukar gå 310-315 dagar, dock brukar jag annars räkna på 335
Hakuna matata!

Jag brukar räkn a11 månader från sista betäckningsdatumen om jag har det eller mittersta betäckningen..
Brukar stämma rätt så bra och det är eg bara för att jag ska ha någorlunda koll på när det kommer