Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 766 ggr
Bollan
0

Dräktighet

Hej!

Jag köpte en shettis för två månader sedan. Det visade sig att hon stod och kliade sig mycket. Jag tog då ut veterinären för jag ville veta vad det berodde på. När veterinären kom så undrade hon om hästen var dräktig för det såg ut som det. Men vet. gjorde ingen undersökning för hon var där för klådans skull! (Klådan berodde på pälslöss).

Jag undrar därför om man på något sätt själv kan se eller känna om där finns något föl i magen på henne. Där jag köpte henne ifrån fanns så vitt jag vet ingen hingst.

Kratern
0

#0 Börja med att fråga säljaren om det finns risk/möjlighet att hon kan vara dräktig.

zettan
0

Sen så tycker ja nog du ska be en veterinär kolla på henne. för är hon dräktig behöver hon ju lite mer mat så hon klarar sig och fölet. Sen så är du ju bra att veta om hon är dräktig eller inte så du inte anstränger henne allt för mkt.

lycka till

Pheobe
0

Tyvärr är det så att veterinärer inte kan så mycket om shetlandsponnyer. Dom tycker att lite feta ston ser dräktiga ut. Jämför med halvblod och större ponnyer. Fråga säljaren.

Bollan
0

Tack för råden!